Kontrollrummet

aROCKER - Deadly silverbirds in the sky

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Lägger också ut min BOND-festivallåt separat, har dessutom mixat om den litegrann!

« Senast ändrad: 28.06.2010, 10:36:24 by tsmalmbe »


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Häftig låt med så många olika partier. Jag vill minnas jag röstade på denna.

Först det som går att göra bättre:
Pianot i början låter inte bra med sustainpedalen nere, och lite stappligt spelat/programmerat tycker jag också. Same goes för orchestra hittarna, de känns som de ligger en aning offbeat. Tycker pianot ligger för högt på första versen. Hela mixen känns lite grumlig utan briljans.

Rockar: Trombonfiguren på hooken, att bara komma på en sån grej. :) Gitarrer, bas, trummor och sång är väldigt habilt framförda. Partiet med spökljud som går mot bas och rideklocka är genialt. Och som sagt ett väldigt kul arr. :)
DON'T PANIC


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Håller med Rattle att det var ett riktigt kul arr på detta men dessvärre så lät mixen så blaskig så den nådde inte riktigt fram för mig. Mycket Bond dock.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Väldigt fin låt! Man hör verkligen vilken tidsepok som är dominerande i dina influenser! ;)
Det skulle vara riktigt gött att höra denna inspelad och mixad mer påkostat och analogt. Nu känns det som om gitarrer, trummor och dylikt inte riktigt får den tyng som sig bör i ett arr av denna magnitud. Känns också som sången skulle kunna mixas lite bättre så det står ut mer.

aRocker, det skulle vara fint att göra ett samarbete ngn dag. Jag tror vi eftersträvar, eller iaf försöker eftersträva, samma ljudideal ungefär. Skål!
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


asti

  • Gäst
Originellt, rockigt och roligt arr! Pianot i början känns dock lite otajt.
Sången är bra, men låter "instängd". Ingen traditionell Bond-låt, men bra ändå!


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Längesedan jag var inne.
Kul med respons på låten nu först...var ett tag sen.

Sången ville jag skulle var in the FACE...
Sedan är det "burkiga" Sabbath guror men...iövrigt så kände jag mig nöjd.
Tyckte min låt var en av dom som hade ett bra ljud, där dom andra lät "fattiga".

Är nog ute och cyklar rejält i min mixning.

Fast här hemma låter det bra och det räcker för mig har jag insett.
Klart att jag ska göra nåt med dig Mikael...har en skön grej på G nu..ska jag skicka!?




Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kopierar mitt inlägg från röstningstråden:

Citera
Hemskt pianointro. Pedalen nertryck hela tiden? Och varför inte kvantisera när det är så otajt? Bra idé med stråkriffet som följer, men otajt även här. Mycket bra låt annars som haltar en hel del i framförandet tyvärr. Trombonen?? är ju hur cool som helst. Sticket framåt 160 är riktigt läckert och först här skulle jag kunna tänka mig detta till en Bond-film. Lite märkligt slut kanske, hade nog väntat mig någon slags sångvända till efter outrot.

 :)


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Klart att jag ska göra nåt med dig Mikael...har en skön grej på G nu..ska jag skicka!?

Ja för tusan, skicka över ngt så kan vi se om jag kan bidra med nåt kul! ;)
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Kvantisera...när allt utom pianot och stråkarna är inspelat live!?

Låten gjordes samma kväll också...och ska låta 70-tal!?

Ta en öl och chilla!, hehehehe! :rolleyes:


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kvantisera...när allt utom pianot och stråkarna är inspelat live!?

Låten gjordes samma kväll också...och ska låta 70-tal!?

Ta en öl och chilla!, hehehehe! :rolleyes:

Ah. Du har inte spelat in till klick? Då blir det ju svårt ja.


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Riktigt cool Bond låt men i början är det off beat...  Sången kan höjas och EQas lite på 4-5000 Hz. Som Bond-fan är jag impad och tacksam för bidraget!


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Kul med konkret kritik. Nu ska jag göra det och lyssna efter vad som händer då.
Jag är så grymt förvirrad vad det gäller EQ!

Vad det gäller offbeat mellan stråkar mm...så ligger det inte riktigt i mina händer...jag fick dom filer jag fick och jag tycker dom funkar.
Sustainen på pianot håller jag med om...sedan så är ju all grund inspelad samma kväll som låten skrevs, plus middag med tillbehör.
Jag känner inget större slitage...som studiotrummis hade jag kräkts om allt var "gomidda!", men det tycker jag inte.

Men mixa är tufft i mina ATH-50 lurar och känna, vad är "grejen".
Samtidigt så inser jag att en del inte riktigt har greppat att jag vill ha mitt "70-talsboff"! :D :) :o
« Senast ändrad: 17.07.2010, 00:53:05 by aROCKER »


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Det är bara i början som det är off beat med stråkarna (ganska rejält). Eq:t på sången är en smaksak så den kan du skippa om du känner för det. Men i mitt tycke vore det bra att sången går fram lite bättre. Härlig Bondlåt i alla fall!


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
OK!
Tror ändå att jag ska slänga på mer "glitter" på sången...som "amatör" så glider man inte igenom lika lätt med enkel prod.
Lägger väl ut en nyare version senare...instängda trummor nåt som du känner!?

Tack för bra feedback