Kontrollrummet

Clav - The outboard is alive

gäst · 17 · 2416

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

clavinova

  • Gäst
Sommaren har varit lång, regnet har öst ner men idag startades den gamla utordaren igen. För att fira detta och att en Darbuka köptes in, så blev det en liten österländsk "visa":

Borttagen länk
« Senast ändrad: 23.08.2010, 07:38:41 by clavinova »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Övertonsflöjt som kommer in efter c:a 50 sek, spelar du?
Darbuka fungerar bra. Soundet i låten är luftigt och det låter skitbra!

men hörru, du skriver "den gamla utordaren igen" menar du utombordaren?  B)
Och om du gör det, hur går det med seglingen då?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


clavinova

  • Gäst
Övertonsflöjt som kommer in efter c:a 50 sek, spelar du?
Darbuka fungerar bra. Soundet i låten är luftigt och det låter skitbra!

men hörru, du skriver "den gamla utordaren igen" menar du utombordaren?  B)
Och om du gör det, hur går det med seglingen då?

Ohoj maxb och tack för lyssning och återkoppling!
Motorn ska ju hängas på segelbåten. ;-)

Allt utom Darbukan är omnisphere och kontakt. Spelar förvisso men det är på klaviaturen...
Och js, det ska vara utombordaren. ;-)
« Senast ändrad: 06.08.2010, 00:05:11 by clavinova »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Hej Clavis! Stämningsfull world-musik med perfekta ljud som bär ditt signum. Häftiga skalor du hittar.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Och för att redogöra för min arbetskollegas (du vet vem) kommentar efter snabb lyssning här och nu:

- Det duger. Han har gjort bättre!  ;)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


clavinova

  • Gäst
Equality, tackar! :-)
MaxB, hälsa att det stämmer nog. ;-)


asti

  • Gäst
"Den gamla utordaren" - du måste väl mena böneutroparen i minareten som är med i låten?  :)
Klart, fint ljud och bra mix. Skön "österländsk/arabisk" stämning du fått till!
Avsnittet mellan 1.12 - 1.18 låter dock lite konstig i mina öron vad gäller rytmen.
Omnisphere verkar vara användbart.....


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
VERSION 128, JT!!! ;)

hehe, detta är njutbart! En av dina bästa. Din sång? Skitbra!

Jag jobbar ju för en indier, och fick lära mig några indiska septatoniska skalor av honom, som jag skall använda i ett indiskt klassiskt eller electronica-stycke :)

Bra JT!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Kanske lite mer botten i Darbukan önskas. Samt något mer varierat spel. Låter lite statiskt nu med nästan samma figurer hela tiden, baktakter t.ex vore väl nice? Men samtidigt är flöjten spelad väldigt rakt, så det kanske är svårt?
Sången är väl lite Hara Krishna - och det ger mig motsatsen till ståpäls - men det är ok.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja jag går igång på den här låten. Gillar också darbukaspelet.
Kanske du hittar tablasloopar som kan komma in efter en liten stund och vara med resten av låten, eller på delar av resten av låten. I tablaslooparna får du med den botten som nu saknas i darbukan.

[mp3=200,20,0,left]http://www.swarsystems.com/Downloads/Instruments/tabla.mp3[/mp3]
Här finns mera från Swar Systems: http://www.swarsystems.com/Instruments/index.php

Och förresten, det där med vilken ö man befinner sig på, är väl inte så noga...
Om jag säger att jag befinner mig på en ö och påstår att du bor på den, då får du gilla läget.  B)
Räkorna var goda, vinet likaså. Men midi-trubaduren med gitarr och mikrofon kan inte ha så kul, att spela "Proud Mary" en gång till...
« Senast ändrad: 07.08.2010, 02:00:23 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


clavinova

  • Gäst
"Den gamla utordaren" - du måste väl mena böneutroparen i minareten som är med i låten?  :)
Klart, fint ljud och bra mix. Skön "österländsk/arabisk" stämning du fått till!
Avsnittet mellan 1.12 - 1.18 låter dock lite konstig i mina öron vad gäller rytmen.
Omnisphere verkar vara användbart.....

Haha, gillar din humor Asti! :-) Rytmen blir lite arytmisk här och där ja, är ju inte van att spela trumma till click så det kommer väl vad det lider. Omnisphere är alldeles underbart användbart.
Tack för lyssning och återkoppling. :)

VERSION 128, JT!!! ;)

hehe, detta är njutbart! En av dina bästa. Din sång? Skitbra!

Jag jobbar ju för en indier, och fick lära mig några indiska septatoniska skalor av honom, som jag skall använda i ett indiskt klassiskt eller electronica-stycke :)

Bra JT!

Tack Divi! :) Mja, 128-kodning mer än version 128. 256-kodningen spökade så det blev till att växla ner. Mongolisk strupsång är inte riktigt min grej, Omnisphere är mycket bättre på det. ;)

Kanske lite mer botten i Darbukan önskas. Samt något mer varierat spel. Låter lite statiskt nu med nästan samma figurer hela tiden, baktakter t.ex vore väl nice? Men samtidigt är flöjten spelad väldigt rakt, så det kanske är svårt?
Sången är väl lite Hara Krishna - och det ger mig motsatsen till ståpäls - men det är ok.

Tack Tokai! :) Håller helt med om att det saknas botten i trummen. Var dock tvungen att "snabbmika" med en dynamisk så det var inte en idealisk situation. Att figurerna är i princip samma hela tiden förklaras med att jag nu är upp i c:a 30min  spelning på trumman och har en lång väg kvar att vandra. Hittade dock lite matnyttigt på nätet som jag ska titta på för att lära mig mer. Sången är ju då "Tuvansk" vilket innebär strupsång och det gillar jag skarpt.

Ja jag går igång på den här låten. Gillar också darbukaspelet.
Kanske du hittar tablasloopar som kan komma in efter en liten stund och vara med resten av låten, eller på delar av resten av låten. I tablaslooparna får du med den botten som nu saknas i darbukan.

[mp3=200,20,0,left]http://www.swarsystems.com/Downloads/Instruments/tabla.mp3[/mp3]
Här finns mera från Swar Systems: http://www.swarsystems.com/Instruments/index.php

Och förresten, det där med vilken ö man befinner sig på, är väl inte så noga...
Om jag säger att jag befinner mig på en ö och påstår att du bor på den, då får du gilla läget.  B)
Räkorna var goda, vinet likaså. Men midi-trubaduren med gitarr och mikrofon kan inte ha så kul, att spela "Proud Mary" en gång till...


Mja, du som seglar borde ju veta att rätt ö kan ju vara nog så viktigt ibland... ;)

Kul att du gillar och tack för tipset om tablas och annat jox, dock så ska jag försöka komma upp i Darbukateknik, både spelmässigt och hur jag ska mika, då blir det nog botten i ljudet. :)


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Härlig låt JT gillar den Tibetanska munk sången till den! :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Darbukan lät väldigt klen tycker jag. Du får nog fortsätta exprimentera med mikplaceringar. Testa att spela in med hörlurar så är det lättare att hitta rätt ljud. Åtminstone under "soundcheck".



Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Kan inte lyssna på låtar från Boxnet. Arbetsgivaren förbjuder det.  :)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Snygg öppning
Mycket österländsk mystik
Darburkan låter ju rätt cool - bra spelat
Titeln är bra
och sången är riktigt övertygande - är det du?
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


clavinova

  • Gäst
Härlig låt JT gillar den Tibetanska munk sången till den! :)

Koolt, tack Synth!  :) (long time no see)

Darbukan lät väldigt klen tycker jag. Du får nog fortsätta exprimentera med mikplaceringar. Testa att spela in med hörlurar så är det lättare att hitta rätt ljud. Åtminstone under "soundcheck".

Tack Wernborg!  :) Men som skrivet ovan, snabbinspelning med en inte alltför "avancerad" dynamisk mik skapar inte direkt någon botten.

Kan inte lyssna på låtar från Boxnet. Arbetsgivaren förbjuder det.  :)

Känner jag igen.  :( Försökte med Soundclick men det lirade av någon anledning inte.  <_<

Snygg öppning
Mycket österländsk mystik
Darburkan låter ju rätt cool - bra spelat
Titeln är bra
och sången är riktigt övertygande - är det du?

Tack cykeln! :)
Sången är dock fortfarande Omnisphere.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Aha. Läste inte igenom tråden. Såg i din andra tråd att du experimenterade med kombination av dynamisk och kondesator så jag förutsatte att du körde samma här.