Kontrollrummet

Bandmikrofoner (JJlabs HRM Ribbon Drum Pack)

gäst · 36 · 16369

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

sounden

  • Gäst
Ingen som har erfarenhet av dessa bandmikfoner?
Är lite sugen att köra på trummor.
Kan nog iofs låna å testa men tänkte höra med er först.



//S


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Ingen som har erfarenhet av dessa bandmikfoner?
Är lite sugen att köra på trummor.
Kan nog iofs låna å testa men tänkte höra med er först.



//S

Den längst till höger ser ut precis som T.Bone RB500 från Thomann.

http://www.thomann.de/thoiw5_the_tbone_rb500_prodinfo.html

Det brukar vara samma prylar i dem - från samma fabrik i Kina. Nåväl, en sån köpte jag och moddade, byttte ut transformatorn mot en Lundahltrafo. Och resultatet är inte alls fel!

edit: Om du handlar och vill ha mera info om moddningen så hör av dig!
« Senast ändrad: 28.02.2007, 00:53:38 by Violiner »
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


sounden

  • Gäst
Jo, jag vet att det finns många i olika utförande fast samma innehåll "Made in China"
De där med byta ut trafon låter spännande :)

Känns som det är ett glapp i bandmikrofonsutbudet, iaf prismässigt.

Made in China : 1000-2500
JJlabs,T.bone,Golden Age, mfl.

Made in USA : 7000 +
Royer, AEA

Om man är ute efter karaktären så kanske det är värt o prova på en kina bandmic.

ps. du får hemskt gärna pm:a mig modden..

//S


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Jag ska rota i mina pappershögar för att se vilken Lundahltrafo det var jag satte dit. Kommer om en stund.
Att göra modden är ganska enkelt. Blir det aktuellt kan jag kanske ev lägga upp någon bild, jag tog i alla fall bilder ifall någon skulle vilja ha, vet inte riktigt var de finns just nu bara i mina välordnade mappar...   :wacko: Men den dagen den sorgen...   ;)
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jag har JJlabs BMC2 och den är bra...vet dock inte om andra mikar. förmodligen från en annan tillverkare och brandlabelat bara...men iallafall:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jo, jag vet att det finns många i olika utförande fast samma innehåll "Made in China"
De där med byta ut trafon låter spännande :)

Känns som det är ett glapp i bandmikrofonsutbudet, iaf prismässigt.

Made in China : 1000-2500
JJlabs,T.bone,Golden Age, mfl.

Made in USA : 7000 +
Royer, AEA

Om man är ute efter karaktären så kanske det är värt o prova på en kina bandmic.

ps. du får hemskt gärna pm:a mig modden..

//S

Det finns ju fler mellanlägen i pris - men det ÄR lite tunnsått...
Oktava har sin ML-52 för 3995:- och ML-53 för 2995:-

USA: Här missade du att nämna en av de absolut bästa tillverkarna (i rimliga prislägen... :rolleyes:); Crowley and Tripp.
sE Electronics har också en bandmic strax under 10000:- - och Sontronics Sigma ligger på 6500:-.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad rambo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
En liten filosofisk fundering bara... "bandmic´ar har en behagligare dist, dynamiskt funkar bäst på close up baskagge/virvel, stormembranare klarar mer close up vocal" mycket av detta handlar väl om hur mic´arna beter sig när man kör dom i olinjära området, alltså hur dom beter sig när dom överstyrs eller använd i en situation som dom egentligen inte var designade för.
På samma sätt som att rörburkar har "en behagligare dist", att analogband distar bättre än AD-omvandlare, trafo klipper snyggare än IC-input/output....ingen tillverkare ger kurvor för hur sakerna låter när dom "körs fel", visst är det en del av soundet...men egentligen...vilket pryl har ballast dist...är det inte det vi pratar om...

Olle   


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
En liten filosofisk fundering bara... "bandmic´ar har en behagligare dist, dynamiskt funkar bäst på close up baskagge/virvel, stormembranare klarar mer close up vocal"

Var kom citatet ifrån?  :huh:
Arbetar på XLN Audio


Utloggad rambo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Det var inget citat ur nåt inlägg joa.. mer en samling omdömen som ofta figurerar i diskussioner, men faktum kvarstår tycker jag ...lite mycket fokus på hur saker beter sig när dom används på gränsen av sin förmåga...eller sitt designade område. Sorry om jag var var otydlig i citatfrågan

Olle 


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
En liten filosofisk fundering bara... "bandmic´ar har en behagligare dist, dynamiskt funkar bäst på close up baskagge/virvel, stormembranare klarar mer close up vocal"

Var kom citatet ifrån?  :huh:

:blink: 
Den största fördelen med bandmickar är väl den mjuka diskanten, som även när man boostar diskant, inte blir lika jobbig som vissa kondingar pga av att banden är så pass lösa att det inte finns några resonanser i övre frekvenser som kondensatormickar (även dyra) har eftersom membranen är förhållandevis hårt spända.
Det finns en väldigt bra pdf på wes dooleys (AEA) hemsida (där det jag skrev bland annat står) om upptagningskaraktäristika och bandmikrofoner.
www.wesdooley.com/pdf/Bidirectional%20Microphones.pdf
Det kan säkert också vara kul att veta hur saker beter sig på bristningsgränsen :)
« Senast ändrad: 02.03.2007, 02:30:50 by Elof »


Utloggad rambo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Tack för länken Elof...lite för många bira i afton för att sätta sig in i allt detta, men jag ska läsa imorrn och återkommer, ska fundera lite över tanken på "mjuk diskant och resonanser".
Tack i alla fall
Olle


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
När vi nu ändå snackar om bandmicar, så kan det kanske vara av intresse att titta in på http://microphonium.blogspot.com, som är Bob Crowley's lilla tillhåll... :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad rambo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Suck...ni är för mycket...men jag ska kolla detta åxå innen jag återkommer i ämnet.
tack Claes
Olle


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
 
Den största fördelen med bandmickar är väl den mjuka diskanten, som även när man boostar diskant, inte blir lika jobbig som vissa kondingar pga av att banden är så pass lösa att det inte finns några resonanser i övre frekvenser som kondensatormickar (även dyra) har eftersom membranen är förhållandevis hårt spända.

Ja, visst är det skönt? Är du lika nöjd fortfarande..?
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
 
Den största fördelen med bandmickar är väl den mjuka diskanten, som även när man boostar diskant, inte blir lika jobbig som vissa kondingar pga av att banden är så pass lösa att det inte finns några resonanser i övre frekvenser som kondensatormickar (även dyra) har eftersom membranen är förhållandevis hårt spända.

Ja, visst är det skönt? Är du lika nöjd fortfarande..?

Haha, ja faktiskt, ännu mer nöjd. Dem är verkligen behagliga och mångsidiga  :lol:
Om vi talar om R84 som när du ringde, men det antar jag. Lycka till med byggnationerna  :)


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Ja, visst är det skönt? Är du lika nöjd fortfarande..?
Haha, ja faktiskt, ännu mer nöjd. Dem är verkligen behagliga och mångsidiga  :lol:
Om vi talar om R84 som när du ringde, men det antar jag. Lycka till med byggnationerna  :)
Wowsa! Ett par alltså!
Har du lust att lägaa upp något? Typ överhäng eller sång!  :)
Arbetar på XLN Audio


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Ja, visst är det skönt? Är du lika nöjd fortfarande..?
Haha, ja faktiskt, ännu mer nöjd. Dem är verkligen behagliga och mångsidiga  :lol:
Om vi talar om R84 som när du ringde, men det antar jag. Lycka till med byggnationerna  :)
Wowsa! Ett par alltså!
Har du lust att lägaa upp något? Typ överhäng eller sång!  :)

Hej Joachim! Yes ett par :)
Jag har spelat in och kommer spela in mer trummor med dem på söndag, sen kan jag lägga upp filer.
Sång vet jag inte om jag vågar mig på att lägga upp (men dem är tänkta för det också), men dem ska testas på akustisk gitarr, gitarrstärkare och fler saker.
Om jag lägger upp filer så kommer dem säkert upplevas som ganska dova, men det är just det som är det fina,
att man kan boosta utan bekymmer sen (eller innan band, som jag gjort på vissa grejjer).


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
violiner du får gärna skicka en kopia på din moddning till mig med. :)
jag går i moddningstankar av biiiiilliga mickar.. :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Jag har spelat in och kommer spela in mer trummor med dem på söndag, sen kan jag lägga upp filer.
Sång vet jag inte om jag vågar mig på att lägga upp (men dem är tänkta för det också), men dem ska testas på akustisk gitarr, gitarrstärkare och fler saker.
Om jag lägger upp filer så kommer dem säkert upplevas som ganska dova, men det är just det som är det fina,
att man kan boosta utan bekymmer sen (eller innan band, som jag gjort på vissa grejjer).
Det skulle vara toppen! Har använt Royer och Beyer och då på sång och gitarrstärkare. Skulle verkligen vara kul med lite överhäng!
Arbetar på XLN Audio


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Violiner hur stor upplevde du att skillnaden var efter modden av trafo? Är också intresserad.  :)

Kollade på jam.se och det lustiga är.. om man köper packet med alla tre mickarna på bilden så kostar det 3995:- men om man köper dem var för sig kostar det 3885:- Skumt..
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Kikade runt lite och hittade detta.
Lundahl ribbon trafo: http://www.lundahl.se/pdfs/datash/2911.pdf
Version med kopplingskabel ist. för pinnar (vad jag förstår): http://www.lundahl.se/pdfs/datash/2912.pdf

Men varför står inga priser på deras hemsida? Lär väl kosta runt 500:- styck kanske, nån som vet?

Här, en tråd om trafobyte: http://khz.se/forum/viewtopic.php?t=199&highlight=bandmikrofon
Det finns visst flera lager skyddsgaller/puffskydd som en del även tar bort.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Kikade runt lite och hittade detta.
Lundahl ribbon trafo: http://www.lundahl.se/pdfs/datash/2911.pdf
Version med kopplingskabel ist. för pinnar (vad jag förstår): http://www.lundahl.se/pdfs/datash/2912.pdf

Men varför står inga priser på deras hemsida? Lär väl kosta runt 500:- styck kanske, nån som vet?

Här, en tråd om trafobyte: http://khz.se/forum/viewtopic.php?t=199&highlight=bandmikrofon
Det finns visst flera lager skyddsgaller/puffskydd som en del även tar bort.

Bilderna som du hittat tycker jag gör det litet svårare än nödvändigt. Du behöver INTE plocka isär hela mikrofonen - och därmed exponera bandelementet för mekanisk påverkan - för att byta trafon.
Du behöver inte heller jiddra med något kretskort, använder du trafon från Lundahl med pinnar (alltså inte med tåtar) så kan du ansluta ledningarna, som före modden går till kretskortet med den gamla trafon, direkt till den nya trafon i stället. Och den nya trafon är "självbärande" och stabil så det är bara att fästa den där kretskortet tidigare satt.

Prisbilden stämmer på ett ungefär. Plus frakt då. Vad beträffar priser på hemsidan så vänder de väl sig i första hand inte till konsument egentligen, utan till distributörer och tillverkare, därav bristen på priser skulle jag gissa.

Vad gäller att ta bort skyddsgaller så kan det ju vara litet känsligt med en bandmik som är så pass känslig i sig.

Och, som sagt, mikrofonen blir stramare, mindre bumlig, renare.
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Ok. Nej, det är nog ingen större bedrift att byta trafon. Ang:
Vad gäller att ta bort skyddsgaller så kan det ju vara litet känsligt med en bandmik som är så pass känslig i sig.
Så läste jag nånstans på ett utrikiskt forum (tappade bort tråden..) där någon menade att orsaken till att det sitter så många lager "puffskydd" var att tillverkaren/distributören tröttnade på returnerade trasiga mickar från folk som inte visste att bandmembranet är extra känsligt. Eftersom kinamickarna är så billiga att folk som knappt vet vad en bandmick är köper dom.  :P  Och alltså, om man bara är lite försiktig och använder puffskydd så går det bra att ta bort något lager.

En annan fråga. Funderar på att köpa ett par dylika och testa men frågan är om jag har tillräcklig gain utan att det blir vårvindar friska i mina preamps om jag t.ex. skulle vilja spela in sång eller akustisk gitarr. Kör DIGI002R och den ger max +65 dB.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Miken ger helt klart ingen hög utsignal, så det krävs bra med gain. Anpassningen spelar ju också in. Men din burk borde vara OK.
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Ok. Nej, det är nog ingen större bedrift att byta trafon. Ang:
Vad gäller att ta bort skyddsgaller så kan det ju vara litet känsligt med en bandmik som är så pass känslig i sig.
Så läste jag nånstans på ett utrikiskt forum (tappade bort tråden..) där någon menade att orsaken till att det sitter så många lager "puffskydd" var att tillverkaren/distributören tröttnade på returnerade trasiga mickar från folk som inte visste att bandmembranet är extra känsligt. Eftersom kinamickarna är så billiga att folk som knappt vet vad en bandmick är köper dom.  :P  Och alltså, om man bara är lite försiktig och använder puffskydd så går det bra att ta bort något lager.

En annan fråga. Funderar på att köpa ett par dylika och testa men frågan är om jag har tillräcklig gain utan att det blir vårvindar friska i mina preamps om jag t.ex. skulle vilja spela in sång eller akustisk gitarr. Kör DIGI002R och den ger max +65 dB.

Akustisk gitarr kan vara lite tveksamt, beroende på hur du placerar och spelar. Jag vet inte hur pass tysta förstärkarna i 002an är, men om de är tysta så är det inget problem, men om de inte är så tysta, du gainar mycket och du dessutom måste boosta diskant för att ta fram gitarren, kan det bli jobbigt...
Annars finns det ju andra preamps att tillgå, om den inte duger.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Ok. Jag får helt enkelt testa. Jag har inte haft problem med brus i 002'an än så länge men jag vet inte vad som händer om man drar upp gain på max. Det är väl främst på trummor och sång jag skulle vilja prova också.

Tror det blir 2 st av t-bone varianten, som är billigast, så snart ekonomin tillåter.  :)
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad rambo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Ok nu har jag läst alla länkar jag fått och låt mig först säga: Banmd mic´ar är en av de saker som finns i en teknikers verktygslåda....inte bäst på allt..men bra på många saker. Så jag har inga antingen eller.

"AES paper" var väl mest om hur man kunde spela in "4´a stråk, 6 blås eller kör i en config 8 mic på en gång" genom att placera instrumenten intelligent. Alltså hur man slipper onödigt sidläckage genom att placera 8 instrument på rätt ställe.
Claes länk var intressant.... men han har ju BBC AM-sändningar som referens (vi talar då om typ WW2). AM var en signalkedja till lyssnare som är "gone forever" den må ha varit bra men den är ersatt....

Jag kan hålla med om att bandmicar är bra.... men inte att dom är bäst.... inte att pris/preformance alltid är motiverat....

Och jag återkommer till mitt första inlägg... hör man skillnad på en bra bandmic och en konding när dom jobbar inom sina områden? VAd är skillnaden på en Coles och en Sennheiser 405?

Olle 


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil

hör man skillnad på en bra bandmic och en konding när dom jobbar inom sina områden?
Olle 

Du kanske missat Claes "mikrofontestsajt" (hur det nu gått till i så fall...)   ;)

http://testing.holmerup.biz/mic_pretest/index.html

Där finns det i alla fall jämförande inspelningar med massor av mikrofoner, bland annat bandmikrofoner.

(Nu slapp du den här gången Claes...  :rolleyes: )
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad neriks

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil
    • NEriks Audio
Violiner,

edit: Om du handlar och vill ha mera info om moddningen så hör av dig!
Kan du skicka informationen till mig också ... Jag måste bröja shoppa mikrofoner eftersom jag endast har en gammal skruttig Pearl RD-17 :unsure:

Edit: Jag kom på att jag faktiskt har en U87 också ... :rolleyes:
« Senast ändrad: 07.03.2007, 11:49:42 by neriks »
NEriks Audio AB
NEriks Blog
Auktoriserad Moog återförsäljare


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Violiner,

edit: Om du handlar och vill ha mera info om moddningen så hör av dig!
Kan du skicka informationen till mig också ... Jag måste bröja shoppa mikrofoner eftersom jag endast har en gammal skruttig Pearl RD-17 :unsure:

Edit: Jag kom på att jag faktiskt har en U87 också ... :rolleyes:

Självklart. Kommer.
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad rambo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Nejdå Violinen jag har inte missat sajten.....men jag har också följt en mängd andra tester och diskussioner i ämnet. OM det nu vore så att en viss typ av mikrofon, eller att vissa märken, vore bevisligen bättre, varför skulle då etablerade inspelningstekniker välja andra typer eller märken?
Om nån kunde bygga den perfekta mikrofonen så skulle det logiskt sett bara finnas ett märke på marknaden, kanske skulle dom mikrofoner man använder för att mäta akustiken med, typ B&K m.fl, anses vara "perfekta"....kan vi mäta vårt kontrollrum och låta resultatet avgöra hur vi bygger sitt rum....

Alla mikrofoner färgar ljudet mer eller mindre, ingen mikrofonkombination kan återge det som hörseln upplever i en akustisk miljö. Det är bara en fråga om hur nära det eftersökta resultatet man kan komma, eller hur angenämt man upplever färgningen.
Bandmikrofoner har funnits i studios sedan 40-talet, under lång tid har man ofta ansett att det inte varit "first choise", andra trender har styrt. Idag kan vi se en "band-mik-hype", har dom blivit bättre, eller har man missat nåt under alla år.
Det går mode och trender i alla prylar, på samma sätt som 1176´or och LA4´or, rörpreamps och annat.

Notera att jag inte alls är emot bandmic´ar det är utmärkta verktyg vid inspelning..... men det är knepiga och ömtåliga monster att hantera och att betala tokpriser för gamla bandmikar tycker jag är galenskap. Hur kollar man premagnetisering och ev band-tension på en gammal RCA innan man plockar fram kontokortet? 

Olle
 


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Bandmic-hypen har kommit för att många har tröttnat på den kinesiska standard diskanthöjningen, som lätt blir jobbig om man inte har andra micar att variera med. De billiga bandmicarna från Kina är kanske inte så roliga, utan de ger ofta bara dålig diskant. Det finns däremot moderna konstruktioner som är riktigt bra. Crowley and Tripp, AEA och Royer Labs (i den ordningen, enligt min mening) är ett par av de bandmic-tillverkare som gör bra prylar.

Att bandmic-hypen har kommit nu, beror väl också på att rör-hypen, där allting påstås ha "varmare" ljud bara för att det sitter rör i, kanske är på tillbakagång när folk har insett att det inte bara sitter i rören... ;)  Nu blir det "varmare" eller mer "vintage" med hjälp av mindre diskant, även med de billigaste micarna - i stället för med hjälp av distorsion... :rolleyes: Hatar egentligen sådana buzzwords som används alldeles för ofta av marknadsföringsavdelningarna. .. :angry:
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Alla mikrofoner färgar ljudet mer eller mindre, ingen mikrofonkombination kan återge det som hörseln upplever i en akustisk miljö. Det är bara en fråga om hur nära det eftersökta resultatet man kan komma, eller hur angenämt man upplever färgningen.
Bandmikrofoner har funnits i studios sedan 40-talet, under lång tid har man ofta ansett att det inte varit "first choise", andra trender har styrt. Idag kan vi se en "band-mik-hype", har dom blivit bättre, eller har man missat nåt under alla år.

Jag gillar ditt tänk! Alltför sällan de aspekterna tas upp.
Håller med om att det inte finns någon universell "first choice"-mick. Vare sig det gäller sång, bastrumma eller kyrkorgel.
Samtidigt kan jag uppskatta när det går mode i en viss grej. Om man tänkt skaffa en bandmick finns det massor med modeller och tillverkare i olika prisklasser att välja mellan idag. För fem år sedan fanns det typ vara Beyer och Royer i Sverige.
Arbetar på XLN Audio


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Modden är på g snart. Ska bara beställa trafos. Violiner, vilken modell använde du? Det finns fem olika varianter för bandmikrofoner hos Lundahl. Kolla här: http://lundahl.se/pdfs/shortform_list.pdf

LL2911/12/13/14 verkar vara olika varianter på samma bara, med vissa skillnader.
LL2911: http://lundahl.se/pdfs/datash/2911.pdf

Sen finns LL1927A: http://lundahl.se/pdfs/datash/1927A.pdf Den heter "A" som i active. Misstänker att den är för aktiva bandmickar. Hur fungerar det? Ett litet förstärkarsteg i micken antar jag.?
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Modden är på g snart. Ska bara beställa trafos. Violiner, vilken modell använde du?
´

Lundahl LL2911
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...