Kontrollrummet

Asti & Ydderf - This is me

gäst · 47 · 4861

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

asti

  • Gäst
Ydderf var bussig och la på lite dobro, som jag är väldigt svag för. Tack för det!
Har tajtat till sången i refrängen och sänkt reverbet på trummorna och sången.
Har tagit bort det mesta av nylongitarrerna.
Känns nivåerna lagom?

Försökte göra en lite laidback låt, men är tveksam till resultatet.
Tycker inte arret blev så lyckat, speciellt inte stråkarna. Tar tacksamt emot tips om förbättringar och även andra synpunkter.

Titel: This is me
Artist: Asti & Ydderf
Text och musik: Asti
Dobro: Ydderf
Längd: 3:23
Är: 2010

« Senast ändrad: 15.04.2011, 16:40:01 by asti »


clavinova

  • Gäst
Snyggt som attan, detta gillar jag! Faller mer för dina engelska låtar än svenska och denna är inget undantag! Enda jag reagerar på är att det verkar vara mycket "munljud" på denna, inget som inte kan fixas misstänker jag. Stråkarna tycker jag passar, möjligen saknar jag lite mer stämsång...


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hejsan
På vissa partier i låten så har du 2 sångfiler som ska sjunga likadant, kanske har du det så genom hela låten, men på vissa delar så är det lite osynk/variationer i båda filerna som hörs för tydligt - stör mitt lyssnande lite. Sedan tycker jag att det akustiska gitarrsolot inte är så roligt - behöver enligt mig förändras/byggas ut, det skulle lyfta hela låten.

Sedan är jag såld på din röst, mycket behaglig att lyssna till. Håller inte med dig ang arret - det är inte alls dåligt på något sätt tycker jag.

Tja det var lite från mig

Ha det
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
"This is me", är laid back även om sångaren är ganska på och talar om det flera gånger.
Jag gjorde för länge sen en laid back-låt som hette "Here I am", jag kanske ska testa att göra en ny version, hmm. Se där, du har inspirerat mig, igen.

Skön låt, inte så spännande som den blivit om CPG hade fått sätta sina mjölktänder i den, men skön. Mina associationer går till både Beatles och Simon and Garfunkel och refrängen stannar lätt i medvetandet; This is me, this is me...

Synk mellan stämmorna är nog bra att slipa på, håller med Gurano på den punkten.
Jag förväntade mig på nylonakkesolot att ackorden skulle bytas dubbelt så snabbt, från Dm till G o.s.v. men det är bra att du inte gör vad jag förväntar mig.

Yeahh, this is me!
« Senast ändrad: 12.08.2010, 07:32:23 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


asti

  • Gäst
Snyggt som attan, detta gillar jag! Faller mer för dina engelska låtar än svenska och denna är inget undantag! Enda jag reagerar på är att det verkar vara mycket "munljud" på denna, inget som inte kan fixas misstänker jag. Stråkarna tycker jag passar, möjligen saknar jag lite mer stämsång...
Kul att du tycker det är snyggt!
"Munljud" - antar du menar sången?  :)
Nej, förstår vad du menar, ska försöka få bort "smackande" och andra biljud!
Det ligger en andrastämma på sista versen, men i övrigt tyckte jag inte det föll sig naturligt med stämsång.
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Hejsan
På vissa partier i låten så har du 2 sångfiler som ska sjunga likadant, kanske har du det så genom hela låten, men på vissa delar så är det lite osynk/variationer i båda filerna som hörs för tydligt - stör mitt lyssnande lite. Sedan tycker jag att det akustiska gitarrsolot inte är så roligt - behöver enligt mig förändras/byggas ut, det skulle lyfta hela låten.
Sedan är jag såld på din röst, mycket behaglig att lyssna till. Håller inte med dig ang arret - det är inte alls dåligt på något sätt tycker jag.
Tja det var lite från mig
Ha det
Gurano
Den "dubbade" sången förekommer bara i refrängen, men den behöver nog synkas bättre, det är riktigt.
Håller med dig om det akustiska solot! Kom inte på något annat. Det är inte så kul.
OK, arret kanske håller....känns lite väl konventionellt bara.
Jag hade nog hoppats få till lite mer spännande stråkar. Kanske ska bara cellon vara kvar...?
Det var ju roligt att du gillar min röst!  :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
"This is me", är laid back även om sångaren är ganska på och talar om det flera gånger.
Jag gjorde för länge sen en laid back-låt som hette "Here I am", jag kanske ska testa att göra en ny version, hmm. Se där, du har inspirerat mig, igen.
Skön låt, inte så spännande som den blivit om CPG hade fått sätta sina mjölktänder i den, men skön. Mina associationer går till både Beatles och Simon and Garfunkel och refrängen stannar lätt i medvetandet; This is me, this is me...
Synk mellan stämmorna är nog bra att slipa på, håller med Gurano på den punkten.
Jag förväntade mig på nylonakkesolot att ackorden skulle bytas dubbelt så snabbt, från Dm till G o.s.v. men det är bra att du inte gör vad jag förväntar mig.
Yeahh, this is me!
Funderade på att ha texten "This is me, can't you see that this is me" varje gång,
men tyckte det blev bättre så här......
Vad kul om jag lyckas inspirera dig!  :)
Kanske är det Paul Simon som någonstans från mitt undermedvetna är upphovet till detta.  :)
Ja, "nylonackesolot" är inte riktigt bra! Kanske ska be Ydderf lägga på lite dobro i stället.... :rolleyes:
Då kanske jag lyckades få till lite oväntade ackordföljder i alla fall!  :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Nä jag tycker notg att det som vanligt funkar. Det som kanske stör mig är den lite distanserade och "storrumsliga" känslan på kompet. Skulle vilja ha det mycket närmare och mer intimt. Mindre reverb lite mer närvaro i kompet och kanske att stråkarna är "naknare" närmare så att säga. En bra cello skulle räcka.  :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Inget fel på arret tycker jag. Trummorna något livlösa dock.

Nylonsolot lät lite malplacerat kanske. Eller så skulle det kanske räcka att placera den i ett helt annat rum. Ett jättestort rum och gärna delay på också. Nästan så att attackerna försvinner.

Instämmer i Guranos kommentar ang. synk i sångdubben. Tajta till och styr upp.

Riktigt snyggt i refrängen där du hänger lite i melodin och på sätt förlänger och förkortar de naturliga perioderna. Bra!!



asti

  • Gäst
Nä jag tycker notg att det som vanligt funkar. Det som kanske stör mig är den lite distanserade och "storrumsliga" känslan på kompet. Skulle vilja ha det mycket närmare och mer intimt. Mindre reverb lite mer närvaro i kompet och kanske att stråkarna är "naknare" närmare så att säga. En bra cello skulle räcka.  :)
Använder för första gången EWQL SO Gold för stråkarna och är lite ovan vid inställningarna. Ska pröva att minska reverbet.
Har också funderat på att skippa violinerna och bara ha kvar cellon. Får testa lite.
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Inget fel på arret tycker jag. Trummorna något livlösa dock.
Nylonsolot lät lite malplacerat kanske. Eller så skulle det kanske räcka att placera den i ett helt annat rum. Ett jättestort rum och gärna delay på också. Nästan så att attackerna försvinner.
Instämmer i Guranos kommentar ang. synk i sångdubben. Tajta till och styr upp.
Riktigt snyggt i refrängen där du hänger lite i melodin och på sätt förlänger och förkortar de naturliga perioderna. Bra!!
Trummorna är ett ständigt problem för mig! Använder EZ Drummer nu, får nog se mig om efter en annan trumplugg.
Eller också hänger det på min oförmåga att få till trummor.  :)
Nylongitarrerna ska bort! De är inte bra här.
Sången ska jag väl kunna fixa till tror jag.
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Hallå där.  Gillar detta, det är en riktigt skön låt.
Två saker är det som stör lyssningen en aning för mig dock.

Det första är som tidigare påpekats den dubbade sången i "this is me" som är riktigt osynk på vissa ord och det andra är trummorna, men inte i sin helhet utan bara virveln. Trummorna ligger rätt lågt i bakgrunden nu och med bastrumma och cymbaler funkar det fint, men virveln upplever jag har ett rätt hårt tillslag vilket får det att kännas konstigt för mig när den låter så lågt.

Kan du inte testa och se om du hittar en visp i setet med softare tillslag och höja volymen en aning på den bara för att kompensera och se om det ger en annan känsla?

Men som sagt, riktigt skön låt denna häringa.
Me, Myself & I


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Lyssnar i laptophögtalare, men är det ewql-celli? ;)

Gillar dina låtar med svensk text mer än de med engelska (till skillnad från vad clavi tycker :), men denna var riktigt bra! Gillar starkt sångstilen, men avslutande solot (nylon??) kunde spelats/låtit annorlunda :unsure: Kanske bara en sänkning 1-2db, ingen allvarlig brist när helheten är så bra, men jag reagerade på det...

Trummorna tänkte jag inte på, så de funkar nog :)
https://soundcloud.com/user7789882


asti

  • Gäst
Hallå där.  Gillar detta, det är en riktigt skön låt.
Två saker är det som stör lyssningen en aning för mig dock.
Det första är som tidigare påpekats den dubbade sången i "this is me" som är riktigt osynk på vissa ord och det andra är trummorna, men inte i sin helhet utan bara virveln. Trummorna ligger rätt lågt i bakgrunden nu och med bastrumma och cymbaler funkar det fint, men virveln upplever jag har ett rätt hårt tillslag vilket får det att kännas konstigt för mig när den låter så lågt.
Kan du inte testa och se om du hittar en visp i setet med softare tillslag och höja volymen en aning på den bara för att kompensera och se om det ger en annan känsla?
Men som sagt, riktigt skön låt denna häringa.
Sången ska synkas, absolut!
Ska kolla i EZ Drummer om jag kan hitta en visp med ett mer tilltalande tillslag!  :)
Kul att du gillar låten! Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Lyssnar i laptophögtalare, men är det ewql-celli? ;)
Gillar dina låtar med svensk text mer än de med engelska (till skillnad från vad clavi tycker :), men denna var riktigt bra! Gillar starkt sångstilen, men avslutande solot (nylon??) kunde spelats/låtit annorlunda :unsure: Kanske bara en sänkning 1-2db, ingen allvarlig brist när helheten är så bra, men jag reagerade på det...
Trummorna tänkte jag inte på, så de funkar nog :)
Ja, det är EWQL-solocello. Men jag har inte lärt mig att ratta in ljuden så bra ännu!   :wacko:
Jag ska göra om solo-partierna, har fått hjälp med det! Nylongitarrerna är väl inte så kul här...
Jag sjunger kanske lite annorlunda här, försökte få till lite "John Martyn"-stuk med lite extra känsla.  :rolleyes:
Vore det inte så jobbigt skulle jag nog skrivit texten på svenska.  :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil

Såg att tanken var att göra en laidback låt och det har du lyckats med!
Men jag tycker du ska göra den mycket tuffare än nu
Alltså lite mer nerv och bitskhet ironi i sång - lite åt hårdrocksballad-röst sådär
Det här är jag - vare sig du gillar det eller inte!

och det är klart att då kanske arret, och instrumenteringen måste vässas något.
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


asti

  • Gäst
Såg att tanken var att göra en laidback låt och det har du lyckats med!
Men jag tycker du ska göra den mycket tuffare än nu
Alltså lite mer nerv och bitskhet ironi i sång - lite åt hårdrocksballad-röst sådär
Det här är jag - vare sig du gillar det eller inte!
och det är klart att då kanske arret, och instrumenteringen måste vässas något.
Någon hårdrocksballadröst besitter jag tyvärr inte, så det får nog förbli "mes-laidback"!  :)
Vill nog ha den så här lite "avslappnad" åt John Martyn-/Paul Simon-hållet.
Men tack för lyssning och förslag!
/Asti


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Tjena Asti!

Låter bra om det mesta men som någon nämnt så tycker även jag att trummorna borde bli lite mer organiska å ligga nära, kanske räcker att ta bort reverb?..Stråksoundet funkar väl, men de lite mer ljusare tonerna låter mer som en synth..Annars bra "Asti kvalitet" rakt igenom... :)


asti

  • Gäst
Tjena Asti!

Låter bra om det mesta men som någon nämnt så tycker även jag att trummorna borde bli lite mer organiska å ligga nära, kanske räcker att ta bort reverb?..Stråksoundet funkar väl, men de lite mer ljusare tonerna låter mer som en synth..Annars bra "Asti kvalitet" rakt igenom... :)


Jag ska testa att dra ner reverbet på samtliga spår och se om man kan få lite mer närhet!
Det brukar ju även bli en tydligare ljudbild totalt om man minskar reverbet.
Håller med om att violinerna inte låter så realistiska. Funderar på att ta bort dom och bara behålla cellon.
Men eftersom EWQL är nytt för mig, så kanske jag hittar bättre stråkar.  :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Versen är verkligen läcker även om ackordsvängarna låter bekanta och stämningen förtätas ytterligare i nån slags Lennonsk refräng som verkligen är låtens clou, lysande!
Det som inte funkar för mig är instrumentalpartierna (Juanita-guran) vid 01:41 och i outrot. De är som de inte hänger ihop harmonimässigt med resten av låten, de låter för "snällt". Stråkupptakterna innan verserna av samma skäl tveksamma. Jag skulle nog skippa dessa och koncentrera mig på den intensitet du bygger upp i vers och refräng. Men det är jag det!  ;) 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Versen är verkligen läcker även om ackordsvängarna låter bekanta och stämningen förtätas ytterligare i nån slags Lennonsk refräng som verkligen är låtens clou, lysande!
Det som inte funkar för mig är instrumentalpartierna (Juanita-guran) vid 01:41 och i outrot. De är som de inte hänger ihop harmonimässigt med resten av låten, de låter för "snällt". Stråkupptakterna innan verserna av samma skäl tveksamma. Jag skulle nog skippa dessa och koncentrera mig på den intensitet du bygger upp i vers och refräng. Men det är jag det!  ;) 
Tycker väl själv det här ligger mer åt John Martyn/Paul Simon än Lennon om man nu ska drista sig göra sådana jämförelser. :unsure:
Roligt att du verkar gilla låten!  :)
"Juanitagitarrerna" ska bort, dom är mycket riktigt lite malplacerade här.
Ska göra något åt stråkarna också, men vet inte riktigt vad. Behåller kanske enbart cellon.
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Har fått hjälp av Ydderf med lite dobro, vilket jag är väldigt tacksam för!
Jag har tajtat till sången i refrängerna, sänkt reverbet en aning på sången och trummorna,
samt tagit bort det mesta av nylongitarrerna.
Är nivåerna lagom nu? Ska violinerna vara kvar, ska cellon vara kvar....?
Ska jag ta bort nylongitarren helt? Eller vad som helst........


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Som sagt.....jag e såld  B)
För mig låter det riktigt bra. Bra att du stramade upp sången! Dobro fungerar oxå bra.

Vid ca 122-123 och vid 195-196 så synkar inte gitarrernas slut-ton. Spelar kanske ingen roll.... å ska kanske vara så, men jag noterade det vid lyssningen i alla fall.

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt med dobro som diskret hjälper till igenom låten och dubblar melodin i solodelen.
Jag tycker balansen på allt är bra så här.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


asti

  • Gäst
Som sagt.....jag e såld  B)
För mig låter det riktigt bra. Bra att du stramade upp sången! Dobro fungerar oxå bra.
Vid ca 122-123 och vid 195-196 så synkar inte gitarrernas slut-ton. Spelar kanske ingen roll.... å ska kanske vara så, men jag noterade det vid lyssningen i alla fall.
Ha det gott
Gurano
Kul att du gillar! Jag tycker dobron var en rejäl extra-krydda!
Ska kolla upp dom här gitarr-partierna.
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Skönt med dobro som diskret hjälper till igenom låten och dubblar melodin i solodelen.
Jag tycker balansen på allt är bra så här.
Tack, det var skönt att höra!
/Asti


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Tycker det låter riktigt bra om denna. Stråkarna tycker jag funkar finfint, de fyller ut utan att låta stråkmatta, och jag tycker du har fått till dem riktigt organiska.

Imponerande bra ljudteknik du har i dina låtar nuförtin, du har väl uppgraderat din studio en del, men framför allt har du ett kunnande nu som är stort.

Som Jante-ambassadör vill jag dock meddela att jag hittat några småsaker att klaga på:
Baskaggen är inte rolig, för "metal-kloppig". Skulle vilja ha en rundare, mjukare. Om du har använt Ez-Nashville , vilket jag tror, så får du skruva en hel del...
Sången låter bra, men kanske lite mer dynamik skulle vara på sin plats? Det blir lite mycket nära-väsande.
Slutet kunde ha lite snyggare toning.

Men det var det hela, och det var inte mycket jag hade att klaga på. Mixen känns bra balanserad, finns inget som jag reagerade på som fel i nivå.

Gillar versens melodi mycket, refrängen lite mindre. Men det kanske kommer med lite fler lyssningar.  :)
DON'T PANIC


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Partierna 01:41-02:09 och 02:55-03:22 bort tycker jag. De är för klämkäcka och för mig tappar låten den förtätade stämning som du annars så snyggt har byggt upp. Den höga cellon eller violinen i sista versen tillför inget direkt heller. Tycker inte stycket behöver varieras med stick då vers och refräng är så bra. Dobron låter förstås bra. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Tycker det låter riktigt bra om denna. Stråkarna tycker jag funkar finfint, de fyller ut utan att låta stråkmatta, och jag tycker du har fått till dem riktigt organiska.
Imponerande bra ljudteknik du har i dina låtar nuförtin, du har väl uppgraderat din studio en del, men framför allt har du ett kunnande nu som är stort.
Som Jante-ambassadör vill jag dock meddela att jag hittat några småsaker att klaga på:
Baskaggen är inte rolig, för "metal-kloppig". Skulle vilja ha en rundare, mjukare. Om du har använt Ez-Nashville , vilket jag tror, så får du skruva en hel del...
Sången låter bra, men kanske lite mer dynamik skulle vara på sin plats? Det blir lite mycket nära-väsande.
Slutet kunde ha lite snyggare toning.
Men det var det hela, och det var inte mycket jag hade att klaga på. Mixen känns bra balanserad, finns inget som jag reagerade på som fel i nivå.
Gillar versens melodi mycket, refrängen lite mindre. Men det kanske kommer med lite fler lyssningar.  :)
Roligt att du tycker det låter bra! Skönt också att stråkarna funkar.
Jag har inte uppgraderat studion på länge, men förhoppningsvis har man lärt sig en del om inspelningsteknik och mixning.
Ska kolla om jag kan få till ett mjukare ljud på baskaggen. Det är mycket riktigt EZ Drummer Nashville.
Vad gäller sången ska jag lyssna och se om jag håller med. I så fall blir det att sjunga om!  :)
Slutet håller jag med om, men har glömt att fixa det.
Bra att nivåerna känns rätt! Tack för lyssning och utförlig kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Partierna 01:41-02:09 och 02:55-03:22 bort tycker jag. De är för klämkäcka och för mig tappar låten den förtätade stämning som du annars så snyggt har byggt upp. Den höga cellon eller violinen i sista versen tillför inget direkt heller. Tycker inte stycket behöver varieras med stick då vers och refräng är så bra. Dobron låter förstås bra. 
Nej, jag har förstått att du inte är så förtjust i de instrumentala partierna!  :)
Om jag plockar bort dom blir låten för kort, så då måste jag skriva en ny vers och
göra en hel del nyinspelningar. Men jag vet inte om jag håller med dig riktigt,
så det här tål att fundera på. Ska kolla den höga cellon i sista versen.
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Äh, inget fel på korta låtar!  :rolleyes: :D ;)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves



Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Mycket snyggt nu.
Det är den där virveln som jag inte riktigt förlikar mig med, men det är ju bara en ren smaksak.   :)
Me, Myself & I


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Finemangs, en feel-good-låt som laddats ned nu, tack ska du ha och Ydderf oxå förstås :D

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


asti

  • Gäst
Mycket snyggt nu.
Det är den där virveln som jag inte riktigt förlikar mig med, men det är ju bara en ren smaksak.   :)
Jag kollade i EZ Drummer, men hittade inget bättre alternativ.
Men det kan möjligen bero på att jag inte behärskar EZD tillräckligt...
Däremot drog jag ner på reverbet på trummorna.
Roligt att du tycker det är snyggt ändå!  :)
/Asti