Kontrollrummet

Squier-guror?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil
Ja är sugen på en telecaster av något slag och då såg ja att Squier hade ett gäng på thomann för 1500 och uppåt. hur är dessa billiga guror?
« Senast ändrad: 19.08.2010, 21:50:05 by max92 »


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Som sagt var man får det man betalar. Gå upp åtminstone det dubbla så får du en hyfsat bra gura. Snåla inte. Det är inte värt slänga ut stålar på skräp som man snabbt växer ur. Det är mycket svårt bli av med såna billiga guror. Och för att få en än bättre gura för tre lakan, gå ut på blocket, tradera etc. och slå till på en beggad gura. Idag är det köparens marknad. Bra guror säljs för en spottstyver idag. Problem med billiga guror är att de kan vara svåra att stämma och intonera. Ibland helt omöjliga. Visst, det finns lite dyrare som också kan ha det problemet men med billiga guror är det allt för vanligt. Det är billigt trä, micar och mekanik som är rena skräpet. Ångrar man sig vid köp av billig gura kommer det bara att kosta än mer byta upp sig.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag skulle aldrig köpa en gura som jag inte testat först oavsett hur billig den var. Passar inte halsen och greppbrädan så är det ju som att kasta pengar i sjön - jag skulle aldrig använda den om det var fel. Nä där vill jag slå ett slag för lokala butiker där man kan testa sig fram.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Erik är okomprimerad

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
Visst kan du säkert hitta en billig gura som är helt ok beroende på vilka krav du har på den.
Men att köpa gura osett och oprovat känns lite vanskligt måste jag hålla med om.
Finns ju väldigt bra mexicotelar annars om du är sugen på fender. De går ju loss på någon tusing begat.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Startades en tråd 2008 om för och nackdelar med en billig gitarr istället för en i bättre kvalité.
Mer läsning, om du funderar på en billig kopia:
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=7998.msg66410#msg66410
Mitt tips är att prova den gitarr du vill köpa, innan köpet. Då kan du få en uppfattning om om den håller stämningen dåligt efter att du bänder på strängarna och testa om intonationen är ok eller går att fixa. Den "Rustocaster" jag köpte är jag mycket nöjd med i studiosammanhang. Är skön i halsen och det är en skön känsla att spela ackord, riff eller solon. Ljudet påminner om originalet. Men intonationen är inte så bra och skruvarna man intonerar den med är inte bra att skruva på (sopiga kinaskruvar i svag metall).
« Senast ändrad: 19.08.2010, 23:28:14 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil
Tack för svar! självklart skulle ja testa en gitarr innan ja köper. anledningen till att ja tog upp tysken e för att de e där ja kollar musikprylar rent generellt. har inte kollat svenska butiker, men jam brukar ja handla på när de gäller sverige. ska ja lägga mer än 4000 på en gura så kan ja lika gärna köra på min familjs akustiska cort istället och lägga pengarna på annat. konsitgt sätt att resonera kanske men ja vill mest ha ett billigt komplement till en akust. well well. ja tar väl å tittar in på jam när ja har pengar.

Någon rustacaster blir det absolut inte, men beggat kommer helt klart kollas.
återigen tack!


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
jag köpte en vintage tele för några år sedan och den är jag nöjd med. jag testade flera olika märken innan jag köpte den.
 butiken fixade i ordning den och filade till strängspåren i sadeln, bandstavar som stack ut lite, knackade med en plast klubba på vissa band.

har nyligen köpt en squier bas (vintage modified) och den tycker jag var helt ok.

men testa Vintage, deras gitarrer är mer än ok för sitt pris, i allafall de jag testat.


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Ja vintagegurorna har fått bra kritik. Tror om jag inte minns fel att de(n)? som startade det märket jobbade själva innan på Gibson eller om det var Fender?
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil
får väl säkert höra man får va man betalar men hur tror ni dessa är:
http://gmf.jetshop.se/gitarr-tele-vintage-white-rosewood-p-4393-c-417.aspx

?


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Som de flesta sagt,se till att du kan testa den'' in real life'',Squire brukar vara helt okej för pengarna,lite bättre faktiskt.....Är ''märkessnobb'' för egen del,men har sprungit på en del kopior som verkligen har lirat bra. :)Eftersom jag är bassist så får du ta mina åsikter med en (STOOR) nypa salt     :wub: (Rickenbacker)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil
Ja grejjen är att även om jag testar en billig gura så tkr ja ofta den funkar. jag är inte gitarrist utan vill mest ha en elgura att lägga in lite ackord eller plock i min elektroniska musik för att få bort lite av den helelktroniska känslan. Jag har testat massa olika guror från 20 tuss gibsons till 800 spänns strator och visst dom där riktigt sunkiga är ju sällan nått å ha men dom jag har testat från typ 1500 å uppåt har ofta kännts bra men ja gissar att dom t ex kan tappa me tiden, bli svåra att stämma, stämma om sig och så vidare.


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Jag har själv en Squier-strata som visserligen har modifierats en del men....
Jag tror att den kostade drygt 2.500:- när jag köpte den för 5 år sedan.
Den håller stämning bra och det som är gjort är följande:

Ny översadel i grafit. Gör att svajningar kan göras utan att den stämmer om sig.
Inga djup-divingar men lite läckert svaj funkar.
Nya mickar, det sitter idag Fender Hot Vintage Noiseless på den.

I övrigt kan jag ju säga att jag har spelat på denna gitarr minst en gång i veckan sedan jag köpte den.
Med minst en gång i veckan menar jag repningar med band. Allt från 2 timmar upp till 4 timmar per gång.

Visst är det bara en simpel Squier men jag tror nog att den är minst lika bra som en Fender Mexico.
Till det hela hör också att jag inte spelar musik som kräver läcker ton eller liknande utan den här pjäsen används för rock !!!.
Nobody sings Dylan like Dylan