Forum > Demolåtar
Fredrik Hägerstrand - Dont Judge
egghuvud:
Jo som sagt var är det inte så lätt att kommentera när deti nte finns sång. Det blir en aning tråkigt i längden. Tycker ackegitarren är vass. Skulle vilja ha mer av klanglåda eller så. Vet inte hur du mickat den.
Det som stör mig mest är väl att det känns så otajt. Kanske skulle du kvanisera pianot så att det åtmindstone ligger rakt eller hyfsat i takt. Alternativt att du har något som markerar rytmen tydligare i grunden. :)
scorpions91:
--- Citat från: egghuvud skrivet 25.08.2010, 13:42:47 ---Jo som sagt var är det inte så lätt att kommentera när deti nte finns sång. Det blir en aning tråkigt i längden. Tycker ackegitarren är vass. Skulle vilja ha mer av klanglåda eller så. Vet inte hur du mickat den.
Det som stör mig mest är väl att det känns så otajt. Kanske skulle du kvanisera pianot så att det åtmindstone ligger rakt eller hyfsat i takt. Alternativt att du har något som markerar rytmen tydligare i grunden. :)
--- Slut citat ---
Nej jag vet att det inte är lätt. Jag har mickar aldrig gitarrer utan bara kopplar dom till ljudkortet. Men sånt kan man ändra i EQ. Det känns just nu som inga av mina projekt blir bra. Man tappar lite motivationen om ni förstår vad jag menar. Det finns ingen guide någonstans som börjar från inspelning till mixning? Youtube eller gratis länkar? Skulle bli glad om ni kunde ge mig några länkar!
MaxB:
--- Citat från: scorpions91 skrivet 25.08.2010, 20:33:17 ---
--- Citat från: egghuvud skrivet 25.08.2010, 20:33:17 ---...Alternativt att du har något som markerar rytmen tydligare i grunden. :)
--- Slut citat ---
Nej jag vet att det inte är lätt. Jag har mickar aldrig gitarrer utan bara kopplar dom till ljudkortet. Men sånt kan man ändra i EQ. Det känns just nu som inga av mina projekt blir bra. Man tappar lite motivationen om ni förstår vad jag menar. Det finns ingen guide någonstans som börjar från inspelning till mixning? Youtube eller gratis länkar? Skulle bli glad om ni kunde ge mig några länkar!
--- Slut citat ---
En god vädjan!
Jag tror det i början är bra med mycket övning. Lyssna på metronomen, klicket eller en upprepande trumloop på ett spår, samtidigt som du spelar in en kompgitarr. Samma ackord hela tiden eller ackordsbyten som du bestämmer i förväg. Försök att spela in ett spår till som gör samma sak med gitarren. Lyssna om det blir helt otajt, lite tajt eller bättre ju mer du övar.
Spela in piano som spelar samma ackord på ett nytt spår. Lyssna. Tajt? Öva med hjälp av mer inspelning och lyssna på resultatet!
Tror att övning med flera gitarrer som håller samma takt är bra och att en trumloop är roligare att öva till än ett click från sequenserprogrammet. Jag spelar ofta in instrument så att jag tycker det är ganska tajt men andra på KR tipsar om att jag får en bättre inspelnig om jag gör om och spelar tajt. Jag behöver öva mer än jag hinner men det är skitbra med övning.
Eddi:
För fasen Fredrik - känslan har du, ljuden är helt ok men du måste jobba med takten - du segar utav bar håsike så det blir helt galet. Har du trummor så lägg upp ett enkelt trumkomp och försök lira efter det om du sedan inte vill ha med trummorna så muta dom efterråt inga problem att göra så - det funkar perfa men som det är nu så är du ute helt i öknen och irrar tycker jag och det är synd men det är samma resa vi alla gått igenom - jag lovar att det blir bättre om du försöker hålla takten.
egghuvud:
--- Citat från: scorpions91 skrivet 25.08.2010, 20:33:17 ---
--- Citat från: egghuvud skrivet 25.08.2010, 13:42:47 ---Jo som sagt var är det inte så lätt att kommentera när deti nte finns sång. Det blir en aning tråkigt i längden. Tycker ackegitarren är vass. Skulle vilja ha mer av klanglåda eller så. Vet inte hur du mickat den.
--- Slut citat ---
--- Slut citat ---
Inte skall du tappa sugen. Alla är vi barn i början. Mina inspelningar lät inte heller så kul i början. Jag har hållit på i mååååånga år. Det är bara att fortsätta och göra musik. Det tar tid att lära sig. Både att spela, att göra låtar och att spela in. :) :)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida