Kontrollrummet

Hjälp med mixning av rock.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JimmyN

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Hej,

Jag har en mixuppgift i min ljudteknik-kurs. Vi har fått ett flerspårsmatrial från en live-spelning att jobba med.
Jag har gjort en mix som jag inte är nöjd med. Jag kan dock inte riktigt sätta fingret på vad det riktiga problemet är. Jag tycker både att den låter vass och "dull" på samma gång. Det är som att den är bright OCH mörk.

Kan ni ge lite pointers? Låten är sådär och den är inspelad under något slags livegig men jag tror man kan få till det lite bättre än jag fått det.

Spåren var:
OH 1
OH 2
Kick
Snare över och under.
Tom 1, 2 och 3
Gitarr 1 och 2
Bass
Lead vocal + 2st kör

Här är en 320kbps Mp3'a.
http://dl.dropbox.com/u/6219534/mix/Testmix1_rock.mp3

Stort tack på förhand! Jag är ganska noob så jag suger åt mig av det jag kan få.

Mvh / Jimmy


« Senast ändrad: 16.06.2010, 00:19:57 by JimmyN »


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
När du kört fast och inte får till det är det lika bra att börja om från början enligt mig. Sen låter det grötigt. Men diskuterar ni inte som går på kursen med varandra? Din handledare?
« Senast ändrad: 16.06.2010, 16:35:13 by Odrörir »
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad tsmalmbe

Bra tips, håller med. Det kan kännas tungt att dra ut alla pluggar, men när man gör det om så blir det ofta bättre, med mindre skruvande. Vid fjärde inserten man lägger på är det ofta tid att fundera på att börja om :).

KISS! Få det att låta bra balansmässigt utan pluggar. Jobba sen på frekvenser. Add spices. Done.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad JimmyN

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Tack för inputen!

Kursen är på distans och jag tycker det är alldeles för dåligt drag på diskussionsplanket i kursen. Vill därför få fler åsikter.

Ja det låter grötigt! Håller med! Men jag blir liksom inte klokare av den typen av kommentarer. Skulle vilja ha förslag på vad som skulle kunna tänkas maska  vad och vilket element det är som känns grötigt.

Mvh / J


Utloggad tsmalmbe

Klipp allt vid 100Hz (-12dB exempelvis) och kolla om det blir bättre. Sänk sedan klippfrekvensen på bas och bastrumma. Hör du skillnad? Mindre gröt? Om inte, så är det inte problemområdet.

Nästa grötområde är kanske vid 500-1500. Mutera en helhet i gången bort, lyssna vilken som är mest störande.

Som mixtaktik kan det vara bra (när du nu en gång börjar om) att välja fokus: vad är viktigt. Koncentrera dig sedan på det. Undvik att höja frekvenser med eq. Det är "add spices"-delen, det gör du till sist.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad JimmyN

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 11
    • Visa profil

Utloggad tsmalmbe

Har lyssnat lite och jag tycker balansen är det största problemet. Plus att gitarrpaketet bör ekvaliseras.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Hmmm....
Har du till gång till Wavelab? Där kan man ju se hur ljudet ligger fördelat,för länge sedan gjorde jag en grej med EKO här på forumet,med hjälp av just Wavelab fixades mixen till så att den blev riktigt bra  :)
Lycka till med din kurs förövrigt!!!! :)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad tsmalmbe

Voxengo SPAN (VST) gör spektrumanalys. Det berättar mycket åt den som kan tolka det, mycket lite om man inte vet vad man ser efter.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Danny Dee

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
Börja om. Det är lättast.
Jag skulle börja med bara OH mickarna och sen dra in instrument och sång tills jag får en hyfsad balans. Sen fetar man till det med direktmickarna på trummorna.
Fast det beror ju på kvaliten på OH spåren. Låter dom inte alls bra hade jag börjat med trummor och bas, sen sång och sen gitarrer.

Men det är ju bara min egen variant på livemixar :)

*edit* Oj glömde ju hålla med tsmalmbe om 100hz klippet. Funkar nästan alltid!

/D
« Senast ändrad: 23.07.2010, 12:31:02 by Danny Dee »