Forum > Färdiga produktioner

Tokai - Am Viktoria-Luise-Platz i Berlin

<< < (2/5) > >>

Mats:
Låter bra tycker jag, charmig stil, trummorna kanske stapplar lite, eller det kanske skall vara så.
'ung dam' delen i texten kanske inte var så bra jmf med en fin bra start i de första verserna, kanske reflektera över då du/ni var där i din ungdom lite nostalgiskt? :)

Clemens:

--- Citat från: Tokai skrivet 24.07.2010, 22:54:01 ---Tack Clemens för din lyssning!
Nån tysk version lär det nog inte bli. "Ich habe keine Geld" är det det bästa jag kan sjunga utan att låta svensk
Bra att mixen funkade, då lär det bli Mp3-hörlurar i fortsättningen... + givetvis referenslyssnig i aktiva och passiva speakers

--- Slut citat ---

Mixar oxo mycket i lurar..vissa saker är klurigare har jag märkt..tex tamburine, trummor, shakers,hh.  märker att jag ofta lägger dessa för högt när jag sedan referenslyssnar i monitor. Brukar kolla på tre ställen. lurar, studiomonitor, simpla datorhögtalare..har dessutom två lurar med olika frekvensåtergivning... :rolleyes:

asti:
Charmig låt! Ren och fin ljudbild, bra mix och arr! Sången kanske har lite för "hård" klang, kunde nog höjas en aning i basen/lägre mellanregistret.
Kanske skulle låten vinna på att gå aningen snabbare? Tror att det kan vara därför det låter lite "stapplande" på ett par ställen.
I refrängen tycker jag sången låter lite för svag, kanske komplettera med ytterligare röster, ev "svarande" kör...?
Du säger att du tycker det låter tunt. Pröva att lägga på ett piano och en kompgitarr!
Väl genomarbetad låt med en bra text!

Tokai:
Hejsan! Tack för alla för jättebra synpunkter!

MaxB
Vet inget om Kaipa, tyvärr, får kolla in på spotify
Ang trummorna ville jag ha nåt jazzliknande, synkoper på baskaggen å så för att det inte skulle bli så stelt. Tycker själv i efterhand att det låter underligt. Har nu lagt det mer rakt på.
Gitarren till höger är om jag räknat rätt 2, 46 in i låten
Tror jag vet vad det är. Har styrt in den i mitten (är en fyllnadsgura)
Texten bygger på några små anteckningar jag gjorde när jag var på denna plats för några år sen. Det är bara sista versen som är påhittad.
Tackar så mycket för lyssning och finfina kommentarer.

Mats
Ja, alltså. "En ung dam passerar" tycker jag är rätt så ok, men resten är jag nog tveksam till. Ville att nåt skulle hända i texten, och det märks nog att just den sista delen inte är självupplevt. När "han" träffar glädjeflickan uppträder han som Idioten i Dostojevskijs roman - totalt oskyldig på gränsen till imbicill.
Vet inte vad jag var ute efter. Tror jag nog stryker hela det partiet och låter texten mer handla om att bara sitta å slappa där på en bänk i Berlin. Och göra om sången.

Clemens
Att lyssna i simpla Mp3-hörlurar, även av god kvalitetet, men sämre än mer riktiga sådana, är också viktigt har jag nu upptäckt!

asti
Har nu förhoppningsvis mjukat upp sången något. Tveksamt om jag vill öka tempot, känns fel i förhållande till texten som är  rätt laidback. Tror jag har fixat trummorna något.
Ang refr har jag ökat huvudstämman.
Piano finns redan från början genom hela låten. Hördes inte så mycket kanske tidigare

MaxB:

--- Citat från: Tokai skrivet 26.07.2010, 22:19:48 ---MaxB
Vet inget om Kaipa, tyvärr, får kolla in på spotify
Har styrt in den i mitten (är en fyllnadsgura)

--- Slut citat ---

Tror den Kaipasångare som jag tänker på heter Mats.
fyllnadsgura  B) (jag läste fyllegura)

Allt sitter bra utan någon anmärkning från mig nu. Trummorna ligger så bra som de kan - hörde inga nits alls, bara bra.
Gitarren som tidigare stack ut för mycket gör nu sitt jobb utan någon anmärkning.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion