Tack för alla kommentarer! Jag har läst och begrundat, läst och begrundat. Än om jag inte svarat.

Jag har aldrig haft en tanke på att INTE betala alls, som vissa av er föreslår/verkar tro, jag ville däremot inte betala för mer än vad som levererades. Går du på Kapp-Ahl och köper en 3-pack strumpor vill du inte betala fullt pris om det bara finns 2 par i paketen. För att återkoppla till just Kapp-Ahl exemplet.
Jag har medvetet låtit bli att blotta vem det är jag hyrt, eftersom precis som någon skrev är detta MIN syn på det hela. Säger jag vem det är, måste de få en chans att försvara sig, och då riskerar det bli pajkastning och ett spel för gallerierna här istället. Det vill jag inte. Om ni läser mitt första inlägg så var inte mitt syfte att få medhåll om att "ooh, vilken dålig människa" (än om det kanske ger visst moraliskt stöd

), utan jag ville veta hur NI agerar och resonerar i såna här situationer. Oavsett vilken sida. Att det var ett extremt oproffsigt beteende att få ett utbrott på mig i luren sådär råder det ju ingen tvekan om, men att ta fullt betalt under omständigheterna och ha 15 minuters paus i timmen var jag lite tveksam över huruvida det var "normalt" på sina håll. Speciellt utan att informera om det i förväg.
Hur som helst har vi kommit överens nu. Dom tar bara betalt för verklig speltid, enligt DERAS sätt att räkna. Dom körde 180 minuter totalt, vilket dom får till 4 * 45 minuters timmar med 15 minuters paus. Notan ändras från 6300 till 5500 kr (vitt, jag betalar på företaget). En piss i Mississippi, jag vet. Jag får betala för pauserna, vilket jag egentligen inte tycker är rätt för i min värld är 180 min = 3 timmar, inte 4, men förstår att det har varit extremt stort steg för killen i fråga att ens tillmötesgå med 800 kr. Och vissa här säger sig ta fullt arvode än om det blir kortare spelning pga förlängd middag, så kanske inte helt orimligt. Nu var det förstås regnet som ställde till det, inte förlängd middag. Dessutom informerar ni om villkoren i förväg, vilket dessa också borde ha gjort.
Sen har jag förstått att han verkligen tycker jag är lika otrevlig som jag tycker att han är. Om jag uppfattat det rätt så gick det snett när jag frågade varför dom var tysta så länge och fick svaret att "man får ha 15 minuters paus i timmen" varpå jag blir så paff att jag frågar skrattandes "enligt vilket fack då?". Han tog det som ett hånskratt och var sedan sur resten av kvällen. Jag har förklarat att det inte var menat så, och han har bett om ursäkt för att han "brusade upp".
Så det känns rätt så okej, trots marginellt avdrag på priset. Det är små pengar i den totala budgeten och inte värt besväret att gå vidare till domstol, vilket inte är omöjligt hade blivit utvägen eftersom vi båda verkar vara lika envisa och känna oss lika förorättade.

Egentligen borde jag kanske skriva nån slags review nånstans så att nästa kund får nån som helst referens när dom googlar det här bandet, för det fick inte jag. Det var en risk jag tog att ändå hyra dem.
Eventuellt skickar jag ett mail till Artistbolaget och ber dem se till se över avtalsförfarandet, och försäkra att deras artister är tydliga med vad som gäller i förväg. Tror de här otrevligheterna kunnat undvikas mångt och mycket med tydligt avtal i förväg. Samt om både han och jag tänkt oss för innan vi öppnade munnen.

Hur som helst, tack för all värdefull input! Skönt att ha tillgång till det här forumet även som numera inaktiv.