Kontrollrummet

PA högtalare till Yamaha P250

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Legato

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Hej

Jag behöver era goda råd ang PA-högtalare till el-piano Yamaha P 250
Ett par "bra lådor" som täcker en lokal med ca 300 pers

Helst även en bra mixer som klarar pianot (stereo)+ 6 sångmikar (gärna med bra inbyggda effekter)


Vi spelar musikal-pop-balader- visor
Det handlar alltså inte om "högtrycksmusik"  ;)

MEN vill ha en fyllig pianoklang ---med bra tryck i botten.
(vi är ofta bara en sångerska eller sånggrupp + piano (med div moduler)
Pianot måste därför kunna ge både ett bra bas tryck + fylligt varmt pianoljud+brillant diskant

1) räcker 12´-lådor eller behöver man gå upp till 15´

2) är aktiva  eller passiva lådor att föredra.

3) Vilken mixer har ni goda erfarenheter av (som har bra inbyggda effekter)

PA + piano skall gå att lasta i en vanlig kombi-bil
Helst inte för tungt (pianot är tungt nog)utan man orkar spela sedan också :)

Tacksam för alla goda råd  :)

Legato


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil

Utloggad Legato

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Hej

Nej vi har inte någon del  i PA-anläggningen.
Vi tänkte skaffa oss lite bra information från er som har testat diverse PA-anläggningar och höra er uppfattning om vad som är bra och mindre bra.

Vi funderade i första hand på aktiva lådor + mixer (av rent praktiska orsaker dvs. mindre att bära +lätt att få in i en kombi-bil)
MEN
det kanske inte blir den bästa lösningen
Vi tar tacksamt emot alla  förslag som ni tycker ger en bra ljudbild. :)

Mvh
Legato


Utloggad tsmalmbe

för aktiva:
+ du behöver inte högtalarkablar, och kommer således aldrig att blanda ihop en högtalarkabel med 6.3 plug och en signalkabel med motsvarande
+ högtalarna kommer med inbyggda skydd och aktiva crossovers
+ du behöver inte bära skilda förstärkare
+ mer valmöjligheter när det gäller mixer då du inte behöver ha en med slutsteg

Nån anna får ta pluslistan för passiva, och andra alternativ.

Personligen skulle jag finna aktiva mest bekväma.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Aktiva högtalare för en sådan uppsättning = definitivt!

Två märken som kommer i åtanke är FBT (www.crafton.se) och HK (www.ilt.se). Båda har en bra separation och låter klanger komma fram. Kör med FBT just nu på ett lånat system och trivs jättebra med det (även om det är för ett något röjigare band). HK har ett helt fantastiskt ljud och det skulle jag nog satsa på om pengar finns.


Utloggad Humor

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Utan tvekan JBL EON.
Ta 15" så ska det inte vara några som helst problem.
Bra mycket bättre än FBT eller HK.
RCF har någon helt ok modell också men kommer ej ihåg modellbeteckningen.

JBL EON är mycket prisvärda högtalare som låter riktigt bra, i klass med JBL:s stora HLA-system (dock inte på långa vägar lika starkt)

Finns i både aktiv o passiv variant. Aktiv är ju dock att föredra i er situation.

Mixer som jag rekomenderar, då jag antar att det inte finns oändligt mycket pengar, är någon Yamaha eller allen&heath Mixwizard.

/Filip
« Senast ändrad: 20.05.2007, 02:48:02 by Humor »


Utloggad Legato

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Hej

TACK alla musikanter för era råd om högtalare---- Jättebra!!!!
Om jag sammanfattar det ni skrivit så är det så här:

AKTIVA högtalare som är
1) smidigast
2) högtalarna kommer med inbyggda skydd och aktiva crossovers

Följande märken har nämnts:
JBL EON 15´
FBT
HK

Det som förvånar mig är att inte någon spelar Mackie SRM 450 (jag trodde det var en höjdare !? :unsure:)
OM någon kunde ge mig en vink om hur jämförelsen JBL EON 15`  och Mackie SRM 450 utfaller?

Båda är ju mycket kompetenta "burkar"
Måste man gå på 15 tum för att få bra pianofyllighet och botten eller klarar man sig( bra) med t.ex 12 tum i Mackie lådorna SRM 450??
Jag vore mycket glad om någon som sitter på denna kunskap kunde ge mig en vink om vilket alternativ som klingar bäst. :D (både vad gäller fyllighet--värme i ljudet--tydlighet och brillians i diskanten--ej spikigt och vasst i diskanttoppen)

Lokal och publik: ca 150-300 pers i en medelstor aula som störst


Tack på förhand för er hjälp
från en
Vilsen pianist i högtalardjungeln
Legato


Utloggad tsmalmbe

Jag ser inte varför man borde ha 15". Med 12" aktiva kommer du så lågt du behöver. Och behöver du lägre tror jag inte du behöver burkar  med 15", utan en tilläggssubwoofer, en sän dår stjärtsparkande-säkringsploppande-högtalarjävel då.

Är EV bara skit eftersom ingen nämnt dem? Har lite erfarenhet av deras yttepytteburkar ed 12" bas (stod högt på ett stativ) för 10 år sen, och de hade verkligen ooomph för att vara såpass små. Man orkade bära två på samma gång, en i var hand, utan problem.

Såg ut såhär:
http://blog1.musicfield.jp/du_ss/archives/s200_01.jpg

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Man går gärna in med en 15tum eftersom A0 längst ner på pianot är ca 27Hz Så då kan det behövas lite lägre frekvenser. Men det beror också på musik- och spelstil.

Senast jag hörde JBL Eon så var de, liksom Mackie en aning hårda i mellanregistret. Det brukar inte vara några problem med ett pop/rock-band, men det är inte så kul i akustiska uppsättningar. RCF skulle jag däremot kunna tänka mig. Men HK vinner varje gång, men då får man se till att slanta upp lite mer pengar förstås. HK Elias skulle kanske kunna vara något?


Utloggad Schecter

Vänner till mig har varit fetimpad av dessa. Själv har jag inte hört dom men...

Bose L1 paket med en basmodul

www.grahnsmusik.com


Utloggad Schecter

Vänner till mig har varit fetimpad av dessa. Själv har jag inte hört dom men...


...man kan iallafall bygga en solparasoll av dom.  B)
www.grahnsmusik.com


Utloggad swellman

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Vänner till mig har varit fetimpad av dessa. Själv har jag inte hört dom men...

Bose L1 paket med en basmodul


Det där är en intressant sak. Det som förbryllar mig när det gäller den är att det verkar var omöjligt att få se en siffra på vilket ljudtryck den ger. Visst, man behöver inte spela högt för att höras längst bak i lokalen, säger man, men jag vill ju gärna se en siffra. Dessutom brukar stero-samplade pianon låta illa i mono. Det blir för mycket fas-cancelleringar om man summerar till mono så man skulle behöva 2 för att få en fin klang.

Ett par Eon 15 hade jag för några år sen och dom funkade bra, men det var i ett rockband.


Utloggad Schecter

Vänner till mig har varit fetimpad av dessa. Själv har jag inte hört dom men...

Bose L1 paket med en basmodul


Det där är en intressant sak. Det som förbryllar mig när det gäller den är att det verkar var omöjligt att få se en siffra på vilket ljudtryck den ger. Visst, man behöver inte spela högt för att höras längst bak i lokalen, säger man, men jag vill ju gärna se en siffra. Dessutom brukar stero-samplade pianon låta illa i mono. Det blir för mycket fas-cancelleringar om man summerar till mono så man skulle behöva 2 för att få en fin klang.

Jo precis. Det går att köra två sånna oxzå..lixzom... Vad jag kan förstå så kan man lätt köra med dessa i en lokal för 300 pers. Själv vet jag inte alls hur dom låter.  :ph34r:
www.grahnsmusik.com


Utloggad henning

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
  • Folkmusik är inte en musikstil, det är en livsstil
    • Visa profil
    • Draupner
Vänner till mig har varit fetimpad av dessa. Själv har jag inte hört dom men...

Bose L1 paket med en basmodul


Var på demonstration av dessa på en musikmässa i San Diego 2004. Riktigt bra ljud! Väldigt okänsliga för rundgång osv. Funkar nog däremot bäst på "akustisk" musik där man söker ett naturligt ljud.

Tanken är ju däremot med dessa att varje person på scenen har en egen högtalare och de själva ställer in volymen som de själva skall höras med. Detta gör att musikerna mixar sig själva... Ljudteknikern blir alltså överflödig!  :(

/H.
« Senast ändrad: 21.05.2007, 17:24:07 by henning »
Folkmusikgruppen Draupner - http://www.draupner.nu


Utloggad Humor

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Grejen med BOSE-systemet är väl att de inte är rundstrålande utan linjestrålande, som ett line-array med andra ord. Dvs. tappar 3 db per fördubblat avstånd jämfört med 6 dB som det är för point source. Jag har som sagt inte testat dem med jag tycker att EON verkar mer alround. Du kan ju ha dem som monitorer om du kommer till ett ställe där PA finns men de har inga monitorer etc.

Ta också i beaktning vilka märken PA-firmor använder. Tror inte att särskilt många använder BOSE. De ser dessutom extremt klumpiga även om de kasnke låter jättebra.

mina 50cent.

/Filip


Utloggad Schecter

Citera
Tanken är ju däremot med dessa att varje person på scenen har en egen högtalare och de själva ställer in volymen som de själva skall höras med. Detta gör att musikerna mixar sig själva... Ljudteknikern blir alltså överflödig!  :(

/H.



Aha okay!  ^_^
www.grahnsmusik.com


Utloggad Schecter

Tror inte att särskilt många använder BOSE. De ser dessutom extremt klumpiga även om de kasnke låter jättebra.

mina 50cent.

/Filip

Tycker dom verkar smidiga..  :lol:

www.grahnsmusik.com


Utloggad henning

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
  • Folkmusik är inte en musikstil, det är en livsstil
    • Visa profil
    • Draupner
Grejjen med Bose-högtalarna är ju också att man inte behöver monitorer om man använder dessa. Eftersom varje musiker har sin egen högtalare stående bakom sig själv så blir högtalaren både för utljud och för monitor.

Dessutom så blir riktningen som ljudet kommer ifrån mycket bättre då själva källan för ljudet kommer ifrån själva musikern som spelar och inte ifrån två punkter till höger och vänster om scenen.

Jag tror det är väldigt bra på lite mindre lokaler och med en akustisk prägel på konserten.

När det gäller portabiliteten så har jag för mig att man skruvade isär själva högtalaren i två delar och stoppade in i själva "högtalarfoten". Sedan var det bara att ta tag i hantaget och rulla ut den på de hjul som sitter i bakkanten av foten.

En nackdel är ju att det blir förhållandevis dyrt system om man är många musiker. Med en kostnad på ca 15 000 - 20 000 kr/musiker så rasar det lätt iväg om man är många i bandet... Blir visserligen lite billigare för de musiker som inte har så basstarka instrument och därmed inte behöver den alternativa subben.

Dessutom så tycker jag inte riktigt att man kan jämföra detta system med ett ordinarie pa-system efter som hela tankegången bakom det är helt annorlunda. Är man ute efter ett ordinarie system med en mixer och två högtalare så skall man nog inte titta på Bose.

/H.
Folkmusikgruppen Draupner - http://www.draupner.nu


Utloggad henning

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
  • Folkmusik är inte en musikstil, det är en livsstil
    • Visa profil
    • Draupner
När det gäller vanliga aktiva högtalare med en sub till så skulle jag också satsa på HK Audio. Väldigt bra ljud i dessa...

/H.
Folkmusikgruppen Draupner - http://www.draupner.nu


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Dessutom så blir riktningen som ljudet kommer ifrån mycket bättre då själva källan för ljudet kommer ifrån själva musikern som spelar och inte ifrån två punkter till höger och vänster om scenen.
Och man kommer höra sig själv väldigt bra, men inte sina medmusikanter?


Utloggad henning

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
  • Folkmusik är inte en musikstil, det är en livsstil
    • Visa profil
    • Draupner
Dessutom så blir riktningen som ljudet kommer ifrån mycket bättre då själva källan för ljudet kommer ifrån själva musikern som spelar och inte ifrån två punkter till höger och vänster om scenen.
Och man kommer höra sig själv väldigt bra, men inte sina medmusikanter?

Nope, eftersom högtalaren är byggd efter line-array-principen (där alltså inte ljudet minskar i volym så mycket beroende på avståndet från högtalaren), så kommer ditt eget ljud inte att vara sådär "tokhögt". Du behöver alltså inte skruva upp skithögt för att det skall nå till andra änden av lokalen och du kommer att ha ungefär samma ljudvolym från dig själv och alla andra musiker, som de och även din publik har.  Låter konstigt, jag vet, men funkar över förväntan.

Det är också därför som musikerna kan mixa sin egen "utmix". Efter som musikerna själva hör ungefär samma ljud som alla andra så kan de skruva upp eller ner sig själva för att de skall passa in i ljudbilden. Däremot så ar det ju omöjligt ifall någon vill ha en annan monitormix än ett normalt utljud.

/H.
« Senast ändrad: 22.05.2007, 13:13:27 by henning »
Folkmusikgruppen Draupner - http://www.draupner.nu


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Dessutom så blir riktningen som ljudet kommer ifrån mycket bättre då själva källan för ljudet kommer ifrån själva musikern som spelar och inte ifrån två punkter till höger och vänster om scenen.
Och man kommer höra sig själv väldigt bra, men inte sina medmusikanter?

Nope, eftersom högtalaren är byggd efter line-array-principen (där alltså inte ljudet minskar i volym så mycket beroende på avståndet från högtalaren), så kommer ditt eget ljud inte att vara sådär "tokhögt".
men är ljudet väldigt riktat, eller mer rundstrålande?


Utloggad henning

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
  • Folkmusik är inte en musikstil, det är en livsstil
    • Visa profil
    • Draupner
Dessutom så blir riktningen som ljudet kommer ifrån mycket bättre då själva källan för ljudet kommer ifrån själva musikern som spelar och inte ifrån två punkter till höger och vänster om scenen.
Och man kommer höra sig själv väldigt bra, men inte sina medmusikanter?

Nope, eftersom högtalaren är byggd efter line-array-principen (där alltså inte ljudet minskar i volym så mycket beroende på avståndet från högtalaren), så kommer ditt eget ljud inte att vara sådär "tokhögt".
men är ljudet väldigt riktat, eller mer rundstrålande?
Hittade lite info om detta så jag byter ut det jag hade skrivit tidigare...

Enligt 4sound så är spridningsvinkeln 180 grader. Detta bör dock endast vara i horisontellt led för att det skall fungera som en line-array. I vertikalt led så bör spridningsvinkeln vara liten för att ljudet skall "kastas" långt.

Läs mer om line-arrays:
http://www.renkus-heinz.com/news/designNote.html
http://www.meyersound.com/support/papers/line_array_theory.htm

/H.

PS. kanske dax för någon moderator att bryta ut denna diskussion till en annan tråd då vi börjar komma lite OT...? DS.



« Senast ändrad: 22.05.2007, 14:37:48 by henning »
Folkmusikgruppen Draupner - http://www.draupner.nu


Utloggad Humor

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Jo den börjar bli offtopic. Och visst Bosehögtalarna är säkert jättesmidiga om man har situationen som ni har beskrivit. dvs. flera musiker. Men nu är det ju bara en musikant och några sånagre. Då anser jag att BOSE-systemet är förkastligt , I detta fall.

För trådskaparen är jag övertygad om att EON elelr någon annan "vanlig" högtalare är bäst.

/Filip


Utloggad Legato

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Hej igen alla musikanter

Tack!!! för alla era förslag på högtalare----Vi har fått mycket att fundera på!!
Bose L1 paket med en basmodul är väl lite häftig för oss ca 18.900:- /st MEN jag har hört många som är grymt impade av denna uppsättning.

Det skulle vara väldigt intressant om någon har erfarenhet av nedanstående
JBL EON 15´ ---Mackie SRM 450---även två passiva EV SX 300 och EV ZX4 15´
Det är väl mellan dessa 4 som slaget står (det är väl där som plånboken också gillar läget---men det är ju också kul att få ut mesta möjliga av de slantar man satsar.)

Har ni jämförelse-erfarenheter av dessa högtalare ovan som är av vikt för en sådan besättning som vår dvs.Yamaha P250+ 6 stämmig sånggrupp (ibland även a capella) så vore detta väldigt bra att få lyssna till era erfarenheter.

Tackar på förhand för er hjälp
Legato
 :)


Utloggad lavrell

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 113
  • Hallå hela pressen
    • Visa profil
Utan tvekan JBL EON.
Ta 15" så ska det inte vara några som helst problem.
Bra mycket bättre än FBT eller HK.
RCF har någon helt ok modell också men kommer ej ihåg modellbeteckningen.

JBL EON är mycket prisvärda högtalare som låter riktigt bra, i klass med JBL:s stora HLA-system (dock inte på långa vägar lika starkt)

Finns i både aktiv o passiv variant. Aktiv är ju dock att föredra i er situation.
/Filip

Den uppfattningen delar jag dessvärre inte med dig.

Det som jag tycker ger bäst ljud kontra lättroddat är Mackies aktiva SR-serie.
2 st SR-450 tillsammans med 2 SWA15 (eller SWA18 beroende på hur mycket tryck du vill ha i de lägre registrena) låter förbannat bra och spelar garanterat rent för 300 pers.

När det gäller mixer med inbyggda effekter är det enda jag stött på som låtit någorlunda bra är Allen&Heaths Mixwizard.
Ett plus med denna mixer är att det finns ingång för MIDI-pedal vilket gör att man lätt själv med en fottryckning kan stänga av och sätta på effekterna.

That's my 50 öre

EDIT: VIKTIGT!!! Glöm ej att köpa en 31-bands EQ för utljudet så ni kan ställa in ljudet så bra som möjligt oavsett vilken lokal ni gigar i.
« Senast ändrad: 23.05.2007, 00:56:42 by lavrell »
"www.hallahelapressen.se"

- Mitt schlagercoverband -


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil

Utloggad Kempor

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
Vad får det kosta?

Edit: Hör inte den här tråden bättre hemma under "live!"? (så få trådar där :unsure:)
"Kan jag få lite mer av allt i medhörningen?"...suck...


Utloggad trombonisten

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
Några tankar:

12 tum räcker utmärkt om det är bra grejor. Risken med 15 är att mellanregistret där sången ligger kanske inte låter allra bäst.

Det finns ett helt gäng "plast 12 eller 15 med horn och inbyggd förstärkare". Några märken (och listan borde vara mycket längre).
JBL EON 15 G2  (den utan G2 tillverkas inte längre, kan fås begagnad, lite mindre effekt)
Mackie SRM450
RCF ART 300A 312A (och så vidare, en hel serie, 300A tillverkas inte längre men kan fås begagnad)
FBT MAXX4A eller 5A
plus en hel mängd andra, exempelvis Behringer, eller kolla http://www.billebro.se/

Sen finns det "baslåda + två mindre", exempelvis HK och en hel mängd andra märken.

Troligen spar ni lite pengar (som kan gå till ett snäpp bättre kvalitet) om ni går på passiva högtalare plus stärkare, det är inte så inne längre så kidsen vill inte köpa de begagnade. Men det kräver å andra sidan mer kunskap "kunnskapp är mackt". Eftersom ni ändå behöver en mixer så kunde ni ha den monterad i en rack tillsammans med förstärkare, det blir ändå bara tre lådor att bära på (plus en väska sladdar och mickstativ).

Hur *** skall en vanlig människa kunna veta vad som passar?

Mitt tips är att ni hyr eller lånar en helg. Kan gå på nån tusenlapp, men om det visar sig att det inte fungerar har ni sparat många lappar. Hittar ni nåt som fungerar, köp den sorten.

Kolla också blocket respektive vendolin.se, det dyker upp begagnat där då och då. Ofta till halva priset eller under. Är det nytt ni skall handla, kolla priserna hos www.thomann.de och använd dem för att pruta hos er handlare. Lite extra kan man betala för att stödja den lokala affären, men det finns gränser.

Finns ni i Stockholmstrakten kan jag kanske lämna lite tips, går bra att ringa på 0739641575

Gunnar
aka trombonisten


Utloggad Legato

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Hej Gunnar

Tack för alla bra tips!!!
Har precis återvänt från spelningar (därav den långa svarastiden.)

Har du ngn favorit bland de högtalare du nämnde?

Vad skulle du själv ta med dig ut? Yamaha CP 300 (P250)+ Roland 2080 (modul) +  2-8 st sångare, varierar olika gånger

Det jag är ute efter är ett varmt, djupt tryck i pianot så att det fyller upp med "mäktigt i klang" i forte partier -- utan att det låter skrälligt/plåtigt /eller instängt (har stött på alla dessa kombinationer vid spelningar)

Vore intressant att höra dina och andras erfarenheter :)
mvh
Legato


Utloggad trombonisten

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
Hej Gunnar
Har precis återvänt från spelningar (därav den långa svarastiden.)

Har du ngn favorit bland de högtalare du nämnde?

Snabb turné då, 14 minuter!

Köpte själv ett par RCF322A, nöjd så här långt men har inte använt dem till så mycket. Funkar utmärkt på sång, borde funka på piano.  Uthärdliga till det mesta, många plastlådor är ju rätt skrikiga i diskanten och luddiga i mellanregistret. Inga problem att prova om ni är intresserade -- (var ungefär i Sverige finns ni?).
http://www.rcfaudio.com/vediMacro.phtml/lang/EN/IDMacro/1678/menuAttivo/1674/m1/0/ARTSeriesART322-A/product.htm

Gunnar