Kontrollrummet

MaxB - The call

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har tagit upp en gammal ackordsföljd jag spelade in en gång för länge sen. Den gången ringde telefonen och låten fick heta "The call"

[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_TheCall_20100808_maximize.mp3[/mp3]

Spelat in elgitarren och basen via 15 W gitarrstärkare och mikrofon. Akustiska gitarrerna är inspelade via en platt konferensrumsmikrofon, en sån där som kan ligga platt mitt på konferensrumsbordet.

Trummisen heter drumcore och är lite väl energiskt på en del ställen hör jag.

Men jag vet inte vad jag ska göra med låten, känner mig kluven till den. Kanske jag droppar den här och nu... Ville egentligen spela nån tung gungande reggae men nu blev det en slaskversion av den här istället.

« Senast ändrad: 09.08.2010, 21:38:57 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
När man lyssnar på den skumma rytmen på ackegurorna låter det nästan som du ändå har lyssnat på lite flamenco!  :P
Tror du ska undvika att ha dubblade guror om du ska spela ngn kostig rytm. Som det är nu låter det lite otajt. Testa hellre att lägg in ett kompande jazzigt piano som jobbar mot acken, om du nu känner att du vill ha "mer rytmer".

Uppbyggnaden känns rätt så standard som det är nu. Funkar visserligen, men det är inget som får en att spänna öronen!

Hörde rätt många ställen där man skulle kunna göra lite intressanta taktartsbyten så man kommer ifrån den harvande 4/4.
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tror du ska undvika att ha dubblade guror om du ska spela ngn kostig rytm. Som det är nu låter det lite otajt. Testa hellre att lägg in ett kompande jazzigt piano som jobbar mot acken, om du nu känner att du vill ha "mer rytmer".

Uppbyggnaden känns rätt så standard som det är nu. Funkar visserligen, men det är inget som får en att spänna öronen!

Hörde rätt många ställen där man skulle kunna göra lite intressanta taktartsbyten så man kommer ifrån den harvande 4/4.

Kompgitarrerna gör mig sjösjuk då jag lyssnar idag. Och jag hör att det är i flera partier som hajatten borde spela dubbelt så snabbt och kanske (den-hela-tiden-förekommande) baskaggen och virveln skulle ersättas med annat spel (kanske det som är taktbyten).

Och inte är det spännande heller (jag söker ofta spänning och kommenterar det i andras musik).
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Tjolahopp
Jo, trummisen är nog lite väl ivrig på sina ställen och gurorna en aning... hmm... odefinierbara... eller nåt. Som sådan är låten varken bra eller dålig. Med annat stuk på kompguran kan detta bli vad som helst från från... öh... Smokie till Mats Rådbergs Rankarna :lol:

Space
Life is too short to remove USB safely


asti

  • Gäst
Jag tror både trummisen och framför allt kompgitarristerna behöver lite valium!  :)
Kan tänka mig att antingen behålla den instrumental och lägga på några tunga
fendergitarrer och göra en "Shadows"-låt av den, eller lägg sång och kanske lite
dragspel och gör den mer åt "chanson"-hållet med lite lugnare komp.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Men jag vet inte vad jag ska göra med låten, känner mig kluven till den. Kanske jag droppar den här och nu... Ville egentligen spela nån tung gungande reggae men nu blev det en slaskversion av den här istället.

Förstår dig. Känner igen känslan när man vill göra något och ändå har en idé om vad och så kommer bara goja ut.

Nej detta var inget vidare. Det är nog bäst att droppa den ja. I mitt fall blir det gubbrock när jag är oinspirerad och för dig dansband tydligen.

Men sådana här låtar fyller ändå en funktion tycker jag. Mest för upphovsmannen iofs, för man håller ändå på med det man tycker om även om slutresultatet inte alltid blir guld.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Bitvis en bra melodi när den går upp sådär - men kanske något för "snäll"
Den lurar lätt in låten i dansbandslandet
Kanske ett soundtrack till en kortfilm?
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Var tidigare en låt som spelades med autokompet på min första synt för barn. Och så ringde telefonen då jag spelade in gitarren.
Får se om jag tuggar vidare på den. Tror att den får mogna ett tag till.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google