Kontrollrummet

Jonnerstone feat. Silverpilen - A Good Day To Die

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Börjar med lite info saxat från festivaltråden:

Tanken med mitt bidrag var väl att hålla mig så nära den klassiska Bondkänslan som möjligt med klassisk instrumentering och en pampig refräng. Sen tänkte jag lite på Live and Let die som ju är lite uppdelad och nästan är två låtar i en. Jag ville inte ha två låtar men iaf ett stick som bryter av lite från det övriga. Jag sjöng in en slasksång först där jag satte själve melodin. Sen skickade jag över det till min gode vän och vapendragare Tompa (aka Silverpilen) i Biscuit Barney som skrev text och bidrog med sin sköna stämma. Tyvärr så brakade hans ljudkort ihop precis när han skulle börja sjunga in, med låg och distad input samt minimal medhörning som följd. Så han fick helt och hållet chansa fram sina tagningar.  Spåren som jag fick lät inget vidare alls, så det krävde mycket efterredigering och komprimering och DeEsser och eq och pitchkorr. mm för att få fram ett någorlunda lyssningsbart resultat. Tyvärr gjorde detta att jag inte hann byta ut synthgitarren mot en riktig fender och att mina tänkta stämmor inte han läggas. Så det fick bli en snabbmix och skicka in i sista sekund i stort sett.
Men överlag är jag ändå nöjd med resultatet och tycker själv att det låter Bond på ett trovärdigt sätt och det tyckte tydligen dom flesta som röstade också   

Tompa känner sig väldigt revanschsugen när det gäller sången, så vi kommer att färdigställa låten ordentligt när hans utrustning funkar som den ska igen.

Sången ska sjungas om, synthgitarren i intro och outro ska bytas ut mot äkta dito, sångstämmor ska läggas. Nåt annat som ni hör som kunde tillföra något?
All typ av kritik är välkommen.........dock kommer jag inte att ändra på själva arret!!




A Good Day To Die - Vinnare av Kr festival nr 13 med 007 tema
[mp3=200,20,0,]http://musik.biscuitbarney.com/a_good_day_to_die.mp3[/mp3]

Micke


EDIT: Som lite kuriosa kan jag nämna att alla ljud förutom trumloop, congas och sång är från Hypersonic  :)
« Senast ändrad: 06.07.2010, 14:42:15 by jonnerstone »


asti

  • Gäst
Skitbra!! Vadå revanschsugen vad gäller sången - den är ju hur bra som helst! Lite dist har väl ingen dött av!  :)
Mycket Bond-känsla och jättesnyggt arr!


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Pompöst, vackert och oerhört välskapat enligt mig.. Sången är sååååå jäkla bra. Sicken röst!!
Det låter verkligen Bond av detta, men såsom en riktigt bra Bondlåt så håller den i alla möjliga sammanhang..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Stort grattis!
Mycket bra låt!
Som trummis så kan jag väl tillägga att jag inte får resning av trummljudet direkt, nåt att se över till nya versionen.
Men det låter stundtals charmigt till och med det för låten håller så bra klass!

Har gjort några smärre justeringar på min och ska även lägga ut den separat här med.

Cool Runnings


Utloggad BaconMcMuffin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 101
  • Better known as "Julianna"
    • Visa profil
    • Julianna's music on soundclick.com
Jonnerstone, it's a GREAT song, and it deserved to win!  I can't translate anything on my iPad (which is what I'm using at the moment), so I have no idea what everyone else has said.... But I can't imagine that it was anything but "awesome"!
The human theremin.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Great song! :)

(Grejt sång, i översättning :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jajamen - här låter det Bond!
Stråkarna låter som tagna ur en Bond-sampling-box. Även slutgitarren.
Riktigt bra komposition
sången är helt rätt utom kanske första versen
Satt och väntade på ett stick av helt annan karaktär men så blev det inte
men ändå mycket imponerande
skulle platsa i en kommande film
Titeln också perfa!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Mats

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 234
    • Visa profil
    • Spenatstrand
Låter hur bra o proffsigt som helst, kan hålla med om att det skulle vara en Fender med fast den som ligger är inte dålig. Sången låter hur bra som helst.  :wub:
En stark doft av Bond över låten också, rättvis festivalvinst, inget snack om saken.

Nu hoppas jag du inte glömmer bort KR utan att det blir en ny festivalstart snart - så man kan trixa lite på semestern ;)
the amatör formerly known as flabb


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Detta låter ju skitbra redan nu, så om han tror att han kan lägga bättre sång, du får på riktig Fender och får dit lite körer dessutom så kommer detta att bli hur grymt som helst!     :)
Me, Myself & I


clavinova

  • Gäst
Utan att ha röstat i festivalen tycker jag att denna var absolut bäst! Känslan och framförandet är 100% Bond. Tummarna i zenith mao.


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Voy-voy-voy!!!
Så djä....a bra.Solklar segrare.
Som en del varit inne på,en Tremolo vibrerande äggläges strata i inledningen skulle sitte fint.. ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Nåt annat som ni hör som kunde tillföra något?
All typ av kritik är välkommen.........dock kommer jag inte att ändra på själva arret!!

En sak som jag reagerade på var tremolot på sologuran. Jag tror det skulle låta 5 ggr bättre om ni skippade effekten. Visst, tremolo är ju förknippat med Bond-låtar, men i detta fallet känns effekten lite väl extrem.

I övrigt en jävligt bra låt!  ;)
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Första gången jag lyssnar på Bond-temat, har inte hört andra låter, trist men sant.
Nu lyssnar jag på vinnaren och måste säga att detta är på amatörmässigt basis brilliant!
Nu vet jag vilka som ska göra nästa James Bond låt: Coldplay. Om du skickar låten till dom!


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Tjo gott folk.  Har varit ute och rest och har inte haft tid att skriva nåt i tråden. Dock har jag varit inne och läst era kommentarer ibland.

Så jag tänkte svara lite nu.

Först tack alla för ert gillande, det uppskattas jättemycket.

Nu över till er som kom med lite synpunkter.

Asti: Jodå sången blev okej, men det krävdes en hel del trixande och mixande i efterhand med pitchshifter och andra hjälpmedel. Både Tompa och jag vet att han kan göra det bättre och med mer feeling. Men kul att det uppskattas ändå.

aRocker: Jo jag vet att trumloopen e lite lökig, men jag gillar hur den konstraterar till det övriga mer orkestrala, så den får bli kvar men kanske den kommer att kompletteras med nåt annat rytmiskt på sina ställen.......får se!!

Mats: Tackar tackar. Gitarren ska bytas ut. Jag vill att den ska låta helt helt äkta. Kommer att göra ett försök att spela det själv, men märker jag att jag inte får in feelingen så lämnar jag över den biten till nån mer kvalificerad (Wernis???)


MikaelEdebro: Hmmmm...du har en poäng, men jag tvekar ändå. Jag tycker att det blir ganska härligt flummigt och bryter av på ett lite ostädat sätt.....nån annan som tycker nåt om detta???


Och än gång tack till er andra också som givit oss ros och uppmuntrande ord!!!


Ny version kommer så småningom

Ny festival kommer också så småningom, men erfarenheten säger att köra en forumfestival under högsommaren inte brukar leda till några stora deltagar antal, och själv har jag fortfarande semester och har inte tid att att rodda en festival just nu, så ni får ge er till tåls eller hitta på nåt annat jippo under tiden :)

Micke

EDIT: Som lite kuriosa kan jag nämna att alla ljud förutom trumloop, congas och sång är från Hypersonic  :)



« Senast ändrad: 06.07.2010, 14:43:15 by jonnerstone »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Mats: Tackar tackar. Gitarren ska bytas ut. Jag vill att den ska låta helt helt äkta. Kommer att göra ett försök att spela det själv, men märker jag att jag inte får in feelingen så lämnar jag över den biten till nån mer kvalificerad (Wernis???)

Bara å hojta!


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Mats: Tackar tackar. Gitarren ska bytas ut. Jag vill att den ska låta helt helt äkta. Kommer att göra ett försök att spela det själv, men märker jag att jag inte får in feelingen så lämnar jag över den biten till nån mer kvalificerad (Wernis???)

Bara å hojta!

Tack  :)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Ska bli kul att höra den färdiga versionen. Jag tycker det här var den solklart bästa låten, framför allt sånginsatsen, men jag spar mina kommentarer om mixen tills allt är på plats.
DON'T PANIC


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Ska bli kul att höra den färdiga versionen. Jag tycker det här var den solklart bästa låten, framför allt sånginsatsen, men jag spar mina kommentarer om mixen tills allt är på plats.

Tack tack. Förhoppningsvis ska du inte tycka sämre om den färdiga versionen  :)

Men den dröjer ett tag än......


Micke


freddy

  • Gäst
Lyssnade som hastigast igenom festivalbidragen, men när denna låt började så kändes den direkt som en solklar vinnare. Tio gånger mer välskrivet och proddat än resten av startfältet enligt mig, grymt.

Får säga grattis, även om det är långt i efterhand :) Rätt låt vann helt klart.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Lyssnade som hastigast igenom festivalbidragen, men när denna låt började så kändes den direkt som en solklar vinnare. Tio gånger mer välskrivet och proddat än resten av startfältet enligt mig, grymt.

Får säga grattis, även om det är långt i efterhand :) Rätt låt vann helt klart.


Tackar så mycket  :)

Hoppas att få tid och lust att färdigställa låten med riktig gitarr och lite bättre sång som inte är så processad.

Skitkul att det gillas ändå  :wub:

Micke