Kontrollrummet

Fredrik Hägerstrand - Dont Judge

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad scorpions91

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
Här kommer ännu en ny låt som jag har suttit med i förra veckan. Texten är skriven har inte spelat in den pga. förkylning och dåliga sångtagningar. Jag valde att inte ha några trummor på denna för då skulle känslan tagits bort tyckte jag, men om det är någon som misstycker så är jag öpen för förslag.

Det låter kanske väldigt enformigt utan sång än så länge. Kom gärna med synpunkter om vad ni tycker om den!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Svårt att uttala sig, tycker jag. Skissen är naken och behöver kläs på med tex sång (som du skriver). Det finns otajtheter mellan piano och gitarr. Jag tycker att om du ska ha elgitarr så som den spelas nu så behövs kanske en bas å lite annat för att fylla ut bilden.

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad scorpions91

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
Svårt att uttala sig, tycker jag. Skissen är naken och behöver kläs på med tex sång (som du skriver). Det finns otajtheter mellan piano och gitarr. Jag tycker att om du ska ha elgitarr så som den spelas nu så behövs kanske en bas å lite annat för att fylla ut bilden.

Ha det gott
Gurano

Jo det är sant. Men sången kommer snart spelas in så fort förkylningen lämnar mig. Vilken gitarr menar du? Gitarrslingan på elgitarren eller akustiska gitarren? Basen är redan inspelad fast jag råkade nog dra ner för mycket på volymen på basen. Har du några andra tankar om den?


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jo det är sant. Men sången kommer snart spelas in så fort förkylningen lämnar mig. Vilken gitarr menar du? Gitarrslingan på elgitarren eller akustiska gitarren? Basen är redan inspelad fast jag råkade nog dra ner för mycket på volymen på basen. Har du några andra tankar om den?
Vad gäller basen så hör jag den inte i mina lurar (men jag måste då tillägga att mina lurar här på jobbet är skitdåliga på just basljud).

Det finns otajtheter i den akustiska guran men även lite på elguran. Hmmm även på pianot nu när jag lyssnar en 2a gång. Spelar du in mot en fast takt, typ metronom? Om inte så prova gärna detta.

Detta är en smaksak men jag tycker inte om ljudet på sologuran, mina öron blir lite trötta efter ett tag. Sedan kanske att man kan utveckla pianoliret med att även spela lite melodislingor istället för att bara "banka" ackord.....ja det var lite synpunkter från mig.

Men fortsätt att lägga upp dina förändringar-som sagt kul att följa från idé till färdig låt.

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad scorpions91

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
Jo det är sant. Men sången kommer snart spelas in så fort förkylningen lämnar mig. Vilken gitarr menar du? Gitarrslingan på elgitarren eller akustiska gitarren? Basen är redan inspelad fast jag råkade nog dra ner för mycket på volymen på basen. Har du några andra tankar om den?
Vad gäller basen så hör jag den inte i mina lurar (men jag måste då tillägga att mina lurar här på jobbet är skitdåliga på just basljud).

Det finns otajtheter i den akustiska guran men även lite på elguran. Hmmm även på pianot nu när jag lyssnar en 2a gång. Spelar du in mot en fast takt, typ metronom? Om inte så prova gärna detta.

Detta är en smaksak men jag tycker inte om ljudet på sologuran, mina öron blir lite trötta efter ett tag. Sedan kanske att man kan utveckla pianoliret med att även spela lite melodislingor istället för att bara "banka" ackord.....ja det var lite synpunkter från mig.

Men fortsätt att lägga upp dina förändringar-som sagt kul att följa från idé till färdig låt.

Ha det gott
Gurano

Jo men basen ligger väldigt lågt, så det är nog inte bara hörlurarnas fel. På denna sången kör jag med metronom i Cubase som är inställd på 70 bpm.

När det gäller sologitarren så använder jag Guitar Rig 4 men jag ska nog sluta använda det programmet eftersom det suger åt sig väldigt mycket CPU. Jag kommer i framtiden skaffa en Zoom G2.1U som kopplas genom USB och är väldigt bra när det gäller inspelning. Och om jag kommer till pianot, så måste jag säga att jag egentligen är gitarrist och inte pianist. Jag försöker lära mig, men är fortfarande i nybörjarstadiet.

Hur skulle sången blivit om det hade blivit bara akustisk gitarr utan pianot?


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jo som sagt var är det inte så lätt att kommentera när deti nte finns sång. Det blir en aning tråkigt i längden. Tycker ackegitarren är vass. Skulle vilja ha mer av klanglåda eller så. Vet inte hur du mickat den.
Det som stör mig mest är väl att det känns så otajt. Kanske skulle du kvanisera pianot så att det åtmindstone ligger rakt eller hyfsat i takt. Alternativt att du har något som markerar rytmen tydligare i grunden.  :)


Utloggad scorpions91

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
Jo som sagt var är det inte så lätt att kommentera när deti nte finns sång. Det blir en aning tråkigt i längden. Tycker ackegitarren är vass. Skulle vilja ha mer av klanglåda eller så. Vet inte hur du mickat den.
Det som stör mig mest är väl att det känns så otajt. Kanske skulle du kvanisera pianot så att det åtmindstone ligger rakt eller hyfsat i takt. Alternativt att du har något som markerar rytmen tydligare i grunden.  :)

Nej jag vet att det inte är lätt. Jag har mickar aldrig gitarrer utan bara kopplar dom till ljudkortet. Men sånt kan man ändra i EQ. Det känns just nu som inga av mina projekt blir bra. Man tappar lite motivationen om ni förstår vad jag menar. Det finns ingen guide någonstans som börjar från inspelning till mixning? Youtube eller gratis länkar? Skulle bli glad om ni kunde ge mig några länkar!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
...Alternativt att du har något som markerar rytmen tydligare i grunden.  :)

Nej jag vet att det inte är lätt. Jag har mickar aldrig gitarrer utan bara kopplar dom till ljudkortet. Men sånt kan man ändra i EQ. Det känns just nu som inga av mina projekt blir bra. Man tappar lite motivationen om ni förstår vad jag menar. Det finns ingen guide någonstans som börjar från inspelning till mixning? Youtube eller gratis länkar? Skulle bli glad om ni kunde ge mig några länkar!

En god vädjan!

Jag tror det i början är bra med mycket övning. Lyssna på metronomen, klicket eller en upprepande trumloop på ett spår, samtidigt som du spelar in en kompgitarr. Samma ackord hela tiden eller ackordsbyten som du bestämmer i förväg. Försök att spela in ett spår till som gör samma sak med gitarren. Lyssna om det blir helt otajt, lite tajt eller bättre ju mer du övar.

Spela in piano som spelar samma ackord på ett nytt spår. Lyssna. Tajt? Öva med hjälp av mer inspelning och lyssna på resultatet!

Tror att övning med flera gitarrer som håller samma takt är bra och att en trumloop är roligare att öva till än ett click från sequenserprogrammet. Jag spelar ofta in instrument så att jag tycker det är ganska tajt men andra på KR tipsar om att jag får en bättre inspelnig om jag gör om och spelar tajt. Jag behöver öva mer än jag hinner men det är skitbra med övning.
« Senast ändrad: 25.08.2010, 22:59:53 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
För fasen Fredrik - känslan har du, ljuden är helt ok men du måste jobba med takten - du segar utav bar håsike så det blir helt galet.  Har du trummor så lägg upp ett enkelt trumkomp och försök lira efter det om du sedan inte vill ha med trummorna så muta dom efterråt inga problem att göra så - det funkar perfa men som det är nu så är du ute helt i öknen och irrar tycker jag och det är synd men det är samma resa vi alla gått igenom - jag lovar att det blir bättre om du försöker hålla takten.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jo som sagt var är det inte så lätt att kommentera när deti nte finns sång. Det blir en aning tråkigt i längden. Tycker ackegitarren är vass. Skulle vilja ha mer av klanglåda eller så. Vet inte hur du mickat den.
Det som stör mig mest är väl att det känns så otajt. Kanske skulle du kvanisera pianot så att det åtmindstone ligger rakt eller hyfsat i takt. Alternativt att du har något som markerar rytmen tydligare i grunden.  :)

Nej jag vet att det inte är lätt. Jag har mickar aldrig gitarrer utan bara kopplar dom till ljudkortet. Men sånt kan man ändra i EQ. Det känns just nu som inga av mina projekt blir bra. Man tappar lite motivationen om ni förstår vad jag menar. Det finns ingen guide någonstans som börjar från inspelning till mixning? Youtube eller gratis länkar? Skulle bli glad om ni kunde ge mig några länkar!

Inte skall du tappa sugen. Alla är vi barn i början. Mina inspelningar lät inte heller så kul i början. Jag har hållit på i mååååånga år. Det är bara att fortsätta och göra musik. Det tar tid att lära sig. Både att spela, att göra låtar och att spela in.  :) :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja, ditt pianointro lovar en del och gör mig nyfiken. Jag vill höra mer, liksom.
Då e de bare å fortsätta och spela.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad scorpions91

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
Nä jag ska inte lägga av med musik. Jag menar bara att allt går åt skogen så fort det blir ur takt och då börjar jag med nya projekt hela tiden.... men men...... Det är som ni säger, träna och ge mycket tid på sångerna. :rolleyes:


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nä jag ska inte lägga av med musik. Jag menar bara att allt går åt skogen så fort det blir ur takt och då börjar jag med nya projekt hela tiden.... men men...... Det är som ni säger, träna och ge mycket tid på sångerna. :rolleyes:
Bra inställning och du glöm inte takten - tror jag är det viktigaste faktiskt,
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Helt rätt!  Det är bara att nöta på, träna, träna träna.
Man tycker inte det händer ett jota, men så plötsligt lyssnar man på nåt alster man gjorde för något år sedan och det låter inte alls lika bra som man hade för sig...... nånting har hänt på vägen.

Om du kör i cubase och inte använder trummor utan lirar efter metronomen, så skulle jag rekommendera dig att testa att lira den på 140 bpm istället. Du lirar fortfarande själv i samma hastighet som innan, men skillnaden är att du får dubbelt så många taktslag till hjälp när du lirar.  Bästa annars är att göra en enkel trumtakt att lira efter. Ger bättre känsla när man lirar.

Jag vet inte hur du lirat in det nu. Kör du hela låten på gitarr i ett svep?
Ett tips i så fall är att lira kortare delar när du bestämt dig för hur helheten skall vara.
Ex lira in versen för sig och kör om den tills du känner att det stämmer, sedan lirar du in nästa del osv.
Vet inte vilken nivå du ligger på så du kanske tycker att det är solklart, men bättre att höra det en gång för mycket.   :)

Jag tror nog att låten har potential, men det är svårt att säga mer utan att sången är med.
Kör hårt!
Me, Myself & I


Utloggad scorpions91

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
Helt rätt!  Det är bara att nöta på, träna, träna träna.
Man tycker inte det händer ett jota, men så plötsligt lyssnar man på nåt alster man gjorde för något år sedan och det låter inte alls lika bra som man hade för sig...... nånting har hänt på vägen.

Om du kör i cubase och inte använder trummor utan lirar efter metronomen, så skulle jag rekommendera dig att testa att lira den på 140 bpm istället. Du lirar fortfarande själv i samma hastighet som innan, men skillnaden är att du får dubbelt så många taktslag till hjälp när du lirar.  Bästa annars är att göra en enkel trumtakt att lira efter. Ger bättre känsla när man lirar.

Jag vet inte hur du lirat in det nu. Kör du hela låten på gitarr i ett svep?
Ett tips i så fall är att lira kortare delar när du bestämt dig för hur helheten skall vara.
Ex lira in versen för sig och kör om den tills du känner att det stämmer, sedan lirar du in nästa del osv.
Vet inte vilken nivå du ligger på så du kanske tycker att det är solklart, men bättre att höra det en gång för mycket.   :)

Jag tror nog att låten har potential, men det är svårt att säga mer utan att sången är med.
Kör hårt!

Jag körde innan med Drumcore men i denna testade jag metronom.

Jag kör gitarren i ett svep. Jag skaffade in alla mina grejer i Januari tror jag, så jag har hållt på sen Januari.
Jag förstår att det är svårt att höra utan sång. Men tack för tipsen! ;)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Helt rätt!  Det är bara att nöta på, träna, träna träna.
Man tycker inte det händer ett jota, men så plötsligt lyssnar man på nåt alster man gjorde för något år sedan och det låter inte alls lika bra som man hade för sig...... nånting har hänt på vägen.

Om du kör i cubase och inte använder trummor utan lirar efter metronomen, så skulle jag rekommendera dig att testa att lira den på 140 bpm istället. Du lirar fortfarande själv i samma hastighet som innan, men skillnaden är att du får dubbelt så många taktslag till hjälp när du lirar.  Bästa annars är att göra en enkel trumtakt att lira efter. Ger bättre känsla när man lirar.

Jag vet inte hur du lirat in det nu. Kör du hela låten på gitarr i ett svep?
Ett tips i så fall är att lira kortare delar när du bestämt dig för hur helheten skall vara.
Ex lira in versen för sig och kör om den tills du känner att det stämmer, sedan lirar du in nästa del osv.
Vet inte vilken nivå du ligger på så du kanske tycker att det är solklart, men bättre att höra det en gång för mycket.   :)

Jag tror nog att låten har potential, men det är svårt att säga mer utan att sången är med.
Kör hårt!
Jag körde innan med Drumcore men i denna testade jag metronom.
Jag kör gitarren i ett svep. Jag skaffade in alla mina grejer i Januari tror jag, så jag har hållt på sen Januari.
Jag förstår att det är svårt att höra utan sång. Men tack för tipsen! ;)

Häftig, hållit på sen i vintern 2010. Och ditt intro på pianot gör mig nyfiken, jag vill ha mera. Bra jobbbat. Fortsätt och nöta!

Som sagts tidigare, du kan lägga en drumcore-loop och lyssna på den då du spelar in ett intrument. Då du sen spelar in nästa instrument är det en fördel att dra ner volymen på det du nyss spelade in och höra trumloopen mest. Sen, då du lagt flera instrument kan du tysta trumloopen helt, om du känner att du vill ha låten så.
« Senast ändrad: 29.08.2010, 21:58:40 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google