Jag haaatar dragspelsmusik. Finns det något värre plågsamt instrument?
Och nu får man höra det ofta när det sitter någon fattig zigenare som mår sämre än dragspel låter sittandes där och plågar en när man går förbi ICA, till tunnelbanan, från tunnelbanan etc. Man har lust att slänga en slant om de ger fan i att gnöla sitt skitinstrument. Jobbade i tunnelbanan förut ibland och en gång stod en svensk gubbe där och plågade med att spela två låtar om och om och om igen under nästan hela dagen. Gissa var man ville trycka upp det dragspelet någonstans på honom?
Ja förbjud dragspel.
Kul att musikinstrument framkallar känslor.
Då jag var liten lärde sig pappa spela knappdragspel och använde sen dragspelet eftersom pianot var omöjligt att ta med sig, då han behövde hjälp med komp och stämmor till sången då han framträdde på fester och i andra sammanhang. Han använde dragspelet med måtta och tog hjälp av det för att ha en andrastämma då han sjöng första stämman (och ingen annan kunde backa honom med stämsång). Vänsterhanden tog hand om ett lågmält komp på dragspelet.
Med den bakgrunden framkallar dragspelet positiva känslor för mig, i rätt sammanhang. Den trötta gubben som kan spela dragspel men gör det slarvigt eller den som inte kan men gör det ändå (upprepande två låtar) i tunnelbanan ger jag inte mycket för.
Jag har köpt en CD med musik(?) spelad på digeridoo.
Har aldrig lyssnat igenom hela CD:n men i rätt sammanhang är det ett häftigt sound. För mig var rätt sammanhang då jag köpte CD:n och jag lyssnade på en kille i Sidney, nära Harbour Bridge.