Forum > Demolåtar

Fredrik Hägerstrand - Dont Judge

(1/4) > >>

scorpions91:
Här kommer ännu en ny låt som jag har suttit med i förra veckan. Texten är skriven har inte spelat in den pga. förkylning och dåliga sångtagningar. Jag valde att inte ha några trummor på denna för då skulle känslan tagits bort tyckte jag, men om det är någon som misstycker så är jag öpen för förslag.

Det låter kanske väldigt enformigt utan sång än så länge. Kom gärna med synpunkter om vad ni tycker om den!

Gurano:
Svårt att uttala sig, tycker jag. Skissen är naken och behöver kläs på med tex sång (som du skriver). Det finns otajtheter mellan piano och gitarr. Jag tycker att om du ska ha elgitarr så som den spelas nu så behövs kanske en bas å lite annat för att fylla ut bilden.

Ha det gott
Gurano

scorpions91:

--- Citat från: Gurano skrivet 24.08.2010, 13:44:59 ---Svårt att uttala sig, tycker jag. Skissen är naken och behöver kläs på med tex sång (som du skriver). Det finns otajtheter mellan piano och gitarr. Jag tycker att om du ska ha elgitarr så som den spelas nu så behövs kanske en bas å lite annat för att fylla ut bilden.

Ha det gott
Gurano

--- Slut citat ---

Jo det är sant. Men sången kommer snart spelas in så fort förkylningen lämnar mig. Vilken gitarr menar du? Gitarrslingan på elgitarren eller akustiska gitarren? Basen är redan inspelad fast jag råkade nog dra ner för mycket på volymen på basen. Har du några andra tankar om den?

Gurano:

--- Citat från: scorpions91 skrivet 24.08.2010, 14:03:11 ---Jo det är sant. Men sången kommer snart spelas in så fort förkylningen lämnar mig. Vilken gitarr menar du? Gitarrslingan på elgitarren eller akustiska gitarren? Basen är redan inspelad fast jag råkade nog dra ner för mycket på volymen på basen. Har du några andra tankar om den?

--- Slut citat ---
Vad gäller basen så hör jag den inte i mina lurar (men jag måste då tillägga att mina lurar här på jobbet är skitdåliga på just basljud).

Det finns otajtheter i den akustiska guran men även lite på elguran. Hmmm även på pianot nu när jag lyssnar en 2a gång. Spelar du in mot en fast takt, typ metronom? Om inte så prova gärna detta.

Detta är en smaksak men jag tycker inte om ljudet på sologuran, mina öron blir lite trötta efter ett tag. Sedan kanske att man kan utveckla pianoliret med att även spela lite melodislingor istället för att bara "banka" ackord.....ja det var lite synpunkter från mig.

Men fortsätt att lägga upp dina förändringar-som sagt kul att följa från idé till färdig låt.

Ha det gott
Gurano

scorpions91:

--- Citat från: Gurano skrivet 24.08.2010, 14:23:14 ---
--- Citat från: scorpions91 skrivet 24.08.2010, 14:03:11 ---Jo det är sant. Men sången kommer snart spelas in så fort förkylningen lämnar mig. Vilken gitarr menar du? Gitarrslingan på elgitarren eller akustiska gitarren? Basen är redan inspelad fast jag råkade nog dra ner för mycket på volymen på basen. Har du några andra tankar om den?

--- Slut citat ---
Vad gäller basen så hör jag den inte i mina lurar (men jag måste då tillägga att mina lurar här på jobbet är skitdåliga på just basljud).

Det finns otajtheter i den akustiska guran men även lite på elguran. Hmmm även på pianot nu när jag lyssnar en 2a gång. Spelar du in mot en fast takt, typ metronom? Om inte så prova gärna detta.

Detta är en smaksak men jag tycker inte om ljudet på sologuran, mina öron blir lite trötta efter ett tag. Sedan kanske att man kan utveckla pianoliret med att även spela lite melodislingor istället för att bara "banka" ackord.....ja det var lite synpunkter från mig.

Men fortsätt att lägga upp dina förändringar-som sagt kul att följa från idé till färdig låt.

Ha det gott
Gurano

--- Slut citat ---

Jo men basen ligger väldigt lågt, så det är nog inte bara hörlurarnas fel. På denna sången kör jag med metronom i Cubase som är inställd på 70 bpm.

När det gäller sologitarren så använder jag Guitar Rig 4 men jag ska nog sluta använda det programmet eftersom det suger åt sig väldigt mycket CPU. Jag kommer i framtiden skaffa en Zoom G2.1U som kopplas genom USB och är väldigt bra när det gäller inspelning. Och om jag kommer till pianot, så måste jag säga att jag egentligen är gitarrist och inte pianist. Jag försöker lära mig, men är fortfarande i nybörjarstadiet.

Hur skulle sången blivit om det hade blivit bara akustisk gitarr utan pianot?

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion