Kontrollrummet

Beatles-Quiz

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Och vem är den andre med stor näsa då? Själv har jag inte en aning. Hade det gällt störst mun hade det inte varit så svårt gissa vem. :P
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Pete Townshend i the Who kanske?
Pete Townsend, helt rätt!  :P
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Fråga 1
Vilka låtar börjar The Beatles med bara sång? Och då menar jag bara sång. Många låtar börjar med sång + komp.
Jag kommer ihåg:

Any time att all
Girl
You´re going to lose that girl

Nån som kommer ihåg fler?

Man liksom undra varför. Många låtar från den tiden började ofta med ett intro, låtar som Beatles inspirerades av, soullåtar från tidigt 60-tal typ, Buddy Holly osv. En teori som jag hört är att man inte ville ha nån radiopratare som snackade i början av låten (och det gällde också låtar som började med sång+komp)

Det var den lätta frågan. Nu till den svåra:
Fråga 2
Finns det nån låt som John Lennon sjunger överstämma till Paul McCartney?
Jag kommer ihåg en men minns inte vilken. Annars sjunger John nästan alltid understämma till Paul.

2. Skulle tro att Something kvalar in där.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
1. På vilka låtar spelar någon annan än Ringo trummor?
2. På vilka låtar spelar någon annan än Paul bas?
3. På vilka låtar spelar någon annan än George sologitarr?

1. The Ballad of John and Youko (stvning?) spelades in av enbart John och Paul med Paul på trummor. Det gavs ut en cd-box med typ 10, 12 cd med alla Beatlesskivor, och till det följde det med ett häfte där det stod vem som spelat vad på alla låtar. Att de bara var två på den låten var en slump tror jag, de kom för tidigt till studion eller nåt sånt och satte igång att spela.
2. Är det Hey Jude som filmades i studio med Paul på piano och George på bas? Nej, föresten, de körde den utan bas...
3. Eric Clapton spelar solon på många låtar, nåt de fick göra i smyg eftersom Clapton var knyten till annat skivbolag.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Kul tråd gubbar!

Ja visst blev det! Och nog blev det mest inlägg från oss lite äldre "gubbar", annat var väl inte att vänta.
Även om jag vet att många yngre musikanter har Beatles som inspirationskälla men kanske inte så mycket kunskap om dem.
När jag startade tråden visste jag att det inte skulle dröja länge innan Rattlesnake dök upp med sina excellenta Beatleskunskaper.
Detta har varit väldigt lärorikt måste jag säga, har fått veta mycket som jag inte alls känt till. Att sen quizet gick över till längsta introt, mellotroner och vem som inte spelar vad, gjorde ju det hela inte sämre.


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
passar på att tipsa om bästa beatles kopiorna när inte orginal plattorna räcker till.

skottlands The kaisers (tidiga  beatles stil) http://www.myspace.com/cgfmguy


Los Shakers från Uraguay:





Neatbeats från japan:






Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Fantastiskt mycket om Beatles finns att läsa på engelska Wikipedia - varje låt har en egen sida.

Back in the USSR spelades in när Ringo sa upp sig och var hemma och surade i två veckor, och Paul spelar som sagt trummor. Men dessutom spelar George och John trummor på varsin överdub!
Dear Prudence spelades också in utan Ringo, men där spelade bara Paul trummor.
PS I love You och amerikanska utgåvan av Love me do spelar Andy White trummor.

Paul spelar bas på Hey Jude, men på videon spelar George på en Fender VI, en svajarmsförsedd 6-strängad bas/baritongitarr.
http://en.wikipedia.org/wiki/Fender_VI

Den användes i stort sett alltid när någon annan än Paul spelade basen. Man spelade aldrig på Pauls basar. Någon som vet varför? ;)

Eric Clapton spelar sologitarr på "Still my guitar gently weeps". Någon annan Beatleslåt som han spelar på känner jag inte till.


DON'T PANIC


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
"Man spelade aldrig på Pauls basar. Någon som vet varför?"

Den var lättast hittils. Hans basar fick lida för Pauls åkomma som vänsterhänt!!  :wub:


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Kul tråd gubbar!

Ja visst blev det! Och nog blev det mest inlägg från oss lite äldre "gubbar", annat var väl inte att vänta.
Även om jag vet att många yngre musikanter har Beatles som inspirationskälla men kanske inte så mycket kunskap om dem.
När jag startade tråden visste jag att det inte skulle dröja länge innan Rattlesnake dök upp med sina excellenta Beatleskunskaper.
Detta har varit väldigt lärorikt måste jag säga, har fått veta mycket som jag inte alls känt till. Att sen quizet gick över till längsta introt, mellotroner och vem som inte spelar vad, gjorde ju det hela inte sämre.

I detta forum hör jag väl till dom lite yngre som föddes på 70-talet. Kan ju dock en hel del om både 60-tal och Beatles (vilket ju Tokai fick erfara in en annan tråd) tack vare min pappa som var inbiten 60-tals fantast och då i synnerhet Beatles och Hollies. Har ju därför svarat på några frågor i denna tråden. Tyvärr är där ingen av er lite äldre "gubbar",(det var Tokai som skrev det först, inte jag  ;)) som har lämnat nåt svar i den liknande Depeche tråden. Vilket ju säger att vi lite yngre har en mycket större musikbredd än er lite äldre eftersom vi besitter kunskaper om både då och nu.

(Detta inlägg är skrivet med glimten i ögat och inte alls för att provocera, så ingen behöver fälla ut klorna  :D. ville bara reats lite, men om ni bestitter lite Depeche kunskaper så dela gärna med er. Kul ju att ha två trådar igång som avhandlar så pass olika tidsåldrar och stilar, så kom igen nu och gläns)


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
passar på att tipsa om bästa beatles kopiorna när inte orginal plattorna räcker till.

skottlands The kaisers (tidiga  beatles stil) http://www.myspace.com/cgfmguy


Los Shakers från Uraguay:





Neatbeats från japan:


Första låten är ju mycket Hamburg och The Cavern
Helt ok

Los Shakers har knyckt mycket från "I saw her standing there" men har latinamerikansk touch på det hela.
Andra Shakers låten känns inte så mycket B, mer som nåt annat Liverpoolband, t.ex The Pacemakers. Med tanke på videons kvalitet bör de ha varit nästan samtida med B.

The Rutles är ju bara så bra!
Nästan lika bra som originalet! En del påstår faktiskt bättre.

The Neatbeats (japanska). Har ju ingenting med Beatles att göra. Kanske nåt mer larmigt 60-tals sound. Helt vansinnig video. Verkar vara ett gammalt band som kanske slog igenom på 60-talet och nu kör sina "hits".


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kul tråd gubbar!

Ja visst blev det! Och nog blev det mest inlägg från oss lite äldre "gubbar", annat var väl inte att vänta.
Även om jag vet att många yngre musikanter har Beatles som inspirationskälla men kanske inte så mycket kunskap om dem.
När jag startade tråden visste jag att det inte skulle dröja länge innan Rattlesnake dök upp med sina excellenta Beatleskunskaper.
Detta har varit väldigt lärorikt måste jag säga, har fått veta mycket som jag inte alls känt till. Att sen quizet gick över till längsta introt, mellotroner och vem som inte spelar vad, gjorde ju det hela inte sämre.

I detta forum hör jag väl till dom lite yngre som föddes på 70-talet. Kan ju dock en hel del om både 60-tal och Beatles (vilket ju Tokai fick erfara in en annan tråd) tack vare min pappa som var inbiten 60-tals fantast och då i synnerhet Beatles och Hollies. Har ju därför svarat på några frågor i denna tråden. Tyvärr är där ingen av er lite äldre "gubbar",(det var Tokai som skrev det först, inte jag  ;)) som har lämnat nåt svar i den liknande Depeche tråden. Vilket ju säger att vi lite yngre har en mycket större musikbredd än er lite äldre eftersom vi besitter kunskaper om både då och nu.

(Detta inlägg är skrivet med glimten i ögat och inte alls för att provocera, så ingen behöver fälla ut klorna  :D. ville bara reats lite, men om ni bestitter lite Depeche kunskaper så dela gärna med er. Kul ju att ha två trådar igång som avhandlar så pass olika tidsåldrar och stilar, så kom igen nu och gläns)
Jag tycker det är kul att du startat en DM-tråd dock så är det så att jag nog är för gammal för den det är fantastiskt hur det skiljer sig på intressen bundet till uppväxtåren - skulle tro att det är dom man hör mellan 12 och 18 är de man kan något om.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Kul tråd gubbar!

Ja visst blev det! Och nog blev det mest inlägg från oss lite äldre "gubbar", annat var väl inte att vänta.
Även om jag vet att många yngre musikanter har Beatles som inspirationskälla men kanske inte så mycket kunskap om dem.
När jag startade tråden visste jag att det inte skulle dröja länge innan Rattlesnake dök upp med sina excellenta Beatleskunskaper.
Detta har varit väldigt lärorikt måste jag säga, har fått veta mycket som jag inte alls känt till. Att sen quizet gick över till längsta introt, mellotroner och vem som inte spelar vad, gjorde ju det hela inte sämre.

I detta forum hör jag väl till dom lite yngre som föddes på 70-talet. Kan ju dock en hel del om både 60-tal och Beatles (vilket ju Tokai fick erfara in en annan tråd) tack vare min pappa som var inbiten 60-tals fantast och då i synnerhet Beatles och Hollies. Har ju därför svarat på några frågor i denna tråden. Tyvärr är där ingen av er lite äldre "gubbar",(det var Tokai som skrev det först, inte jag  ;)) som har lämnat nåt svar i den liknande Depeche tråden. Vilket ju säger att vi lite yngre har en mycket större musikbredd än er lite äldre eftersom vi besitter kunskaper om både då och nu.

(Detta inlägg är skrivet med glimten i ögat och inte alls för att provocera, så ingen behöver fälla ut klorna  :D. ville bara reats lite, men om ni bestitter lite Depeche kunskaper så dela gärna med er. Kul ju att ha två trådar igång som avhandlar så pass olika tidsåldrar och stilar, så kom igen nu och gläns)
Jag tycker det är kul att du startat en DM-tråd dock så är det så att jag nog är för gammal för den det är fantastiskt hur det skiljer sig på intressen bundet till uppväxtåren - skulle tro att det är dom man hör mellan 12 och 18 är de man kan något om.

Det var Emu som startade tråden...men jag tackar ändå  :lol:

Lite som du säger är det kanske, men nånstans i livet känner man att ens ungdomsmusik inte behöver vara allt utan det måste finnas mer. Jag söker och lär mig i både den musik jag växte upp med och den som görs nu som t.ex Lady Gaga och annat "modernt" samt den musik som gjordes innan jag föddes. Jag räds inte heller för att röra mig mellan genres trots att synthmusik och poprock ala radiohead är det som ligger mig närmast hjärtat. Jag vill hela tiden utvecklas, och att stagnera i en tidsålder och/eller genre ser jag som ett förfall.( detta kan även härledas till tidigare diskussioner om gubbrock)

Att envist hänga kvar vid det förflutna/en viss genre/nutid/mm och förkasta allt annat ser jag inte som sunt. Framförallt inte som en skapande musiker. Det blir ju lite att som konstnär måla samma landskap om och om igen.

En beatlesrelaterad fråga till fast lite omvänd:

Paul MacCartney har gjort en låt som heter Flaming Pie (hela skivan heter också flaming pie). Vad syftar Flaming Pie på?
« Senast ändrad: 05.08.2010, 19:10:24 by jonnerstone »


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Kul tråd gubbar!

Ja visst blev det! Och nog blev det mest inlägg från oss lite äldre "gubbar", annat var väl inte att vänta.
Även om jag vet att många yngre musikanter har Beatles som inspirationskälla men kanske inte så mycket kunskap om dem.
När jag startade tråden visste jag att det inte skulle dröja länge innan Rattlesnake dök upp med sina excellenta Beatleskunskaper.
Detta har varit väldigt lärorikt måste jag säga, har fått veta mycket som jag inte alls känt till. Att sen quizet gick över till längsta introt, mellotroner och vem som inte spelar vad, gjorde ju det hela inte sämre.

I detta forum hör jag väl till dom lite yngre som föddes på 70-talet. Kan ju dock en hel del om både 60-tal och Beatles (vilket ju Tokai fick erfara in en annan tråd) tack vare min pappa som var inbiten 60-tals fantast och då i synnerhet Beatles och Hollies. Har ju därför svarat på några frågor i denna tråden. Tyvärr är där ingen av er lite äldre "gubbar",(det var Tokai som skrev det först, inte jag  ;)) som har lämnat nåt svar i den liknande Depeche tråden. Vilket ju säger att vi lite yngre har en mycket större musikbredd än er lite äldre eftersom vi besitter kunskaper om både då och nu.

(Detta inlägg är skrivet med glimten i ögat och inte alls för att provocera, så ingen behöver fälla ut klorna  :D. ville bara reats lite, men om ni bestitter lite Depeche kunskaper så dela gärna med er. Kul ju att ha två trådar igång som avhandlar så pass olika tidsåldrar och stilar, så kom igen nu och gläns)

Visst, det är lätt hänt att man generaliserar. Finns kanske några yngre här som vet en hel det om 60-tals epoken och The Beatles i synnerhet men som inte sagt något, förutom du då. På samma sätt finns det många "gubbar" som har stor kunskap om Depeche mode, t.ex. dock inte jag. Jag såg dom på tv på 80-talet i nåt svenskt program som jag tror gick på fredagarna (Grand Hotels trädgård eller nåt?) och dom spelade sin första hit, och jag tyckte dom både lät och såg fjantiga ut i sina läderbyxor. Efter det lyssnade jag aldrig på dom trots att mina klienter i studion jag hade i Malmö ofta kom släpandes med deras skivor. Det är först på senare år jag upptäckt deras låtar tack vare Johnny Cash.
« Senast ändrad: 05.08.2010, 19:15:24 by Tokai »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick

The Rutles är ju bara så bra!
Nästan lika bra som originalet! En del påstår faktiskt bättre.


He! Dom är grymma. De lyckades fånga soundet från varje tidsepok på ett makalöst sätt. Twist and shout-plagiatet är ju väldigt nära originalet men det finns mer egna låtar som skulle platsa som B-sidor ta mig tusan!
I oktober skall jag på konsert med detta band:
 :rolleyes:
http://www.bootlegbeatles.com/av.htm
 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Kul tråd gubbar!

Ja visst blev det! Och nog blev det mest inlägg från oss lite äldre "gubbar", annat var väl inte att vänta.
Även om jag vet att många yngre musikanter har Beatles som inspirationskälla men kanske inte så mycket kunskap om dem.
När jag startade tråden visste jag att det inte skulle dröja länge innan Rattlesnake dök upp med sina excellenta Beatleskunskaper.
Detta har varit väldigt lärorikt måste jag säga, har fått veta mycket som jag inte alls känt till. Att sen quizet gick över till längsta introt, mellotroner och vem som inte spelar vad, gjorde ju det hela inte sämre.

I detta forum hör jag väl till dom lite yngre som föddes på 70-talet. Kan ju dock en hel del om både 60-tal och Beatles (vilket ju Tokai fick erfara in en annan tråd) tack vare min pappa som var inbiten 60-tals fantast och då i synnerhet Beatles och Hollies. Har ju därför svarat på några frågor i denna tråden. Tyvärr är där ingen av er lite äldre "gubbar",(det var Tokai som skrev det först, inte jag  ;)) som har lämnat nåt svar i den liknande Depeche tråden. Vilket ju säger att vi lite yngre har en mycket större musikbredd än er lite äldre eftersom vi besitter kunskaper om både då och nu.

(Detta inlägg är skrivet med glimten i ögat och inte alls för att provocera, så ingen behöver fälla ut klorna  :D. ville bara reats lite, men om ni bestitter lite Depeche kunskaper så dela gärna med er. Kul ju att ha två trådar igång som avhandlar så pass olika tidsåldrar och stilar, så kom igen nu och gläns)

Visst, det är lätt hänt att man generaliserar. Finns kanske några yngre här som vet en hel det om 60-tals epoken och The Beatles i synnerhet men som inte sagt något, förutom du då. På samma sätt finns det många "gubbar" som har stor kunskap om Depeche mode, t.ex. dock inte jag. Jag såg dom på tv på 70-talet i nåt svenskt program som jag tror gick på fredagarna (Grand Hotels trädgård eller nåt?) och dom spelade sin första hit, och jag tyckte dom både lät och såg fjantiga ut i sina läderbyxor. Efter det lyssnade jag aldrig på dom trots att mina klienter i studion jag hade i Malmö ofta kom släpandes med deras skivor. Det är först på senare år jag upptäckt deras låtar tack vare Johnny Cash.


Vill bara korrigera lite här. Du kan inte ha sett Depeche på 70-talet. Dom bildades 1980 och släppte deras första album 1981.



Men det är inte lätt att hålla reda på alla årtal  (såvida det inte är Beatles  ;) :D :wub:)


« Senast ändrad: 05.08.2010, 19:19:45 by jonnerstone »


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Ett litet bidrag till quizen

Vilken låt skriven av Lennon-McCartney men aldrig inspelad av Beatles - blev den första att nå no 1 på Englandslistan ?
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Kul tråd gubbar!

Ja visst blev det! Och nog blev det mest inlägg från oss lite äldre "gubbar", annat var väl inte att vänta.
Även om jag vet att många yngre musikanter har Beatles som inspirationskälla men kanske inte så mycket kunskap om dem.
När jag startade tråden visste jag att det inte skulle dröja länge innan Rattlesnake dök upp med sina excellenta Beatleskunskaper.
Detta har varit väldigt lärorikt måste jag säga, har fått veta mycket som jag inte alls känt till. Att sen quizet gick över till längsta introt, mellotroner och vem som inte spelar vad, gjorde ju det hela inte sämre.

I detta forum hör jag väl till dom lite yngre som föddes på 70-talet. Kan ju dock en hel del om både 60-tal och Beatles (vilket ju Tokai fick erfara in en annan tråd) tack vare min pappa som var inbiten 60-tals fantast och då i synnerhet Beatles och Hollies. Har ju därför svarat på några frågor i denna tråden. Tyvärr är där ingen av er lite äldre "gubbar",(det var Tokai som skrev det först, inte jag  ;)) som har lämnat nåt svar i den liknande Depeche tråden. Vilket ju säger att vi lite yngre har en mycket större musikbredd än er lite äldre eftersom vi besitter kunskaper om både då och nu.

(Detta inlägg är skrivet med glimten i ögat och inte alls för att provocera, så ingen behöver fälla ut klorna  :D. ville bara reats lite, men om ni bestitter lite Depeche kunskaper så dela gärna med er. Kul ju att ha två trådar igång som avhandlar så pass olika tidsåldrar och stilar, så kom igen nu och gläns)

Visst, det är lätt hänt att man generaliserar. Finns kanske några yngre här som vet en hel det om 60-tals epoken och The Beatles i synnerhet men som inte sagt något, förutom du då. På samma sätt finns det många "gubbar" som har stor kunskap om Depeche mode, t.ex. dock inte jag. Jag såg dom på tv på 70-talet i nåt svenskt program som jag tror gick på fredagarna (Grand Hotels trädgård eller nåt?) och dom spelade sin första hit, och jag tyckte dom både lät och såg fjantiga ut i sina läderbyxor. Efter det lyssnade jag aldrig på dom trots att mina klienter i studion jag hade i Malmö ofta kom släpandes med deras skivor. Det är först på senare år jag upptäckt deras låtar tack vare Johnny Cash.


Vill bara korrigera lite här. Du kan inte ha sett Depeche på 70-talet. Dom bildades 1980 och släppte deras första album 1981.



Men det är inte lätt att hålla reda på alla årtal  (såvida det inte är Beatles  ;) :D :wub:)




jag ändrade årtiondet precis innan du svarade


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ett litet bidrag till quizen

Vilken låt skriven av Lennon-McCartney men aldrig inspelad av Beatles - blev den första att nå no 1 på Englandslistan ?
Hade hört det där men erkänner att jag sökte fram svaret: Bad to me.
Hittade en snubbe på Youtube som lagt på extrainstrument till Lennons egen demo.



Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Kul tråd gubbar!

Ja visst blev det! Och nog blev det mest inlägg från oss lite äldre "gubbar", annat var väl inte att vänta.
Även om jag vet att många yngre musikanter har Beatles som inspirationskälla men kanske inte så mycket kunskap om dem.
När jag startade tråden visste jag att det inte skulle dröja länge innan Rattlesnake dök upp med sina excellenta Beatleskunskaper.
Detta har varit väldigt lärorikt måste jag säga, har fått veta mycket som jag inte alls känt till. Att sen quizet gick över till längsta introt, mellotroner och vem som inte spelar vad, gjorde ju det hela inte sämre.

I detta forum hör jag väl till dom lite yngre som föddes på 70-talet. Kan ju dock en hel del om både 60-tal och Beatles (vilket ju Tokai fick erfara in en annan tråd) tack vare min pappa som var inbiten 60-tals fantast och då i synnerhet Beatles och Hollies. Har ju därför svarat på några frågor i denna tråden. Tyvärr är där ingen av er lite äldre "gubbar",(det var Tokai som skrev det först, inte jag  ;)) som har lämnat nåt svar i den liknande Depeche tråden. Vilket ju säger att vi lite yngre har en mycket större musikbredd än er lite äldre eftersom vi besitter kunskaper om både då och nu.

(Detta inlägg är skrivet med glimten i ögat och inte alls för att provocera, så ingen behöver fälla ut klorna  :D. ville bara reats lite, men om ni bestitter lite Depeche kunskaper så dela gärna med er. Kul ju att ha två trådar igång som avhandlar så pass olika tidsåldrar och stilar, så kom igen nu och gläns)

Visst, det är lätt hänt att man generaliserar. Finns kanske några yngre här som vet en hel det om 60-tals epoken och The Beatles i synnerhet men som inte sagt något, förutom du då. På samma sätt finns det många "gubbar" som har stor kunskap om Depeche mode, t.ex. dock inte jag. Jag såg dom på tv på 70-talet i nåt svenskt program som jag tror gick på fredagarna (Grand Hotels trädgård eller nåt?) och dom spelade sin första hit, och jag tyckte dom både lät och såg fjantiga ut i sina läderbyxor. Efter det lyssnade jag aldrig på dom trots att mina klienter i studion jag hade i Malmö ofta kom släpandes med deras skivor. Det är först på senare år jag upptäckt deras låtar tack vare Johnny Cash.


Vill bara korrigera lite här. Du kan inte ha sett Depeche på 70-talet. Dom bildades 1980 och släppte deras första album 1981.



Men det är inte lätt att hålla reda på alla årtal  (såvida det inte är Beatles  ;) :D :wub:)




jag ändrade årtiondet precis innan du svarade
:)



Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Ett litet bidrag till quizen

Vilken låt skriven av Lennon-McCartney men aldrig inspelad av Beatles - blev den första att nå no 1 på Englandslistan ?

Jag tänkte direkt på Woman med Peter & Gordon men den kanske aldrig blev etta? Och dessutom skrevs den av Paul under pseudonymen Bernard Webb. A world without love också med P & G eller Mary Hopkins Goodbye (uppföljaren till hennes hit Those were the days) också skriven av Paul? Hur hann karl'n?! En annan möjlig kandidat är Come and get som Paul skrev för Badfinger men kanske upphovsrättsligt en Lennon & McCartney-låt?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Ett litet bidrag till quizen

Vilken låt skriven av Lennon-McCartney men aldrig inspelad av Beatles - blev den första att nå no 1 på Englandslistan ?
Hade hört det där men erkänner att jag sökte fram svaret: Bad to me.
Hittade en snubbe på Youtube som lagt på extrainstrument till Lennons egen demo.



AHA! Vad kul!  :) Känner ju igen låten men hade ingen aning om Lennons demo och aldrig hört honom sjunga den.  :rolleyes: :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Ett litet bidrag till quizen

Vilken låt skriven av Lennon-McCartney men aldrig inspelad av Beatles - blev den första att nå no 1 på Englandslistan ?
Hade hört det där men erkänner att jag sökte fram svaret: Bad to me.
Hittade en snubbe på Youtube som lagt på extrainstrument till Lennons egen demo.



AHA! Vad kul!  :) Känner ju igen låten men hade ingen aning om Lennons demo och aldrig hört honom sjunga den.  :rolleyes: :D

Verkligen coolt måste jag säga!

Här gäller det att vara snabb. Flera gånger har skrivit ett svar och sen upptäckt att någon annan redan svarat - rätt.
Ang frågan undrar jag om det inte är Rollings stones "I wanne be your man"
 som är helt klart mer drag i än Beatlesversionen med Ringo.
« Senast ändrad: 05.08.2010, 19:46:05 by Tokai »


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Wernborgs svar är korrekt (och tack för den videon!)
Spelades in av Billy J Kramer and the Dakotas och blev också deras första no 1 - 1963
Skrevs alltså av Lennon och spelades aldrig in av Beatles - Det är bara L på originaldemon
Singeln har jag kvar i samlingen - jag gjorde faktiskt ett nytt omslag till den där det viktiga var att det var en Lennon-McCartney låt och att Billy och hans Dakotas var underordnade.  Redan då var låtskrivarna viktigare för mej än artisten :D

I wanna be your man skrevs till Stones och var som bäst no 12 på englandslistan
Den spelades dock in av Beatles och jag håller med om att deras version är tunnare än Stones

eq hade många bra förslag - bl.a. A world without love - som blev den andra Lennon-McCartney låten som Beatles själva aldrig spelade in som nådde no 1 på englandslistan (mycket riktigt skriven av Paul)
« Senast ändrad: 05.08.2010, 20:02:53 by cykeln »
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Som svar till cykeln, missade där att frågan gällde en låt som aldrig inspelats av Beatles.


Och nu till en knepig frågan i detta i quiz vad gäller The Beatles, och den förmodligen den svåraste att svara på:

Hur skulle The Beatles låtit om de fortsatt in i 70-talet och kanske ännu längre?

Här finns naturligtvis massvis av spekulationer. Skulle dom ha enats som en band, som på den gamla tiden? Sista skivan antyder väl det? Eller skulle the fame four gjort sina egna grejer som the Beatles? Om dom gett sig ut på turné, som Paul ville vad hade hänt då? På vilket sätt hade The Beatles tagit intryck av 70-talets musik, soul, amerikansk rock, disco, t.ex?


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Jag tänker på alla låtar Lennon-McCartney gjorde som Beatles själva aldrig tog med på sina plattor utan istället gavs ut av andra. Förutom dom som nämnts tidigare så har vi Hello little girl och Like dreamers do inspelade av The Fourmost respektive The Applejacks men finns som demo av The Beatles på The Beatles Anthology. I´ll be on my way med Billy J Kramer and the Dakotas sjöng John in på "Live att BBC. Vilka mer finns?


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jag tänker på alla låtar Lennon-McCartney gjorde som Beatles själva aldrig tog med på sina plattor utan istället gavs ut av andra. Förutom dom som nämnts tidigare så har vi Hello little girl och Like dreamers do inspelade av The Fourmost respektive The Applejacks men finns som demo av The Beatles på The Beatles Anthology. I´ll be on my way med Billy J Kramer and the Dakotas sjöng John in på "Live att BBC. Vilka mer finns?

20 låtar finns på
"The Songs Lennon and McCartney Gave Away" en EMI samling från 1979

Sida ett
“I'm The Greatest” (John Lennon) · Ringo Starr · 1973 (album) · 3.23
“One and One is Two” · The Strangers with Mike Shannon · 1964 · 2.11
“From A Window” · Billy J. Kramer with The Dakotas · 1964 · 1.58
“Nobody I Know” · Peter and Gordon · 1964 · 2.29
“Like Dreamers Do” · The Applejacks · 1964 · 2.31
“I'll Keep You Satisfied” · Billy J. Kramer with The Dakotas · 1963 · 2.05
“Love of the Loved” · Cilla Black · 1963 · 2.02
“Woman” (Bernard Webb) · Peter and Gordon · 1966 · 2.26
“Tip Of My Tongue” · Tommy Quickly · 1963 · 2.06
“I'm in Love” · The Fourmost · 1963 · 2.08

Sida två
“Hello Little Girl” (McCartney—Lennon) · The Fourmost · 1963 · 1.51
“That Means A Lot” · P.J. Proby · 1965 · 2.33
“It's for You” · Cilla Black · 1964 · 2.21
“Penina” (Paul McCartney) · Carlos Mendes · 1969 · 2.36
“Step Inside Love” · Cilla Black · 1968 · 2.21
“A World Without Love” · Peter and Gordon · 1964 · 2.38
“Bad To Me” · Billy J. Kramer with The Dakotas · 1963 · 2.18
“I Don't Want To See You Again” · Peter and Gordon · 1964 · 1.59
“I'll Be On My Way” (McCartney—Lennon) · Billy J. Kramer with The Dakotas · 1963 · 1.40
“Catcall” (Paul McCartney) · The Chris Barber Band · 1967 · 3.04
« Senast ändrad: 05.08.2010, 21:33:13 by cykeln »
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Jisses, Cykeln, det var en hel del låtar dom gett bort. Många som jag inte vet om jag hört ens. Undrar hur många av dessa som det finns demo inspelade av Beatles.


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
“Step Inside Love” · Cilla Black · 1968 · 2.21
Visste inte att den var gjord av Lennon, McCartney. Har alltid gillat den låten. Går och sjunger den i mitt huvud fortfarande efter en så lång tid. Vissa låtar blir man bara inte av med.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
“Step Inside Love” · Cilla Black · 1968 · 2.21
Visste inte att den var gjord av Lennon, McCartney. Har alltid gillat den låten. Går och sjunger den i mitt huvud fortfarande efter en så lång tid. Vissa låtar blir man bara inte av med.
Yepp en väldigt bra låt skriven av Paul - lite Burt Bacharach känsla över den tycker jag
McCartney spelade in den under inspelningarna av The Beatles "The White Album". Den kom som bekant inte med men är med på Antology 3 - där den går över i Los Paranoias som skrevs av alla fyra.
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Catcall är en av mina personliga favoriter. Hittade den på tuben:


Men hade fram till idag missat att den finns i en Beatlesversion från 1962!


Saknas på listan gör:

Come and get it - Badfinger
Sour milk sea - Jackie Lomax
och den mest udda av alla - Thingumybob med Black Dyke Mills Band. Skriven av Paul McCartney och inspelad samma år som Helter Skelter. Låter inte värst likt den, va?

DON'T PANIC


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Kul ämne du tog upp cykeln! Här finns alla möjligheter att fynda då jag trodde´att jag hade hört "allt" de skrivit.  :rolleyes:
Hittade på nätet att Graham Parker gav ut en platta 2003: From A Window: Lost Songs of Lennon & McCartney. Nån som känner till den? Låtlista:
1 I'm in Love
2 I'll Keep You Satisfied
3 From a Window
4 Step Inside Love
5 It's for You
6 Bad to Me
7 That Means a Lot
8 Hello Little Girl
9 Love of the Loved
10 Tip of My Tongue
11 Goodbye
12 Come and Get It
13 A World Without Love
14 One and One Is Two
15 Nobody I Know
16 Woman
17 I'll Be on My Way

'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil

Paul MacCartney har gjort en låt som heter Flaming Pie (hela skivan heter också flaming pie). Vad syftar Flaming Pie på?
Hade jag ingen aning om, så jag googlade svaret. Hade inte hört just det uttalandet av Lennon heller, men han hann säga så mycket konstigt... :P
DON'T PANIC


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
och den mest udda av alla - Thingumybob med Black Dyke Mills Band. Skriven av Paul McCartney och inspelad samma år som Helter Skelter. Låter inte värst likt den, va?

 :lol: Låter mer tjugotal än Honey Pie. Han hade nog ett och annat med sig från sin farsas stenkakesamling...  :D Ganska fräckt tonartsbyte där vid 01:30.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
eq (och övriga)
lyssna bara på första låten på den - I´m in love - en tidig Lennon-demo - Vilken låt!




Och en inte så ofta hörd av Paul

« Senast ändrad: 06.08.2010, 00:44:03 by cykeln »
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten