Kontrollrummet

Foolbaar - Disharmonin

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mats

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 234
    • Visa profil
    • Spenatstrand
LÅTNAMN: Disharmonin
ARTIST/GRUPP: Foolbaar
GENRE: ?
LÅTLÄNGD: 3:42
KOMPOSITÖR: Mats Fredholm
PRODUCENT: Mats Fredholm
EV. MEDVERKANDE: Mats Fredholm
INSPELNINGSÅR: 2010
FORMAT: mp3
OMSLAG: http://www.kontrollrummet.com/forum/Themes/Musiconica/images/logo.jpg

Många påbörjade snuttar så det blir inte ofta man postar inlägg här, men jag körde ihop en liten skiss.
Började med basbiten, fepplat in lite guran, improviserade lite sång, har inte sjungit på ett halvår så lite rostig o sur är man.
Passade med lite deppig text - en låt att deppa/trösta sig till efter gräl med frugan/sambon/partners/dig själv ;)

   DISHARMONIN

Missförstånd föder en osäker ton
med själviskhet växer den
till ett surt ackord

Du river av
ett förstärkt riff av bitterhet
som backas upp av en kör från ett sårat jag

en atonal kakafoni
ett crescendo av disharmoni
vi förenas i refrängen
till denna förstärkta klagosång

två sårade instrument
en nedstämd själ
och en falsk fade out
och en falsk fade out


Tja, såga på, eftersom det är en skiss så var inte så petiga vad gäller insats, att det är lite monotona grejor o mixen låter sisådär -
är lite mer intresserad av arret, vad kan passa mer för instrument? S
kall versen vara lite "rockigare" eller återgå till det lugna tugget,
skall man bygga vidare eller låta den vara liksom, med 'fade out':en och sådär?

[mp3=300,30,0,center]http://spinachbeach.se/foolbaar/Disharmonin.mp3[/mp3]


« Senast ändrad: 04.07.2010, 18:45:25 by Mats »
the amatör formerly known as flabb


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej!
Jag skulle ha lagt på en gura som spelar intressant klingande ackord samtidigt som du har guran som spelar enstaka solotoner.
Som det är nu så fortsätter samma monotona tema även då de tunga gitarrerna kommer in (vid 148 i mediaspelaren), så jag tycker att det även behövs ett brake som bryter monotonin ibland - kanske att ett kakafoniskt brake kunde passa?

Kanske att en spooky orgel passar oxå!

Sången är för vass.

Ha det
G
Kör hårt - så länge det ryker!


asti

  • Gäst
Du kunde ev bygga på med fler, ljusare stråkar och tyngre trummor efterhand i låten.
En orgel vore inte fel, kanske några låga toner från ett piano.....


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tycker låten passar stämningen i texten väl.

Snyggt vibrato på gitarren. Låter som depeche faktiskt, utan synthar. Bra. Så blev det grunge av det hela, jättesnyggt faktiskt..

Mixen låter väl helt okej? Harmoniska mixar är överskattade ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag är mer imponerad av låten och känslan i sången än själva orden som jag tycker är lite blarr. Men ok om det är vad som ska vara där så kanske du kan förstärka med ett surt ackord när du sjunger om det likadant med en kör, kakafoni, ett stycke skadat instrument hur nu det låter samt en riktigt falsk fadeout dvs. när man tror att låten fadeat ut så kommer den tillbaka som om inget hänt.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Mats

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 234
    • Visa profil
    • Spenatstrand

Gurano, jo jag hade nog inte tänkt det skulle låta lika i 'vers 2' liksom, blir för 'tradigt'
Asti, jag hade ev tänkt på lite stråkar som spelar under den 'ösiga' delen, men kanske bygga på, får prova.
Dividend, tack, depeche a la grunge, låter najs :)
Eko, jag tycker det är svårt skriva text, kanske blev den lite väl banal, eller vad menar du med 'blarr'?
Jo jag hade nog också tänkt prova lite 'svar' på texten.

Tackar, nu fick man lite energi att gå vidare med skissen
the amatör formerly known as flabb


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det är nog som så att jag inte gillar metaforerna helt enkelt. Du har något att säga men döljer det i allegorier som låter tillverkade och snäpp plötsligt försvinner andemeningen i det du vill säga och blir ett uppräknande av disharmonier. fade out och sårade instrument. Om du istället hade varit mer "på" och skrivit vad du egentligen tänker och tycker så hade det i alla fall för mig känts mer äkta. Bättre kan jag nog inte förklara det, låten håller och sången helt ok men lyriken förtar stämningen.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Skitbra låt.

Behöver slipas på bara. Den ösiga delen får gärna komma en gång till mot slutet. Sen hade det varit toppen tror jag om trummor, gitarrer och bas hade spelat helt synkront där. Lite hårdish rockish så...

Sången låter väldigt osäker. Inte så att det är särskilt falskt eller så. Mer som om du inte hade en aning om vad du skulle sjunga, att du var osäker på melodin.

Gött. Jobba på!



Utloggad Mats

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 234
    • Visa profil
    • Spenatstrand
Eko, väldigt konstruktivt, tack  :wub:
Fast jag får jobba mer med texten, svårt ;)

Tack Wernis, jo det var lite improvisation, kanske skall jobba lite på nåt 'tema' där hmm..
the amatör formerly known as flabb


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jo jag gillar musiken, Och idén.  Men sången har jag svårt för. Sångljudet är vasst och lite obehagligt, plus att det känns svajigt i överkant ibland.
Själva arrangemanget blir lite "lunkande" så jag gillade när det bröt av,  skulle kanske funnits utrymme för fler sådana tempoväxlingar.  :)

Edit: glömde säga att jag tyckte gitarrljudet var maffigt.  :)


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Det hårda riffet som infinner sig vid ca 108 sek måste ju givetvis återkomma, det var ju utan tvekan det bästa i låten. Varför inte avsluta låten med detta och bygga upp det till ett brutalt gitarrsoloparti. Sen kan det hela brytas av med ett sprucket pianoackord (gärna lite disharmoniskt) varpå du säger ngt subtilt med en röst präglad av desperation.  ;)

Sen kan du gärna höja guran på det partiet, alt. dubba den.

Jag fick lite vibbar av Led Zeppelins "Kashmir" av basgången. Så om du letar inspiration till stråkar eller dylikt, lyssna gärna igenom detta mästerverk!  :)

Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se