Forum > Färdiga produktioner

Tokai - Am Viktoria-Luise-Platz i Berlin

(1/5) > >>

Tokai:
LÅTNAMN: Am Viktoria-Luise-Platz i Berlin
ARTIST/GRUPP: Tokai
GENRE: Pop
LÅTLÄNGD:4:02
KOMPOSITÖR: Tokai
TEXT: Tokai
PRODUCENT:Tokai
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2010
FORMAT: mp3

Första gången jag mixar i Mp3-lurar (Koss PortaPro). Tycker min musik låter luddig i förhållande till vad jag hör i Mp3-spelaren.
Efteråt, när jag spelade upp mixen i stereon lät det oroväckande tunt. Ska kanske låta så här? Eller...?
Nu är detta en av många möjliga variationer av mix. Och det är fortfarande i ett ofullständigt skick. Kanske lite synpunkter kan förbättra?

Ny text:

Efter en lång, varm dag
är det gott med en bier
Långt bort från bruset
och gatans hårda liv
jag slår mig ner
Am Viktoria-Luise-Platz

Vi sitter i skuggan
gammal som ung
Livets karusell
har stannat upp för en stund

Refr
Am Viktoria-Luise-Platz i Berlin

Barn leker tafatt
i gräset  i parkens mitt
En hund jagar en boll
med tunga som en slips

Am Viktoria-Luise-Platz

En äldre dam med kryckor
frågar om lov
att få  sätta sig ner
och vila sina ben

Refr

Hon pekar bort och säger:
"Där lekte också jag
innan det blev krig
och barnen försvann"

Refr

Tokai:
Eftersom inga ha lust att kommentera denna låt, får jag väl göra det själv. Har jag spelat in allt allena så är det inget konstigheter

Staffan:
Tycker sånger låter distad. Dessutom oengagerad, misslyckat försök att låta som Ray Davies, måste jag säga.
Tokai: Har fixtat till sången nu. Gjort om den helt. Ray D, Nu då? nä...?

Staffan:
Det var en vers som jag inte gillade så mycket, " det där med att du skulle tacka för hennes initiativ - men va fan , en prostiturerad! hur löjligt oskuldsfull få man va?
Tokai:
Ja jag vet, tänkte mig att att snubben i låten var rätt så packad och inte visste vad som var på gång. Men har ändrat texten nu!

Staffan:
Bra, ser fram emot att höra den

Har lagt upp en ny mix + ny sång eftersom den gamla hade fula f-ljud och då menar jag: ffffffffffffffffff-ljud (distade)
Samtidigt tog jag bort en fras som jag kändes fel: "Tack för ditt intiativ" byttes till "Sådant är mitt liv"

Clemens:
Tjena Tokai!

Jo..jag gillar mixen, klar och luftig..låter riktigt proffisgt, låten tillhör väl inte vad jag brukar lyssna på men hör att det ät ett bra hantverk och bra i sin genre..   Vore ju kul med tyska hela vägen... :)

Tokai:
Tack Clemens för din lyssning!
Nån tysk version lär det nog inte bli. "Ich habe keine Geld" är det det bästa jag kan sjunga utan att låta svensk
Bra att mixen funkade, då lär det bli Mp3-hörlurar i fortsättningen... + givetvis referenslyssnig i aktiva och passiva speakers

MaxB:
Så nu har jag en lugn stund framför datorn.
Ljudet är skönt rent och har många tomrum, luftigt och behagligt.
Trevligt att se hur lite text kan bygga upp en story och en låt.
Du gör det bra.

Tyskan ja, det faller redan på turistens sätt att säga bier...  ;)

Redan i introt låter den som en av Kaipa:s låtar från den tiden då Marres bekant sjöng i gruppen.
Jag tycker att trummorna ska spela väldigt rakt i de lugna partierna i ett sånt här smycke. Jag menar som ett exempel att baskaggen inte ska spelas som den gör 40 sekunder in i låten. Detsamma gäller 46-50 sekunder in i låten.
Gitarren som kompar till höger tycker jag hörs för tydligt därute från 166 till 183 sekunder i spelaren. 
Endera lägre volym på den gitarren i det partiet eller hellre peta in den lite längre mot mitten.

Vilket ställe att repetera namnet på: Am Wictoria-Luis-Platz

Har du varit där?
Skojigt att fånga ett enkelt ögonblick i livet så här.
Självupplevt?

Du har skönt ljud på bas och gitarrer och mixningen i lurar har fungerat!

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion