Kontrollrummet

Tokai - Am Viktoria-Luise-Platz i Berlin

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
LÅTNAMN: Am Viktoria-Luise-Platz i Berlin
ARTIST/GRUPP: Tokai
GENRE: Pop
LÅTLÄNGD:4:02
KOMPOSITÖR: Tokai
TEXT: Tokai
PRODUCENT:Tokai
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2010
FORMAT: mp3

Första gången jag mixar i Mp3-lurar (Koss PortaPro). Tycker min musik låter luddig i förhållande till vad jag hör i Mp3-spelaren.
Efteråt, när jag spelade upp mixen i stereon lät det oroväckande tunt. Ska kanske låta så här? Eller...?
Nu är detta en av många möjliga variationer av mix. Och det är fortfarande i ett ofullständigt skick. Kanske lite synpunkter kan förbättra?

Ny text:

Efter en lång, varm dag
är det gott med en bier
Långt bort från bruset
och gatans hårda liv
jag slår mig ner
Am Viktoria-Luise-Platz

Vi sitter i skuggan
gammal som ung
Livets karusell
har stannat upp för en stund

Refr
Am Viktoria-Luise-Platz i Berlin

Barn leker tafatt
i gräset  i parkens mitt
En hund jagar en boll
med tunga som en slips

Am Viktoria-Luise-Platz

En äldre dam med kryckor
frågar om lov
att få  sätta sig ner
och vila sina ben

Refr
Am Viktoria-Luise-Platz i Berlin

Hon pekar bort och säger:
"Där lekte också jag
innan det blev krig
och barnen försvann"

Refr
Am Viktoria-Luise-Platz i Berlin
« Senast ändrad: 05.08.2010, 15:38:08 by Tokai »


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Eftersom inga ha lust att kommentera denna låt, får jag väl göra det själv. Har jag spelat in allt allena så är det inget konstigheter

Staffan:
Tycker sånger låter distad. Dessutom oengagerad, misslyckat försök att låta som Ray Davies, måste jag säga.
Tokai: Har fixtat till sången nu. Gjort om den helt. Ray D, Nu då? nä...?
 
Staffan:
Det var en vers som jag inte gillade så mycket, " det där med att du skulle tacka för hennes initiativ - men va fan , en prostiturerad! hur löjligt oskuldsfull få man va?
Tokai:
Ja jag vet, tänkte mig att att snubben i låten var rätt så packad och inte visste vad som var på gång. Men har ändrat texten nu!

Staffan
:
Bra, ser fram emot att höra den

Har lagt upp en ny mix + ny sång eftersom den gamla hade fula f-ljud och då menar jag: ffffffffffffffffff-ljud (distade)
Samtidigt tog jag bort en fras som jag kändes fel: "Tack för ditt intiativ" byttes till "Sådant är mitt liv"
« Senast ändrad: 24.07.2010, 22:00:30 by Tokai »


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Tjena Tokai!

Jo..jag gillar mixen, klar och luftig..låter riktigt proffisgt, låten tillhör väl inte vad jag brukar lyssna på men hör att det ät ett bra hantverk och bra i sin genre..   Vore ju kul med tyska hela vägen... :)


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Tack Clemens för din lyssning!
Nån tysk version lär det nog inte bli. "Ich habe keine Geld" är det det bästa jag kan sjunga utan att låta svensk
Bra att mixen funkade, då lär det bli Mp3-hörlurar i fortsättningen... + givetvis referenslyssnig i aktiva och passiva speakers


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Så nu har jag en lugn stund framför datorn.
Ljudet är skönt rent och har många tomrum, luftigt och behagligt.
Trevligt att se hur lite text kan bygga upp en story och en låt.
Du gör det bra.

Tyskan ja, det faller redan på turistens sätt att säga bier...  ;)

Redan i introt låter den som en av Kaipa:s låtar från den tiden då Marres bekant sjöng i gruppen.
Jag tycker att trummorna ska spela väldigt rakt i de lugna partierna i ett sånt här smycke. Jag menar som ett exempel att baskaggen inte ska spelas som den gör 40 sekunder in i låten. Detsamma gäller 46-50 sekunder in i låten.
Gitarren som kompar till höger tycker jag hörs för tydligt därute från 166 till 183 sekunder i spelaren. 
Endera lägre volym på den gitarren i det partiet eller hellre peta in den lite längre mot mitten.

Vilket ställe att repetera namnet på: Am Wictoria-Luis-Platz

Har du varit där?
Skojigt att fånga ett enkelt ögonblick i livet så här.
Självupplevt?

Du har skönt ljud på bas och gitarrer och mixningen i lurar har fungerat!
« Senast ändrad: 25.07.2010, 09:52:50 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Mats

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 234
    • Visa profil
    • Spenatstrand
Låter bra tycker jag, charmig stil, trummorna kanske stapplar lite, eller det kanske skall vara så.
'ung dam' delen i texten kanske inte var så bra jmf med en fin bra start i de första verserna, kanske reflektera över då du/ni var där i din ungdom lite nostalgiskt? :)
the amatör formerly known as flabb


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Tack Clemens för din lyssning!
Nån tysk version lär det nog inte bli. "Ich habe keine Geld" är det det bästa jag kan sjunga utan att låta svensk
Bra att mixen funkade, då lär det bli Mp3-hörlurar i fortsättningen... + givetvis referenslyssnig i aktiva och passiva speakers

Mixar oxo mycket i lurar..vissa saker är klurigare har jag märkt..tex tamburine, trummor, shakers,hh.  märker att jag ofta lägger dessa för högt när jag sedan referenslyssnar i monitor. Brukar kolla på tre ställen. lurar, studiomonitor, simpla datorhögtalare..har dessutom två lurar med olika frekvensåtergivning... :rolleyes:


asti

  • Gäst
Charmig låt! Ren och fin ljudbild, bra mix och arr! Sången kanske har lite för "hård" klang, kunde nog höjas en aning i basen/lägre mellanregistret.
Kanske skulle låten vinna på att gå aningen snabbare? Tror att det kan vara därför det låter lite "stapplande" på ett par ställen.
I refrängen tycker jag sången låter lite för svag, kanske komplettera med ytterligare röster, ev "svarande" kör...?
Du säger att du tycker det låter tunt. Pröva att lägga på ett piano och en kompgitarr!
Väl genomarbetad låt med en bra text!


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Hejsan! Tack för alla för jättebra synpunkter!

MaxB
Vet inget om Kaipa, tyvärr, får kolla in på spotify
Ang trummorna ville jag ha nåt jazzliknande, synkoper på baskaggen å så för att det inte skulle bli så stelt. Tycker själv i efterhand att det låter underligt. Har nu lagt det mer rakt på.
Gitarren till höger är om jag räknat rätt 2, 46 in i låten
Tror jag vet vad det är. Har styrt in den i mitten (är en fyllnadsgura)
Texten bygger på några små anteckningar jag gjorde när jag var på denna plats för några år sen. Det är bara sista versen som är påhittad.
Tackar så mycket för lyssning och finfina kommentarer.

Mats
Ja, alltså. "En ung dam passerar" tycker jag är rätt så ok, men resten är jag nog tveksam till. Ville att nåt skulle hända i texten, och det märks nog att just den sista delen inte är självupplevt. När "han" träffar glädjeflickan uppträder han som Idioten i Dostojevskijs roman - totalt oskyldig på gränsen till imbicill.
Vet inte vad jag var ute efter. Tror jag nog stryker hela det partiet och låter texten mer handla om att bara sitta å slappa där på en bänk i Berlin. Och göra om sången.
Tackar så mycket för lyssning och finfina kommentarer.

Clemens
Att lyssna i simpla Mp3-hörlurar, även av god kvalitetet, men sämre än mer riktiga sådana, är också viktigt har jag nu upptäckt!
Tackar så mycket för lyssning och finfina kommentarer.


asti
Har nu förhoppningsvis mjukat upp sången något. Tveksamt om jag vill öka tempot, känns fel i förhållande till texten som är  rätt laidback. Tror jag har fixat trummorna något.
Ang refr har jag ökat huvudstämman.
Piano finns redan från början genom hela låten. Hördes inte så mycket kanske tidigare
Tackar så mycket för lyssning och finfina kommentarer.
« Senast ändrad: 26.07.2010, 22:22:01 by Tokai »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
MaxB
Vet inget om Kaipa, tyvärr, får kolla in på spotify
Har styrt in den i mitten (är en fyllnadsgura)

Tror den Kaipasångare som jag tänker på heter Mats.
fyllnadsgura  B) (jag läste fyllegura)

Allt sitter bra utan någon anmärkning från mig nu. Trummorna ligger så bra som de kan - hörde inga nits alls, bara bra.
Gitarren som tidigare stack ut för mycket gör nu sitt jobb utan någon anmärkning.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Har tagit bort partiet med den prostitutierade, eller glädje flickan, horan mm. eftersom det var så falskt att det var löjligt.
Den nya texten närmar sig mer vad jag upplevde då - på plats, sas, mer personligt.

Med den nya texten har låten fått en helt annan invallsvinkel



Efter en lång, varm dag
är det gott med en bier
Långt bort från bruset
och gatans hårda liv
jag slår mig ner
Am Viktoria-Luise-Platz

Vi sitter i skuggan
gammal som ung
Livets karusell
har stannat upp för en stund

Refr
Am Viktoria-Luise-Platz i Berlin

Barn leker tafatt
i gräset  i parkens mitt
En hund jagar en boll
med tunga som en slips

Am Viktoria-Luise-Platz

En äldre dam med kryckor
frågar om lov
att få  sätta sig ner
och vila sina ben

Refr
Am Viktoria-Luise-Platz i Berlin

Hon pekar bort och säger:
"Där lekte också jag
innan det blev krig
och barnen försvann"

Refr
Am Viktoria-Luise-Platz i Berlin
« Senast ändrad: 05.08.2010, 15:39:03 by Tokai »


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Hej!
Ändrat lite i låten. Fixat till sången lite snyggare

22:40 3 aug borttagit skitsnack. Lika bra så. Sorry om nån hann läsa det.
« Senast ändrad: 03.08.2010, 23:42:03 by Tokai »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Den epok av Kapia där denna sångare var med tror jag inte du hittar på spotify.

Bra att du hittar något som ligger närmare den verkliga upplevelsen istället för det du sen känner att du inte kan stå för. Barn som leker och gammal dam som minns är båda bra vardagsnära händelser, som förtjänar sin plats i en text som denna.

Skönt med ett lugnt utklingande slut.

Så blir man ju lite nyfiken på skitsnacket man inte hann med...  B) Kan gissa att det gällde den fantastiska mängden kommentarer man får på något man snickrar ihop och presenterar på KR...?

Nåja det får jag aldrig veta...
« Senast ändrad: 04.08.2010, 08:22:24 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Trevlig låt.

Hoppas du får nytta av min utömmande kommentar! :)

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Fin sång :)

Det är väl Öst-Berlin som åsyftas?

Älskar den stadsdelen av Berlin :wub:

Men however, så gillar jag denna låt :)

/Marre
« Senast ändrad: 04.08.2010, 23:51:40 by Marruschkka »
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
MaxB
Tack för ny lyssning av den lite omgjorda låten. Tycker den nya texten bättre återger den något loja feelingen i låten.
Sen har jag väl insett att den här typen av musik (jag gör ju som bekant rätt många olika stilar) kanske inte går hem hos alla. Men eftersom låten utspelas i Berlin ville jag ha lite kabarékänsla över det hela, märks tydligt i minirefrängen.

Dividend
Ett kort svar är bra mycket bättre än inget alls. Då har man fått ett kvitto på att någon lyssnat.
Alla vill ha svar, oavsett om någon tycker sången låter kasst eller om gitarrsolot är dåligt. Vetskapen att någon lyssnar och meddelar detta är så oerhört viktigt. Lyssnar man så svarar man, som Harmonica mike än gång sa.

Marruschkka
Måste tyvärr meddela att platsen i fråga ligger i Väst-Berlin. Finns säker hur många parker som helst som denna, nu råkade jag bara hamna där. Den är inte stor men har en speciell form: helt cirkelrund. Därav ordet "karusell" i låten.
Tack för lyssning. Kul att du gillar sång och låt!

Tillägg: Kollade platsen på nätet och ser nu att jag stavat namnet fel. Är nu rättat.
« Senast ändrad: 05.08.2010, 15:40:49 by Tokai »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Det här gillar verkligen. Såna möten som stannar kvar och ger upphov till en låt. Kanske saknar jag lite tydligare rim i texten men inte så viktigt. Schysst. Musikaliskt är det lite som Jakob Hellman möter McCartney. Snygga ackordprogressioner (Gm7 till Am7(?) mellan verserna vilket borde fått Macca att höja ögonbrynen - well done sir!) men jag hade låtit låten sluta i refrängen och lyssnaren hade gått vidare med den sköna känslan den ger.  Refrängen är medryckande och ger en skön kontrast till den släpiga versen och jag antar att du ville få den effekten? Vore kul att testa med ett nästan lika stompigt komp till versen med ett piano kanske. En av dina bästa jag har hört här på forumet och då kommer ju en massa synpunkter.  :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Hejsan equality!
Låten bygger på lösa anteckningar på plats, resten har jag tagit från minnet. Sökte platsen i Google och såg några bilder - inte finns det nåt gräs i parkens mitt som jag skriver. Antingen har dom tagit bort eller så minns jag fel. Ang rim så tror jag att jag valde bort det för att det inte skulle låta så uppstyrt, konstlat. Däremot finns sk ljudrim eller vad det heter som t.ex bier - liv, ung - stund, mitt - slips, ner -ben. Fast sista verserna, som är omskrivna, glömde jag nästan bort det.
Gm7 - Am7 - G. (Sista ackordet, G, som är versen startackord, fullbordar progressionen)Jag är tokig i moll/dur modulationer.
Refrängen är lite tänkt som en allsång, att man liksom kan se framför sig alla som där i parken sjunger med. Kanske sluta med refräng som du säger. Fade out? Är däremot osäker på mer stomp i verserna, kan kanske vara bra med variation?
Tack för lyssning och bra kommentarer!
« Senast ändrad: 06.08.2010, 15:38:51 by Tokai »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Ja, det är i vilket fall en jättehärlig låt och refrängen inbjuder verkligen till allsång.  Fadeout eller ett riktigt slut efter en förlängd refräng kan tänkas...? Eftersom jag gillar den så pass kunde jag inte låta bli att blanda mig i. Du skall naturligtvis ta den dit du själv känner.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
En mkt skön låt som fick mig i en härlig stämning  :D, vill inte att du ändrar något.
Om den funnits på spotify hade den kommit in på min lista...

www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Hej stajo!
Kul att du gillar. Det värmer. Nä, jag ändrar nog inte nåt mer. Söker man på denna park i Google kommer nog min låt upp som en träff... alltid något.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Riktigt bra refrängmelodi
Fin känsla över hela låten - en slags svensk Kinks-känsla - en sån där betraktelselåt över vardagslivet
Gillar
och som sagt refrängen är en höjdare
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Finurlig låt. Som när Beatles skulle kultura till det.

Hör att du lagt ner möda på detta, men går inte igång alls på det själv.
Bra mixat också.

Inget direkt att komma med. Gott jobbat.