Kontrollrummet

Gurano - Faen va gla´ .....

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Första dagen på jobbet efter semestern!  :lol:
Detta är en idé jag fick idag/nyss. Sång ska så klart till vad det lider, men tyck gärna till om allt redan nu.

Den är enkelt hållen - vill ha den så. Hoppas att den svänger ändå?

LÅTNAMN:                 Faen va gla´
ARTIST/GRUPP:          Gurano
GENRE:                     Bra musik
LÅTLÄNGD:                x,xx
KOMPOSITÖR:            Gurano
PRODUCENT:              Gurano
EV. MEDVERKANDE:     
INSPELNINGSÅR:         2010

Sättning:
Elgitarr
orgel
bas
trummor


Ha det gott
Gurano

[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/FaenVaGla.mp3[/mp3]
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag blir galen på en gitarr eller bas som vandrar fram och tillbaka.
Fick också nån sekund en idé om hur en bas skulle kunna spelas, annat än vad den gör nu, att den tuggar stadigare på ett annat sätt än övriga studsande instrument. Men jag har redan glömt idén.
Du presenterar oskyldig sommarglädje!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
hehe jo jag vet att du blir åksjuk om instrumenten rör på sig ;) .
Du har kommenterat det i andra av mina låtar. I detta fallet är det basen som medvetet rör på sig lite, jag tycker det blir häftigt så.

Det var länge sedan jag gjorde något oskyldigt  :lol:
Tack för lyss å tyck

Inga fler som tycker nåt? Lyssna gärna några gånger - det kanske mina låtar behöver?

Ha det
Gurano
« Senast ändrad: 10.08.2010, 00:13:04 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
lite bluesigt. Men tempot gör det lite rockigt också.

Tycker det är ett skönt utkast! Kan nog svänga på ordentligt, med en rätt sångstil och text!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
En och annan är alltså tillbaka på jobbet efter semestern. Har försökt låta bli datorn under semestern men nu sitter man här igen :wacko:

Jo, låten alltså. Gillar, får Mark Knopfler vibbar av den. Sång? Hmmm, tja, kanske... eller kanske inte. Jag gillar låten som den är och hoppas att om du lägger sång på att du är "sparsam" så sången inte tar över för mycket.

Space
Life is too short to remove USB safely


asti

  • Gäst
Skönt flyt i låten och bra spelat. Vet inte vad det påminner om.......Gurano kanske?  :)
När jag tänker efter får jag lite vibbar av Byrds i låtar typ "So you wanna be a rock'n'roll star".
« Senast ändrad: 10.08.2010, 09:23:42 by asti »


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
lite bluesigt. Men tempot gör det lite rockigt också.
Tycker det är ett skönt utkast! Kan nog svänga på ordentligt, med en rätt sångstil och text!
Tackar
Roligt att du gillar. Vi får se hur fortsättningen blir

En och annan är alltså tillbaka på jobbet efter semestern. Har försökt låta bli datorn under semestern men nu sitter man här igen :wacko:
Jo, låten alltså. Gillar, får Mark Knopfler vibbar av den. Sång? Hmmm, tja, kanske... eller kanske inte. Jag gillar låten som den är och hoppas att om du lägger sång på att du är "sparsam" så sången inte tar över för mycket.
Space
Tackar - kul - jo du kanske har rätt i sparsam sång - vi får la´ se :)

Skönt flyt i låten och bra spelat. Vet inte vad det påminner om.......Gurano kanske?  :)
När jag tänker efter får jag lite vibbar av Byrds i låtar typ "So you wanna be a rock'n'roll star".
Tackar Asti. Byrds -tja varför inte :)

Tack alla
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Lite läckert småflummigt sådär
med sin hö-vä vandrande bas
Nästan lite Jefferson Airplane låtmässigt även om ljudbilden är en annan
rätt cool
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Lite läckert småflummigt sådär
med sin hö-vä vandrande bas
Nästan lite Jefferson Airplane låtmässigt även om ljudbilden är en annan
rätt cool
Jo jag tackar  :D
Liknelse med Byrds och nu Jefferson Airplane. Kul, tycker jag - för mig var dessa periodvis riktigt bra band.

Tack Cykeln! å kul att du gillar.

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Funkar som det är tycker jag. Kommer säkert funka med sång också. Kanske bara liksom sjunga vad låten heter i sluten på nån av delarna. Lite som i Tequila. (Som inte är ett dugg lik denna, utan bara för visa på vad jag menar.)

Är inte alls kompis med gitarrsoundet på kompgitarren. Läste i nån tidigare tråd att du kör med pluggar. Det låter mer som en inte fullt så lyckad uppmikning av förstärkare. Vet inte om du vill förbättra/förändra soundet? Det är ju en smaksak. Vad sitter i signalkedjan?

Gott!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Funkar som det är tycker jag. Kommer säkert funka med sång också. Kanske bara liksom sjunga vad låten heter i sluten på nån av delarna. Lite som i Tequila. (Som inte är ett dugg lik denna, utan bara för visa på vad jag menar.)
Är inte alls kompis med gitarrsoundet på kompgitarren. Läste i nån tidigare tråd att du kör med pluggar. Det låter mer som en inte fullt så lyckad uppmikning av förstärkare. Vet inte om du vill förbättra/förändra soundet? Det är ju en smaksak. Vad sitter i signalkedjan?
Gott!
Hej och tack för kommentarerna.
Jo det blir nog inte så mycket sång - möjligen bara lite på vissa ställen som du och Spacetrucker är inne på. Tänker prova att sjunga själv (men det kommer naturligtvis att sänka hela låten för min sång suger :) ). Den versionen kommer nog aldrig att lägga upp på KR, tror jag.

Guran och basen är inte mickade alls utan, som vanligt, lajnade rakt in i ljudkortet. Där använder jag mig av pluggar för att påverka ljudet så som jag vill ha det. Så är mitt tillvägagångssätt med alla mina bidrag på KR (nästan ;) ). I det här fallet är jag rätt nöjd med mitt ljud, men det är ju naturligtvis bara en smakssak.
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Tjenare!   Lagom soft gung här och jag gillar den vandrande basen.

Dock är det vissa ställen där det blir lite för otajt lirat instrumenten emellant och då stör man sig på att den blir "för mycket" med basen. Men så länge det är tight spelat låter det riktigt skönt.

Alldeles i slutet kör basen lite mer raka toner vilket också gör det lite mer "lättlyssnat".
Kanske växla lite mellan de två spelsätten och få ännu lite mer variation?
Me, Myself & I


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tjenare!   Lagom soft gung här och jag gillar den vandrande basen.
Dock är det vissa ställen där det blir lite för otajt lirat instrumenten emellant och då stör man sig på att den blir "för mycket" med basen. Men så länge det är tight spelat låter det riktigt skönt.
Alldeles i slutet kör basen lite mer raka toner vilket också gör det lite mer "lättlyssnat".
Kanske växla lite mellan de två spelsätten och få ännu lite mer variation?
Hejsan
Jodå du har rätt i att basen snubblar lite. Den är inspelad med en enda tagning och ska fixas till (trodde att fler skulle kommentera det :) ). Ska fundera på att diversifiera basgången....men jag är inte helt säker på att det blir som jag tänkt då...vi får se.


Tack för tyck å lyss
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 393
    • Visa profil
    • SoundClick
Bra grund till något mörk-mysko, Peter Green-aktigt men du har en egen stil, ett eget sound.  Bra!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Bra grund till något mörk-mysko, Peter Green-aktigt men du har en egen stil, ett eget sound.  Bra!
Man tackar så mycket

Ha det
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!