Kontrollrummet

Använder ni mallar till nya projekt?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Ja, frågan är som rubriken lyder. När ni skapar ett nytt projekt i er DAW, börjar ni från scratch, eller använder ni någon form av mall att utgå ifrån? Tex med inladdade pluggar eller EQ?

Jag har aldrig nyttjat mallar, men håller på att sätta ihop en för symfoniska projekt. Man har ju vissa favvoinstrument/artikulationer man oftast använder, så för att spara tid med att leta rätt på ljud tänkte jag ha dem inladdade redan från början. Med dagens kraftiga datorer har man ju råd att kunna ha mycket igång samtidigt, så använder man inte soloflöjten i just det stycket så spelar det ingen roll.

Likaså trumljud tycker jag man får skruva till på liknande sätt varje gång. Så jag funderar på att göra en mall för även det. Kanske även för sång och bas.

Hur jobbar ni?  :)
DON'T PANIC


clavinova

  • Gäst
Oftast använder jag en av ett antal mallar jag har skapat. Dock är det mest allmänna instrument jag är ute efter och inte vissa ljud, dessa väljer jag efter stycke och behag. Ibland blir det dock till att börja från början, kan vara nog så skönt. Men funktionen är bra och jag har använt mallar/templates sedan länge.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Har en standardmall som jag ofta glömmer bort att använda. Tanken var att ha en mall med enkel sättning. Kanske bas, trummor, piano och gitarrpluggar för att väldigt snabbt kunna få ner en idé på pränt.

När jag gör en låt på "riktigt" använder jag aldrig mallar. Tycker inte jag tjänar något på det eftersom varje låt skiljer sig en hel del i alla fall.



Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag använder en mall då jag startar Cubase och ett nytt project, så att mellotronerna redan är på plats och olika tracks redan är namngivna
Det jag tycker är smidigt är att volymen inbördes mellan olika instrument är förinställt och att eq eller reverb finns på plats, till exempel på GuitC (sologitarrspåret) och på sångspåret.

01 - Drums (stereo)
03 - GuitL
04 - GuitC
05 - GuitR
06 - ChoirL
07 - SongC
08 - ChoirL
09 - Perc
10 - Perc
11 - Perc
12 - Bas
...
Midi B4
Midi Mellotron String
Midi Mellotron Brass
Midi Mellotron Malechoir
Midi Mellotron BoysChoir
Midi Mellotron FemaleVoice
Midi Mellotron Flute
o.s.v
« Senast ändrad: 31.07.2010, 10:59:39 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Den här killen har en hyfsat stor orkestermall... Så enkelt det verkar att ha alla instrument inladdade från början.

DON'T PANIC


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jorå jag kör med mallar som utgår från vilka trummor jag har plus alltid piano, orgel ett antalVSTi och audio men ingen förbestämd EQ eller pan-
Jag har en s.k. klassisk mall med bara EWQL också vilket jag sällan använder.

Den där grabben med hur många instrument som helst vad har han för program? Och vad är det för låt han spelar in känner väl igen den.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Mats

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 234
    • Visa profil
    • Spenatstrand
Har en mall inställt med mina miditrummor, ett par monotracks med guitar rig , ett bas spår, sångspår osv

Nackdelen är att många skisser eller improvisationer då utgår från samma tempo och presets, visst lätt att ändra men... :)
the amatör formerly known as flabb


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har en mall inställt med mina miditrummor, ett par monotracks med guitar rig , ett bas spår, sångspår osv
Nackdelen är att många skisser eller improvisationer då utgår från samma tempo och presets, visst lätt att ändra men... :)

Då man har en ganska färdig idé i huvudet som snabbt ska in i datorn är det inte något problem. Kolla med huvudet och en klocka hur många bpm det ska vara, ändra tempo i mallen, spara projektet i en ny mapp och sätt igång...

I det sammanhanget är det smidigt. Bara hänga på sig det instrument man vill använda och... iväg...
« Senast ändrad: 31.07.2010, 20:08:26 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jag har mallar. Dels i logic, där det finns audiospår i mono och stereo, samt instrumentspår, masterbuss, sendar och returer etc.

Sen har jag min rewiremall också, och en mall i reason för användning ihop med den. Där jag har fyra 14-kanals stereomixrar, som går in i fyra aux-ingångar i logic, enligt:

Trummor - färdigt med några samplers, rexplayers, och trummaskiner, men utan ljud.
Fx/Samplingar - 4 combinators och sampleplayers
Instrument/arrangemang - 4 combinators. Bas, piano och pad finns färdigladdat. (skriver ofta låtar med piano o pad)
Instrumen/solo - ett par combinators och nån Thor.

Så mallar färdigt med instrument kan jag inte säga att jag har, men allting är klart och det är bara att välja patchar och stoppa på effekter.


https://soundcloud.com/secondary-protocol



Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Njet...
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Den här killen har en hyfsat stor orkestermall... Så enkelt det verkar att ha alla instrument inladdade från början.



Hehe, den har jag faktiskt sett.  :D Tja Rattlesnake, long time no see.  :)

Har hänt att jag gjort sånna templates när jag grejat me orkestermusik , men har inte blivit så mycket av sån musik än som jag hade tänkt.
Byggde en kraftig burk som orkar massor så kan göra stora templates vilket var skönt, sparar tid runt själva skapandet när man slipper ladda ljud hela tiden. 

Men har blivit mycket elektronisk musik istället och då börjar jag alltid från scratch. Låtarna blir på något sätt därmed inte så lika varandra.
Man ställer in ljud lite olika varje gång, väljer andra ljud osv vilket skapar olika ljudbilder.
Men för med orkesterinstrument så skruvar man ju inte vidare mycket på instrumenten vilket gör det mer lämpligt/logiskt att använda mallar/templates i sådana sammanhang. :)
På något sätt känner jag mig ibland också låst om jag inte får börja från tomt blad, min kreativitet gror som bäst då.   ^_^

Elektroniska ljud är ju -generellt - mycket snabbare att ladda och man förlorar därför inte nämnvärt mycket tid för att ladda ljuden under komponerandet.


Så sammanfattat: Det beror på vad jag ska göra. :D

Mvh Memphis
« Senast ändrad: 04.08.2010, 20:32:29 by Memphis »