Kontrollrummet

Velig på mina sett jag skriver låtar

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zauron_87

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 146
  • jag
    • Visa profil
    • http://www.myspace.com/aggregate666
Har lite funderingar,,,

Jag känner jag är lite velig när jag ska skriva en låt hur jag ska gå till väga..

Har ofta en ide på riff så sitter jag jammar inga konstigheter,,

Men sen när jag ska sätta  mig skriva hela låten,, gör jag alltid på olika sett, känner jag inte riktigt hittat mitt sett,,

Ibland för proddar jag i cubase direkt programmerar trummor lägger ett spår jammar till bygger vidare låten så ,,

Nästa gång sitter jag i guitar pro skriver riff.. programmerar in det,,

Men känner jag är lite velig mellan dem sätten vad som är bäst för mig..

Ser både för och nackdelar i båda sätten..

Tycker det är lättare få inspiration när man spelar till ett inspelat gitarr spår en midi som jag kan tycka låter stelt.
Men dock svårare tycker jag o programmera trummor i cubase en va det är i gp pro

Fördelar med Gp pro ,,jag tycker det är lättare programmera trummor i det,, och man lär sig mkt harmoni lära skalor och så vidare.. man hör allt mkt tydligare.
Dock så tycker jag det är jävligt svårt få programmera in riff som jag spelar,och få dem att det låter levande. är kanske en vane sak.
Tycker det är fruktansvärt segt att få inspiration att spela till gp pro.

Så frågan är  har ni tipps på fler sett elr tipps hur man ska komma ur detta  velande,, Funderat om man kan köra nån form av kombination med detta...

Svårt formulera sig med ord hur man känner ,,men nån kanske känner igen sig.. elr har nån liknande erfarenhet. mvh Emil
« Senast ändrad: 04.08.2010, 11:50:46 by zauron_87 »


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Hmm varför inte ha båda sätten? Jag tror jag gör på många olika sätt beroende på vilken sorts låt jag skriver. Ibland är det lattjande med syntljud ibland med riff och enkla trumkomp. Jag tror man vinner på att ha flera olika sätt att arbeta.

Det vanligaste sättet jag arbetar på om jag har ett riff är att jag spelar in det kort,  lägger på ett väldigt basic trumkomp och sedan klipper och klistrar jag tills jag fått en form. Samma med gitarrer. enkal bitar och sedan klipp/klistra tills formen arrangemanget är klart. Sedan broderar jag utifrån det tills låten är mer eller mindre klar. Då spelar jag i princip om alla instrument i hela tagningar.

Andra gånger bygger allting på en basgång eller en syntslinga. Jag tror att det är bra att ha flera olika sätt att arbeta, men jag kan förstå ditt dilemma. Det vore bekvämt att ha en arbetsordning. Fast det motsgäer det faktum att musikskapande är organiskt så om igen tror jag att det bästa sättet är att vara ganska fri från form när man skapar.  :)