Forum > Färdiga produktioner

Tokai - Am Viktoria-Luise-Platz i Berlin

<< < (4/5) > >>

Tokai:
MaxB
Tack för ny lyssning av den lite omgjorda låten. Tycker den nya texten bättre återger den något loja feelingen i låten.
Sen har jag väl insett att den här typen av musik (jag gör ju som bekant rätt många olika stilar) kanske inte går hem hos alla. Men eftersom låten utspelas i Berlin ville jag ha lite kabarékänsla över det hela, märks tydligt i minirefrängen.

Dividend
Ett kort svar är bra mycket bättre än inget alls. Då har man fått ett kvitto på att någon lyssnat.
Alla vill ha svar, oavsett om någon tycker sången låter kasst eller om gitarrsolot är dåligt. Vetskapen att någon lyssnar och meddelar detta är så oerhört viktigt. Lyssnar man så svarar man, som Harmonica mike än gång sa.

Marruschkka
Måste tyvärr meddela att platsen i fråga ligger i Väst-Berlin. Finns säker hur många parker som helst som denna, nu råkade jag bara hamna där. Den är inte stor men har en speciell form: helt cirkelrund. Därav ordet "karusell" i låten.
Tack för lyssning. Kul att du gillar sång och låt!

Tillägg: Kollade platsen på nätet och ser nu att jag stavat namnet fel. Är nu rättat.

equality:
Det här gillar verkligen. Såna möten som stannar kvar och ger upphov till en låt. Kanske saknar jag lite tydligare rim i texten men inte så viktigt. Schysst. Musikaliskt är det lite som Jakob Hellman möter McCartney. Snygga ackordprogressioner (Gm7 till Am7(?) mellan verserna vilket borde fått Macca att höja ögonbrynen - well done sir!) men jag hade låtit låten sluta i refrängen och lyssnaren hade gått vidare med den sköna känslan den ger.  Refrängen är medryckande och ger en skön kontrast till den släpiga versen och jag antar att du ville få den effekten? Vore kul att testa med ett nästan lika stompigt komp till versen med ett piano kanske. En av dina bästa jag har hört här på forumet och då kommer ju en massa synpunkter.  :D

Tokai:
Hejsan equality!
Låten bygger på lösa anteckningar på plats, resten har jag tagit från minnet. Sökte platsen i Google och såg några bilder - inte finns det nåt gräs i parkens mitt som jag skriver. Antingen har dom tagit bort eller så minns jag fel. Ang rim så tror jag att jag valde bort det för att det inte skulle låta så uppstyrt, konstlat. Däremot finns sk ljudrim eller vad det heter som t.ex bier - liv, ung - stund, mitt - slips, ner -ben. Fast sista verserna, som är omskrivna, glömde jag nästan bort det.
Gm7 - Am7 - G. (Sista ackordet, G, som är versen startackord, fullbordar progressionen)Jag är tokig i moll/dur modulationer.
Refrängen är lite tänkt som en allsång, att man liksom kan se framför sig alla som där i parken sjunger med. Kanske sluta med refräng som du säger. Fade out? Är däremot osäker på mer stomp i verserna, kan kanske vara bra med variation?
Tack för lyssning och bra kommentarer!

equality:
Ja, det är i vilket fall en jättehärlig låt och refrängen inbjuder verkligen till allsång.  Fadeout eller ett riktigt slut efter en förlängd refräng kan tänkas...? Eftersom jag gillar den så pass kunde jag inte låta bli att blanda mig i. Du skall naturligtvis ta den dit du själv känner.

stajo:
En mkt skön låt som fick mig i en härlig stämning  :D, vill inte att du ändrar något.
Om den funnits på spotify hade den kommit in på min lista...

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion