Kontrollrummet

equality - Sensommarlåt

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
LÅTNAMN: Namlös arbnamn Sensommarlåt
ARTIST/GRUPP: e
GENRE: pop
LÅTLÄNGD: ca 2 min
KOMPOSITÖR: e
PRODUCENT: e
EV. MEDVERKANDE: nej
INSPELNINGSÅR: 2010
FORMAT: mp3

Blir alltid lite inspirerad till musik på sensommaren. Nån slags desperation över att sommaren är slut förmodligen. Tidig skiss, kanske nåt att utveckfla eller för smörigt? Behövs bas eller räcker basljudet i gitarren?

Ursäkta boxen men kan ju inte gärna lägga upp den bland färdiga.

Ny version 23/8. Lade till bas, justerade nivåer och reverb.

http://www.box.net/shared/t53b9m3kqo
« Senast ändrad: 23.08.2010, 13:27:24 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Absolut inte för smörigt! Skön, soft, jazzig låt åt Jan Lundgren-hållet. Härliga harmonier!
Pianot behöver nog tajtas till på några ställen där det känns som att det ligger aningen för tidigt.
En ståbas tror jag skulle höja, även om det låter bra så här. Fin låt!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Kul asti! Tack för snabb och värdefull feedback. Blir inget mer jobb med denna på några dagar då jag nu drar till Värmland. Får kolla upp Jan Lundgren. Tack för tipset!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Låter riktigt skönt detta häringa.
Jag skulle nog velat sänka pianot en aning i volym, eller ännu hellre, byta till ett något softare pianoljud. Det känns aningen hårt i kontrast mot det riktigt sköna guralunket....

Bas går helt klart hem här, men funkar bra även utan.
En skön sång till hade suttit som en smäck, men det är ändå riktigt bra även utan....

hmmmm....när jag tänker efter så det knakar så skulle jag nog gärna ha sång, bas och softare piano.   ;)
Me, Myself & I


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
En superduper bra EQ-låt sojm i nuläget saknar sång men det blir nog nåt eller hur. Mina nits är att guran låter för forcerad vid nedgångarna i början du får inte rätt flyt där. Bra gura öljud dock. Pianot som andra har kommenterat är för högt och spricker skulle dra ner vollen och ökat verben på det. men bra lirat.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Tjena EQ!

Snyggt!  Gillar verkligen det sparsmakade arret..den här vill man höra sång på! Du har ett speciellt sätt att framföra dina låtar vilket gör att man direkt vet vem det är som står bakom, bra!..Kommer sången? /C


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
När visparna kommer in lyfts låten direkt. Får mig att tänka att dom borde komma in efter bara två takter, där pianot kommer in. Bra kan bara bli bättre. Där visparna kommer in nu bygg på med nåt nytt instrument. Bara mitt förslag.
Skön sommarlåt när sommaren snart lämnar oss, fint att minnas.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Kornstad: La upp denna på tok för tidigt och efter att ha lyssnat en del på den i bilen upp till Värmland inser jag att det finns mycket att förändra i struktur, arr och en del harmisar. Tack Andréas!
Eko: Håller med om att det är lite taffligt där i tredje nedgången på refrängen. Tror mig veta hur det skall vara nu och hoppas på ny version så småningom. Kul att du tror på låten som sådan tror jag att jag kan läsa mig till. Thnx Ekot!
Clemens: Tjenna, tjenna! Sång skall det nog bli. Jo jag är nog ganska smal i mitt genreval, kan liksom inget annat om jag ens kan den. Kul att det verkar funka! Tack!
Tokai:  :wub: Låten är knasigt uppbyggd nu. Skall ju inte börja med refräng utan en mollig vers som skall vara lite mer distinkt än nu. Refrängen kan sen komma in med ståbas och vispar hade jag tänkt för att förstärka kontrasten. Tack för uppmuntrande feedback och tips!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Ny version med kontrabas, justerat nivåer, strukturerat om lite.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Mycket snyggt!   Känner ännu mer för en sång till detta nu.
Det finns en riktigt bra melodi till det där någonstans, jag känner den men har inte riktigt fått fram den ännu.     :)

Nivåerna är riktigt bra nu och det blir riktigt skönt med basen, även om den går lite väl långt ner på skalan på ett par ställen.
Testa att gå uppåt där istället kanske. Avslutet på verserna är det främst som jag tänker på.
Me, Myself & I


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Uppskattar som alltid dina comments Andréas. I nuvarande skick får den väl ses som en skiss, demo för sångbar låt. Tycker mig också höra en sångmelodi men inte riktigt överens med alla ackord när jag sätter mig ner och försöker gasta nåt till det här. Hoppas på att hinna plita ner nån text och jag skulle bli glad om du ville låna ut öra och stämband då.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jättehärlig soft sommarmusik här. Jag har inte hört den utan ståbas. Så här är den helskön.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
MaxB: Tack för de orden. Som sagt svensk text ligger för denna.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jo det vart lite mer kött på benen om man säger så - efter Värmland kanske det blir sång alltså - låter bra :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Stycket passar som öppningsvinjett till ett radio eller teve program; "bokklubben", "veckans lådvin" eller vad som helst, som är så där extra somrigt. Jag gillar luften i stycket. Det är avslappnat, som en vacker solnedgång en av sommaren vackraste dagar.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Eko: Thnx man. Jag sjunger alltid efter Värmland s a s.  :D

"...veckans lådvin..."

 :lol: Det är nog bara sång som kan rädda den ur muzak-träsket. Tack Max!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emlan

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 260
    • Visa profil
Det här gillar jag mycket.
Snyggt med pianot som ligger i baktakt också!
...och jag känner doften av sensommar, gestaltningen är riktigt bra.
ser fram emot text och sång!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack Emlan! Kul att du tror att denna håller. Melodierna kommer någorlunda lätt men jag har allt svårare för text numera men det kommer nog. Fin sensommarbild (av solrosen att döma) på dig. Jag passade på att lyssna på dina två uppladdade låtar här på KR. Det låter mycket kompetent. Inspelade i Värmland minsann! Ingesund? Silence i Koppom?? 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
En fin låt, men det tarvas sång för att inte bli för smetig liksom.
Pianot kan på något ställe behöva justeras, tror jag.

Jag tycker mig känna igen introt - tog ett tag innan jag landade i att jag tycker att det liknar början på Claptons akustiska version av Layla

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Gurano: Tackar särskilt! Håller med om allt utom Layla som jag inte kan höra ett uns av här.  :mellow:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Ont i huvudet idag, men denna funkar fint som värktablett upptäckte jag.
Tyvärr så upphör effekten efter ca 2:12 bara och det är överdosering som gäller.

Men det kan jag leva med....   ;)
Me, Myself & I


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Skön låt detta.. Tycker nog, som någon tidigare sedan skrivit, att visparna borde komma in tidigare.. Men med lite sång på detta blir det skitbra!!
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Gurano: Tackar särskilt! Håller med om allt utom Layla som jag inte kan höra ett uns av här.  :mellow:
Hehe
Nä jag fattar att du inte håller med för jag menade naturligtvis egentligen Tears in heaven. Skrev fel låt sorry  :D
Lite samma känsla och ackordföljd..åtminstone i början.

Ha det gott


Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Emlan

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 260
    • Visa profil
Tack Emlan! Kul att du tror att denna håller. Melodierna kommer någorlunda lätt men jag har allt svårare för text numera men det kommer nog. Fin sensommarbild (av solrosen att döma) på dig. Jag passade på att lyssna på dina två uppladdade låtar här på KR. Det låter mycket kompetent. Inspelade i Värmland minsann! Ingesund? Silence i Koppom?? 

Tack:) Det spelades in i Ingesund minsann! :) Jag har en klasskamrat från gymnasiet som går där och utbildar sig till musiklärare - så han drog ihop ett gäng:) Vi repade på fredagen och spelade in på lördagen, riktigt kul!! Har du själv pluggat där också?
Lycka till med textarbetet:)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Svårt med texter. Min senaste text snodde jag av nån tonis på nätet och skrev om :lol:

Gillar låten, kan faktiskt höra dig (eq) sjunga nåt okomplicerat på den här, till en okomplicerad sångmelodi. Vette fan vilka orden är, dock. Typisk eq-låt, passar med glad text och med ledsen text. Men framförallt kanske nåt glatt. Tycker inte nåt måste tillföras eller nåt som stör. (Förutom nåt slag av trummisen? Eller så skall det vara lite släpigt.)

Bra!

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Skriver medan jag lyssnar., sitter med laptop speakers. Sköna tongångar och trevligt arr. Väl valda instrument. Tycker gitarrljudet känns överkomprimerat, eller är guran inspelad på det viset? Sen har jag å andra sidan alltid varit svagare för nylon i inspelningssammanhang, tycker det blir "träigare" ljud. Men smaken är som baken!

Slutet hade jag personligen snyggat till :)

I övrigt ger låten en skön sensommarkänsla, precis som det ska va! Tycker inte det behövs någon sång.

mvh Jon
 
« Senast ändrad: 30.08.2010, 13:15:48 by Yllet »
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Gurano: OK! Nu är jag med... Tack för förtydligande och länk.  :)
Emlan: I see. Många sk storheter som gått där, dock inte jag  :P. Jag har min särbo i Arvika men hon har inte heller gått där.
Tack för tillyckandet!
Divid: Har nån refräng klar i huvudet men det måste filas och fejjas. Blir nog klart till nästa sensommar. :rolleyes: (Vad lycklig jag är över att vara en glad amatör och inte ha några som helst krav på mig i musiksammanhang. Inga deadlines ingen som flåsar en i nacken och tjatar om att leverera mera. ) Tack för att du tog dig tid med denna!
Yllet: Guran är försiktigt komprimerad men kanske skall lätta på den..?  Nylon kan nog funka. Slutet är hafsigt. Kul att det gick igenom nån slags feeling och jag skall försöka få till sång ändå. Blir nog gura och cello men inget piano då.  Tack Yllet!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Tycker inte det behövs någon sång till detta utsökta stycke. I inledningen fick jag tears in heavenfeeling men upptäckte raskt att det här var något nytt. Jag ser detta som filmmusik, romantiskt lugn, innerlighet och fridfullhet! Skulle absolut sitta till rörliga bilder från skärgården, naturen eller avslutning på sommarlövet! :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
91:an Tack Janne för los commentarios. Surrar lite textfragment då och då i huvve men inget mer än så, skönt att läsa att den verkar funka intrumentalt då.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Fin. Gillar när man hör folk andas, känns lite mer äkta då:)
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Fin. Gillar när man hör folk andas, känns lite mer äkta då:)

Om det bara hänger på andningen så... :P Tack för lyssning och kommentar!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves