Kontrollrummet

GuRaNo - Jag drar hem

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Arr:
Musik - Gurano
Sång - Gurano


Hmmm
Att våga eller inte våga. Jag har aldrig sjungit offentligt eftersom min röst suger skit :)
Men här kommer en liten sångövning jag gjorde för några veckor sedan (med lite tips från Eko). Det är endast lite sång men den får räcka  :unsure:

Säg gärna vad ni tycker om musiken å annat. Vad kan bli bättre? Vad ska jag tänka på? osv

Ha det gott å trevlig helg ;)
Gurano

[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Gurano_sjunger.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 11.06.2010, 22:58:49 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Unikt och kul. Lite Bob Hund-aktigt.

Men.... gitarrerna låter inget vidare. Apa rent ut sagt. Tror du har breddat den på nåt skumt sätt. Chorus i överflöd? Distsoundet är i grunden bra, men jag tror på ett snustorrt och chorusfritt sound.

Samma med sången. Reverb i massor.

Din röst är perfekt för låten så du behöver inte dränka den i effekter. (Telefongrejen är dock cool.)

Ett subtilt reverb på mastern tror jag räcker. Låter lite överkomprimerat, fast bara ibland.  :unsure:

Mixa klart så blir detta kalas.



Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Tycker verkligen inte att din sång är dålig. Tror mycket av svajjigheten i dagsläget beror på att du är ovan att sjunga och inte riktigt hittat stabiliteten. Du har helt klart potential! Det är bara att sjunga på. Efter ett tag vänjer man sig vid sin egen röst och då kan man lyssna lite mer "objektivt".

Det är samma för mig, jag försöker jobba upp kraften och stabiliteten i rösten. Sen kan man göra väldigt mycket med EQ och kompressorer. Jag har märkt att sången ibland låter mer/mindre falsk vid vissa EQ/kompressor-inställningar och beroende på vilken volym man lyssnar på. Någon som upplever samma sak eller är det bara hjärnspöken?
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Ja för tusan,det där var väl inget du behöver skämas för!! ;)
Låter riktigt bra,och har hört så mycket som är sämmre,kör/öva på ska du se att det lossnar mer och mer.
Det enda jag tycker du kan tänka på är vibratot som var lite förmycket emellanåt!
PS.Snart är det väl dags för en annan att oxo komma ut ur garderoben.. :lol:
« Senast ändrad: 12.06.2010, 03:40:49 by uriah »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 253
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Javisst Gurano där ser du - bra rektioner på din röst. Grattis till debuten då i offentlighetens ljus. Wernis klagade lite över för mycket reverb - fortfarande  :lol: Då skulle ni ha hört det jag har hört tidigare mycket mer vill jag lova.
Uriah jag coachar gärna dig med.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Go go go!
Absolut, din röst är ett till godkänt instrument.
Öva öva öva och svajet på en del toner blir stabilt.
Öva öva öva och uttrycket i vissa passager blir kanon.
Tonerna sitter hur rätt och lätt som helst.
Var lycklig över att du nu har ett till instrument som ska användas på dina inspelningar!

Sommar och vind!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Unikt och kul. Lite Bob Hund-aktigt.
Men.... gitarrerna låter inget vidare. Apa rent ut sagt. Tror du har breddat den på nåt skumt sätt. Chorus i överflöd? Distsoundet är i grunden bra, men jag tror på ett snustorrt och chorusfritt sound.
Samma med sången. Reverb i massor.
Din röst är perfekt för låten så du behöver inte dränka den i effekter. (Telefongrejen är dock cool.)
Ett subtilt reverb på mastern tror jag räcker. Låter lite överkomprimerat, fast bara ibland.  :unsure:
Mixa klart så blir detta kalas.
Tackar
Jo reverb är det, framförallt på den del där jag säger "du säger" - men som Eko skrev lite längre ner så var det massor förut på allt :) Ska se över det igen dock - ska oxå se över komprimeringen. Gura-ljudet får jag fundera på för i mina öron är det läckert  :wacko:

Tycker verkligen inte att din sång är dålig. Tror mycket av svajjigheten i dagsläget beror på att du är ovan att sjunga och inte riktigt hittat stabiliteten. Du har helt klart potential! Det är bara att sjunga på. Efter ett tag vänjer man sig vid sin egen röst och då kan man lyssna lite mer "objektivt".
Det är samma för mig, jag försöker jobba upp kraften och stabiliteten i rösten. Sen kan man göra väldigt mycket med EQ och kompressorer. Jag har märkt att sången ibland låter mer/mindre falsk vid vissa EQ/kompressor-inställningar och beroende på vilken volym man lyssnar på. Någon som upplever samma sak eller är det bara hjärnspöken?
Tackar
Du har helt rätt i att svajjigheten beror på att jag är ovan - men det lägger sig kanske ju mer jag sjunger.

Ja för tusan,det där var väl inget du behöver skämas för!! ;)
Låter riktigt bra,och har hört så mycket som är sämmre,kör/öva på ska du se att det lossnar mer och mer.
Det enda jag tycker du kan tänka på är vibratot som var lite förmycket emellanåt!
PS.Snart är det väl dags för en annan att oxo komma ut ur garderoben.. :lol:
Tackar
Hehe vibratot var inget jag gjorde med flit - det blir så när man inte kan sjunga riktigt.
Joina mig genom att komma ur garderoben du med - då e vi två ;)

Javisst Gurano där ser du - bra rektioner på din röst. Grattis till debuten då i offentlighetens ljus. Wernis klagade lite över för mycket reverb - fortfarande  :lol: Då skulle ni ha hört det jag har hört tidigare mycket mer vill jag lova.
Uriah jag coachar gärna dig med.
Jag kan bara tacka för din hjälp - utan vårt PM-utbyte hade jag nog aldrig lagt ut denna för pålyssning :)

Go go go!
Absolut, din röst är ett till godkänt instrument.
Öva öva öva och svajet på en del toner blir stabilt.
Öva öva öva och uttrycket i vissa passager blir kanon.
Tonerna sitter hur rätt och lätt som helst.
Var lycklig över att du nu har ett till instrument som ska användas på dina inspelningar!
Sommar och vind!
Man tackar :)
Jo nog är det ett instrument till, men jag känner att jag inte är i närheten att behärska det, jämfört med de andra instrumenten jag spelar (inte för att jag behärskar de heller :D )


SÅ.............ni ska alla ha tack för kommentarerna - det gör att jag kanske fortsätter att försöka sjunga ibland. Det var lite jobbigt att lägga ut denna tycker jag nog  ^_^
Jag kommer dock att fortsätta fråga om ni KR-medlemmar vill sjunga eller lira annat i mina små bidrag - för det är kul med colabb

Ha det gott
Gurano

PS! Har ändrat lite på reverbet på sången - hoppas att det blev mindre?
« Senast ändrad: 12.06.2010, 12:15:25 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!