Kontrollrummet

två ljudkort med Win XP går det

gäst · 6 · 1752

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Burnin Sven

  • Gäst
Jag undrar om det går att tilldela olika applikationer var sitt ljudkort in win xp, I mac OS kan man göra det. Behöver eventuellt kunna köra tex det interna ljudkortet till OSet och ytterligare ett till annat program. Det andra programmet i det här fallet är Adobes Flash Media Live Encoder.
Tacksam för svar


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Tror ikke det går an, hvis ikke applikajsonen selv lar deg velge hva slags lydkort du vil bruke. Kan ikke huske å ha sett noe i XP som lar deg overstyre det.


Utloggad tsmalmbe

Det går med Windows egna multimediadrivrutiner att köra två ljudkort i samma applikation. Dessa ger dock en obarmhärtigt stor latens. Med tillverkarspecifika drivrutiner (exempelvis ASIO) går det inte att använda två olika ljudkort tillika i samma applikation.

Din fråga, huruvida det kan köras olika ljudkort i olika program är intressant. I princip är det nog helt möjligt, så vitt du kan välja dessa i applikationerna. Genom Windows control panel går det INTE. Om applikationerna använder sig av windows inställningar går det alltså inte, men om det går att konfigurera drivrutinerna i själva applikationen går det.

(YMMV dock, olika konflikter i hårdvaran kan förstås uppstå med olika tillverkare och olika program etc .etc., omöjligt att förutse.)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Burnin Sven

  • Gäst
Tack för svar, det är så att jag fått för mig att jag ska försöka hjälpa en kille som jag förmodar har en PC och win xp. När det gäller senare win os så tar jag för givet att det går.

Det handlar om det som jag brukar tjata om här nämligen att sända web tv live med bästa möjliga stereo ljud. Det som jag är intresserad av när det gäller web tv är just live musik och glädjande nog så har jag träffat på ett par stycken till som sänder vilket jag tycker är riktigt skoj. Men många av dom har riktigt kasst ljud så jag vill försöka hjälpa till.

Det som jag har kommit fram till det är att man får bäst ljud genom att använda två datorer, en för sändning och en till musiken. Det vill säga om man vill göra lite mera avancerade grejor typ spela upp bakrunder från sin DAW eller helt enkelt lira live med sin DAW som mixer och utnyttja programmets olika typer av plugins.

Då det verkar vara lite problematiskt att få ett en dator att både producera (dvs i ditt musikprogram) samt sända och ta emot ett stereo ljud simultant så kör i alla fall jag med två datorer och två ljudkort i min sänddator. Det verkar bli lite struligt för OSen att hålla i sär alla in och utgångar och hur det hela ska jobba ihop utifrån hur man kopplar och vad man vill uppnå. I alla fall om man som jag har flerkanals ljudkort.

I Mac ska det gå med hjälp av programmet SoundFlower och köra sammanslagna enheter men det är onödigt krångligt och dessutom så blir det ganska tungt att både vara värd för Musikprogrammet samt mjukvara för att fånga/mixa/producera kameror och effekter och programmet för sändning. Kort sagt det är inte värt det.

Iofs så kan man skippa mjukvaran till kamera programmet och enbart köra FMLE (dvs om man har ett capture kort eller en bra webcamera) så går det lite lättare men då kan man ju inte göra några fräcka kamera grejor eller effekter.

Jag tror att tsmalmbe är helt rätt ute dvs att om man kan välja i programmet så borde det ju gå. Jag har ingen möjlighet att testa själv bara det är det som är det värsta.

I mac versionen av Flash Media Live Encoder så går det att välja ljudkort, till och med mitt Black Magic Intensity Pro capture kort så att jag kan ta både ljud från filmer och live från den inbyggda micken i min HD kamera. Det borde ju vara lika i PC versionen tycker man iom att win xp är ett kanon bra os.

Nåväl är han intresserad av min hjälp får man väl experimentera sig fram kan jag tro.


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Det ska gå att köra två olika ljudkort samtidigt om man använder sig av WDM-drivrutiner. Men det kanske var det tsmalmbe menade?
www.akoume.com


Burnin Sven

  • Gäst
Tack för svar, om killen vill ha hjälp så får jag väl ta och dra igång min PC och testa. Vi får se om han hör av sig, tack igen.