Kontrollrummet

Sugen på ett riktigt mörkt projekt!

gäst · 16 · 4118

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

lnetzel

  • Gäst
Jag vill göra bra låtar som är desperata, mörka och stämmingsfulla och då menar jag verkligen mörka. Det skall kännas som att man sugs in i något introvärt mörker. Om du tror att jag menar Winnerbäck kan du sluta läsa nu:) Jag vill gå längre än så och det skall inte vara något fånigt "skräck"-projekt med kyrklocks-samplingar!

Jag söker troligtvis efter någon som har den melankoliska läggningen sedan många många år tillbaka och vill vältra sig i moll!!

Jag har inga färdiga ideer, bara en stark motivation att få folk att säga "Shit, det där är inte glad musik" när dem hör det:)

Någon som är intresserad, det är nog inte så enkelt faktiskt!


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Wow  :ph34r:
Genre? Folkmusik, Dödsmetall...?
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag vill göra bra låtar som är desperata, mörka och stämmingsfulla och då menar jag verkligen mörka. Det skall kännas som att man sugs in i något introvärt mörker. Om du tror att jag menar Winnerbäck kan du sluta läsa nu:) Jag vill gå längre än så och det skall inte vara något fånigt "skräck"-projekt med kyrklocks-samplingar!

Jag söker troligtvis efter någon som har den melankoliska läggningen sedan många många år tillbaka och vill vältra sig i moll!!

Jag har inga färdiga ideer, bara en stark motivation att få folk att säga "Shit, det där är inte glad musik" när dem hör det:)

Någon som är intresserad, det är nog inte så enkelt faktiskt!


Fan mannen...du talar mitt språk  :)

Tyvärr har jag svårt att få tiden att räcka till som det är...men jag skulle gärna vara med på ett hörn om så bara för att lägga till det där extra mollackordet som saknas eller den där melodislingan som gör ont.

Emu är ju också en sucker för det mörka och deppiga, Freddy likaså. Kanske med lite byggstenar här och där man kan få ihop ett bra resultat.

Hur ser tidsperspektivet ut???


Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil
är det synth ala mörk DM kan ja kanske bidra med något.


lnetzel

  • Gäst
Genre.. ja ni..  har hört så många låtar som har lite av varje och jag vill välj försöka fånga något i det jag hört antar jag.

Vissa har en textrad som får en att rysa ("Hurt" med NIN) och vissa har det mörkaste grottreverbet som hörts ("Burning In The Undertow Of God" med The Angelic Process). Vissa låtar har en del stråkharmonier som får det att börja tåras i mina ögon (Twin Peaks sound track av Angelo Badalamenti). Vissa lyckas få till så trasig lo-fi produktion att det känns helt instabilt och mysigt ("En gång ägde vi hela jorden" med 1900)

När jag tänker på det jag personligen tycker kommer i närheten av att jag säger "Shit, det där är inte glad musik" så är nog "The Angelic Process" närmast... det är väl lite ambient/postrockigt blandat med att ställa tidig Nine Inch Nails längst in i en grotta och börja mangla:)

Det händer saker runt 1.50... men innan byggs det stämming.

Men jag är öppen för andra åsikter om vad mörkt är! Tidsplan finns ingen, att göra klart en låt inom ett halvår borde väl vara realistiskt?

I mitt huvud är det långsamt och jävligt desperat i alla fall!
« Senast ändrad: 27.08.2010, 00:41:22 by lnetzel »


lnetzel

  • Gäst
är det synth ala mörk DM kan ja kanske bidra med något.
Aha, jag är nyfiken på vad du anser vara DM's mörka sidor, några speciella låtar du tänker på? (Jag har varit Stort fan av DM tidigare, tills Alan hoppade av)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
In your room
where time stands still
or moves at your will

Will you let the morning come soon?
or will you leave me laying here

in your favourite darkness
your favourite half-light
your favourite conciousness
your favotire slave

hanging on your words
living on your breath
feeling with your skin
will I always be here?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil


Recoil är riktigt drypande otrevligt mörkt, utan att vara för mycket galaxer, zombies och kyrkogårdar.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil
är det synth ala mörk DM kan ja kanske bidra med något.
Aha, jag är nyfiken på vad du anser vara DM's mörka sidor, några speciella låtar du tänker på? (Jag har varit Stort fan av DM tidigare, tills Alan hoppade av)

Ja kan väl inte säga att ja kan deras musik överdrivet bra eller låter jättelikt men dom är stora förebílder i musiken ja skapar och särskilt deras mörkastil!

Emulator spikade väl en låt: in yout room.
Sen tänker ja kanske på bl a på Pipeline, the things you said, to have and to hold, flera låtar på black celebration och some great reward, clean, and then, the darkest star, suffer well, come back, corrupt. Finns nog fler men kommer inte på just nu.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Man har ju lite kasst med tid, fast sugen blev man. Kanske kan vara med på något hörn på något sätt :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Genre.. ja ni..  har hört så många låtar som har lite av varje och jag vill välj försöka fånga något i det jag hört antar jag.

Vissa har en textrad som får en att rysa ("Hurt" med NIN) och vissa har det mörkaste grottreverbet som hörts ("Burning In The Undertow Of God" med The Angelic Process). Vissa låtar har en del stråkharmonier som får det att börja tåras i mina ögon (Twin Peaks sound track av Angelo Badalamenti). Vissa lyckas få till så trasig lo-fi produktion att det känns helt instabilt och mysigt ("En gång ägde vi hela jorden" med 1900)

När jag tänker på det jag personligen tycker kommer i närheten av att jag säger "Shit, det där är inte glad musik" så är nog "The Angelic Process" närmast... det är väl lite ambient/postrockigt blandat med att ställa tidig Nine Inch Nails längst in i en grotta och börja mangla:)

Det händer saker runt 1.50... men innan byggs det stämming.

Men jag är öppen för andra åsikter om vad mörkt är! Tidsplan finns ingen, att göra klart en låt inom ett halvår borde väl vara realistiskt?

I mitt huvud är det långsamt och jävligt desperat i alla fall!

Shit va moll  :(  :lol:
Men jag hajar faktiskt. Intressant idé.
« Senast ändrad: 27.08.2010, 23:45:40 by Bribedant »
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Ta en titt på Morte Macabre, det är rätt dystert och mörkt!


Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
hure...gåre....dårå? :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Lyxvarianten

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 406
    • Visa profil
När jag var yngre kunde jag bara göra hemsk musik typ. Kommer ihåg att morsan blev sne ibland när hon tyckte att allt lät som kyrkan hehe.


Vid 1 minut tycker jag denna ger rätt sköna vibbar, men vid 3 minuter och fram en stund är den hemskt bra. Skulle inte vilja ha denna i hörlurarna en mörk natt i skogen:)





_____________________________ ___
www.myspace.com/Lyxvarianten


Utloggad Phil-shaky

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Diablo låten är verkligen klassisk och rejält dyster, jag hade nästan glömt bort den helt.

Det finns sjukt mycke olika typer av mörk musik.
Men vemod är nog en hemlig ingrediens till en riktigt dyster låt.

En text som en berättelse om en dyster historia.
kanske lite i stil med house of the rising sun, billy bragg - black wind blowing från plattan han körde med wilco mermaid avenue tror jag den heter.
Nästan lite gammel-folk liksom.
Bugeye jim (också av billy bragg) är också lite fint exempel, lite "smutsigare" ljud.
Tänk svenskt drama; "Vi måste ha mera ångest!"
Annars kan man ju utgå från "den fula ankungen" perspektivet, något med mer utav ett olyckligt slut. (ALLA DÖR!)

Bygga en låt som man bygger en pjäs, en tragedi?
« Senast ändrad: 04.09.2010, 05:13:27 by Phil-shaky »


lnetzel

  • Gäst
Ja jag vet inte nästa steg är riktigt:) Jag får väl börja med något och posta och se om någon är intresserad sedan:)

Den här är ju ganska nöjd annars, men det är ju mest rösten som gör det:)
Sopor Aeternus & The Ensemble of Shadows - The Goat


även spåret efter, "The Bells have stopped ringing", är jätteglatt

« Senast ändrad: 11.09.2010, 21:27:53 by lnetzel »