Kontrollrummet

Forumfestival 2, "Sommardänga" starttråd

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Okej nu är det dags att dra igång sommarfestivalen. Sommarfestival var de flesta överens om. För att göra det lite mer specifikt och reglerat i denna tävlig så är reglerna som följer:

En sommardänga med ackordföljden C G Am F i Versen. (enligt Linkowich riktiga ordning)
Refräng och brejk i valfri ackordföljd.
Ett brejk som går i 5/4 dels takt.
Färdiga filen i mp3format, maxvärden:
44khz, 192kbps,
Maxtid 3min och 30 sekunder, (men den får vara kortare)
Deadline Söndagen den 10.e Juni.
När ni är färdiga pm:a mig om vart det skall skickas.

Tillägg till reglerna efter diskussion i tråden:
Bidraget skall vara en tidigare outgiven egen komposition. D v s inte tidigare presenterad på officiella forum ellre liknande.
I sann forumanda att man är välkommen att samarbeta kring bidrag om man känner för det.


Nu kanske ni tycker att det känns lite besvärligt med 5/6 och ackordföljd, men tanken är att det är roligt att det finns lite jämförande grunder. Variationerna kommer säkert att bli mycket stora ändå.

Anmälan är bindande så till vidare att om man inte lyckas lämna in ett bidrag så kommer man att vara tvungen att göra offentlig avbön i ”fyskämstråden”.  :) Vi kommer också att tjata på alla, under tiden så att vi får många fräscha bidrag som möjligt.

Jag skall försöka göra som Sixties och ge en del inspiration till sommarlåtar i tråden. Diverse youtube-länkar är att vänta m a o.

Kom igen och anmäl er nu   :)

Egget

Anmälda:
carl cadello
pirateKING
DjViss
mahan
tsmalmbe
idf
oBBa
Puzzlät
Wernborg
Zyan
Stajo
Torwald
Linkowich
humleklo
SvartSaft
djonas
Rattlesnake
« Senast ändrad: 28.05.2007, 22:58:32 by egghuvud »


Utloggad carl cadello

Om jag har en färdig låt lördagen den 9:e juni, anmäler jag mig då.   ^_^

Nä! räkna in mig redan nu.


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Ett brejk som går i 5/6 dels takt.

Det är 5/4 vi pratar om va? 
Sjättedelsnoter måste jag ha missat annars... :unsure:


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Ett brejk som går i 5/6 dels takt.

Det är 5/4 vi pratar om va? 
Sjättedelsnoter måste jag ha missat annars... :unsure:


Sorry mitt fel Naturligtvis skall det vara 5/4 dels takt. Ändrat och rättat och må stor skam och nesa drabba mig.


Utloggad Puzzlät

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
    • www.danielhindrikes.se/
Nu blir man säkert idiotförklarad, men vad menar ni med ett brejk??


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Ett brejk som går i 5/6 dels takt.

Det är 5/4 vi pratar om va? 
Sjättedelsnoter måste jag ha missat annars... :unsure:


Sorry mitt fel Naturligtvis skall det vara 5/4 dels takt. Ändrat och rättat och må stor skam och nesa drabba mig.



Neeeejdå, ingen skam!!!  :lol: Lätt att det blir fel av bara farten ju.

Men kanske man skulle vara snäll och generellt bara kalla det "femtakt" så slipper man eventuella dispyter sen huruvida det är 5/4 eller 5/8 osv... En del ställer ju gärna metronomen på 70 där andra gärna ställer den på 140, fastän de sen lirar in i samma typ av takt....liksom...

Går det att förstå vad jag menar nu?  :unsure:


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Nu blir man säkert idiotförklarad, men vad menar ni med ett brejk??

Puh! detta var svårare än man trodde. Någonstans i låten så finns det en figur eller del som frångår den annars traditionella ordningen med verser och refränger. Det bruakr man kalla brejk.

Angående Likowitchs utsaga så kanske vi skall enas om att kalla det för femtakt. Så blir det inga oklarheter. Är ni på killar?


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Nu blir man säkert idiotförklarad, men vad menar ni med ett brejk??

Oansvarigt att inte veta att ett brejk är en chokladbit  :P / Mikke


Utloggad Puzzlät

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
    • www.danielhindrikes.se/
Oansvarigt att inte veta att ett brejk är en chokladbit  :P / Mikke
Det var min första tanken, men efter att ha försökt i flera timmar att få in chokladbiten i datorn så gav jag upp.


DåligtGehör

  • Gäst
C G Am F exakt som det står eller får man göra substitutioner och alterationer som t.ex maj7:or, andra basar etc.

---

Inte för att jag skall vara med men ändå.


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
C G Am F exakt som det står eller får man göra substitutioner och alterationer som t.ex maj7:or, andra basar etc.

Inte för att jag skall vara med men ändå.

Substitutioner borde inte tillåtas tycker jag, då kan man i princip dra det hur långt som helst ifrån grunden  :blink:

Däremot borde man få färga ackorden efter tycke och smak (sålänge man inte skiftar dur/moll). Samma sak med basen, där borde man ju tillåta andra bastoner annars går det ju t ex inte att spela en basgång.

Medhåll? Mothåll?





Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Substitutioner borde inte tillåtas tycker jag, då kan man i princip dra det hur långt som helst ifrån grunden  :blink:
Däremot borde man få färga ackorden efter tycke och smak (sålänge man inte skiftar dur/moll). Samma sak med basen, där borde man ju tillåta andra bastoner annars går det ju t ex inte att spela en basgång.

Medhåll? Mothåll?

Håller med. Inga sub.... men tillåta färgning och basgångar.


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil

Jag skall försöka göra som Sixties och ge en del inspiration till sommarlåtar i tråden. Diverse youtube-länkar är att vänta m a o.



det ser jag fram emot! :D

jag spelar ju bara fuskbarre akord, hur tar jag ett moll akord? blir det bandet ovanför A? så att A är band 5, Am band 4. och A# är band 6.
nån som fattar vad jag menar?

jag ska känna lite på akorden innan jag anmäler mig.


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
[...]
jag spelar ju bara fuskbarre akord, hur tar jag ett moll akord? blir det bandet ovanför A? så att A är band 5, Am band 4. och A# är band 6.
nån som fattar vad jag menar?

jag ska känna lite på akorden innan jag anmäler mig.

Moll betyder att tersen är "liten", dvs till grundtonen A så är molltersen ett C.
Om du tar Am som ett barréackord på femte bandet så blir det femte bandet på G-strängen som blir molltersen. Lägger du på ett långfinger på sjätte bandet på G-strängen blir det ett dur.

Men det fina med "fuskbarré" är ju att man skiter i tersen, de består bara av grundton och kvint, så det är så att säga bara att harva på!  :P


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
jag kan inte låtabli att tjuvstarta med lite sommar låtar som inspiration:

som,som sommaren: av Gunnar Danielsson som sjöng i Ensamma Hjärtan och Risken Finns

Ett mästerverk som jag alltid hade på mina sommarblandband till hultsfred och andra festivaler!! Undertones;: Here Comes the Summer


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil

Florian le Sage

  • Gäst
C G Am F exakt som det står eller får man göra substitutioner och alterationer som t.ex maj7:or, andra basar etc.

Inte för att jag skall vara med men ändå.

Substitutioner borde inte tillåtas tycker jag, då kan man i princip dra det hur långt som helst ifrån grunden  :blink:

Däremot borde man få färga ackorden efter tycke och smak (sålänge man inte skiftar dur/moll). Samma sak med basen, där borde man ju tillåta andra bastoner annars går det ju t ex inte att spela en basgång.

Medhåll? Mothåll?





Ähum...varför "får" man inte skifta mellan dur och moll nu då?
Inte för att jag tror att jag kommer hinna delta i spektaklet men man vet aldrig, avvaktar med anmälan så länge och vill samtidigt ställa frågan om ackordföljden, där står ju inte angivet vad för slag som avses, dur eller moll, lite mer noggrannt tack, eller så gör vi som vi vill helt enkelt!
 B)


Utloggad tsmalmbe

Det står ju "C G Am F", vilkat jag läser som att då det specifikt definierats att A skall spelas i moll, så betyder det likväl att C,G och F skall spelas i dur.

Spelar man ur noter/"ackordnoter" så betyder ju inte F att man får välja Fdur eller Fmoll, utan F är dur och Fm är F-moll.

Att sånt. Nu förstår vi bättre.

Så inte växla mellan dur och moll. Lite sus kan vi väl tillåta - med lillfingret.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Ähum...varför "får" man inte skifta mellan dur och moll nu då?
Inte för att jag tror att jag kommer hinna delta i spektaklet men man vet aldrig, avvaktar med anmälan så länge och vill samtidigt ställa frågan om ackordföljden, där står ju inte angivet vad för slag som avses, dur eller moll, lite mer noggrannt tack, eller så gör vi som vi vill helt enkelt!
 B)

Ackordföljden som spikades i tråden är C G Am F, så visst är det angivet vad som är dur och moll.

"Får" och får  :) Det var bara ett förslag från min sida. Klart vi kan tillåta dur/moll-byte på ackorden också, men då blir det liksom en helt annan runda. Inte som en färgning med 6:or, 7:or osv.


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
3:20 sekunder?

vore det inte bättre att säga minst 3 minuter. eller ca 3 min
annars kanske det blir tvunget att göras ett väldigt abrupt slut..
eller så är fadeouten given! :P


http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Florian le Sage

  • Gäst
Det står ju "C G Am F", vilkat jag läser som att då det specifikt definierats att A skall spelas i moll, så betyder det likväl att C,G och F skall spelas i dur.

Spelar man ur noter/"ackordnoter" så betyder ju inte F att man får välja Fdur eller Fmoll, utan F är dur och Fm är F-moll.

Att sånt. Nu förstår vi bättre.

Så inte växla mellan dur och moll. Lite sus kan vi väl tillåta - med lillfingret.

OK, jag är inte gitarrist så jag tolkade Am som ev. maj etc etc men nu är jag med...
När man som jag blivit skolad med riktiga noter sedan barnsben så går man på förtecken och det som står på bladet, ackordanalyser/gitarrnoter är säkert enklare för allmänheten men för mig gäller det klassiska notsystemet!

Låter inte så där jättespännande i mina öron detta, hade vart mer fräckt med C G Ass-moll F etc, ett A-moll i detta sammanhang blir inte direkt naturligt, bryter disharmoniskt...men whatever...
 -_-


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Kom igen nu killar. Det var värst vad det var grinigt kring reglerna. Syftet med att ge lite mer specifika regler var att vi skulle få en större jämförelesegrund mellan låtarna. Moll eller dur anser jag är angivit. Vil man böja reglerna så gör man det, men det handlar ju också om att försöka följa dem så bra det går. Max 3.30 sekunder skall det naturligtvsi stå, så jag ändrar det. Det var den övre maxgränsen inte specifikt exakt hur lång den skall vara. Jag ändrar detta.

 :)

Kom igen och anmäl er nu. Det blir lite ensamt för stackars carl.  :)
« Senast ändrad: 15.05.2007, 11:05:25 by egghuvud »


Utloggad pirateKING

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
  • Rockstar in Japan
    • Visa profil
    • Pingvinfilm

Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Asså jag vill gärna va med men har både flytt o bröllop att tänka på närmsta månaderna. Så jag tänker vänta med att va med tills vintern. Men då vill jag sjunga o ha mej jag oxo!

/ Mikke  :ph34r:


Utloggad oBBa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
jag är sugen som f-n, men även feg, rädd, mes, tjock & en relativt värdelös musiker...lämnar besked imorgon.



Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
jag är sugen som f-n, men även feg, rädd, mes, tjock & en relativt värdelös musiker...lämnar besked imorgon.



Kom igen nu...


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Förresten så kan vi väl lägga till i sann forumanda att man är välkommen att samarbeta kring bidrag om man känner för det. Vi kommer inte att lotta och slumpa och så, men om man har någon som man gillar och har ett samarbete med eller känner för att dela på en låt så kör på bara. Ju mer vi är tillsammans och allt det där...  :)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Troligtvis gått mig förbi, men vart skall bidragen skickas, publiseras dom genast nånstans, eller sparas dom hos nån? :unsure:

En sån information kunde ligga på första sidan, Nyheter från kontrollrummet, Forumfestival #2 :)


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Troligtvis gått mig förbi, men vart skall bidragen skickas, publiseras dom genast nånstans, eller sparas dom hos nån? :unsure:

Citat från: egghuvud
När ni är färdiga pm:a mig om vart det skall skickas.

 :rolleyes:  :P


Utloggad Puzzlät

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
    • www.danielhindrikes.se/
Anmäler man sig när man är klar eller ska man anmäla sig i förväg?


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Låter inte så där jättespännande i mina öron detta, hade vart mer fräckt med C G Ass-moll F etc, ett A-moll i detta sammanhang blir inte direkt naturligt, bryter disharmoniskt...men whatever...
 -_-

Kanske fräckare, men disharmoniskt  :blink: Vanligare än så blir det inte. Dags att stämma pianot därhemma?


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Låter inte så där jättespännande i mina öron detta, hade vart mer fräckt med C G Ass-moll F etc, ett A-moll i detta sammanhang blir inte direkt naturligt, bryter disharmoniskt...men whatever...
 -_-

Kanske fräckare, men disharmoniskt  :blink: Vanligare än så blir det inte. Dags att stämma pianot därhemma?

Men det är väl just det som är utmaningen kanske. Vad kan man göra med denna trötta kombo av toner? Något nytt? Vet vet! Det mesta är ännu inte upptäckt, härliga framtid! :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Låter inte så där jättespännande i mina öron detta, hade vart mer fräckt med C G Ass-moll F etc, ett A-moll i detta sammanhang blir inte direkt naturligt, bryter disharmoniskt...men whatever...
 -_-

Kanske fräckare, men disharmoniskt  :blink: Vanligare än så blir det inte. Dags att stämma pianot därhemma?

Men det är väl just det som är utmaningen kanske. Vad kan man göra med denna trötta kombo av toner? Något nytt? Vet vet! Det mesta är ännu inte upptäckt, härliga framtid! :)

Absolut, det var inte det jag menade.... fan Ass moll är ju mitt favvoackord  :lol:


Utloggad DjViss

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 123
  • Dj Viss@Work
    • Visa profil
Det här får man vara med på :) men får gömma mig bakom vocoders om d ska sjungas här haha

Dock sämst på å skriva texter, men vafan liksom..

EDIT: Så, då vart man igång. Kan nog bli en söt lite trallis av det här med..
« Senast ändrad: 15.05.2007, 23:11:54 by DjViss »
(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

myspace.com/djvissmusic