Kontrollrummet

Är jag hjärndö eller sitter mina öron fel???

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lonewind

Har suttit med den här låten alldeles för länge till att börja med. Sången är problemet. Har tagit om all sång utan att överdriva 40 gånger. Hur jag än gör så låter inte verserna bra.
Har tagit till melodyne för att jag visuellt ska se det öronen inte verkar höra. Har rättat till sången så den ligger perfekt men ändå tycker jag att det låter lite lite surt.

Har bifogat exempel.

På bitarna: "resides deep within" framför allt på in. att tonen är en mollters gör den ju extra känslig men den ligger ju rätt
och
"crying like a man" här mest på man, också mollters.

Sjunger Falskt.mp3

Är det någon annan som tycker att det låter småsurt eller har melodyne rätt och jag fel?


KillwithSkill

  • Gäst
Jag tycker det låter rätt. Men om du tycker det är surt eller knas så prova med att, när du lägger sång så dra på ett badrumsreverb i din lyssning. En del har svårt att sjunga med inear eller lurar. Det ger en helt annan känsla. Det knepet används ofta när sången känns fel. Prova ska du se. En del blir lite förvånade, andra inte alls. Inte för att jag tror att du har några problem alls. Det kan ju vara psykiskt. Du vet, så fort recordlampan lyser så går det myror i kroppen.


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
jag tycker åxo det låter helt rätt.
det låter knappast som falsktoner,kanske är det att du skulle velat ha en annan sångstil
som gör att du känner dig missnöjd?
dvs du kanske vill ha långa bäranade toner alá james hetfield ballad stil..
men det tycker inte jag..du har bra & personlig röst tycker jag

fast jag tycker att det låter för autotunat som det är nu
kanske du borde EQa fram basen i rösten litegran
om du vill bli av med luften i tonerna?

aja..det låter inte falskt i mina öron så jag försöker komma på vad det är som gör dig missnöjd
och jag kanske är helt ute & cyklar!! :P

vore kul att få höra hela låten sedan..lycka till :)

Larsson

http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad DrHans

  • DrHans studio
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
    • DrHans Studio
Låter bra!
DrHans Studio - Inspelningsstudio i Stockholm
Inspelning - Mixning - Re-amping
http://drhansstudio.com
Facebook: http://facebook.com/DrHansStudio


Utloggad unease

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
  • w
    • Visa profil
    • unease homepage
Jag håller med de andra, jag tycker inte att det låter falskt! Vissa ackord kan ju vara luriga att få till snyggt med gitarr, det kan låta lite halvsurt redan där. Men här hör jag inget som låter surt i mina öron, tvärt om!
www.unease.se - www.myspace.com/uneasemusic


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
'crying like a man' svajar till lite på 'man' men inte så mycket tonmässigt som styrkemässigt.
Jag hör inget falskt, tvärtom kanske för tillrättalagt. Lite som att skissa med linjal.
jag tror ditt dilemma är självförtroende. Vet att du kan nästa gång, så blir det bättre. Nu undrar du för mycket. Slänga på massa reverb i lyssningen skulle jag inte råda dig till.


Utloggad lonewind

Oj! Tack för jättemånga bra svar!

Det är nog mycket möjligt att det är just mitt självförtroende som sviktar.
Jag har kommit till någon sorts punkt där jag har pillat så mycket med min sång att jag inte tycker att någonting låter bra längre. Vet inte hur jag ska komma runt det. Som det är nu får jag hela tiden gå ut och fråga efter andras åsikter då jag inte litar på mig själv längre. Tror jag ska göra en nytagning av den här låten och sänka min självkritik till minimum och dessutom försöka tillrättalägga sången mindre i efterhand.

I vilket fall så kommer det nog upp en hel version av låten under halvfärdiga demos snart.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Oj! Tack för jättemånga bra svar!

Det är nog mycket möjligt att det är just mitt självförtroende som sviktar.
Jag har kommit till någon sorts punkt där jag har pillat så mycket med min sång att jag inte tycker att någonting låter bra längre. Vet inte hur jag ska komma runt det. Som det är nu får jag hela tiden gå ut och fråga efter andras åsikter då jag inte litar på mig själv längre. Tror jag ska göra en nytagning av den här låten och sänka min självkritik till minimum och dessutom försöka tillrättalägga sången mindre i efterhand.

I vilket fall så kommer det nog upp en hel version av låten under halvfärdiga demos snart.
Jag tror det bästa är om du kan hitta nån som sköter inspelningen o samtidigt den kritiska granskningen, medan du fokuserar på sången o uttrycket.


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music

Utloggad lonewind

Jag hatar att erkänna det men MrPhil har rätt. / Mikke  ;)  B)

Ja visst är det så.

Tror att jag har haft den här diskussionen och det svaret tidigare här.

Men jag måste ju tyvärr lösa det här på egen hand. Har ingen som är så duktig och har inte råd att spendera tid i en riktig studio. Så jag måste lära mig klara mig på egen hand.


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Jag hatar att erkänna det men MrPhil har rätt. / Mikke  ;)  B)

Ja visst är det så.

Tror att jag har haft den här diskussionen och det svaret tidigare här.

Men jag måste ju tyvärr lösa det här på egen hand. Har ingen som är så duktig och har inte råd att spendera tid i en riktig studio. Så jag måste lära mig klara mig på egen hand.

Lyft försiktigt på ena hörluren och stoppa ena fingret i örat eller vik örsnibben så du får finger i örat effekten. Du kan även prova att att hålla hakan i handen mellan tumme och pekfinger så att handen blir som ett skägg. En del sångare gör så ( jag vet inte hur fasen det funkar ). Jag själv kör med fingret i örat när jag sjunger för att få tonsäkerhet på svåra passager. / Mikke


Utloggad lonewind

Jag hatar att erkänna det men MrPhil har rätt. / Mikke  ;)  B)

Ja visst är det så.

Tror att jag har haft den här diskussionen och det svaret tidigare här.

Men jag måste ju tyvärr lösa det här på egen hand. Har ingen som är så duktig och har inte råd att spendera tid i en riktig studio. Så jag måste lära mig klara mig på egen hand.

Lyft försiktigt på ena hörluren och stoppa ena fingret i örat eller vik örsnibben så du får finger i örat effekten. Du kan även prova att att hålla hakan i handen mellan tumme och pekfinger så att handen blir som ett skägg. En del sångare gör så ( jag vet inte hur fasen det funkar ). Jag själv kör med fingret i örat när jag sjunger för att få tonsäkerhet på svåra passager. / Mikke

Den med skägget var ny för mig. Ska prova även om det låter som en sån där grej sångare håller på med som egentligen mest är ett psykologiskt stöd...


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil

Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Nej inte är det falskt inte. Det är möjligen i dom långa tonerna i slutet av varje versrad som kraften avtar något och därför låter lite tunnare. Jag tror att du i stället ska tänka på orden/budskapet i texten. Är känslan i textutförandet rätt så maskeras eventuella brister i en sångröst. Det är inte för inte som skådisar dessutom sjunger, just för att dom är skickliga på att tolka och leverera texter.


Utloggad valdez

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
I det här fallet hade det varit intressant att höra hur det lät innan du rättade till det med melodyne

Det som händer eller rättare sagt som det låter som är att du sjunger mer obestämt på ordet "man" det blir lite slött och ramlar ur....och kan uppfattas som du och ton inte riktigt är överens...men det kan också vara så att du vill ta en annan tonväg där helt enkelt..prova och sjung den ton som var tänkt från början!..Ibland kan ju instrumentets tonsvaj bli skumt gentemot rösten..de gnager på varann krockar eller hur man ska förklara, men jag tror nog att du förstår...dock tycker jag att den sång du har gjort här är helt ok..ett tips är att vara lite mer bestämd (dock ej överdrivet) i uttrycket på inledande fraser och avslutningsfraser då med tanke på text och låtval..

Du behöver inte känna dig osäker..du har en bra röst och bra låtar.


Utloggad lonewind

Nej inte är det falskt inte. Det är möjligen i dom långa tonerna i slutet av varje versrad som kraften avtar något och därför låter lite tunnare. Jag tror att du i stället ska tänka på orden/budskapet i texten. Är känslan i textutförandet rätt så maskeras eventuella brister i en sångröst. Det är inte för inte som skådisar dessutom sjunger, just för att dom är skickliga på att tolka och leverera texter.


Kan kanske hålla med till viss del att känsla och utförande kan kompensera en del för andra brister. Speciellt för otränade lyssnare.
Är det något jag är säker på i min sång dock så är det just utförande och känsla. (fast du kanske tycker annorlunda, det är väl lite av en smaksak också). Det är intronering jag är dålig på och också där min osäkerhet på mig själv hamnar.