Kontrollrummet

Dividend - Dong Tian ("vinter")

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Kinesisk vintervisa, urspr. från 2007, som inte finns på KR...

Restaurerade litegrann i veckan... Glad, kinesisk (?), gjord i kina, man kan skåda "kinesiska barn som leker i snön", när man hör den (sägs det)..


Behöver åsikter om arr (som är lite snabbt ihopplockat) och annat...
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Återigen lite lättsammare från dig. Men är på gränsen till det inställsamma. På något ställe låter det lite Gershwin och det är ju coolt.
Vad jag saknar är typiska kinesiska percussiva instrument
Kan dock inte se några "kineskiska barn leka i snön", och vet inte om jag vill se dem heller. Vi suktar ju efter sol och värme för tusan!
Men fint gjort som vanligt, divi


asti

  • Gäst
Lekfullt med växlingar mellan dur och moll. Sprittande tongångar, som mer påminner om vår än vinter, tycker jag!
Jag kan räkna till tre skrattande kinesiska barn i 5-årsåldern, som leker i vårsolen som smält bort det mesta av snön.
Ett par äldre kinesiska kvinnor sitter en bit ifrån och tittar leende på. De sitter i varsin brassestol med en öl i handen.
De diskuterar veckans travomgång och är så inne i detta att de inte märker att barnen snärjt in sig i taggtråd och
inte kommer loss. Nu skrattar inte barnen längre, men kvinnorna som är inne på sin fjärde öl tar ingen notis.
En samuraj kör förbi i sin nercabbade Hyundai och slänger några okvädesord till kvinnorna, som hytter med näven och
spottar efter honom. Just som kvinnorna avslutar travtipset tittar de upp och ser ett par geischor från ortens socialförvaltning
leda iväg de gråtande och rispade barnen till en väntande mini-van med texten "Dong Tian" målat över ena sidan.
Kvinnorna tittar på varandra och rapar.....eller nå´t.
  :o
Kan tyvärr inte säga något konstruktivt om arret, men för mig är det här skön musik!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Asti: Kul med bilder, kul med tankar! :)
Du konstruerade en uppsats i alla fall :)

Återigen lite lättsammare från dig. Men är på gränsen till det inställsamma. På något ställe låter det lite Gershwin och det är ju coolt.
Vad jag saknar är typiska kinesiska percussiva instrument
Kan dock inte se några "kineskiska barn leka i snön", och vet inte om jag vill se dem heller. Vi suktar ju efter sol och värme för tusan!
Men fint gjort som vanligt, divi

Nej, du har rätt. Jag begår genast rituellt självmord och ber en helig bön att aldrig blanda årstider på det viset igen :)
Sant, här är det varmt? Inte i skåne än? :)
Ja, denna komponerades 2007, ville väl mest fundera lite över arret under min inspirationsfattiga vår :)
Vet inte om jag kommer längre med denna. Lite tråkig, men trevlig melodi ändå :)

Tack båda!
https://soundcloud.com/user7789882