Kontrollrummet

Gurano & Marruschkka- Drömmar

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
LÅTNAMN: Drömmar
ARTIST/GRUPP: Gurano
GENRE: Rock?
LÅTLÄNGD: ca 3,20 min
KOMPOSITÖR: Gurano
PRODUCENT: De e jag de
EV. MEDVERKANDE: Jag, min hjärna och Marruschkka
INSPELNINGSÅR: 2010
FORMAT: mp3


Hej
Här kommer ett intro på 1 minut som jag spelade in idag (saknar ännu bl.a. bas å trummor). Det är tänkt att låten ska växa med vers å refräng...men är lite osäker på om introt kanske är dåligt/tråkigt/piss/skit  :unsure:

Vad tycker ni? Ska jag fortsätta?
 
Sång ska till tror jag (kanske ska jag testa att sjunga själv  :wacko: men då blir det garanterat skit å piss  B))

Ha det
GuRaNo
Senaste versionen - Med synth, trummor å bas:
[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Drommar1.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 15.08.2010, 17:16:44 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Nu har jag hottat upp introt med lite synth och trummor - kan kanske vara nåt?

GuRaNo
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Känns som det kan bli ngt kul av detta!

Började först skriva att jag tyckte du borde slopa sitaren och munspelet (?) för att jag tyckte det blev för disharmoniskt och grötigt. Vid en tredje lyssning så gillar jag det.

Skulle nog bli fett om låten börjar med det där gitarriffet några rundor, sen att du bygger upp det kring det riffet. Kanske att det kommer in ngn flöjt som spelar en avlägsen melodi, tills det brakar loss ordenligt med feta trummor och bas. Det hade blitt en mysig inledning. Hade även vart ballt med ljud från en arabisk marknad eller typ böneutrop (allmänt atmosfärsljud) och sedan fade:as musiken in sakta men säkert till att sedan övergå till fullt ös.
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Neeej, bort med trummorna och synthen!  :P

PS. Mitt förra inlägg gällde versionen utan synth och trummor. Jag är inte schizofren!  :P
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hehe
Jo nog e du allt lite schiz  :lol:. Kul att du gillar och har gett det några lyssningar. Det där med arabisk marknad var en bra idé....ska suga på den lite.

Själv tycker jag att det blev bra med trummor å synth - men jag la upp båda varianterna så att fler kan tycka vad som gör sig bäst.

Tack för tyck
GuRaNo

Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej igen
Nu har den blivit över 3 minuter med en massa nya grejor (bas saknas fortfarande).
Funkar det hela eller vad kan jag göra annorlunda? Tar gärna tips på allt

Ge den gärna några lyssningar - den behöver kanske det?  :unsure:

GuRaNo
« Senast ändrad: 12.06.2010, 13:42:02 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Disharmonier i all ära men i början har du samlat så pass många så att det låter falskspel om guran enligt mitt öra. Sedan blir det bättre och funkar bra. Limma ihop den här med en sång också tyckte mig ana klara melodistråk emellanåt.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hmmmmm
Disharmonier...jo... så e de
Falskspel på gura... nä... detta hör inte mitt öra. Flöjten ska nog bort för den ställer till det lite med tonerna, det är kanske det?....?

Sång ja ...detta aber ;) ... har testat lite själv men jag tycker inte att det blir bra.....Kanske att du vill prova igen Eko?

Ha det gott
GuRaNo
« Senast ändrad: 11.06.2010, 19:27:15 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Nu har jag röjt i det disharmoniska träsket :D

Har tagit bort flöjten å en liten gura i början - bättre?
Har oxå lagt på en enkel pumpande bas!
[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Drommar.mp3[/mp3]

Synpunkter någon, kanske? Förhoppningsvis

Någon som vill sjunga?

Ha det gott
Gurano
« Senast ändrad: 13.06.2010, 12:36:34 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
OK!
Jag hinner inte sjunga.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Gurano: Det här låter som ett blivande 60-talistiskt mästerverk från din sida, G. Gillar skarpt! Allvarligt, jag hittade en sångmelodi om du är intresserad? (Dock får nån annan sjunga. ;) )

Jäpp, rensa upp lite också...

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Gurano: Det här låter som ett blivande 60-talistiskt mästerverk från din sida, G. Gillar skarpt! Allvarligt, jag hittade en sångmelodi om du är intresserad? (Dock får nån annan sjunga. ;) )

Jäpp, rensa upp lite också...
Tackar D
Fråga M om hon vill sjunga din slinga i G´s låt :)
Låten går i 120 tror jag

Ha de
G
« Senast ändrad: 12.06.2010, 18:23:39 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
jopp, det låter lite falsk i början tycker ja mä...lite grötigt med allt som slåss om utrymmet, men bra ös ändå !


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Kanske lite mycket som pågår
men det finns en bra grundgång i detta
Kan bli bra med sång
Lite Knopfler över gitarrtemat
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Kanske lite mycket som pågår
men det finns en bra grundgång i detta
Kan bli bra med sång
Lite Knopfler över gitarrtemat
Åter tack för feedback
Jo det är som vanligt mycket som pågår i mina låtar - det krävs nog ofta ett antal lyssningar för andra, för att urskilja det jag själv hör.......tror jag. Någon gång i framtiden blir det sång på denna.

Ha det gott
G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Skönt ös,kanske lite mycket som ska ut på en gång på vissa partier,men visst hör jag potential i detta,och basen är ju hur goo som helst..

Fixa lite och lägg på lite sång vet ja... ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej igen
Nu har Marre fixat sång till denna. Tyck gärna till om allt!
Mina ordinarie hörlurar har pajjat så jag använder ett par lånade istället. Så man vet aldrig hur min mixning blir :)

Ha det
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
I första sångdelen upplevde jag att sånginsatsen inte fick det utrymme det förtjänade men vet inte exakt vad det beror på...

Undrar om det finns mer reverb än nödvändigt på ett eller flera spår?
Vissa partier låter väldigt mycket mättade. Tar basen mycket energi i helheten?
Har du mycket kompressor på de olika spåren eller bara på mastern?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
I första sångdelen upplevde jag att sånginsatsen inte fick det utrymme det förtjänade men vet inte exakt vad det beror på...
Undrar om det finns mer reverb än nödvändigt på ett eller flera spår?
Vissa partier låter väldigt mycket mättade. Tar basen mycket energi i helheten?
Har du mycket kompressor på de olika spåren eller bara på mastern?
Förstår vad du menar med sångens 1a del - ska kolla upp det.
Som jag minns det så är det bara kompressor på mastern - men ska kolla det oxå

Tack för lyss å tyck
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Gillar låten, arret och Marres sång. Introt tycker jag är fräckt, och väldigt säreget. Bra driv i gitarrer och trummor. Har lite svårt att höra vad som spelar vad i övrigt:

Jag tycker du komprimerar sönder låten, den blir för mycket jobbig pump helt enkelt. Och en dessutom blir det i de starkaste partierna en klirrande övertonsdist som jag inte står ut med att höra. Märks främst på cymbalerna och sången.
DON'T PANIC


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Gillar låten, arret och Marres sång. Introt tycker jag är fräckt, och väldigt säreget. Bra driv i gitarrer och trummor. Har lite svårt att höra vad som spelar vad i övrigt:
Jag tycker du komprimerar sönder låten, den blir för mycket jobbig pump helt enkelt. Och en dessutom blir det i de starkaste partierna en klirrande övertonsdist som jag inte står ut med att höra. Märks främst på cymbalerna och sången.
Hej
Du har nog helt rätt i komprimering, det är inte min starka sida det här med mixning, men jag ska försöka komma till rätta med övertonsdisten. Kul att du gillar låten trots allt ;)

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Bra melodier och sång här,men det kan bli lite rörigt/grötigt till och från,lite för mycket 'Extra Allt' liksom ;)
Men som sagt,sång och melodier sitter fint och känns lite 'Flower power' 60:ies..
Jag riktigt ser dem Psykadeliska färglada 60 tals videon framför mig. :lol:
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


asti

  • Gäst
Här får jag också vibbar av Flower Power, Jefferson Airplane,....
Känns som att ljudbilden blir lite otydlig pga av för mycket reverb på gitarr och sång.
Ibland låter det också som att sångspåret ligger någon bråkdels sekund efer musiken.
Annars skön låt och mäktig sång av Marre a la Grace Slick!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Bra melodier och sång här,men det kan bli lite rörigt/grötigt till och från,lite för mycket 'Extra Allt' liksom ;)
Men som sagt,sång och melodier sitter fint och känns lite 'Flower power' 60:ies..
Jag riktigt ser dem Psykadeliska färglada 60 tals videon framför mig. :lol:
Kul att du gillar vårt "flum". Extra allt....tja då blir det mer åt folket :D

Här får jag också vibbar av Flower Power, Jefferson Airplane,....
Känns som att ljudbilden blir lite otydlig pga av för mycket reverb på gitarr och sång.
Ibland låter det också som att sångspåret ligger någon bråkdels sekund efer musiken.
Annars skön låt och mäktig sång av Marre a la Grace Slick!
Hej å tack för komment. Kul att du gillar. Ska kolla över det där med reverben och Rattles synpunkter på komprimeringen ikväll när jag kommer hem från jobbet. Ska även kolla det där med någon bråkdels sekunds förskjutning på sången - kan du ge tider på spelaren då detta uppträder? Hoppas att jag kan mixa så att det gör låten och sången rättvisa? Ja visst har Marre en mäktig stämma!

Ha det gott båda
Gurano
« Senast ändrad: 16.08.2010, 11:18:06 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Marruchska: Fan vad bra du sjunger på denna. Du låter jävligt lik en av mina absoluta favoritsångerskor Inga Rumpf från Frumpy!  :rolleyes:


Lite åsikter om låten/mixen:
Reverbet dränker låten. Speciellt lead-sången skulle må bra av mindre effekter.

Trummorna låter lite väl mycket trummaskin. Virveln låter ihålig och tunn.

Körerna är lite för starka.

Synthen i introt låter rätt ostig!  :P Man tror att det ska komma ngt skitmaffigt efter den, men sen så dyker låten lite. Nästan bättte att skippa den och låta låten växa naturligt.

Lite väl surt på Magical Magical vid ca 170. Kanske om man sänker stämman lite just på den frasen?!

Måste säga att denna blev riktigt skön när sången kom till, dock känns det som ljudbilden bör anpassas mer till pschykadelians ljudideal (läs 60- och 70-tal). Eftersom det blev en sådan Jefferson Airplane-känsla så kan du testa experimentera lite med att panna trummorna till vänster och lägga rumsmicken till höger! :P
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej och tack för dina synpunkter

Som sagt så ska jag gå över mixen senare ikväll och jag kommer även att försöka ta hänsyn till dina tankar. Vad gäller trummor så tycker jag det är skitsvårt att få till dem på ett bra sätt.
Hehe en ostig synth!  :lol:

Tja mixen kan inte bli bättre än min förmåga att mixa - så när jag gjort mitt bästa så lägger jag upp en ny verre

Ha det så länge
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Gillar. Känns stimulerande med mängden idéer här. Kul med folk som gör försök attt göra musiken intrikat, och inte förlitar sig på att blaffa på "snygga ljud" på en väldigt enkel struktur, det blir oftast intetsägande. För mig.
 I alla fall är det intressantare. Mycket som händer här. Grundidén känns riktigt lyckad och bra sjunget av Marre.

Finns nog mycket man skulle kunna göra för att förtydliga ljudbilden. Kanske ge vissa komponenter skarpare drag.
Men gillade verkligen det här.

edit: Tillägg i efterhand, jag älskar musik utmanar intellektet OCH är bra.. Som växer för varje lyssning Krävs mer arbete och mer talang för att göra sådan musik. Och det har du Gurana. Vanlig rock och pop-skivor (som är bra) räcker det med 30-40 lyssningar innan skivan är helt ointresant. Till och metallica som jag älska, deras mest sålda album var "The Black album". Jag akn inte lyssna på den skivan, bara en låt som jag gillar fortfarande (Don't tread on me :D ).

Samma med jazz, det växer, och klassiskt.. Musik som växer (alltså är så intrikat att det blir en utmaning för hjärnan att finna musiken njutbar) är den bästa!
Amen.

;)
« Senast ändrad: 16.08.2010, 21:13:04 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
I första sångdelen upplevde jag att sånginsatsen inte fick det utrymme det förtjänade men vet inte exakt vad det beror på...

 

Hej Max!! Kanske lite blött här, men det blir snart bättre, det har mr G lovat!

Gillar låten, arret och Marres sång. Introt tycker jag är fräckt, och väldigt säreget. Bra driv i gitarrer och trummor. Har lite svårt att höra vad som spelar vad i övrigt:

Jag tycker du komprimerar sönder låten, den blir för mycket jobbig pump helt enkelt. Och en dessutom blir det i de starkaste partierna en klirrande övertonsdist som jag inte står ut med att höra. Märks främst på cymbalerna och sången.

Så är det nog, det blir nog bra det här snart ;) Tack Roger!

Bra melodier och sång här,men det kan bli lite rörigt/grötigt till och från,lite för mycket 'Extra Allt' liksom ;)
Men som sagt,sång och melodier sitter fint och känns lite 'Flower power' 60:ies..
Jag riktigt ser dem Psykadeliska färglada 60 tals videon framför mig. :lol:


Psykedeliskt är namnet, det var ju det som var så kul när jag hörde den här från början, och lite flower-powerprylar, klar nostalgi här B)

Jag ser oxå färger och inte har jag rökt på här :lol:

"Extra allt" kan bli "lagom allt" snart..fast jag gillar extra ost på pizzan...fy mej :D

Marruchska: Fan vad bra du sjunger på denna. Du låter jävligt lik en av mina absoluta favoritsångerskor Inga Rumpf från Frumpy!  :rolleyes:
 
Lite åsikter om låten/mixen:
Reverbet dränker låten. Speciellt lead-sången skulle må bra av mindre effekter.

Trummorna låter lite väl mycket trummaskin. Virveln låter ihålig och tunn.

Körerna är lite för starka.

Synthen i introt låter rätt ostig!  :P Man tror att det ska komma ngt skitmaffigt efter den, men sen så dyker låten lite. Nästan bättte att skippa den och låta låten växa naturligt.

Lite väl surt på Magical Magical vid ca 170. Kanske om man sänker stämman lite just på den frasen?!

Måste säga att denna blev riktigt skön när sången kom till, dock känns det som ljudbilden bör anpassas mer till pschykadelians ljudideal (läs 60- och 70-tal). Eftersom det blev en sådan Jefferson Airplane-känsla så kan du testa experimentera lite med att panna trummorna till vänster och lägga rumsmicken till höger! :P
Edebro: Ha ha..Inga Rumpf och jag då, kul liknelse :D Tack!! Små-suring finns som du påpekar, fixas snart, går ju inte för sej, stundens hetta vettu.

Här får jag också vibbar av Flower Power, Jefferson Airplane,....
Känns som att ljudbilden blir lite otydlig pga av för mycket reverb på gitarr och sång.
Ibland låter det också som att sångspåret ligger någon bråkdels sekund efer musiken.
Annars skön låt och mäktig sång av Marre a la Grace Slick!

Om-mixning pågår och jag bugar mej (återigen) för epitet Grace Slick, underbart, tack du :P

Divi: Väldigt skoj att du gillar att det händer mycket, Guranos musik är originell och spännande.

Tack så länge!

/Marre





« Senast ändrad: 17.08.2010, 09:12:10 by Marruschkka »
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tackar så mycket Divid - det var ord och inga visor det :)
Jag håller med dig om det där om musik som är en njutbar utmaning för hjärnan (individen i mina öron).

Jo du har nog rätt i att man kan förtydliga ljudbilden...men om man ser till min låthistorik här på KR så verkar det som jag har en viss förkärlek för tämligen täta ljudväggar som kan upplevas som brötiga, otydliga och luddiga, men i min skalle är de dock kristallklara  :blink:. Men jag har ju, som tur är, er på KR som väcker mig och säger till när jag fläskar för mycket!
Ofta är det så att jag har mycket mer i huvudet som skulle vilja vara med i låtarna men att jag istället fått gallra. Hua ...tänk hur det skulle låta om jag lät allt vara med som pockar på när jag lirar in en låt hehe :lol:

Marruschkka
Tack för ditt goa bidrag. Jag ska försöka göra vad jag kan med mixen...men Orsa kompani lovar inget bestämt ;)

Ha det
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Ett litet tips bara om mixning - lägg in en referenslåt med liknande stuk i projektet. Växla i lyssningen mellan den och låten du skall mixa, så har du betydligt större chans att hitta hem.
DON'T PANIC