Kontrollrummet

Beatles-Quiz

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Bungalow Bill tyckte jag då var en riktig skitlåt men visst har den charm. Undrat så smått vem som klämmer fram de spanska gitarräkorna i början, låter ju inte som nån av Beatlarna. Nån som vet?
Som Rattle skrev - Det är en Mellotron. Från ljudbiblioteket till Mellotron Mark ll. Kan fås på cd-rom "Mike pinder Mellotron". Samma ljud används också på King Crimsons Epitah.
Inte riktigt klart vem som spelade . Enligt newgroup rec.music.beatles var det en studiomusiker Eric Cook, men har också läst att det var George Martins assistent Chris Tomas.

Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack för det Rattlet och Cykeln. Slog i Ian MacDonalds utmärkta bok och där står det faktiskt Chris Thomas på mellotron som bidrar med "flinka mandolin- och trombonimitationer" men inget om guran i början. När jag tänker på mellotron och Beatles är det Pauls fantastiska intro till Strawberry fields som dyker upp i huvudet.
« Senast ändrad: 02.08.2010, 21:23:13 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Hittade också en del intressanta fakta i praktverket "Perenna växter i grevskapet Kent" där det hävdades
att Brian Epstein var fikus och att han spelade mellotron bara för att ympa på fansen.... :unsure:


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tack för det Rattlet och Cykeln. Slog i Ian MacDonalds utmärkta bok och där står det faktiskt Chris Thomas på mellotron som bidrar med "flinka mandolin- och trombonimitationer" men inget om guran i början. När jag tänker på mellotron och Beatles är det Pauls fantastiska intro till Strawberry fields som dyker upp i huvudet.

Ja det finns många facetter av mellotronljud. Jag vet inte vem som spelade gitarren i originalinspelningen av mellotronljudet som senare bl.a. används i början av Bungalow Bill.
Har hört att nån eller några av stråkljuden spelades in i ett sovrum där det satt några damer på sängkanten framför mikrofonen och unisont spelade in not efter not, på sina violiner. Det låter som ett rart litet projekt av amatörer men ljudens karaktär har blivit mycket större än så...

När jag tänker på mellotron, hmmmm... finns det många olika låtar som dyker upp. Mycket av King Crimson, Genesis och Yes men även av andra grupper.
« Senast ändrad: 02.08.2010, 23:04:35 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
En liten kul grej är ju att de tidiga Mk11:orna inte hade någon line out, utan man fick micka den inbyggda högtalaren. Många klassiska ljud kom till på det sättet..vilket förklarar att alla mellotronljud ( nutidens ) faktiskt inte låter som orginalen gjorde...på tidiga Genesislåtar så mickades mellotronen. M-tron i har i alla fall dessa sounds på sina tapebanker.. B)


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
ett bok tips . beatles gear av andy Babiuk
http://www.beatlesfabgear.com/

Andy spelar ju annars gitarr och bas i Chesterfield Kings.



« Senast ändrad: 02.08.2010, 22:26:30 by sixties »


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Och jag bläddrar i Mark Lewisohns "the Beatles complete recording sessions". Där står ingenting om mellotron på Fool on the hill (riktiga flöjter och harmonium), eller på "Baby your a rich man". Det sistnämnda var jag säker på hade mellotron, men den där oboen på crack som vinglar genom hela låten är en clavioline, kanske spelad med en apelsin...

Men "Flying" har mellotron. Och baklängesmellotron på Revolution 9.

"Baby your a rich man" är förresten intressant på flera sätt. Någon som vet vad jag tänker på?
DON'T PANIC


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
En liten kul grej är ju att de tidiga Mk11:orna inte hade någon line out, utan man fick micka den inbyggda högtalaren. Många klassiska ljud kom till på det sättet..vilket förklarar att alla mellotronljud ( nutidens ) faktiskt inte låter som orginalen gjorde...på tidiga Genesislåtar så mickades mellotronen. M-tron i har i alla fall dessa sounds på sina tapebanker.. B)

Läste nånstans hur Genesis på nån låt hade mellotronen stående i viss vinkel mot en vägg och mickade upp ljudet vid väggen(s reflektioner).
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Och jag bläddrar i Mark Lewisohns "the Beatles complete recording sessions". Där står ingenting om mellotron på Fool on the hill (riktiga flöjter och harmonium), eller på "Baby your a rich man". Det sistnämnda var jag säker på hade mellotron, men den där oboen på crack som vinglar genom hela låten är en clavioline, kanske spelad med en apelsin...

Men "Flying" har mellotron. Och baklängesmellotron på Revolution 9.

"Baby your a rich man" är förresten intressant på flera sätt. Någon som vet vad jag tänker på?

Nej, jag vet inte vad du tänker på (Jaggers medverkan?) men jag har alltid gillat Baby, you're a rich man med Lennons suggestiva falsett och den orientaliska inramningen med claviolinen (vad nu det är för instrument) som slingrar sig likt en ormtjusares kobra runt hela låten. Enligt MacDonald skall den ha spelats av Lennon. Själv är jag schepptisk, låter allt för virtuost för att vara JL.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
En liten kul grej är ju att de tidiga Mk11:orna inte hade någon line out, utan man fick micka den inbyggda högtalaren. Många klassiska ljud kom till på det sättet..vilket förklarar att alla mellotronljud ( nutidens ) faktiskt inte låter som orginalen gjorde...på tidiga Genesislåtar så mickades mellotronen. M-tron i har i alla fall dessa sounds på sina tapebanker.. B)

Läste nånstans hur Genesis på nån låt hade mellotronen stående i viss vinkel mot en vägg och mickade upp ljudet vid väggen(s reflektioner).
:wub:


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Och jag bläddrar i Mark Lewisohns "the Beatles complete recording sessions". Där står ingenting om mellotron på Fool on the hill (riktiga flöjter och harmonium),

"Baby your a rich man" är förresten intressant på flera sätt. Någon som vet vad jag tänker på?

1 aj då - det trodde jag inte! Får lyssna igen

2
Består av från början två låtar - one of the beautiful people och baby och your´re a  rich man
Första B låt som inte spelades in och mixades på Abbey Road
Spelades in vid ett enda tillfälle
???

Clavioline en föregångare till synthen, använt på bl.a Runaway, Telstar
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil

Består av från början två låtar - one of the beautiful people och baby och your´re a  rich man
Första B låt som inte spelades in och mixades på Abbey Road
Spelades in vid ett enda tillfälle


Det är korrekt!

Nu några lite svårare frågor (kanske), av studioteknisk karaktär.

1. När man lyssnar på stereomixar fram till revolver, märker man att trummorna ofta är panorerade "hard left". Varför?
2. Hörlurar började användas först 1966 på Abbey Road. Innan dess körde man medhörningen ut i stora monitorhögtalare. Hur undvek man få in läck in i mickarna?
3. Vilken var den första låten som spelades in på 8 kanaler?
4. Varför har skivan "Abbey Road" ett annat sound än de tidigare skivorna?
DON'T PANIC


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil

Nu några lite svårare frågor (kanske), av studioteknisk karaktär.

1. När man lyssnar på stereomixar fram till revolver, märker man att trummorna ofta är panorerade "hard left". Varför?
2. Hörlurar började användas först 1966 på Abbey Road. Innan dess körde man medhörningen ut i stora monitorhögtalare. Hur undvek man få in läck in i mickarna?
3. Vilken var den första låten som spelades in på 8 kanaler?
4. Varför har skivan "Abbey Road" ett annat sound än de tidigare skivorna?

3 Hey Jude - Trident Studios eftersom Abbey Road inte hade satt upp sin 8 kanalare då. Det gjorde man till The White
4 Kan ha något med att göra att man för första gången använde en transistor mixer-konsol
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil

Nu några lite svårare frågor (kanske), av studioteknisk karaktär.

1. När man lyssnar på stereomixar fram till revolver, märker man att trummorna ofta är panorerade "hard left". Varför?
2. Hörlurar började användas först 1966 på Abbey Road. Innan dess körde man medhörningen ut i stora monitorhögtalare. Hur undvek man få in läck in i mickarna?
3. Vilken var den första låten som spelades in på 8 kanaler?
4. Varför har skivan "Abbey Road" ett annat sound än de tidigare skivorna?

3 Hey Jude - Trident Studios eftersom Abbey Road inte hade satt upp sin 8 kanalare då. Det gjorde man till The White
4 Kan ha något med att göra att man för första gången använde en transistor mixer-konsol
Två helt korrekta svar! Det nya mixerbordet gav ett mycket renare ljud, på gott och ont. Fram tills dess använde man rörbestyckade bord, stora pjäser av egna EMI-fabrikatet REDD, målade i "battle ship grey"!

Obs, detta är en färgbild!
« Senast ändrad: 03.08.2010, 18:32:50 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


asti

  • Gäst
1. Ringo är vänsterhänt
2. Dom sjöng in i ett hål i väggen till ett angränsande rum där mickarna fanns,
    men hade öronen kvar i rummet där monitorhögtalarna fanns
3. Proud Mary. Den spelades in på åtta av Amsterdams kanaler hösten -69.
4. Den innehåller helt nya låtar.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil

Nu några lite svårare frågor (kanske), av studioteknisk karaktär.

1. När man lyssnar på stereomixar fram till revolver, märker man att trummorna ofta är panorerade "hard left". Varför?
2. Hörlurar började användas först 1966 på Abbey Road. Innan dess körde man medhörningen ut i stora monitorhögtalare. Hur undvek man få in läck in i mickarna?
3. Vilken var den första låten som spelades in på 8 kanaler?
4. Varför har skivan "Abbey Road" ett annat sound än de tidigare skivorna?

2
Här fick man gräva i RTB
Mickarna ställdes så att de skulle ta upp minsta möjliga från högtalarna  - det som ändå kom in tyckte man inte spelade så stor roll
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
1. Ringo är vänsterhänt
2. Dom sjöng in i ett hål i väggen till ett angränsande rum där mickarna fanns,
    men hade öronen kvar i rummet där monitorhögtalarna fanns
3. Proud Mary. Den spelades in på åtta av Amsterdams kanaler hösten -69.
4. Den innehåller helt nya låtar.
Jag fick en gång minuspoäng på ett musikprov i skolan när jag svarade att Älvis Präsley hade skrivit psalmen "Tryggare kan ingen vara". Som hämnd får du också det! :ph34r:
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil

Nu några lite svårare frågor (kanske), av studioteknisk karaktär.

1. När man lyssnar på stereomixar fram till revolver, märker man att trummorna ofta är panorerade "hard left". Varför?
2. Hörlurar började användas först 1966 på Abbey Road. Innan dess körde man medhörningen ut i stora monitorhögtalare. Hur undvek man få in läck in i mickarna?
3. Vilken var den första låten som spelades in på 8 kanaler?
4. Varför har skivan "Abbey Road" ett annat sound än de tidigare skivorna?

2
Här fick man gräva i RTB
Mickarna ställdes så att de skulle ta upp minsta möjliga från högtalarna  - det som ändå kom in tyckte man inte spelade så stor roll

Jo, delvis rätt, men man hade ett knep där...
DON'T PANIC


asti

  • Gäst
1. Ringo är vänsterhänt
2. Dom sjöng in i ett hål i väggen till ett angränsande rum där mickarna fanns,
    men hade öronen kvar i rummet där monitorhögtalarna fanns
3. Proud Mary. Den spelades in på åtta av Amsterdams kanaler hösten -69.
4. Den innehåller helt nya låtar.
Jag fick en gång minuspoäng på ett musikprov i skolan när jag svarade att Älvis Präsley hade skrivit psalmen "Tryggare kan ingen vara". Som hämnd får du också det! :ph34r:


 :D


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends

Nu några lite svårare frågor (kanske), av studioteknisk karaktär.

1. När man lyssnar på stereomixar fram till revolver, märker man att trummorna ofta är panorerade "hard left". Varför?
2. Hörlurar började användas först 1966 på Abbey Road. Innan dess körde man medhörningen ut i stora monitorhögtalare. Hur undvek man få in läck in i mickarna?
3. Vilken var den första låten som spelades in på 8 kanaler?
4. Varför har skivan "Abbey Road" ett annat sound än de tidigare skivorna?

2
Här fick man gräva i RTB
Mickarna ställdes så att de skulle ta upp minsta möjliga från högtalarna  - det som ändå kom in tyckte man inte spelade så stor roll

Jo, delvis rätt, men man hade ett knep där...
Hade man kanske en papperstratt eller nåt liknande?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
1. Jag antar inte att du frågar varför trummorna (och basen) lades till höger, utan mer i mitten. Jag tror att George Martin tänkte som så, att Ringos och McCarneys excellanta spel kom fram bättre om det isolerades till ena kanalen.
Det här med att Ringo är vänsterhänt är också rätt kul med tanke på att trummorna var/är högerställda - kan kanske förklara Ringos speciella trumstil.
2. Tror man fasvände mickarna eller medhörningen?


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
2. Tror man fasvände mickarna eller medhörningen?

Nä, det var enklare än så. Man använde figur-8 mickar (Neumann U48) med sidan riktad åt det håll medhörning eller trummor stod. KR:s wiki förklarar 8:s karakteristik perfekt:

Figure-8 eller som "åtta". Denna typ använder sig av ett membran som är exponerat åt båda hållen, så istället för att reagera direkt på tryck, reagerar den på skillnaden i tryck framför och bakom membranet. Resultatet blir en mikrofon som är väldigt känslig framför och bakom membranet, men rakt från sidan reagerar det nästan inte alls.



Vad gäller panoreringsfrågan söker jag en enkel och logisk förklaring till varför trummor(oftast också bas och kompgitarr) på tidiga mixar oftast var panorerade rakt åt vänster. Det var inte för att man ville att de skulle höras extra tydligt, tvärtom. (Beatles musik fram till '67 var tänkt att lyssnas på i mono.) Fler gissningar?  :)
DON'T PANIC


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
kan det ha berott på ny teknik och att det helt enkelt var möjligt oavsett resultat?


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
kan det ha berott på ny teknik och att det helt enkelt var möjligt oavsett resultat?
Näe, det berodde på att en vital del av studion var byggd för ett annat ändamål än popmusik... ;)
DON'T PANIC


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
2. Tror man fasvände mickarna eller medhörningen?

Nä, det var enklare än så. Man använde figur-8 mickar (Neumann U48) med sidan riktad åt det håll medhörning eller trummor stod. KR:s wiki förklarar 8:s karakteristik perfekt:

Figure-8 eller som "åtta". Denna typ använder sig av ett membran som är exponerat åt båda hållen, så istället för att reagera direkt på tryck, reagerar den på skillnaden i tryck framför och bakom membranet. Resultatet blir en mikrofon som är väldigt känslig framför och bakom membranet, men rakt från sidan reagerar det nästan inte alls.



Vad gäller panoreringsfrågan söker jag en enkel och logisk förklaring till varför trummor(oftast också bas och kompgitarr) på tidiga mixar oftast var panorerade rakt åt vänster. Det var inte för att man ville att de skulle höras extra tydligt, tvärtom. (Beatles musik fram till '67 var tänkt att lyssnas på i mono.) Fler gissningar?  :)


Jag fattar inte riktigt. Om vi tar en låt som Help! (eller nån annan låt, hjälp mig här) så var den inspelad i "stereo", vänster kanal med bas, trummor ev kompgura, höger med sång och leadagit. mm. Men på den tiden kunde bara få, om ens någon, lyssna i stereo, utan det var mono som gällde. Då kan man undra varför inte allt spelades in i mono. Men jag tror fortfarande att G Martin tänkte framåt, att när stereo blir möjligt för var och en så kan man kunna höra tydligt Ringo och Paul spelar  i den vänstra kanalen, på samma sätt i den högra - tydligt hur sången och andra instrument framstår. Att separationen var en medvetet val för att plocka fram Beatlarnas musikaliska skicklighet. Att man inte valde den högra kanalen vet jag inte. (Ofta associerar man vänster kanal med basfrekvent innehåll, tror jag)
Har du själv nåt svar?


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Okej...drar iväg en chansning här då.

Kan tänka mig att fram till revolver använde man 4 kanaler och att dessa var fast i sina panoreringar. Typ kanal 1 och 2 till vänster och kanal 3 och 4 till höger.

Kan kanske också vara så att man använde sig av två fyrakanalsset. Ett för sång och gura och ett för trummor och bas. Sen vid nermixning till stereo så la man det ena settet (4 kanaler) på left och det andra (4 kanaler) på right.

E jag nära????   :)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Yes, Jonnerstone har rätt (nästan)!  :D

Bakgrunden är följande. De berömda REDD-borden konstruerades av EMI 1958. På den tiden pysslade inte EMI värst mycket med popmusik, utan var stora på klassiskt.

Klassisk musik på den tiden spelades in i stereo, och det var endast den målgruppen som hade stereoapparater hemma. Man använde 4 kanaler, där kanal 1 och 2 var ett stereopar, och kanal 3 och 4 användes till solister.

När så popmusik skulle spelas in så fanns det fasta direktiv hur det skulle göras, och grunden (trummor bas och oftast kompgitarr) lades på kanal 1. Sologitarr, kanske piano på kanal 2, medan leadsång och stämmor fick husera på kanal 3 och 4. Vitsen med detta var att få frihetsgrader att justera nivåer, ej göra snygga stereobilder.

Kanal 1 och 2 på bandspelaren var ansluten till fasta kanaler på mixerbordet, där kanal 1 och 2 var stereopar utan panoreringsknapp. 3 och 4 kunde panoreras fritt (men i fasta steg), men ställdes oftast rakt i mitten. (Dessa fasta steg är det som gör att panoreringsvandringen på sången i "a day in the life" är så hackig.)

Monomixarna var det primära och gjordes med Beatlarna närvarande oftast direkt när låten var färdiginspelad.
 Stereomixar gjordes oftast flera veckor senare, när albumet började bli klart och även en stereoversion skulle göras. Trots de noggranna anteckningarna och mixerbordets konstruktion med fasta lägen för det mesta så allt kunde dokumenteras och återskapas, hände det ibland att man glömt exakt hur monomixarna gjordes. Så nån kanalmute eller effekt kunde glömmas bort, intro eller outro blev lite annorlunda etc. Beatlarna själva brydde sig inte om stereomixarna och var inte där.

Monomixarna glömdes bort under sjuttiotalet när bara stereoversionerna fanns att köpa, men kom till användning när Beatles gavs ut på CD, åtminstone på de första albumen. I de flesta fall låter monomixarna bättre, men det är betydligt svårare att höra vad som spelas, och det låter också rätt skitigt om soundet.




 
DON'T PANIC


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Kul tråd gubbar!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tack för historielektionen ang. EMI-stereo där.  :)

Förresten, att lyssna på Beatles i hörlurar är ingen lek. Det gör nästan ont i öronen när det är mixat på detta sätt. Hur har dom gjort med nyutgåvorna på CD. Har man ändrat i stereobilderna och vridit in kanalerna mot mitten?


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Tack för historielektionen ang. EMI-stereo där.  :)

Förresten, att lyssna på Beatles i hörlurar är ingen lek. Det gör nästan ont i öronen när det är mixat på detta sätt. Hur har dom gjort med nyutgåvorna på CD. Har man ändrat i stereobilderna och vridit in kanalerna mot mitten?
Nä, de album som har återutgivits i stereo låter fortfarande lika breda. Några låtar har mixats om av olika anledningar och har modernare panoreringar.

Jag har några fler kluriga frågor, denna gång om vem som spelar vad:

1. På vilka låtar spelar någon annan än Ringo trummor?
2. På vilka låtar spelar någon annan än Paul bas?
3. På vilka låtar spelar någon annan än George sologitarr?


DON'T PANIC


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Ringo blev ju sur där under inspelningen av den vita och drog till Peter Sellers i Medelhavet (skrev Octopus's garden).
Paul tog då över på trummorna på några låtar, Back in the USSR och Dear Prodence.
Lennon spelar definitivt bas på The Long and Winding Road och Let it Be (jag har ju filmen).
Paul spelar ett suveränt gitarrsolo på Taxman och Good Morning, Good Morning, Lennon gör det samma på Get Back.
Kul bild på Lennon vid trummorna förresten. Har jag inte sett förut.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
George Martin gav ju ut en remix på 15 låtar för 10 år sen. Yellow submarin, Eleonor Rigby, Nowhere man mm och det låter verkligen bra mycket bättre, volym- och stereomässigt. Skulle önska att man gjorde detsamma med övriga låtarna också. Här går dom att även avnjutas i lurar. 


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Snabbt ur minnet tar jag
The ballad of John and Yoko
John spelar två sologitarrer
Paul spelar trummor

Old brown shoe
Basen där är lite lurig
Basen spelas trol av Paul men det kan vara George som "skrivit" basfiguren

The end
Sologitarrer av John, Paul (och George)
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
The ballad of John and Yoko
John spelar två sologitarrer
Paul spelar trummor
Ja, John hade tydligen så bråttom att få till inspelningen att han inte hann vänta tills Ringo och George skulle komma tillbaka från semestrar...

Det finns ett roligt replikskifte inspelat mellan två tagningar. John säger till Paul som sitter bakom trummorna:
-Go a bit faster, Ringo!
-OK, George!
 :lol:
« Senast ändrad: 04.08.2010, 18:20:22 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Kommer ihåg att det i nån poptidning på den tiden stod att Ringo tävlade med en annan känd rockare om vem som hade störst näsa!
Vem var den andre med stor näsa? Ledtråd: Han rockar än.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)