Kontrollrummet

Tokai - Porttelefon Blues

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
LÅTNAMN: Porttelefon Blues
ARTIST/GRUPP: Tokai
GENRE: Blues
LÅTLÄNGD: 3 min, 4 sek
KOMPOSITÖR: Tokai
PRODUCENT: Tokai
EV. MEDVERKANDE: Okänd pianist och dito trummis
INSPELNINGSÅR: 2010
Har två mixningar av låter, en mer livlig, den andra mer återhållsam (mer kompression). Önskar jag kunde lägga upp bägge.
Har här lagt upp den mer livligare,sas.
Jag har inga direkta frågor ang låten. Kanske för mycket bas? Låten var kul att göra kan jag säga. Men kritik och synpunkter mottages och behandlas som vanligt. (låter som en byråkrat på Avdelningen för inkommande musikaliska projekt)

Gammal text inspirerad av Gunnar Wiklunds låt Tala närmre (eller vad den heter)

Text:
1. Tala närmre i din porttelefon
viska ömma ord intill mikrofon
Jag vill komma upp till dig!

Porttelefon blues

2. Len om kinden doftar gott av dyr parfym
Jag ser bra ut i min nya kostym
Vill du inte låta mig få komma upp? - jag vill komma upp!

Porttelefon blues

« Senast ändrad: 14.06.2010, 19:27:18 by Tokai »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Finfint sväng.

Sången är för låg.

Hur kan pianisten och trummis vara okända? Gjort av byggstenar?

Pianot får gärna komma ut ur garderoben. Kändes något instängt.

Kul text. Gött!!!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Inte illa alls. Låter som ett gäng som spelar live, kanske förutom pianot då. Tycker du skall vara försiktig med kompressorn här :)

Pianisten går inte av för hackor, de där utbrotten gör verkligen låten. Ja, och texten då!

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Finfint sväng.

Sången är för låg.

Hur kan pianisten och trummis vara okända? Gjort av byggstenar?

Pianot får gärna komma ut ur garderoben. Kändes något instängt.

Kul text. Gött!!!

Fixat,
Jag slängde ut det gamla pianot mot ett annat. Det var inte så fysiskt jobbigt.
Höjde sången ett snäpp
Pianisten, he he, hittade jag på en diskett med massa midifiler. Måste tillhört nåt program. Men här finns flera hundra midifiler med piano och jag vet inte vem som gjort dom, men de är verkligen coola, blues och New Orleanskomp
Trummisen är också en midifil också av okänt ursprung


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Inte illa alls. Låter som ett gäng som spelar live, kanske förutom pianot då. Tycker du skall vara försiktig med kompressorn här :)

Pianisten går inte av för hackor, de där utbrotten gör verkligen låten. Ja, och texten då!



Hejsan! Denna version är lite mer lös hållen, är nog bäst då. Har nu uppdaterat den lite.


asti

  • Gäst
Svänger riktigt skönt här! Underbart pianospel (vem det nu är), men
gitarren är inte tokig den heller och kanske skulle upp ett snäpp....
Sången i "refrängen" tycker jag också kunde höjas en aning!
Kort men fyndig text!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt gung. Bra instrument, pianot är cool - upp med sången
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Yea man - dig it!
Bra gung på denna
Snyggt användande av midifiler
Bra pianoljud
Faktiskt livekänsla över det hela
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Wernborg och Dividend har jag svarat : Tack boys för lyssning

asti: Ja, vem pianisten är, no clue.
Har nu dragit upp gurorna ett snäpp + refr-partiet
Säger som du, tack för lyssning och kommentar

MaxB

Har dragit upp sången + refr där huvudstämman låg lite dold.
Visst är pianot coolt. Tänk att att hitta hundratals midifiler på en diskett, säker 15 år gamla.

cykeln

Visst gungar det bra. Kopplade in midifilen i ett pianoprogram och gjorde låten därefter. Klart att jag måste redigera en del; pianosnubben lirar ju som en galning hela tiden, så jag måste plocka bort en del broderier.


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Skönt gung, låter bra
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Tackar, flabb!
Skönt att ha en cool pianist och en trummis som håller takten och dessutom svänger. Känns som om man hyrt in några proffsmusiker. Fast själv måste man ju levera nåt. Tycker gitarrfigurena funkar rätt bra. Och basen spelar det den ska. Men sången är väl inte så bluesig, har inte röstresureser därtill. Gillar dock kören (om jag får säga det själv). Kanske är ljudbilden något mullig, vet inte.
Nu var det inte att bara spela till färdiga midi-filer utan det behövs rätt mycket redigering. Pianot t.ex spelar figurer hela tiden så dom tog jag bort där sången är och viceversa.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
På sången måste jag nästan rekommendera Marre? Fick den spontana idén att hon skulle kunna göra nåt grymt på den här? (Lyssnade nyss på den andra blueslåten i listan.)

Kunde bli grymt.. Om hon vill alltså.

Mycket blues (& soul) i den rösten...
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Inte mig emot, verkligen!
Men kan hon vilja "jag ser bra ut i min nya kostym"? :D (Hon är kanske chef nånstans...)
Sen "len om kinden"  betyder att man har rakat sig fint...
Men vänta nu, missade. Vad menar du med den andra blueslåten i listan?
« Senast ändrad: 17.06.2010, 19:03:47 by Tokai »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hehe lyssnade aldrig på texten :D

Du har rätt, blir kanske svårt :) Den där "marre och marodörerna" menade jag..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Bra jobbat, diggar speciellt gitarrfyllnaderna. Allt har du fått väldigt levande, förstår att det varit väldigt klipp och klistrande med alla midifilerna!


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Skön låt!

Jag tycker du fixar sången alldeles galant! Du låter lite som en gammal nedrökt blueslirare från Söder. Inget illa menat alltså, det låter skitbra och sången passar låten perfekt!  ;)

Pianot låter ju fantastiskt bra för att vara midi. Det enda som låter kasst är fillet vid ca 1:46, det borde du nästan skala bort.
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
91:an
Tack för lyssning, ja jag är rätt så nöjt med gitarrfigurerna. Tog lite tid innan jag fick in dom. Eftersom det inte är någon extra sång i refr - partiet (förutom kören) behövdes det nåt som spelar lite mot refr- sången. Egentligen är det två gitarrer, båda panorerade kl 10 och 14, sas, men de låter mest som en (1) gura tycker jag nu så här i efterhand

MikaelEdebro
Hejsan! Kul att du gillar! Pianot är bra, men om jag fattat det rätt så är det inspelat direkt till midi. Som jag sagt tidigare - av någon som jag inte vet vem (fann midifilerna på en diskett)
Partiet 1:46 är tror jag där pianisten gör en drill. Varför funkar inte det?
Sen är det kul att du gillar min röst i denna genre, lite mer whiskey också sen är det inga problem. Jag är alltid sugen på prova olika stilar!
« Senast ändrad: 19.06.2010, 19:04:52 by Tokai »


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
MikaelEdebro
Hejsan! Kul att du gillar! Pianot är bra, men om jag fattat det rätt så är det inspelat direkt till midi. Som jag sagt tidigare - av någon som jag inte vet vem (fann midifilerna på en diskett)
Partiet 1:46 är tror jag där pianisten gör en drill. Varför funkar inte det?
Sen är det kul att du gillar min röst i denna genre, lite mer whiskey också sen är det inga problem. Jag är alltid sugen på prova olika stilar!

Drillen låter onaturlig. Det är i stort sett det enda som jag reagerade på, annars hade pianot nog kunnat passera som ett riktigt, iaf vid ytlig lyssning. Det låter nästan som det blivit knas i kvantiseringen eller att samplingsprogrammet helt enkelt inte fixar såpass snabba toner. Det är så synd att sabba ett annars grymt piano med ngt som verkligen skriker MIDI.  :)
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Pianot är på riktigt. Även vid "ytlig lyssning". Om jag har fattat det rätt så är detta piano inspelat med ett digitalt piano med midi direkt in. Sen är det förstås klart viktigt vilket pianoprg man spelar upp det med. Jag kör med ett Upright piano i Akoustik piano. Nu efteråt kan jag faktiskt höra att det inte flyter så naturligt det där stället som vi pratar om. Inga problem att byta ut det mot något annat. Den här okända pianisten har en drös andra fills att bjuda på.
« Senast ändrad: 21.06.2010, 21:53:22 by Tokai »


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Tokai låter bra på svenska också. Den här låten var kul att lyssna på  :D. Imponerande att du orkat klistra ihop pianot samt att det låter så naturligt.
Gott jobb
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Bra jobbat! Härligt gung och skön ljudbild. Mumsigt!


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Stajo:
Det har blivit några låtar på svenska på sistonde. Men jag söker mig fram. Tar lite enklare texter först. Det är ju så naturligtigt att sjunga på svenska - ingen kritik va gäller det svengelska..
Pianomidit var helt naturligt från början, det var bara en fråga om att ta bort det man inte ville ha på vissa ställen, samt copy & past

Zorrow:

Tack för kommentaren! "Mumsigt" - den smakar bra!