Kontrollrummet

Freddy - Songs and Melodies

gäst · 15 · 2414

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

freddy

  • Gäst
Tja, hoppas ni pallar en låt till! Denna gång skrevs låten på pianot. Jag vet inte riktigt om det behövs mer i arret, eller om det fungerar så här? Med andra ord.. tar åsikter på rubb och stubb!



[mp3=200,20,0,center][/mp3]
« Senast ändrad: 18.12.2010, 13:48:36 by freddy »


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Fan vad du är produktiv  :). på gränsen till pekoralt det här fast det är ändå maffigt. Funderade kring stråkarrangemanget. Det är tjockt och fett där i inledningen men det känns lite rörigt när både pianot och cellos ligger precis i samma register. det låter bättre efter hand när pianot kommer upp.  Skulle nog plocka upp stråkarna en oktav eller två det murrar ihop sig för mig.
Inget gitarrsolo?
Annars tror jag inte att det tjänar något på ett större arrangemang. Det räcker som det är nu  :)


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Maffigt!  Du skall nog inte lägga till mer till detta, utan det känns ganska komplett nu som det är.
Upplever det också som lite murrigt bitvis.

För pianot och det som spelar samma i bakgrunden i slutet hade jag på tredje ackordet (innan det vänder ner igen) valt att gå ner två halvnoter på "bas"tonen från C till A# så du färgar om lite med ett annat ackord där, men det är ju bara en smaksak.

Snyggt!
Me, Myself & I


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Skitbra låt verkligen.- Det ända jag reagerade på var fraseringen (heter det så?) på första versens "With your songs and melodies".. Det flyter inte riktigt på där...
Men förutom det så får den här mycket höga poäng av mig...
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


asti

  • Gäst
Fin låt och bra prod/arr! Bra pianolir!
Melodin/sången känns lite tveksam i partiet "That you sang at home",
som om du inte vet riktigt hur du ska komma till sluttonen, om du förstår vad jag menar... :)
Näst sista tonen där känns lite "krystad".....Annars bra sång.
I det repeterande slutpartiet skulle jag önska lite Freddy-gitarrsolo.
Du får till bra dynamik och snyggt piano- och trumljud!
Vad är det för pluggar?


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Gillar det rullande pianot i början - suggestivt
Bra melodi, men sången lite låg?
Det känns som att det behövs en stadig virvelkagge? t.ex där versen början med With a chord or two - eller blir det för typiskt, förväntat?
Dramatiskt och fint.
Mycket bra pianospel


freddy

  • Gäst
Fan vad du är produktiv  :). på gränsen till pekoralt det här fast det är ändå maffigt. Funderade kring stråkarrangemanget. Det är tjockt och fett där i inledningen men det känns lite rörigt när både pianot och cellos ligger precis i samma register. det låter bättre efter hand när pianot kommer upp.  Skulle nog plocka upp stråkarna en oktav eller två det murrar ihop sig för mig.
Inget gitarrsolo?
Annars tror jag inte att det tjänar något på ett större arrangemang. Det räcker som det är nu  :)

Ja och det är nog tur att allt inte postas här heller :) Du har nog rätt angående stråkarret, ska se över det. Vet dock inte om cellon låter så bra oktaverad, brukar bli lite för påtagligt samplat för mig. Men ska kolla det absolut, bra tips. Gitarrsolo kanske det får bli, blir lite sugen nu. :D

Maffigt!  Du skall nog inte lägga till mer till detta, utan det känns ganska komplett nu som det är.
Upplever det också som lite murrigt bitvis.

För pianot och det som spelar samma i bakgrunden i slutet hade jag på tredje ackordet (innan det vänder ner igen) valt att gå ner två halvnoter på "bas"tonen från C till A# så du färgar om lite med ett annat ackord där, men det är ju bara en smaksak.

Snyggt!

Tack, jag har inte begränsat något instrument med EQ än, ska gå igenom arret och se om jag även kan beskära lite. Intressant idé med ackordet, ska se hur det låter och om jag förstår hur du menar! :)

Skitbra låt verkligen.- Det ända jag reagerade på var fraseringen (heter det så?) på första versens "With your songs and melodies".. Det flyter inte riktigt på där...
Men förutom det så får den här mycket höga poäng av mig...

Tack, håller med dig om den frasen! Andas mitt i.. Inte alls speciellt snyggt, men det blev så. Ska ta om en del sång, fixar den strofen med då. Tack H.

Fin låt och bra prod/arr! Bra pianolir!
Melodin/sången känns lite tveksam i partiet "That you sang at home",
som om du inte vet riktigt hur du ska komma till sluttonen, om du förstår vad jag menar... :)
Näst sista tonen där känns lite "krystad".....Annars bra sång.
I det repeterande slutpartiet skulle jag önska lite Freddy-gitarrsolo.
Du får till bra dynamik och snyggt piano- och trumljud!
Vad är det för pluggar?

Hej asti, sången är jag inte nöjd med, så den får sig en sväng till framöver, förstår vad du menar! Solo kan det nog bli som jag sa till tidigare kommentator med :) Pluggar? Hm...

Truepiano - piano, EWQL - stråk/blås/trummor, LASS - stråk, Omnisphere - "flöjtsynten" och några till, minns inte riktigt. Men det är grunden iaf.

Gillar det rullande pianot i början - suggestivt
Bra melodi, men sången lite låg?
Det känns som att det behövs en stadig virvelkagge? t.ex där versen början med With a chord or two - eller blir det för typiskt, förväntat?
Dramatiskt och fint.
Mycket bra pianospel

Är sången låg? Åfan, jag tänkte sänka den för att den kändes hög när jag gjorde mixen, men vet att man ofta mixar den lite lågt. Får kolla upp det. Virvel kan nog funka, ska prova det med!

Tack Tokai.





Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Jävligt vacker låt detta.. Hogge vill ha... Se så. Ge den till mig...  :lol:
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


freddy

  • Gäst
Jävligt vacker låt detta.. Hogge vill ha... Se så. Ge den till mig...  :lol:

Du fick ju instrumentalversionen igår, bara till att ösa :)


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Oj, vad läckert! Låter nästan som något McCartney kunde komponerat och framfört! Lyfter på hatten!


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Känns lite musikal? fint proddat.
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Jävligt vacker låt detta.. Hogge vill ha... Se så. Ge den till mig...  :lol:

Du fick ju instrumentalversionen igår, bara till att ösa :)

Ja just faan.. Det hade jag helt glömt bort... Får prova lite då kanske.. Men Du gör ju så komplicerade grejer.. 2-3 ackord räcker har jag ju sagt.. Helst spelade så att det inte finns utrymme för någon dynamisk sång överhuvudtaget..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
It's an Epic. Tycker det är intressant med storslaget sound så här.
Sångaren har lite samarbetsproblem med körgossarna på vissa ställen men det tror jag redan nån annan nämnt.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Dubbla baskaggar.

Reaver. Bring them home. Svensk arg metal. Den här.

Imponerande tycker jag är ett ord som passar. Inte bara för att du blandar och ger ur så olika genres, utan att det faktiskt görs bra också. I allt.

Gillar verkligen uppbyggnaden i denna, med dramatiken, molliga melodierna, men ändå dur, positiva tongångar, en text som förmedlas riktigt bra av musiken.

Sången skall du ju ta om skrev du, och det är för mig det enda som behövs på den här.

Snyggt, maffigt, eget och ändå lättillgängligt.


Riktigt bra.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


freddy

  • Gäst
Oj, vad läckert! Låter nästan som något McCartney kunde komponerat och framfört! Lyfter på hatten!

Tackar! Inget beatles-fan alls, men jag har förstått att andra tycker dom är bra :) Så tar det som en komplimang.

Känns lite musikal? fint proddat.

Inte omöjligt, tack!

Jävligt vacker låt detta.. Hogge vill ha... Se så. Ge den till mig...  :lol:

Du fick ju instrumentalversionen igår, bara till att ösa :)

Ja just faan.. Det hade jag helt glömt bort... Får prova lite då kanske.. Men Du gör ju så komplicerade grejer.. 2-3 ackord räcker har jag ju sagt.. Helst spelade så att det inte finns utrymme för någon dynamisk sång överhuvudtaget..

Hehe, det var värt ett försök iaf. :)

It's an Epic. Tycker det är intressant med storslaget sound så här.
Sångaren har lite samarbetsproblem med körgossarna på vissa ställen men det tror jag redan nån annan nämnt.

Japp. Sången ska fixas på denna, har inte hunnit än bara.

Dubbla baskaggar.

Reaver. Bring them home. Svensk arg metal. Den här.

Imponerande tycker jag är ett ord som passar. Inte bara för att du blandar och ger ur så olika genres, utan att det faktiskt görs bra också. I allt.

Gillar verkligen uppbyggnaden i denna, med dramatiken, molliga melodierna, men ändå dur, positiva tongångar, en text som förmedlas riktigt bra av musiken.

Sången skall du ju ta om skrev du, och det är för mig det enda som behövs på den här.

Snyggt, maffigt, eget och ändå lättillgängligt.


Riktigt bra.

Tackar emu, väldigt fin kommentar som jag blev glad över. :) Det är helt klart kul med musik, i alla former. Skönt att stämningen gick igenom.

Låten handlar om att relatera händelser/personer osv till musik. Det kanske är uppenbart, jag vet inte.
Som andra versen, då tänkte jag delvis på min morfar som alltid utbrast i sång när han mådde bra :)