Kontrollrummet

Inspelning av sång

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad scorpions91

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
Jag undrar hur ni gör för att få så bra ljud på eran sångdel? Vilka effekter använder ni? Berätta gärna steg-för-steg hur ni gör för att spela in ett lead sång spår? :)


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Som allt annat handlar det om det inspelade materialet. Inga effekter kan få en medioker inspelning att skina. På sång brukar man komprimera lite och lite EQ. Inte alltid EQ behövs men använder man det så bara lite för annars låter det onaturligt. Men hp-filter i alla fall för att skära bort basen från sången. Delay eller reverb. Hur mycket man använder av det beror ju på musiken och vad man vill uppnå. På körer kan man ha mer eftersom dessa effekter trycker bak ljudet och på leadsång vill ha längst fram. Så skippa predalayen på reverbet om du använder det förutom till eventuella körer. Vissa vägrar använda reverb på leadsång och kör bara med delay eftersom det inte trycker bak sången lika mycket som reverb. Rumsimuleringar på reverb brukar användas på leadsång precis som på gitarrer. Bara tillräckligt så att man hör skillnaden mellan det av och på. Det får man testa sig fram tills det blir bra. Andra effekter som chorus kan användas men väldigt sparsamt om man inte är ute efter 80-tals popljudet som vissa använde då. Och de-esser, som är ett slags EQ för att skära bort så mycket som möjligt av sss-ljud.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad scorpions91

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
Som allt annat handlar det om det inspelade materialet. Inga effekter kan få en medioker inspelning att skina. På sång brukar man komprimera lite och lite EQ. Inte alltid EQ behövs men använder man det så bara lite för annars låter det onaturligt. Men hp-filter i alla fall för att skära bort basen från sången. Delay eller reverb. Hur mycket man använder av det beror ju på musiken och vad man vill uppnå. På körer kan man ha mer eftersom dessa effekter trycker bak ljudet och på leadsång vill ha längst fram. Så skippa predalayen på reverbet om du använder det förutom till eventuella körer. Vissa vägrar använda reverb på leadsång och kör bara med delay eftersom det inte trycker bak sången lika mycket som reverb. Rumsimuleringar på reverb brukar användas på leadsång precis som på gitarrer. Bara tillräckligt så att man hör skillnaden mellan det av och på. Det får man testa sig fram tills det blir bra. Andra effekter som chorus kan användas men väldigt sparsamt om man inte är ute efter 80-tals popljudet som vissa använde då. Och de-esser, som är ett slags EQ för att skära bort så mycket som möjligt av sss-ljud.

Okej. Jag använder just nu: Classic Compressor, Classic EQ och Classic Reverb. På reverbet använder jag room. Men du säger delay? När jag använder det så låter det bara klafsigt och och blir bara skit när jag använder det. Jag ska testa de-esser, och även chorus också eller?


Utloggad scorpions91

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
Jag märkte precis att de-esser gjorde ett skitbra jobb, likaså delay. Tack för all hjälp!


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Som allt annat handlar det om det inspelade materialet. Inga effekter kan få en medioker inspelning att skina. På sång brukar man komprimera lite och lite EQ. Inte alltid EQ behövs men använder man det så bara lite för annars låter det onaturligt. Men hp-filter i alla fall för att skära bort basen från sången. Delay eller reverb. Hur mycket man använder av det beror ju på musiken och vad man vill uppnå. På körer kan man ha mer eftersom dessa effekter trycker bak ljudet och på leadsång vill ha längst fram. Så skippa predalayen på reverbet om du använder det förutom till eventuella körer. Vissa vägrar använda reverb på leadsång och kör bara med delay eftersom det inte trycker bak sången lika mycket som reverb. Rumsimuleringar på reverb brukar användas på leadsång precis som på gitarrer. Bara tillräckligt så att man hör skillnaden mellan det av och på. Det får man testa sig fram tills det blir bra. Andra effekter som chorus kan användas men väldigt sparsamt om man inte är ute efter 80-tals popljudet som vissa använde då. Och de-esser, som är ett slags EQ för att skära bort så mycket som möjligt av sss-ljud.

Okej. Jag använder just nu: Classic Compressor, Classic EQ och Classic Reverb. På reverbet använder jag room. Men du säger delay? När jag använder det så låter det bara klafsigt och och blir bara skit när jag använder det. Jag ska testa de-esser, och även chorus också eller?

Bara prova dig fram om du gillar lite chorus på. Men det är en smaksak. De allra flesta använder inte det men det kan ju vara en sak att slänga in t ex på något ord, refräng eller så. Flanger är ju också en bra effekt som kan användas lite på ett parti på sången. Lek dig fram helt enkelt. Det är ju så alla coola effekter och bra ljud har kommit fram, genom att testa och leka sig fram till vad mer man kan göra med effekter. Kjaerhus effekter är bra gratiseffekter och det går fram bra ljud med dem. Ja reverbet då är ju inte världens roligaste och bästa. Vill du använda reverb och köra gratispluggar så rekommenderar jag dig att ladda ned SIR1 som är ett gratis impulsreverb och det finns gott om mer gratisimpulser att ladda ned som låter kanon, t ex bricastiimpulser som är de bästa impulserna. Visserligen drar ett impulsreverb mer processorkraft men det är ju bara att bränna ned sången med reverbet när man är nöjd.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad tsmalmbe

I detta fall (som i många andra) skall du glömma "låter det bra så är det ju bra". Om du vill lära dig att konsekvent uppnå bra resultat (jämfört med en inspelningstekni a la lottomaskin) så bör du plocka din inspelningskedja "i små fragment" och få det rätt från början, utan gissningar. Det kommer dock att kräva lite trial-and-error!

Kolla att det inspelade ljudet/sången utan någonsomhelst effektering låter bra. Det ska inte låta färdigt, eller nödvändigtvis passa in i helheten, men det ska låta bra. Låter det burkigt, betongbunker, susande, ekande, sprakande, distande eller annars bara helt skit - fixa det! När du nu har hittat dina fel (i ditt rum, i dina inställningar, i dina kablar, i din röst, i din mikrononteknik, ...) och uppnått en resonlig ljudkvalitet är du på god väg. Du vet varför det låter bra, och varför det tidigare lät skit. Detta hjälper dig i framtiden att få konsekventa resultat, och fixa problem.

När ditt sound nu är bra, kan du fundera på hur det låter i din mix och vad det är som behövs för kryddor. Chorus är inte fel som effekt, men helt totalt fel om det igen används i lottomaskinsyfte (att kasta på effekter i blindo utan att förstå varför, vilka konsekvenser det har etc. leder till "lottomaskin") eller för att försöka korrigera något. En röst som har chorus från början till slut är ganska tröttsamt. En effekt är en effekt, inte ett normaltillstånd. Om du har något påslaget hela tiden, upplever inte lyssnaren det som en effekt, utan som ett normaltillstånd. Chorus på sång KAN vara ett ganska störande normaltillstånd. Allmänt kring effekter: se till att du kan din lyssning så att du vet vad som är tillräckligt, för mycket krydda leder till pyton.

Kompressor. Detta viktiga verktyg i sång och bas (och mycket annat). Lär dig använda den. Lyssna på ditt spår med en kompressor på. Kom ihåg att det inte finns någon preset som fungerar (utom då som lottomaskin förstås). Jag har sett bl.a presetmixare som undrar varför kompressorn inte fungerar eller inte gör något ("den måste vara skit den här kompressorn ju") där problemet varit att det mest fundamentala - threshold - har varit helt obekant.

Summa summarum. För att få ett fylligt och bra sångsound:
- Se till att det du spelar in är hyfsat
- Lär dig använda en kompressor

Till överkursen hör sedan bl.a att välja rätt kompressor (mer viktigt är dock att använda den rätt), och att spela in soundet så det passar i sammanhanget på en gång. Men det hinner du lära dig.

Experimentera vilt, men lär dig av dina experiment, det är något du har nytta av i fortsättningen. Så fort basic grejerna blir rutin, kan du använda din tid till att experimentera med det udda (som t.ex chorus på sång :) ).

mvh, Thomas
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nåt för wikin kanske, bra utläggning.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil


Till överkursen hör sedan bl.a att välja rätt kompressor (mer viktigt är dock att använda den rätt), och att spela in soundet så det passar i sammanhanget på en gång.

Och med det menas att det finns ingen rätt kompressor i sig, eller fel för den delen, så du inte undrar vilken du ska använda. Utan använda den som låter bäst. Det gäller även alla andra instrument som man slänger kompressor på. Men att enbart använda classic compressor som du gör nu är inte fel alls. Snarare är det att uppmuntra att bara använda en tills du har lärt dig den in och ut. När du har gjort det kan det vara läge att testa andra i överkursen. Alla har sin egen karaktär och ljud. Inställningarna som passar på en passar inte nödvändigtvis på en annan.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.