Kontrollrummet

Rättigheter avseende jinglar

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Hej.

Jag har funderat lite på det här med jinglar/vinjettmusik/reklammusik.... Betraktas sådana musikstycken på samma sätt som "vanlig" musik i avseende STIM och upphovsrätt? Låt oss säga att jag har skrivit en jingel och sålt den till en radiokanal t.ex.... får man fortfarande STIM-pengar när den spelas upp, även fast det så att säga är en "produkt" som jag sålt till ett företag?

Och en fråga till... Hur ser rättigheterna för ett sådant stycke ut? Säg att jag säljer ett litet stycke till en radiokanal. Kan man styra vem som får göra vad med verket genom ett avtal mellan mig och kanalen, eller är det övergripande bestämmelser som reglerar sånt?

Och så en till! Om vi tänker oss att producent X säljer ett stycke till reklambyrå Y som i sin tur använder stycket i en reklamfilm som de gör för företag Z. Hur blir det då? Vem äger vad och hur får de olika parterna nyttja verket?

Om det är någon som gjort och sålt en jingel eller liknande får ni gärna berätta om era erfarenheter! :)

Allmän nyfikenhet.


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Ring NCB o kolla med dem. Vi gjorde jinglar på 90-talet och tog betalt efter ncb's tariffer. Du säljer enbart nyttjande rätt. Det var länge sen så jag hoppas att nån mer aktiv kan svara dej oxo. Annars ring NCB. / Mikke


Utloggad Andy Lundgren

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil

Ingen kan någonsin ta ifrån dig upphovsrätten!
Om din komposition spelas offentligt har du rätt till STIM-pengar oavsett vem som spelar
stycket eller varför. En reklamjingel eller en TV-vinjett har samma status som all annan "populärmusik".
Det du säljer är användarrätten, alternativt den exklusiva användarrätten, och det är helt och hållet
en affärsuppgörelse mellan dig och beställaren. Detta ligger alltså inte på STIMs bord.
Du måste själv se till att anmäla dina verk, och gör klokt i att bevaka rapporteringen. Det är stationen
som sänder ut din musik som ska redovisa för STIM att ditt verk spelats, och tyvärr slarvas det en del.


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Då klarnar det en hel del. Ska kolla upp NCB också. Tack för svar!