Kontrollrummet

Stereo

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad scorpions91

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
Jag har en fråga som jag hoppas ni kan svara på. Jag spelar in alla instrument och sång genom mono just nu. När jag skapar ett stereo spår så hör man bara instrumentet i vänstra hörluren(?). Vet ni vad jag gör för fel? :wacko:


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Varför försöker du göra ett stereospår av ett monospår? Finns ingen anledning. Det är få instrument som ska vara stereo. Om du gör allt i stereo så låter allt stort och brett och det blir det bara pannkaka av.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad scorpions91

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
Varför försöker du göra ett stereospår av ett monospår? Finns ingen anledning. Det är få instrument som ska vara stereo. Om du gör allt i stereo så låter allt stort och brett och det blir det bara pannkaka av.


Okej men ska alla instrument vara mono? :wacko:


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Det beror på vad det är för instrument.
Använder du en mikrofon, så ska det vara i mono. Är det leslie till en Hammondorgel, så kör man diskanten i stereo (alltså med två mickar) för att få in svepandet. Spelar man in en extern synt som har stereoutgång, så kör man normalt i stereo.

Den slutliga stereobilden skapar du sedan vid mix genom att panorera de olika instrumenten och genom att skapa rum med hjälp av reverb och/eller delay.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad scorpions91

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
Det beror på vad det är för instrument.
Använder du en mikrofon, så ska det vara i mono. Är det leslie till en Hammondorgel, så kör man diskanten i stereo (alltså med två mickar) för att få in svepandet. Spelar man in en extern synt som har stereoutgång, så kör man normalt i stereo.

Den slutliga stereobilden skapar du sedan vid mix genom att panorera de olika instrumenten och genom att skapa rum med hjälp av reverb och/eller delay.

Okej men gitarrer då?


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Det beror på vad det är för instrument.
Använder du en mikrofon, så ska det vara i mono. Är det leslie till en Hammondorgel, så kör man diskanten i stereo (alltså med två mickar) för att få in svepandet. Spelar man in en extern synt som har stereoutgång, så kör man normalt i stereo.

Den slutliga stereobilden skapar du sedan vid mix genom att panorera de olika instrumenten och genom att skapa rum med hjälp av reverb och/eller delay.

Okej men gitarrer då?

Normalt sett mono. Däremot brukar det bli fett om man spelar in två gitarrspår och panorerar ut dom en bit åt varsitt håll.

Vi de tillfällen en gitarr är i stereo är ju i fall du har effekter som kräver det, tex. delay som studsar mellan höger och vänster. Flanger är i bland i stereo, etc...



Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Och vissa send-effekter lägger utsignalen från ett monospår i stereo.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Det beror på vad det är för instrument.
Använder du en mikrofon, så ska det vara i mono. Är det leslie till en Hammondorgel, så kör man diskanten i stereo (alltså med två mickar) för att få in svepandet. Spelar man in en extern synt som har stereoutgång, så kör man normalt i stereo.

Den slutliga stereobilden skapar du sedan vid mix genom att panorera de olika instrumenten och genom att skapa rum med hjälp av reverb och/eller delay.

Okej men gitarrer då?

Gissar att du spelar metal om jag inte minns fel? :unsure: Om i såna fall kan du ju kolla den här videon angående inspelning av metalgitarr.  http://video.google.com/videoplay?docid=3176975091479283638#
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det beror på vad det är för instrument.
Använder du en mikrofon, så ska det vara i mono. Är det leslie till en Hammondorgel, så kör man diskanten i stereo (alltså med två mickar) för att få in svepandet. Spelar man in en extern synt som har stereoutgång, så kör man normalt i stereo.
Den slutliga stereobilden skapar du sedan vid mix genom att panorera de olika instrumenten och genom att skapa rum med hjälp av reverb och/eller delay.
Okej men gitarrer då?
Gissar att du spelar metal om jag inte minns fel? :unsure: Om i såna fall kan du ju kolla den här videon angående inspelning av metalgitarr.  http://video.google.com/videoplay?docid=3176975091479283638#

Jag satt och tittade på den här videon till frukost men för att inte somna fick jag snabbspola massor av gånger. Jag antar att det här med mikrofonplaceringen framför högtalarkonen är viktigt jag men har svårt att förstå att det är så viktigt som det låter då han presenterar det. Tycker inte nyansskillnaderna är så stora vid olika mikrofonpositioner. Men å andra sidan, eftersom jag inte spelar sån här musik ska jag kanske inte uttala mig. Ändå gör jag det då jag säger att jag tyckte det lät skit. Jag menar, jag såg massor av mikpositioner och kombinatoner och fick lyssna alldeles för länge på varje trota att skillnaden i ljud knappast var milsvid. För mig (som amatör eller lite mer än amatör) som ska spela in egen musik skulle det vara döden för min inspiration att gräva ner mig i detaljerna på den här punkten. Fram med en dynamisk mikrofon, placera nånstans framför högtalarkonen, lyssna i slutna lurar flytta runt miken lite och hitta en sweet spot, that's it. Fixa efteråt, om nödvändigt, med eq då gitarren hörs tillsammans med övriga instrument i mixen.

Jag upplevde all denna sega sakkunskap och allvar i rösten på presentatören en aning skitnödig...
Oj vad jag stack ut hakan...  :unsure:
Hoppas det blir liv i luckan om fler tycker jag har fel.  B)
« Senast ändrad: 23.07.2010, 10:30:13 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Du kanske ska sluta och titta på saker till frukost. :P Och att flytta micarna tills man får fram det ljud man vill ha är a och o vid inspelning. Finns flertal skivor där man knappt använt EQ överhuvudtaget och bara flyttat micarna för att få fram det ljud man vill ha. Allt för att underlätta mixningen. Ju mindre man behöver göra vid mixningen desto bättre. Men det här med att flytta micarna för att få fram ljudet man är ute efter gäller ju inte bara gura. Vissa kan hålla på några dagar bara för att få fram ljudet som de vill ha till trummor. Angående EQ så är det inget mirakelverktyg. Den är inte till för att rädda något mediokert. Skit in=skit ut. Tror nog bara du ville ha något att klaga på för att du måste gå till ditt tråkiga jobb. :D
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Du kanske ska sluta och titta på saker till frukost. :P Och att flytta micarna tills man får fram det ljud man vill ha är a och o vid inspelning. Finns flertal skivor där man knappt använt EQ överhuvudtaget och bara flyttat micarna för att få fram det ljud man vill ha. Allt för att underlätta mixningen. Ju mindre man behöver göra vid mixningen desto bättre. Men det här med att flytta micarna för att få fram ljudet man är ute efter gäller ju inte bara gura. Vissa kan hålla på några dagar bara för att få fram ljudet som de vill ha till trummor. Angående EQ så är det inget mirakelverktyg. Den är inte till för att rädda något mediokert. Skit in=skit ut. Tror nog bara du ville ha något att klaga på för att du måste gå till ditt tråkiga jobb. :D
> måste gå till ditt tråkiga jobb
Säkert är det så.  ;)
Du kan mer än jag avseende inspelningar så det är utifrån min bakgrund och förmodligen scorpions91:s bakgrund som jag svarar. Jag tänker på nivåanpassningen på svaren i tråden. Som nybörjare eller nästan nybörjare längtar jag efter att inspirationen ska flöda och då är den här typen av information en fet bromskloss för mig.
Men jag kan har fel avseende nivåanpassningen på svar till scorpions91.
« Senast ändrad: 23.07.2010, 11:39:07 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad scorpions91

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
Det beror på vad det är för instrument.
Använder du en mikrofon, så ska det vara i mono. Är det leslie till en Hammondorgel, så kör man diskanten i stereo (alltså med två mickar) för att få in svepandet. Spelar man in en extern synt som har stereoutgång, så kör man normalt i stereo.

Den slutliga stereobilden skapar du sedan vid mix genom att panorera de olika instrumenten och genom att skapa rum med hjälp av reverb och/eller delay.

Okej men gitarrer då?

Gissar att du spelar metal om jag inte minns fel? :unsure: Om i såna fall kan du ju kolla den här videon angående inspelning av metalgitarr.  http://video.google.com/videoplay?docid=3176975091479283638#

Nja inte metal. Mycket akustisk gitarr. Men det händer att man gör någon rocklåt eller dylikt. :)


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Jaha okej då har jag blandat ihop dig med någon annan. Inte så lätt hålla reda på allt. :P Jo visst kan man spela in akustisk gura i stereo också. Det händer. Prova dig fram till vad som låter bäst för hela mixen och inte enbart ett enskilt instrument. Det är som sagt var lätt att hänga upp sig på det senare. Det är väl ett misstag vi alla har gjort.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
...men oftast gäller följande:
1 mikrofon = mono
2 mikrofoner på samma ljudkälla = stereo

Ja - visst finns det undantag, som t ex virveltrumma med en över- och en under-mick, där det är lämpligare att spela in de två mickarna på två monospår istället för ett stereospår, men ändå... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
En ensam akustisk gitarr tycker jag blir mycket snyggare om man spelar in den i stereo. Jag brukar tom ta tre mickar, en mono vid 12:te bandet så där snett mot ljudhålet som de flesta gör, sen ett stereopar lite längre ifrån. Alltså, alla mickarna är i sig mono, men i mixen panorerar jag ut de två sistnämnda helt åt sidorna. Eller nästan helt
Lägger man flera gitarrer ihop med trummor, bas, osv så är det oftast ingen vits med stereo, man panorerar gitarrerna ut åt sidorna bara.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Precis. Med en ensam akustisk gitarr blir det klart bättre med den i stereo eftersom det är så litet annat i mixen och den behöver fyllas ut. Snarare nackdel ha den i mono då. Har laddat ned en del gratismixar som finns på nätet och många band gör misstaget att göra allt i stereo. Många som inte verkar veta grunderna ens för att det ska bli en bra mix. Med allt i stereo går det inte göra så mycket vettigt av det hela. Men uppenbarligen tror de det motsatta.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
En sak att tänka på om man avståndsmickar, är att rummet spelar in i högre grad. Har man kass akustik i rummet, så är det lämpligast att hålla sig enbart till närmickning, men med ett rum som låter bra, så kan det bli mycket bra resultat om man kombinerar när- och avståndsmickning. Se bara till att kolla fasfelen, så att de inte hamnar vid fundamentala frekvenser...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag kör allt i stereo vi lever väl inte på 1962 års nivå eller hur . det gäller att utnyttja de moderna tekniker som finns.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Att tekniken har gått fram innebär inte att att sättet man spelar in på har förändrats nämnvärt. Fläsk på fläsk blir inget vidare. Stora ljud blir bara stora om det finns smalare ljud.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Precis! En ljudkälla som är en punkt i verkligheten, mår ofta bäst av att få fortsätta vara en punkt i mixen också. Möjligheten till panoreringar som kan göra ljudbilden mer intressant, försvinner också helt eller delvis om allting körs som stereospår. Ljudbilden blir mättad mycket snabbare om allt körs som stereo - och man kan få svårare att plocka in det man vill ha med och ändå få helheten att låta bra.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Med en inspelad stereokanal kan du ju göra precis vad du vill lägga över hela spektrat lägga 40-60 eller helt enkelt plotta den 80 till höger nema problema. Har du bara en mono så är du begränsad redan från början. Fram för mer stereo åt folket.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Med en inspelad stereokanal kan du ju göra precis vad du vill lägga över hela spektrat lägga 40-60 eller helt enkelt plotta den 80 till höger nema problema. Har du bara en mono så är du begränsad redan från början. Fram för mer stereo åt folket.
En kanal med en mik inspelad på ett stereospår tar bara mer megabyte. Hur kan du vara begränsad av att spela in tex. sång i mono? Du kan panorera monospår också.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Med en inspelad stereokanal kan du ju göra precis vad du vill lägga över hela spektrat lägga 40-60 eller helt enkelt plotta den 80 till höger nema problema. Har du bara en mono så är du begränsad redan från början. Fram för mer stereo åt folket.
En kanal med en mik inspelad på ett stereospår tar bara mer megabyte. Hur kan du vara begränsad av att spela in tex. sång i mono? Du kan panorera monospår också.
Kan man panna monospår - det hade jag inte en aning om för det har jag aldrig försökt nångång. I alla fall det är ju inte fel att ha stereo redan från början både vad gäller sång eller t.ex. aukustisk gitarr - jag gissar att det vid mono inte går att göra det man ev. vill vad beträffar panorering men jag kanske har fel?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Med en inspelad stereokanal kan du ju göra precis vad du vill lägga över hela spektrat lägga 40-60 eller helt enkelt plotta den 80 till höger nema problema. Har du bara en mono så är du begränsad redan från början. Fram för mer stereo åt folket.
En kanal med en mik inspelad på ett stereospår tar bara mer megabyte. Hur kan du vara begränsad av att spela in tex. sång i mono? Du kan panorera monospår också.
Kan man panna monospår - det hade jag inte en aning om för det har jag aldrig försökt nångång. I alla fall det är ju inte fel att ha stereo redan från början både vad gäller sång eller t.ex. aukustisk gitarr - jag gissar att det vid mono inte går att göra det man ev. vill vad beträffar panorering men jag kanske har fel?
Jo för tusan. Spela in sång i mono och panorera. Inga problem alls. Sen är det rätt nice att har ett gruppspår för sången som är i stereo dit man adresserar alla monospåren. Där kan du lägga effekter i stereo om du önskar. Tex delay som studsar mellan höger och vänster. En annan fördel att jobba så är att du kan höja och sänka hela sångpaketet med en regel och behandla alla spår med gemensamma effekter fast på en kanal = resurseffektivt.
 :)
« Senast ändrad: 31.07.2010, 02:13:35 by Wernborg »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jo jag kör med gruppspår speciellt på körer men jag kan inte inse varför ursprungsspåret ska vara mono det verkar heltokigt - jag ser ingen som helst fördel med det eller fattar jag trögt?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jo jag kör med gruppspår speciellt på körer men jag kan inte inse varför ursprungsspåret ska vara mono det verkar heltokigt - jag ser ingen som helst fördel med det eller fattar jag trögt?
Du panorerar ju monospåret i stereobilden. Spelar du in en monokälla i stereo blir det två identiska spår. Ett för mycket som bara tar plats i onödan.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Totalt värdelöst att göra stereo av något som är inspelat i mono, om man inte tillför information på något sätt, tex via en effekt som skapar två olika kanalers ljud.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Ett stereoljud som tar för mycket plats är det mycket svårt att göra något vettigt åt. Men ett monospår som man vill feta till är lättare med hjälp av bl akompressor, delay å reverb. Jag är säker på, Eko, att spår på kommersiella låtar som du trodde var stereo är faktiskt monospår.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ett stereoljud som tar för mycket plats är det mycket svårt att göra något vettigt åt. Men ett monospår som man vill feta till är lättare med hjälp av bl akompressor, delay å reverb. Jag är säker på, Eko, att spår på kommersiella låtar som du trodde var stereo är faktiskt monospår.

Jag har sett en informationsvideo för Cubase5 där man hyggligt presenterar hur man från början aktivt väljer att lägga upp input och output, så att man sen kan välja om man ska spela in i stereo eller mono. Spelar man in mono i mono sparar man en hel del hårddiskutrymme som kan behövas till annat skräp.

Fler monospår till folket!  B)
« Senast ändrad: 31.07.2010, 10:48:56 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Totalt värdelöst att göra stereo av något som är inspelat i mono, om man inte tillför information på något sätt, tex via en effekt som skapar två olika kanalers ljud.
Exakt om man vill lägga ett stereodelay så måste man ha ett stereospår annars funkar det väl inte?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Totalt värdelöst att göra stereo av något som är inspelat i mono, om man inte tillför information på något sätt, tex via en effekt som skapar två olika kanalers ljud.
Exakt om man vill lägga ett stereodelay så måste man ha ett stereospår annars funkar det väl inte?
Om du skapar ett Effect FX track (stereo bör det väl bli?) och bussar monosignalens "out" till det FX-tracket så lägger du stereodelayet där på det FX-tracket. Då vinner du dessutom processorkraft i och med att du lägger effekten på "send" istället för "insert" (går ju att styra fler monokanaler till samma effekts utnyttjande av processorkraft.
Jag minns att jag stod utanför en båttillbehörsbutik en solig dag i juni då vi snackade i telefon och jag frågade om det här, eftersom jag inte förstod hur man kunde lägga in send-effekter.

Kanske finns det förklarat i "6-Mixing-And-Effects-avsnittet"?
« Senast ändrad: 31.07.2010, 12:10:14 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Totalt värdelöst att göra stereo av något som är inspelat i mono, om man inte tillför information på något sätt, tex via en effekt som skapar två olika kanalers ljud.
Exakt om man vill lägga ett stereodelay så måste man ha ett stereospår annars funkar det väl inte?

Man skickar send från monospåret, och pluggen gör om return till stereoljud i delaypluggen. Så man använder ett monospår för tex gitarr, och får tillbaks stereospår.

Sen som maxb säger så spar man CPU om man har ett delay och ett reverb man sänder till, istället för att använda inserts på varje kanal.


Å andra sidan så vill man ju ibland kunna ändra på varje reverb/delay separat om man nu inte använder reverbet för att få ett naturligt rum. Baskaggereverb måste man alltid skriva massvis på ;) :-)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Exakt om man vill lägga ett stereodelay så måste man ha ett stereospår annars funkar det väl inte?

Om du skapar ett Effect FX track (stereo bör det väl bli?) och bussar monosignalens "out" till det FX-tracket så lägger du stereodelayet där på det FX-tracket. Då vinner du dessutom processorkraft i och med att du lägger effekten på "send" istället för "insert" (går ju att styra fler monokanaler till samma effekts utnyttjande av processorkraft.

Som jag sa tidgare i tråden ja.
 :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Exakt om man vill lägga ett stereodelay så måste man ha ett stereospår annars funkar det väl inte?

Om du skapar ett Effect FX track (stereo bör det väl bli?) och bussar monosignalens "out" till det FX-tracket så lägger du stereodelayet där på det FX-tracket. Då vinner du dessutom processorkraft i och med att du lägger effekten på "send" istället för "insert" (går ju att styra fler monokanaler till samma effekts utnyttjande av processorkraft.

Som jag sa tidgare i tråden ja. :)
Sen är det rätt nice att har ett gruppspår för sången som är i stereo dit man adresserar alla monospåren. Där kan du lägga effekter i stereo om du önskar. Tex delay som studsar mellan höger och vänster. En annan fördel att jobba så är att du kan höja och sänka hela sångpaketet med en regel och behandla alla spår med gemensamma effekter fast på en kanal = resurseffektivt.

Ja du gjorde ju det, så nu har vi båda bjudit Eko på ett varsitt resurssnålt stereo-eko...  :unsure: :P

Nu kommer han alltid att göra så här!  B)
« Senast ändrad: 31.07.2010, 13:19:50 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


asti

  • Gäst
Jag spelar alltid in i stereo, även inspelningar via mikrofon.
Ska testa nästa låt att göra mikrofoninspelningarna i mono och se om det blir lättare att få till en bra mix!
Jag brukar iofs inte använda så många spår, som mest tror jag att jag varit uppe i 18, men oftast stannar det på 10-12.
Använder inte gruppspår heller faktiskt, men borde naturligtvis göra det på t.ex körer.
Har med tiden insett att jag har en hel del att lära om inspelningsteknik och mixning!  :)