Kontrollrummet

Zorrow, MikaelEdebro, Uriah - Sloth

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
LÅTNAMN:Sloth
ARTIST/GRUPP:Zorrow, MikaelEdebro, Uriah
MELLOTRON: MikaelEdebro
MARSCHTRUMMOR och ljudövervakning: Uriah
GENRE:Metal, Hårdrock
LÅTLÄNGD:4,08
KOMPOSITÖR:Zorrow
PRODUCENT:Zorrow
TEXT: Zorrow
INSPELNINGSÅR:2010
FORMAT: mp3



Lite av ett nytt sound från Zorrow. Gitarrerna är bytta och basen har förstärkts. Det jag är nöjd med är bas och kompgitarr. Det jag är lite undrande över är sång, sologitarr och kör. Grundmixen siktar på Entombeds Wolverine Blues sound. Inte helt klockrent kanske men en bit på väg???... Sluttonerna och stämman i slutet framfört och påkommet av min son Dag. :)

Texten:
Neglecting what God has said
Leaving emotions cold
Inactive lonelyness

Waiting to end it all
End that will make you fall
Idle will make a call

Waiting for mortal sin
Nothing to gain or win
Lazyness overall

No one will help you now
Seeing the deadly sin
Asking for help but why
« Senast ändrad: 26.06.2010, 20:02:16 by zorrow »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Aldrig har väl lathet varit så energiskt. Tyckte det var bra trck i alltihop och kul med falsetten på slutet. Fick inte Kr-SPELAREN ATT FUNKA MEN DET GICK JU ATT LADDA NER SÅ...  Jäkla caps lock jobbigt men sant.
Värdig 4:a absolut
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se



Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Låter gött tycker jag. Är lite tveksam till sologitarren som dubbar i riffet som jag tycker ligger en oktav för högt. Blir för mycket Metallica när du kör wha-wha på den också. (inte ett pluspoäng)

Skönt och oväntat när tempobytet kommer.


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Mycket skön metal-låt!  KAnske lite åt entombed ja....

Kan man få texten?
Finns det 3 föregående låtar? (Dödssynder?)

Mycket bra! wah, wah,
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Hej Kompis!!
Länge sen man hörde nått nytt från/av dig.. :huh:
Tycker det låter ganska typiskt 'ZORROW' och va bra du sjunger här,slagerfestivalen nästa ?? :lol: :lol:
Några små saker som jag tycker kunde göras annorlunda..
Den dubbade oktav-wha guran som någon annan var inne på blir lite för hög och gnällig.. prova att sänka en aning..
Dom nakna trummorna i versen,gillar jag inte riktigt,bättre med hihatt och cymbaler hela vägen ut...
Annars är det en riktigt bra låt och slutet,med 'ARAB ungen' är  lysande.. :D Hällsa grabben att han gör det riktigt bra.. :rolleyes:
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Tycker att det låter skönt detta... Aningen svajig sång inledningsvis, men i det stora hela så låter det bra..
Upptempodelen i slutet gillade jag skarpt..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Skön låt. Snyggt spelat och helheten låter proffsigt!

Några grejor som hade lyft låten dock:

Tycker du bör ha mer kräm i basen. Den är för mjäkig och behöver tjockas upp i de låga registren!

På det lugna partierna är trummorna ganska tråkiga. Testa lägga lite mer jazziga trummor med lite spökslag på virveln

Tycker även den ljusa gitarrstämman är för klinisk. Riffet är ju ganska frenetiskt så det skulle vara gött om du spelade in det med lite mer brutalt ljud och lite mindre snygg picking. Veva loss mer, du vet sådär att du slår an strängarna men ändå dämpar de som inte ska ljuda.
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Bra!
Gillar särskilt de akustiska partierna och den avslutande taggiga solodelen.
Kanske minska något på trummorna i akke-delarna
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Tack alla för bra och konstruktiva kommentarer och alla glädjande tillrop. Jag har nu:
1. Lagt upp texten ovan (som nog är en av mina sämsta någonsin :()
2. Lagt om trummorna till lite mer "ghostiga" på lugna delen
3. Sänkt oktav/kvint gitarrerna något

Det jag inte gjort:
Ändrat basen - jag tycker det är ganska mycket lågbas eller?

De övriga tre dödssynderna finns på forumet: One of Seven, Luxuria och Envy

Nu hoppas jag få klart Glutony innan lördag för då åker jag på Sweden Rock! Men det beror på den inlånade sångaren som jobbar lite för mycket  :unsure:


Slutligen funkar detta? Eller ska jag pilla vidare?


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Gött!!
Inte ändra basen,nej.Den låter kanon och lågbas finns så det räcker... Du vann mer tyngd på att sänka den höga guran,bra..
Verstrumman ,nej inte bra...sorry men den funkar inte... :unsure:
Vilket tempo går låten i ?? ,kan kolla lite på det om det är OK ??
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
tungt & släpigt, helt i min smak
sången får mig att tänka på en svensk nyproggs grupp som heter anekdoten (om du vill veta vart jag tycker detta bär) :)
snyggt levererat skulle önska att mixen limmade lite bättre, och att lite tryck kom fram
lite limiter på mastern gör nog trixet

fatson från uad skulle nog göra trixet om du har tillgång till uad pluggar
gott jobbat iaf! :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Uriah - Jag vore ödmjukt tacksam om min läromästare ville förägna mig den äran att hjälpa mig med trummorna! 115 bpm. Tack på förhand!  :D

Larsson -Tack för lyssning och kommentar. Jag kollade in Anekdoten och tackar för jämförelsen! Mixen är limiterad. Det gör jag i Harbal där jag också skär basregistret lite. Det du nämner är nog lite överkurs för mig. Kan du utveckla. Fatson har jag inte men jag funderade om jag skulle lägga ett lätt reverb på mixen för att "limma" lite. Men jag kanske har missförstått vad du menar. :unsure:


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Lite MARSH feeling skulle smaka.
« Senast ändrad: 21.06.2010, 13:47:18 by uriah »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Jaaa! Marsch skall det vara. Lite mer stuns än det du la här bara. Kanon!  :)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jaaa! Marsch skall det vara. Lite mer stuns än det du la här bara. Kanon!  :)
SKa försöka 'Marscha' till det lite mera,ville bara kolla om du tyckte jag var på rätt väg.. B)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
zorrow: Sorry, var bara tvungen!  :lol:
« Senast ändrad: 21.06.2010, 21:53:29 by MikaelEdebro »
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Tack som fasiken Bj.. äh Uriah! Jag körde bara dina trummor utan hi-hat och överhäng. Jag tycker att effekten blir större med lite mer minimalistiska virvelgrejer. Version ett föll mig mest på läppen. Vad tycks?


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
kan bara lyssna i mina kassa lurar nu,men jag tycker nog det funkar.
Ska lyssna ordentligt i morgon.
Är inte riiktigt riktigt nöjd själv med virveln,hör en lite annorlunda rythm  i skallen,men har så svårt att hitta vart 'Plupparna' ska hamna..   :wacko:
Jag är påren igen i morgon..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag tycker detta låter riktigt bra. KUl att ni arbetar med trummorna för just nu är programmeringen det svagaste kortet tycker jag.  Sången låter bra fast i min lyssning är den lite vass. Den skull må bra av lite mer värme. mern du sjunger bra. Man väntar nästan på lite mer avgrundsvrål på slutet men jag tycker körerna funkar bra. De kanske kunde lyftas fram en millimeter eller ges lite mer plats i ljudbilden. I övrigt mycket bra  snyggt arrangemang och en riktigt bra låt.  :)


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
zorrow: Du har inte kommenterat vad du tycker om mellotron-pålägget! Antingen har du inte uppmärksammat det eller så ogillar du det? Personligen tycker jag mellotron alltid gör sig bra på sådana här tunga låtar. Har du lyssnat ngt på Bigelf? Om inte gör det, tror du skulle gilla det!





Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
zorrow: Du har inte kommenterat vad du tycker om mellotron-pålägget! Antingen har du inte uppmärksammat det eller så ogillar du det? Personligen tycker jag mellotron alltid gör sig bra på sådana här tunga låtar. Har du lyssnat ngt på Bigelf? Om inte gör det, tror du skulle gilla det!







Shit, gillar du BIGELF, riktigt underbara!
Det lyfter, har du lagt mellotronen?

Får gärna hjälpa mig med nåt liknande framöver.
Har en del stråkkillar som jag får hjälp av men oftast är folk "busy".
Lyssna in nåt som jag lagt ut här så hör du vissa tendenser åt det hållet.
« Senast ändrad: 03.06.2010, 13:45:54 by aROCKER »


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Shit, gillar du BIGELF, riktigt underbara!
Det lyfter, har du lagt mellotronen?

Får gärna hjälpa mig med nåt liknande framöver.
Har en del stråkkillar som jag får hjälp av men oftast är folk "busy".
Lyssna in nåt som jag lagt ut här så hör du vissa tendenser åt det hållet.

Älskar Bigelf! En väldigt stor inspirationskälla och jag älskar att de verkligen kör med riktiga grejor (t. ex. Orange, Hammond C3, minimoog och riktig Mellotron). Om du menar mellotronerna på klippet av Zorrows låt jag postade ovan så ja, det lade jag. Hörde verkligen mellotronen i mitt huvud och ville bara prova lite snabbt. Mellotronerna på Bigelfs plattor har jag inte lagt!  :P :lol:

Jag testar gärna lägga lite mellotron på dina alster. Jag har bara hört den där låten du vann 70-talstävlingen med (och den lät inte som en Mellotron-låt hehe), men jag ska definitivt lyssna på de andra låtarna du laddat upp.
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
egghuvud: Ja programmering av trummor är alltid svårt... Ibland vill man "freaka ut" med massor med fills o grejer men det är alltid svårt att hitta rätt nivå :unsure: Ang sången så har jag ökat lite på 200 Hz men inte vässat grundljudet. Jag vill gärna att den är lite crispig. Jag har provat lite olika volymer på kören men kommit fram till att den skall vara lite subtil i bakgrunden. Tack för kreativ feedback!

Mikael: FÖRLÅT!! Jag missade faktiskt din version men har lyssnat nu och gillar skarpt! Kan du lägga något på andra vändan i lugna partiet så vore det toppen (lite mumsiga disharmonier?)! Tack snälla för att du tar dig tid med detta. Det ger en extra dimension till låten. KUL!!!!!


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Mikael: FÖRLÅT!! Jag missade faktiskt din version men har lyssnat nu och gillar skarpt! Kan du lägga något på andra vändan i lugna partiet så vore det toppen (lite mumsiga disharmonier?)! Tack snälla för att du tar dig tid med detta. Det ger en extra dimension till låten. KUL!!!!!

Hehe, ingen fara. Kan nog testa lägga lite grejor i början av nästa vecka. Till helgen bär det av till Muskelrocken i Småland. Gött mos!  :lol:
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Kanon! Headbanga ordentligt i skogarna. Själv reser jag bort en vecka med avslut på Sweden Rock. Lägg gärna upp när du har ett utkast för jag kan koppla upp mig under färden. Mos e gött! ;)


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
Fatson har jag inte men jag funderade om jag skulle lägga ett lätt reverb på mixen för att "limma" lite. Men jag kanske har missförstått vad du menar. :unsure:

ja fatson är en tapesimulator som ger fin krisp åt ljudet & limmar på ett bra sätt
reverb är ju en annan grejja, men det limmar åxo

URS har åxo en typ av tape simulator "phat-c" som limmar bra på ett annat sätt
den ger lite skön pump i ljudet på ett sådant vis som funkar bra på rock mixar (enligt mig)

ingen av dem är ju gratis, men det finns säkert massor av pluggar som ger samma typer av effekt
där ute i plug-djungeln

det låter redan bra för den delen, så ta mina tips med en nypa salt! :)

/Larsson
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
zorrow: Lade lite mellotroner hit och dit. Vet inte exakt vad du hade tänkt dig, men du kan ju ta det du gillar och förkasta det du inte gillar, alternativt hojta till och säga hur du vill ha det så kan jag ändra.
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Larsson: Tack för tipsen och lektionen. Jag uppskattar det verkligen och skall absolut kolla upp detta. Jag är lite novis på området så du får ursäkta min okunskap.

Mikael: Vilken härlig palett! Ett riktigt underbart smörgåsbord med härlig stereobredd att dyka ned i. Har du filerna separat med höger respektive vänster kanaler eller ligger de i ett stereospår? Om de är separata vore det kanon för då kan man lattja lite med ytterligare en dimension. I alla fall tack som bara den för detta. PMa gärna filerna så får jag mixa lite. Jag är ute och reser så jag kan inte fixa det förrän i nästa vecka. Noterade dessutom att BIGELF lirar på Sweden Rock på fredag så då vet jag vad jag gör :rolleyes: (Tyvärr lite krock med Grave Digger men jag MÅSTE ju kolla Bigelf nu  ;) ) Tack igen och jag ser fram emot ett PM! :D


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Mikael: Vilken härlig palett! Ett riktigt underbart smörgåsbord med härlig stereobredd att dyka ned i. Har du filerna separat med höger respektive vänster kanaler eller ligger de i ett stereospår? Om de är separata vore det kanon för då kan man lattja lite med ytterligare en dimension. I alla fall tack som bara den för detta. PMa gärna filerna så får jag mixa lite. Jag är ute och reser så jag kan inte fixa det förrän i nästa vecka. Noterade dessutom att BIGELF lirar på Sweden Rock på fredag så då vet jag vad jag gör :rolleyes: (Tyvärr lite krock med Grave Digger men jag MÅSTE ju kolla Bigelf nu  ;) ) Tack igen och jag ser fram emot ett PM! :D

Hör av dig när du kommer hem från semestern så skickar jag de högupplösta filerna. Jag har tillgång till en ftp så vi kan fixa via den. Laddar upp spåren utan automatisering och pannade i mitten så får du mixa själv. Två separata spår blir det, en för flöjtmellotronen och en för stråkarna.

Se absolut Bigelf! Av de liveklipp jag sett på Tuben kan jag hävda att du inte kommer att ångra dig! Fan vad jag är avis!  :P
Det är ett av de banden på min "måste-se-lista"!
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Kul colab på gång här
keep it up!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Tack Cykeln för glatt tillrop. Här kommer en första mix med Mikaels finfina Mellotronspel. Jag har petat lite och hoppas Mikael inte misstycker alltför mycket men jag är beredd på konstruktiv feedback. Jag är inte van vid att mixa Mellotron så det kanske är några EQ krockar men jag har panorerat en del så det kanske inte blev så farligt :rolleyes: Kulkul med ett colab.  :D Tack Uriah för härliga trummor!


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Jag har lyssnat lite nu i mina helkassa 200-kronorslurar. Jag tycker det låter bra. Möjligtvis att mellotronen är lite för hög i mixen. Du kan nog gott sänka den en aning. Sen tycker jag nästan du ska fade:a ut stråkarna när det lugna verspartiet kommer, och även i slutet. Mellotron kan bara spela upp en ton i 8 sekunder (då bandet tar slut och måste spolas tillbaka) så därför blir det ett ganska abrupt slut som inte alltid passar till musiken.

Jag ska lyssna mer i morgon i mina högtalare. Skön låt blev det iaf!  :)
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Först en fråga till MikaelEdebro!!! Är det en riktig Mellotron ,eller VST ???(I så fall vilken??)

Sen till Zorrow:
Fn.. va bra det här blev.
Lite mixnings tips/tankar bara
1.Introt Mellotronen en aningens för hög.
2.Övergången intro/vers fade:a ut stråk mellotronen snabbare.
3.Versen Flöjt Mellotronen är lite för hög,stråket däremot bra
4.Stråkarna i mellanparti och outtrot är för höga..
5.Sluttonerna av DAG borde vara mer 'Nakna' alltså utan mellotron...

Slutligen!! Usch va negativt det lät,igentligen handlar det bara om ganska små justeringar..
Det enda som igentligen stör är övergångarna där stråket 'INTE' fade:ar som det borde. ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte