Jag har faktiskt aldrig varit med om att en låt "växer" efter ett par lyssningar, utan om en låt är bra, så gillar jag den omedelbart. Inga låtar blir bättre efter några lyssningar, utan då är det snarare att man vänjer sig vid bristerna och lär sig tolerera låten trots att den egentligen inte är särskilt bra.
Det jag gillar, innehåller ofta gåshudsresande vokalistinsatser och/eller tårdrypande vackra harmonier. Långa intron och långa solon (oavsett instrument), ser jag mest som onödig utfyllnad som bara gör att jag tröttnar på låten. Jag har ingenting alls till övers för pretentiöst skräp som görs för att vara "finare" på något sätt och som alla kritiker höjer till skyarna trots att det är olyssningsbart...
Jag står absolut inte ut med falsksång, eftersom det skär i öronen och blir direkt plågsamt att lyssna på.
Alla former av Metal har totalt gått förbi mig. Jag förstår mig inte på det för fem öre, utan det är bara oväsen och aggressivt vrålande för mig. Likadant med punk, britpop och en del annan "störig" musik, som modern jazz och andra märkliga musikstilar, som jag inte heller kan med.
Så över till vad jag gillar.
Jag har alltid uppfattat min smak som ganska smal eftersom det är många som verkar gilla musik som jag inte frivilligt skulle sätta in i CD-spelaren, men när jag tänker efter så är den nog relativt bred trots allt...

Mina främsta favoriter i modernare musik finns i soul-genren eftersom det är där man hittar de snyggaste harmonierna och de bästa vokalisterna, som Luther Vandross, Earth, Wind & Fire, Delegation, Diana Ross, Michael Jackson, Brothers Johnson m fl - men det finns ju massor av annat som också är bra, från Verdi, Puccini, Mozart, Beethoven, Chopin m fl - till Glenn Miller, ABBA, ELO, Chicago, Boston, Queen, Scorpions, Roxette, ZZ Top, Status Quo, Beach Boys, Meat Loaf m fl...