Jag har tänkt lite till.
Jag tror att det är en känsla man vill åt...
Att sitta med sin dator och veta att jag och världens superproducenter har samma verktyg, men tyvärr får man inte till soundet...
Då är det en fantastisk upplevelse att få spela in med en bra ljudtekniker framför ett 2,5 meters Neve med en massa coola outboards.
Lite som att åka på semester till Danmark eller Hawaii, om ni förstår va jag menar.
Exakt. Jag gjorde nyligen 4st produktioner och använde mig av en tekniker vid varje inspelning.
Gitarr tex, 5st olika gitarrer via en Folkessonmoddad Marshallstärkare, dessutom dubbla sm57:or riktade på olika sätt, för att man ska kunna ta det bästa soundet.. Inte nog med det så soundchecka dom i nära 40 minuter innan själva "soundet" var satt.
Det är sånna grejer jag knappt varit med om förut, att soundchecka en gura. Men när det skulle mixas, så förstår man skillnaden . Det behövs inte mycket EQ, lite pultec på gurorna så sitter det som schmäck.
Samma sak gällde trummorna, det va sounccheck ett bra tag innan, dessutom 4 roommickar smed olika mickar som gav olika karaktärer, en stog tex bakom trummisen.
Dit jag vill komma är ju att man kan omöjligt skruva till sig ett perfekt sound, utan det ligger i hur man får in det i burken. Det har jag insett nu efter många år. Man lär sig varje dag. Men som du beskriver, att det är en känsla man vill åt, men jämför man som sagt ljud till ljud, så är det u natt och dag, eller inspelning mot inspelning, så är även det natt och dag

Tror inga pluggar i världen kan ersätta en grym inspelning, punkt.