Kontrollrummet

Asti - On and on (ny version)

gäst · 22 · 2900

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

asti

  • Gäst
Har kompletterat sticket med lite dragspel, försökt variera violinerna och hålla ut lite på slutackordet.
Bättre?
Här kommer en liten enkel sommartrudelutt, som jag i första hand önskar förslag på hur sticket kan göras "maffigare",
men är givetvis tacksam för alla kommentarer!  :)
Här finns inte mycket trummor att klaga på, bara en ensam bastrumma!  :)

Titel: On and on
Artist: Asti
Längd: 2:48
År: 2010
Musik & text: Asti

« Senast ändrad: 15.04.2011, 16:47:22 by asti »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tycker trummorna låter för lite...  :unsure:

Den är rar, den lilla låten. Kan inte komma på vad som kan lyfta sticket. Jag tänkte på en förflyttning innan sticket från (som nu) Am till Em men sen även till D innan det som kommer (sticket) men det gör inte att sticket växer för det...

Lycka till med detta angenäma lilla bekymmer.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Ja det här var ju en skön astilåt helt enkelt :)
Snyggt engelskt uttal har du! Jag har inget att tillföra med tips på arr.. däremot tänkte jag på att det kanske var väl mycket reverb på sången, iallafall på versen. När kompet i övrigt är så enkelt.. MEN jag lyssnar på laptopen så jag kanske inte alls reagerat på det om jag lyssnat i lurar..

Bra liten låt hur som helst!

http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Detta gillade jag mycket.. Lite engelskt 60-tal över detta kan jag tycka.. Avskalat & vackert. Fina harmonier & en oerhört harmonisk sång...
Kanonlåt helt enkelt...
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


asti

  • Gäst
Tycker trummorna låter för lite...  :unsure:

Den är rar, den lilla låten. Kan inte komma på vad som kan lyfta sticket. Jag tänkte på en förflyttning innan sticket från (som nu) Am till Em men sen även till D innan det som kommer (sticket) men det gör inte att sticket växer för det...

Lycka till med detta angenäma lilla bekymmer.
Ja, så länge det finns någon trumma med överhuvudtaget så lyckas jag väl förstöra den!  :lol:
Nej, låten är varken rar eller zip, men däremot mp3!  :rolleyes:
Skämt åsido, tror att det är mer arret som behöver förändras än harmonierna, men vet inte hur....
Tack för lyssning och tips!
/Asti


asti

  • Gäst
Ja det här var ju en skön astilåt helt enkelt :)
Snyggt engelskt uttal har du! Jag har inget att tillföra med tips på arr.. däremot tänkte jag på att det kanske var väl mycket reverb på sången, iallafall på versen. När kompet i övrigt är så enkelt.. MEN jag lyssnar på laptopen så jag kanske inte alls reagerat på det om jag lyssnat i lurar..
Bra liten låt hur som helst!
Vad roligt att du gillar låten Åsa!
Ja, versen har lite mer reverb än refrängen, men ändå inte mycket.
Kul att du gillar min "Vetlanda"-engelska!  :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Detta gillade jag mycket.. Lite engelskt 60-tal över detta kan jag tycka.. Avskalat & vackert. Fina harmonier & en oerhört harmonisk sång...
Kanonlåt helt enkelt...
Oj vad kul! Ja, det blir nog 60-tal över det mesta jag gör känns det som :unsure:.....
"Oerhört harmonisk sång" - nu känns det genast mycket lättare att gå upp och jobba i morgon bitti!  :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Snygg låt.

Gillar speciellt pianot och körarret.

Slutet är inte bra. Alldeles för abrupt.


asti

  • Gäst
Snygg låt.
Gillar speciellt pianot och körarret.
Slutet är inte bra. Alldeles för abrupt.
Roligt att du gillar låten!
Körarret är jag rätt nöjd med själv! Sedan kan det ju alltid sjungas bättre!  :)
Håller med om slutet, får försöka hitta på något där.
En refrängvända till kanske som tonas ut....? Kan bli för tjatigt är jag rädd för.
Räcker kanske med ett längre klingande slutackord....
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tycker trummorna låter för lite...  :unsure:

Den är rar, den lilla låten. Kan inte komma på vad som kan lyfta sticket. Jag tänkte på en förflyttning innan sticket från (som nu) Am till Em men sen även till D innan det som kommer (sticket) men det gör inte att sticket växer för det...

Lycka till med detta angenäma lilla bekymmer.
Ja, så länge det finns någon trumma med överhuvudtaget så lyckas jag väl förstöra den!  :lol:
Nej, låten är varken rar eller zip, men däremot mp3!  :rolleyes:
Skämt åsido, tror att det är mer arret som behöver förändras än harmonierna, men vet inte hur....
Tack för lyssning och tips!
/Asti

Det där sticket skulle kunna ha en trumpet eller annat blåsinstrument som lead och det spelar sextondelar (kan det heta så den här gången?). Lite Beatleskt blås som piggar till den med något fanfarliknande repetitivt, en melodi där sen sång och kör tar för sig av utrymmet. Ett struttigt spel från blås skulle pigga till låten och ge tempoändring, dubbelt så snabbt med sextondelar eller pratar jag om åttondelar? Månne inspirerad av "Stg Peppers" stil på blås...


Vad säger du?  Ska vi slå till?  ;)
« Senast ändrad: 20.06.2010, 23:39:14 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Gilbert o Sullivan rasslar upp i hjärnkontoret när jag hör denna - på ett positivt sätt. Intressant motfigur du gör med sång kontra musik på on and on-delen. Vad gäller trummorna så kan du en gång för alla slippa den kritiken genom att ladda hem freesetet av drumcore du kör då med ez-figurerna fast på drumcore tracket du får flytta lite cymbaler och sänt men det listrar du ut. Trevlig låt som ger trallkänsla.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Yepp - den gillas
En mycket radiovänlig refräng - fastnar som ett tuggummi i håret
Tänkte faktiskt i samma banor som Maxen när det gäller sticket - tänkte på trumpeten i Penny lane
Ett alternativ kunde vara ett dragspel - det ä ju lite franskt över detta engelska stycke
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


asti

  • Gäst
Tycker trummorna låter för lite...  :unsure:
Den är rar, den lilla låten. Kan inte komma på vad som kan lyfta sticket. Jag tänkte på en förflyttning innan sticket från (som nu) Am till Em men sen även till D innan det som kommer (sticket) men det gör inte att sticket växer för det...
Lycka till med detta angenäma lilla bekymmer.
Ja, så länge det finns någon trumma med överhuvudtaget så lyckas jag väl förstöra den!  :lol:
Nej, låten är varken rar eller zip, men däremot mp3!  :rolleyes:
Skämt åsido, tror att det är mer arret som behöver förändras än harmonierna, men vet inte hur....
Tack för lyssning och tips!
/Asti
Det där sticket skulle kunna ha en trumpet eller annat blåsinstrument som lead och det spelar sextondelar (kan det heta så den här gången?). Lite Beatleskt blås som piggar till den med något fanfarliknande repetitivt, en melodi där sen sång och kör tar för sig av utrymmet. Ett struttigt spel från blås skulle pigga till låten och ge tempoändring, dubbelt så snabbt med sextondelar eller pratar jag om åttondelar? Månne inspirerad av "Stg Peppers" stil på blås...
Vad säger du?  Ska vi slå till?  ;)
Bra tips! Tror att det behövs något annorlunda eftersom det inte är några trummor.
Tack för det!
/Asti


asti

  • Gäst
Gilbert o Sullivan rasslar upp i hjärnkontoret när jag hör denna - på ett positivt sätt. Intressant motfigur du gör med sång kontra musik på on and on-delen. Vad gäller trummorna så kan du en gång för alla slippa den kritiken genom att ladda hem freesetet av drumcore du kör då med ez-figurerna fast på drumcore tracket du får flytta lite cymbaler och sänt men det listrar du ut. Trevlig låt som ger trallkänsla.
Gilbert O'Sullivan - det var en udda figur som gjorde en del rätt fina låtar! Jag gillade t.ex Alone again kommer jag ihåg.
Kul att få lite tips på trummor! Tack för det! Just på denna låten vill jag bara ha den markerande bastrumman, men
jag ska kolla upp Drumcore!
Trallkänsla - är det ont i knäna och ont i armen efter att ha legat och skruvat trallgolv?  :rolleyes:
Tack för lysssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Yepp - den gillas
En mycket radiovänlig refräng - fastnar som ett tuggummi i håret
Tänkte faktiskt i samma banor som Maxen när det gäller sticket - tänkte på trumpeten i Penny lane
Ett alternativ kunde vara ett dragspel - det ä ju lite franskt över detta engelska stycke
Tuggummi i håret låter inget vidare.... :wacko:
Ja, jag ska fundera vidare på "stick-idén", nå´nting åt det hållet tror jag på!
Hade jag bytt elpianot mot dragspel hade det nog blivit rätt mycket franskt, det är sant!
Ska ta dragspelet i övervägande, men då får det nog bli med hjälp av MaxB, som vad jag minns är duktig på "riktigt" sådant!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
En låt som P McCartney kunde ha gjort. Kanske inte till Beatles men till nån annan, kanske asti, vem vet? Som den där låten han skrev till hon jag glömt bort namnet på, alltså den tidsperioden mitten på 60-talet
Ok, det är lite digital dist på sången på vissa ställen
När baskaggen kommer in, som är lite odistinkt i soundet, kunde man kanske efter ett tag önska sig nåt kantslag, hihat, tamburin eller nåt som spelar baktakt, som elpianot gör. Stråkarna är mest utfyllnad - där skulle du kunna göra nån melodi som spelar mot eller med sången, som liksom svarar sången.
Vad gäller riffet, antar att det är där gitarrena spelar ensamma. Mixa ner dom och kör dom baklänges och tona upp dom in i mixen. Nä, alltså jag vet inte.
Slutet är lite rumphugget, men skulle nog funka om elpianot låter slutklangen tona ut.
Men bra sång som vanligt, körer och gitarr, och en fin liten melodi.


asti

  • Gäst
En låt som P McCartney kunde ha gjort. Kanske inte till Beatles men till nån annan, kanske asti, vem vet? Som den där låten han skrev till hon jag glömt bort namnet på, alltså den tidsperioden mitten på 60-talet
Ok, det är lite digital dist på sången på vissa ställen
När baskaggen kommer in, som är lite odistinkt i soundet, kunde man kanske efter ett tag önska sig nåt kantslag, hihat, tamburin eller nåt som spelar baktakt, som elpianot gör. Stråkarna är mest utfyllnad - där skulle du kunna göra nån melodi som spelar mot eller med sången, som liksom svarar sången.
Vad gäller riffet, antar att det är där gitarrena spelar ensamma. Mixa ner dom och kör dom baklänges och tona upp dom in i mixen. Nä, alltså jag vet inte.
Slutet är lite rumphugget, men skulle nog funka om elpianot låter slutklangen tona ut.
Men bra sång som vanligt, körer och gitarr, och en fin liten melodi.
Du tänker nog på Mary Hopkins va? Those were the days. Det var en rätt skön låt!
Digitala disten på sången ska jag kolla upp! Funderade på, precis som du säger, en hihat, tamburin e.d, men bestämde mig för att ha det "rent".
Ja, stråkarna tänkte jag skulle understödja och inte konkurrera med sången, men lite fantasifullare kan det säkert vara!  :) Få se vad man kan hitta på....
Slutet ska jag försöka hitta på något med så att det inte är så avhugget.
Tack för lyssning och nyttiga kommentarer!
/Asti


asti

  • Gäst
Har nu kompletterat sticket med dragspel, varierat violinerna, samt förlängt slutackordet något.
Tror inte jag vill lägga så mycket mer jobb på denna, utan får nog anse den vara klar.(såvida inte den nya versionen döms ut totalt förstås)
Bättre?


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Kontemplativt, lite rensning i sångspåret? Smask och grejer är kvar...

Tycker låten är lite småmysig (glad :P ) för att ha en eftertänksam text :unsure:

Eller vad vet jag... Men påminns om sån här karusellmusik, när man satt på en plastponny som liten :)

Och det är ju kul..
https://soundcloud.com/user7789882


asti

  • Gäst
Kontemplativt, lite rensning i sångspåret? Smask och grejer är kvar...
Tycker låten är lite småmysig (glad :P ) för att ha en eftertänksam text :unsure:
Eller vad vet jag... Men påminns om sån här karusellmusik, när man satt på en plastponny som liten :)
Och det är ju kul..
Jaså, det finns "smask och grejer" i sångspåret? Antar att du menar på leadsången i verserna, ska undersöka det!
Nja, låten går rätt mycket i moll och det är väl bara den lite struttiga takten som lättar upp stämningen en aning tycker jag.
Annars tycker jag nog själv att den lite eftertänksamma stämningen behålls..... :unsure:
Kul att jag väcker liv i dina barndomsminnen!  :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
yepp - dragspelet blev bra!
Så - bättre it is!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


asti

  • Gäst
yepp - dragspelet blev bra!
Så - bättre it is!
Skönt! Då gör jag nog inte mer åt denna!
Tack för feedback!
/Asti