Kontrollrummet

Kompressor - vill lära mig och även förstå

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag läser "Inspelning och Mixning", tidningen som Eko tipsade om tidigare i somras. Nu har jag kommit till avsnittet om kompressor och tror att jag teoretiskt har förstått en del men en sak kan jag inte ta till mig men vill förstå.

Om man har ett instrument som klingar ut snabb och man vill att det ska låta längre tid... då ska man ha låg releasetid, står det.

Kan nån eller några förklara i ord hur det kan vara så?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Kompressorn försöker dra upp nivån när den faller under den inställda nivån, så signalen kommer att förstärkas mer och mer ju längre insignalen klingar ut och blir allt svagare. Med den förstärkningen kommer förstås också högre brus successivt, men om man behöver dra ut tonen längre så kan det vara acceptabelt ändå...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Ja det där med högre brus får man se upp med. Speciellt när det gäller trummor och dess läckande ljud.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kompressorn försöker dra upp nivån när den faller under den inställda nivån, så signalen kommer att förstärkas mer och mer ju längre insignalen klingar ut och blir allt svagare. Med den förstärkningen kommer förstås också högre brus successivt, men om man behöver dra ut tonen längre så kan det vara acceptabelt ändå...


Fråga jag inte förstår är: blir signalen opåverkad, förstärkt eller dämpad då den efter en stund blir lägre än -10 dB och man har valt lång releasetid? Jag trodde signalen bara trycks ner, alltså inte förstärks av en kompressor -  Rätt eller fel?


Tankesurr i mitt huvud:
Kompressorn börjar arbeta vid det värde man bestämmer (thresshold - bu för stavningen).
I exemplet i tidningen vid -10dB. Attack bestämmer hur snabbt kompressorn ska bearbeta signalen (trycka ner signalen) då signalen når detta värde.
Om man spelar på en gitarrsträng så hårt att den kommer till -10dB men inte mer = signalen blir inte påverkad -> Ingen skillnad alltså - Rätt eller fel?
Om man spelar på en gitarrsträng så hårt att den kommer till -1dB påverkas signalen så länge den är från -10 och starkare tills den kommer tillbaka till -10dB - Rätt eller fel?
Sen påverkas väl inte signalen? - Rätt eller fel?

Eller... förstärks eller dämpas signalen även då den är lägre än -10 om man har lång releasetid?


« Senast ändrad: 30.07.2010, 16:58:10 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Kompressorn försöker dra upp nivån när den faller under den inställda nivån, så signalen kommer att förstärkas mer och mer ju längre insignalen klingar ut och blir allt svagare. Med den förstärkningen kommer förstås också högre brus successivt, men om man behöver dra ut tonen längre så kan det vara acceptabelt ändå...


Njae, enlig min uppfatting av hur en "standard" kompressor jobbar förstärker inte kompressorn signalen utom om man har satt en kompensations gain. Själva processen är som namnet antyde kompression (sänkning av signalstyrka enl. vald ratio) av all signal över vald treshold. Däremot kompenserar man ju ofta upp HELA signalen med nån Gain funktion, auto eller manuell, vilket gör att brusgolvet följer med upp. Kompressorer som förstärker signalen allteftersom insignalen faller i styrka har jag faktiskt aldrig träffat på i studiosamanhang men jag heller inte så stor koll. Har du något exempel på någon sån hårdvara/mjulvara, Claes?

Fråga jag inte förstår är: blir signalen opåverkad, förstärkt eller dämpad då den efter en stund blir lägre än -10 dB och man har valt lång releasetid? Jag trodde signalen bara trycks ner, alltså inte förstärks av en kompressor -  Rätt eller fel?

I princip opåverkad under vald treshold. Signalen ska återgå till opåverkad status efter release tiden passerat. MEN hela signalen kan alltså vara förstärkt av kompressorns kompensations gain.


Tankesurr i mitt huvud:
Kompressorn börjar arbeta vid det värde man bestämmer (thresshold - bu för stavningen).
I exemplet i tidningen vid -10dB. Attack bestämmer hur snabbt kompressorn ska bearbeta signalen (trycka ner signalen) då signalen når detta värde.
Om man spelar på en gitarrsträng så hårt att den kommer till -10dB men inte mer = signalen blir inte påverkad -> Ingen skillnad alltså - Rätt eller fel?

I princip rätt

Om man spelar på en gitarrsträng så hårt att den kommer till -1dB påverkas signalen så länge den är från -10 och starkare tills den kommer tillbaka till -10dB - Rätt eller fel?
Sen påverkas väl inte signalen? - Rätt eller fel?

I princip rätt. Dock gain kompensationen igen.

Eller... förstärks eller dämpas signalen även då den är lägre än -10 om man har lång releasetid?

Gain kompensationen påverkar alltså hela signalen. Även om signalen är under treshold värdet


Sen finns det varianter på kompressorer som jobbar lite på olika sätt. Och parametrar som gör det hela med treshold och ration lite flytande. Soft / Hard knee t.ex

/B
« Senast ändrad: 31.07.2010, 01:31:50 by Bribedant »
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Bribedants beskrivning stämmer mycket bättre än min. ;) Man höjer insignalen till kompressorn för att sedan trycka ner det som hamnar över threshold.
Release-tiden aktiveras inte förrän man har passerat threshold, så i fallet med signal som inte når över threshold, så blir signalen opåverkad (förutom den generella höjning man har gjort av insignalen), men när man når över threshold så förblir signalen påverkad ända tills releasetiden är slut.

Releasetiden används t ex för att en kompressor på mastern aldrig ska sluta jobba, vilket gör att man kan få ett jämnare ljud som resultat, än om kompressorn startar och slutar hela tiden. Man får som sagt då vara vaksam när musiken tystnar, eftersom bruset i utklingningen kommer som ett brev på posten...
Det är också hård kompression ihop med längre releasetider, som får andningsljuden att framträda mer idag än vad som har varit aktuellt i äldre tiders ljudideal.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr

Man höjer insignalen till kompressorn för att sedan trycka ner det som hamnar över threshold.

... så blir signalen opåverkad (förutom den generella höjning man har gjort av insignalen)...


Jag läser och lär mig, tack för respons. Den här punkten funderar jag på. I tidningen står det en del om a/b test (påverkad/opåverkad signal). Det pratas om "make up gain", dvs att man ökar amplituden på den påverkade utsignalen. Det står inget om att öka insignalen. Har de missat den detaljen eller hur kan man göra jämförelse mellan påverkad/opåverkad signal om insignalen är högre än den bör vara opåverkad?
« Senast ändrad: 30.07.2010, 20:34:40 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Med högre insignal till kompressorn så tvingar man den att börja jobba tidigare, så det är en viktig bit de har missat i så fall...

Makeup-gain (output gain) ska man ställa så att man har lika högt ljud med som utan kompressor - annars kommer man att få onödigt mycket brus.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Med högre insignal till kompressorn så tvingar man den att börja jobba tidigare, så det är en viktig bit de har missat i så fall...

Makeup-gain (output gain) ska man ställa så att man har lika högt ljud med som utan kompressor - annars kommer man att få onödigt mycket brus.

Cool info! Så bra det är att få kunskap från flera håll!
Så det går att göra a/b-test då också?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Kompressorn försöker dra upp nivån när den faller under den inställda nivån, så signalen kommer att förstärkas mer och mer ju längre insignalen klingar ut och blir allt svagare. Med den förstärkningen kommer förstås också högre brus successivt, men om man behöver dra ut tonen längre så kan det vara acceptabelt ändå...


Njae, enlig min uppfatting av hur en "standard" kompressor jobbar förstärker inte kompressorn signalen utom om man har satt en kompensations gain. Själva processen är som namnet antyde kompression (sänkning av signalstyrka enl. vald ratio) av all signal över vald treshold. Däremot kompenserar man ju ofta upp HELA signalen med nån Gain funktion, auto eller manuell, vilket gör att brusgolvet följer med upp. Kompressorer som förstärker signalen allteftersom insignalen faller i styrka har jag faktiskt aldrig träffat på i studiosamanhang men jag heller inte så stor koll. Har du något exempel på någon sån hårdvara/mjulvara, Claes?

Fråga jag inte förstår är: blir signalen opåverkad, förstärkt eller dämpad då den efter en stund blir lägre än -10 dB och man har valt lång releasetid? Jag trodde signalen bara trycks ner, alltså inte förstärks av en kompressor -  Rätt eller fel?

I princip. Dämpad. Signalen ska återgå till opåverkad status efter release tiden passerat. MEN hela signalen kan alltså vara förstärkt av kompressorns kompensations gain.


Tankesurr i mitt huvud:
Kompressorn börjar arbeta vid det värde man bestämmer (thresshold - bu för stavningen).
I exemplet i tidningen vid -10dB. Attack bestämmer hur snabbt kompressorn ska bearbeta signalen (trycka ner signalen) då signalen når detta värde.
Om man spelar på en gitarrsträng så hårt att den kommer till -10dB men inte mer = signalen blir inte påverkad -> Ingen skillnad alltså - Rätt eller fel?

I princip rätt

Om man spelar på en gitarrsträng så hårt att den kommer till -1dB påverkas signalen så länge den är från -10 och starkare tills den kommer tillbaka till -10dB - Rätt eller fel?
Sen påverkas väl inte signalen? - Rätt eller fel?

I princip rätt. Dock gain kompensationen igen.

Eller... förstärks eller dämpas signalen även då den är lägre än -10 om man har lång releasetid?

Gain kompensationen påverkar alltså hela signalen. Även om signalen är under treshold värdet


Sen finns det varianter på kompressorer som jobbar lite på olika sätt. Och parametrar som gör det hela med treshold och ration lite flytande. Soft / Hard knee t.ex

/B


Från det ena till det andra,för lite progressive här, eller vad säger du B? ;)


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Med högre insignal till kompressorn så tvingar man den att börja jobba tidigare, så det är en viktig bit de har missat i så fall...

Makeup-gain (output gain) ska man ställa så att man har lika högt ljud med som utan kompressor - annars kommer man att få onödigt mycket brus.

Cool info! Så bra det är att få kunskap från flera håll!
Så det går att göra a/b-test då också?
För att ställa makeup-gainen rätt, så växlar du med bypass-knappen och lyssnar så att du har samma nivå med som utan kompressor. Den upplevda volymen kommer att bli högre med kompressorn aktiv än när den är bypassad, men signalstyrkan ska alltså vara samma. Hoppas att det går att förstå denna lite skumma förklaring...?  :unsure:
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det var en bra förklaring Claes :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tnx everybody!
Citera
Från det ena till det andra,för lite progressive här, eller vad säger du B? Wink
Clemens, haru nått på gång?  B)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Tnx everybody!
Citera
Från det ena till det andra,för lite progressive här, eller vad säger du B? Wink
Clemens, haru nått på gång?  B)


Tejna MaxB

Sorry för OT ,  Bribedant och jag har ett förflutet tillsammans i den "progressiva" världen.. kanske dyker upp något här... Annars alltid kul att läsa om kompressorernas underbara värld  :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tnx everybody!
Citera
Från det ena till det andra,för lite progressive här, eller vad säger du B? Wink
Clemens, haru nått på gång?  B)
Tejna MaxB
Sorry för OT ,  Bribedant och jag har ett förflutet tillsammans i den "progressiva" världen.. kanske dyker upp något här... Annars alltid kul att läsa om kompressorernas underbara värld  :)

Jag har alltid tidigare sett användandet av kompressor som något tillägnat experterna, inte mig. Nu vill jag försöka lära mig att få bättre ljud och då är kompressorn väsentlig, eftersom jag (förutom problem med att spela tajt) alltid haft svårt att få basen att höras vid flera olika typer av lyssning, samtidigt som den inte ska ta för mycket energi i hela mixen. I dessa domäner finns mycket att hämta.
« Senast ändrad: 31.07.2010, 13:14:16 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Rammega

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 22
  • Doften av varm elektronik inspererar
    • Visa profil
Ja du maxB. jag tycker att du ska leka med en kompressor själv. Även fast det är mycket bra förklaringar här och var.

Jag har själv haft problem med dessa apparater. men nu tycker jag att jag vet hur dom ska hanteras. Det är vanligt att man kör för mycket Ratio som okunnig. Men man lär sig.
Gammal tråd för er men alltid lika aktuellt ämne.
Tjong!