Kontrollrummet

EKO - WOTHERING THOUGHTS

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
En låt som jag yxade till 2005 och som jag nu har gjort i lite nytt format. Finns det nåt att säga om mix etc. innan jag försöker mig på sången?

Tacksam för alla synpunkter.

[mp3=200,20,0,center]http://www.wideworld.se/music/WOTHERINGTHOUGHTS1.mp3[/mp3]
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Tjo där, tjo där, tjo där, tjo där

Låter ju bra om detta so far. Vill ju höra med sång. Får lite Indoshine vibbar (om du kommer ihåg dom)

Gillar dock inte versgitarren alls. Ett hemskt ljud du rattat till där, och lite slarvigt spelat också.

Men förutom den så låter det bra. Vill nu höra med sång  :)

Micke


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Aha nja Indoshine vet jag inte riktigt men jag ska kolla upp.
I första utgåvan av denna elektrificerade låt (som jag inte tror nått KR) lirade jag det mesta med midi-sounds så även versgitarren som hade ett sprött ljud påminnande om strata var det meningen som. Nu fläskar jag på med min Peawey i ett försök att låta strata men det kanske inte riktigt låter så? Hir vill du att den ska låta då? Vore kul med input om just det. Är den för hög för låg för snäll för dum?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Tjenare. Jag tänker mig mer guran som kommer in vid  1 min i detta klippet. Lite rundare och tightare och inte så effekterat. Behagligt för öronen, medans ditt nästan gjorde lite ont. (ta inte illa upp)

Men det är ju givet en smaksak det där....se till att få lite sång på nu   :D






Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bra tack - jo det var ju just det jag ville ha till - ska se om jag kan fixa det eller lira om kanske - tack.
Ev. får du ett PM med gamla varianten med sång så får vi väl se om du vill sjunga :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
Riktigt skön bakgrund, som jag kan tänka mig lite olika typer av sång till! Eller du har sången redan klar?
Snyggt sound hursomhelst som jag tror kan bli en skön låt!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tjo Peter
Jo jag har ju redan sång till och hur jag än vrider o vänder på det så blir det ju min vanliga lite tråkiga röst - därför försöker jag locka Jonnerstone till att lägga nåt ballt men det är klart han måste ju vara konfident med musiken så jag ska kolla på guran som han påpekade..
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Roligt sound. Känns som om det är musiker från flera världskontinenter som kommit samman för att spela. Några har med sig flöjter från sydamerika. Några musiker från olika delar av asien har tagit med sig sina gitarrer och har skruvat till sitt speciella gitarrsound.

Hör också att flera har inspirerats av filmmusik, spaghettiwestern närmare bestämt!
Kul stycke med många nyanser i all enkelhet!
« Senast ändrad: 08.08.2010, 10:45:00 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Roligt sound. Känns som om det är musiker från flera världskontinenter som kommit samman för att spela. Några har med sig flöjter från sydamerika. Några musiker från olika delar av asien har tagit med sig sina gitarrer och har skruvat till sitt speciella gitarrsound.

Hör också att flera har inspirerats av filmmusik, spagettiwestern närmare bestämt!
Kul stycke med många nyanser i all enkelhet!
:lol: Spagettiwestern det är väl Rattles replik
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Hola från Leros - lyssnat i telefonen
Låt Hank B Marvin gå lös på denna och Ray Coder (eller Freddy) lägga några steelfills
And you got it
Nu tillbaka till ölen :-)
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Låter som soundtracket från nån B-film.
Men klart intressant.
Finns ett parti med nåt flöjktliknade och sitarliknande, där jag tycker det flöjtliknande ska upp i volym
Svårt att tänka mig nån sång till det här. Men man ska aldrig säga aldrig


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Hola från Leros - lyssnat i telefonen
Låt Hank B Marvin gå lös på denna och Ray Coder (eller Freddy) lägga några steelfills
And you got it
Nu tillbaka till ölen :-)
Hola (det är väl spanska det heter väl esperieros eller nåt) här har det varit molnigt så det blev bio idag Draktränaren kul film Isa gillade mycket. Steel - tja kanske det - vi får se vad som händer och fötter - drick en bira för mig med.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Låter som soundtracket från nån B-film.
Men klart intressant.
Finns ett parti med nåt flöjktliknade och sitarliknande, där jag tycker det flöjtliknande ska upp i volym
Svårt att tänka mig nån sång till det här. Men man ska aldrig säga aldrig
Bara en B-film hmpf  :lol: Jag tror att sång är på gång tror också att det blir en A-film av det hela . Tack för tyck så länge.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Låter som soundtracket från nån B-film.
Men klart intressant.
Finns ett parti med nåt flöjktliknade och sitarliknande, där jag tycker det flöjtliknande ska upp i volym
Svårt att tänka mig nån sång till det här. Men man ska aldrig säga aldrig
Bara en B-film hmpf  :lol: Jag tror att sång är på gång tror också att det blir en A-film av det hela . Tack för tyck så länge.

Behöver inte betyda att din musik är B-film aktig
Å andra sidan kan en A-film innehålla B-musik, sas


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Snyggt tema. Lite Apache-feeling över detta. Bra tryck i allt. Funkar ju utmärkt instrumentalt men skulle vara intressant att höra Jonnerstones stämma på detta. Det kan ju liksom inte bli fel.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Eddie, det heter "wUthering thoughts" ;)

Låten då, fan om detta är dina rötter till din musikplanta, tycker jag plantan är en riktig snygging dekorerad med vackra melodier, lite mer jobb på trummorna kanske (fast de är adekvata blommor på plantan så här också), men annars riktigt snyggt! Låter lite kinesiskt runt 200 :D melodin där

En av dina bästa kompositioner tror jag.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Eddie, det heter "wUthering thoughts" ;)

Låten då, fan om detta är dina rötter till din musikplanta, tycker jag plantan är en riktig snygging dekorerad med vackra melodier, lite mer jobb på trummorna kanske (fast de är adekvata blommor på plantan så här också), men annars riktigt snyggt! Låter lite kinesiskt runt 200 :D melodin där

En av dina bästa kompositioner tror jag.
Ja jo man kan tro att det är felstavat men det är det faktiskt inte. Jag pendlade med vad den skulle heta mellan Worrying eller Wuthering Thoughts så det bidde ett nytt ord helt enkelt. Låter det kinesiskt fortfarande... jag som har jobbat på att få bort den dialekten i mitt tonspråk attans också.
Eddi (utan e på slutet)  :P
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
En bra låtidé som med all sannolikhet kan bli riktigt bra. Den påminner mig om när jag reste omkring i Asien och besökte klubbar i kinesiskt regi. Den skulle absolut platsa ...men då med en kinesiska som sjunger. Om du sjunger med din röst så får den en helt egen prägel - sång tarvas dock.

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Fet och fin ljudbild. Stör mig lite på chorusgitarren, gillar inte den typen av effekt. (På 80-talet hade man gärna chorus pågitarren för att dölja att man inte kunde lira så bra.)
Men värre är... Vid 95 s kommer något märkligt oidentifierbart samplat instrument in, som bara låter digital-illa. Är det samma som kommer in vid 145s? Nä, bort med det.

Ska bli spännande att höra sång, just nu kan jag inte föreställa mig hur det skulle låta.

Spaghettiwestern heter det!  ;) Fast det skulle jag aldrig ha kommit på, får inte dom associationerna.

Kul att höra Indochine igen förresten. När var det, -82`?
DON'T PANIC


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
En bra låtidé som med all sannolikhet kan bli riktigt bra. Den påminner mig om när jag reste omkring i Asien och besökte klubbar i kinesiskt regi. Den skulle absolut platsa ...men då med en kinesiska som sjunger. Om du sjunger med din röst så får den en helt egen prägel - sång tarvas dock.

Kul att du också hittar dessa referenser. Jag är inne på samma spår. Musikerna på klubben har sett en spaghettiwestern och vill spela något med samma sound och feeling och här har vi resultatet.
Sång på kinesiska skulle inte vara fel.  B)
Kanske Div kan lägga sång?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Introgitarren är lite kantig och otajt. Kunde vara effektfullt att hitta en tajt figur och sedan cut-n-paste till resten.

Melodin som introduceras vid 59 är jättefin och har ett mycket snygg sound också. Den är dock väldigt ensam. En syntpad också kanske?

Stråkfigurerna vid 90 är plågsamt otajta. Kvantisera!

Trummorna lite tråkiga och intetsägande. Elektroniska diton för att pigga upp?

Sen är Rattle såklart helt ute och cyklar när det gäller choruseffekten. Däremot är det extremt viktigt att att inte överdosera samt att gitarre är stämd.

Vid 183 spelar någon fel.

Chorusgitarr när det är som bäst:


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jo jag gillade också det fast det känns lite ofärdigt. Ideérna saknar klister t e x där vid breaket, men midiviolinen. Trummorna behöver en rejäl anisktslyftning nu är de bleka och lite mesiga både ljud och spel  :)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Lyssnar nu i något bättre utrustning än telefon
Riktigt bra tema är det
men jag skulle ändå vilja ha en elgitarr som spelar det med rätt mycket eko
flöjten gör att det låter soundtrack
Ahh - där kom ju gitarren i allra sista svängen!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
En bra låtidé som med all sannolikhet kan bli riktigt bra. Den påminner mig om när jag reste omkring i Asien och besökte klubbar i kinesiskt regi. Den skulle absolut platsa ...men då med en kinesiska som sjunger. Om du sjunger med din röst så får den en helt egen prägel - sång tarvas dock.

Ha det gott
Gurano
Jag uppfattade att Kinaljudet var mer som ett internt skämt från Div eftersom jag klagat på hans Kina´syndrom men nu kommer det igen av andra hm... Jag hör inte riktigt det ni hör.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Fet och fin ljudbild. Stör mig lite på chorusgitarren, gillar inte den typen av effekt. (På 80-talet hade man gärna chorus pågitarren för att dölja att man inte kunde lira så bra.)
Men värre är... Vid 95 s kommer något märkligt oidentifierbart samplat instrument in, som bara låter digital-illa. Är det samma som kommer in vid 145s? Nä, bort med det.

Ska bli spännande att höra sång, just nu kan jag inte föreställa mig hur det skulle låta.

Spaghettiwestern heter det!  ;) Fast det skulle jag aldrig ha kommit på, får inte dom associationerna.

Kul att höra Indochine igen förresten. När var det, -82`?
Har inte en aning om det var 82 eller 92 har missat dessa helt. Sedan klagar du på ett midisound vid 95s och vid 145 s inget jag kan hitta med de tidangivelserna men jag antar att du menar midi- vilionerna.
Ok ska ses över
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
En bra låtidé som med all sannolikhet kan bli riktigt bra. Den påminner mig om när jag reste omkring i Asien och besökte klubbar i kinesiskt regi. Den skulle absolut platsa ...men då med en kinesiska som sjunger. Om du sjunger med din röst så får den en helt egen prägel - sång tarvas dock.

Kul att du också hittar dessa referenser. Jag är inne på samma spår. Musikerna på klubben har sett en spaghettiwestern och vill spela något med samma sound och feeling och här har vi resultatet.
Sång på kinesiska skulle inte vara fel.  B)
Kanske Div kan lägga sång?
Som sagt Kinareferenser är helt utanför min ram.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Introgitarren är lite kantig och otajt. Kunde vara effektfullt att hitta en tajt figur och sedan cut-n-paste till resten.

Melodin som introduceras vid 59 är jättefin och har ett mycket snygg sound också. Den är dock väldigt ensam. En syntpad också kanske?

Stråkfigurerna vid 90 är plågsamt otajta. Kvantisera!

Trummorna lite tråkiga och intetsägande. Elektroniska diton för att pigga upp?

Sen är Rattle såklart helt ute och cyklar när det gäller choruseffekten. Däremot är det extremt viktigt att att inte överdosera samt att gitarre är stämd.

Vid 183 spelar någon fel.
Syntpad kanske ja men det ska på sång också och det finns risk att Micke hittar på ny melodi. Stråkfigurerna vid 90 är kvantiserade och jag håller med att de låter fel men jag tror igen att det har med sången att göra annars flyttar jag det lite.
Nu när jag äntligen har hittat superior så låter de tråkiga hm... kanske lite upp-piffning med elektroniska kan göra susen.
Chorus är skönt gitarrsaound snygg video där, Rush har dessvärre rusat mig förbi - bra låtar.
Vid 183 kommer ett dur-ackord  :lol: det är genialt och ingen felspelning haha....
Tack för tyck Wernis (och inte var det väl så att du tyckte att min gura var felstämd va?) Jag hör inte det i så fall.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jo jag gillade också det fast det känns lite ofärdigt. Ideérna saknar klister t e x där vid breaket, men midiviolinen. Trummorna behöver en rejäl anisktslyftning nu är de bleka och lite mesiga både ljud och spel  :)
:D Tack för gillning Egg antar att du menar att du inte gillar midiviolinen - noterat i så fall. Trummorna igen tja kanske lite mer bulleribång där då.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Lyssnar nu i något bättre utrustning än telefon
Riktigt bra tema är det
men jag skulle ändå vilja ha en elgitarr som spelar det med rätt mycket eko
flöjten gör att det låter soundtrack
Ahh - där kom ju gitarren i allra sista svängen!
:D Tack för lyss Stefan - jag menar allt spel med gura jag gör är ju med eko i dubbel bemärkelse - flöjten gör att det låter soundtrack?? Bra eller dåligt?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tjolahopp efter nån veckas paus! Njae flöjten låter lite torr i min laptoplyssning. Vanligt att inspelning av flöjt brukar ha med mer av rummet den spelas i (läs "eko" eller "reverb"). I Laptop låter flöjten för torr. Kanske är congas lite för höga i ljudbilden också. De är lite struttigt spelade (som om nån spelar congas med ett keyboards smala tangenter). Har du en gurka med också?

Hur är det med volymen på trummorna, i laptop (igen) är det lite låg volym på trummorna.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou EKO!
Härlig låt på gång, arla 80-talet med bra rythmgurakomp, snygg bas och... var e sången?  ;)
Mixen kunde tittas över så att alla instrument och alla andra åxå jobbar i samma rum. Gäller alltså reverb o delay.
Och så trummorna då... dom lät inte så på den tiden. Vet ju att EZ o dom har sitt speciella roomsound, och dom passar definitivt in i denna era. Så ropa "hepp" om du behöver help!

Jättefin låt som behöver finslip och kanske vi får höra denna med sång nångång!
Kör hårt! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tjou EKO!
Härlig låt på gång, arla 80-talet med bra rythmgurakomp, snygg bas och... var e sången?  ;)
Mixen kunde tittas över så att alla instrument och alla andra åxå jobbar i samma rum. Gäller alltså reverb o delay.
Och så trummorna då... dom lät inte så på den tiden. Vet ju att EZ o dom har sitt speciella roomsound, och dom passar definitivt in i denna era. Så ropa "hepp" om du behöver help!

Jättefin låt som behöver finslip och kanske vi får höra denna med sång nångång!
Kör hårt! :)

h.  johan
Det tog väl ett par timmar att ladda hem denna för dig antar jag så tack för det. Jonnerstone funderar på sång och det blir förhoppningsvis något av det. Trummorna är Superior Drummer och låten är ju egentligen från 2005 att det sedan låter gammalt är en helt annan sak  :lol:
Men jag tackar för att du erbjuder dig att trumma och kanske vi återkommer till det när saker och ting har utvecklats något mer. Livetrummor är alltid bättre i alla lägen. Så tack så länge för pep och tyckande Johan.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tjolahopp efter nån veckas paus! Njae flöjten låter lite torr i min laptoplyssning. Vanligt att inspelning av flöjt brukar ha med mer av rummet den spelas i (läs "eko" eller "reverb"). I Laptop låter flöjten för torr. Kanske är congas lite för höga i ljudbilden också. De är lite struttigt spelade (som om nån spelar congas med ett keyboards smala tangenter). Har du en gurka med också?

Hur är det med volymen på trummorna, i laptop (igen) är det lite låg volym på trummorna.
Noterat och jo det har nog slunkit med en gurka också :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Snyggt tema. Lite Apache-feeling över detta.

Eller var det Telstar jag tänkte på?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Snyggt tema. Lite Apache-feeling över detta.

Eller var det Telstar jag tänkte på?
:lol: Ja det var ju lite modernare. Jösses vad fast man verkar vara i det historiska träsket. Vanligtvis hör jag jämförelser av 70- och 80-tal men 60-tal!  Jaja en vacker dag ska jag skriva en modern låt från 90-tralet typ.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se