Kontrollrummet

Tips på videokamera - och Codec??

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Behöver videokamera.

2-4000 kr
inbyggt mik samt mikingång
smidig lagring, typ SD-kort

Tips tages tacksamt emot.

 :)
« Senast ändrad: 03.06.2010, 19:42:57 by Wernborg »


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Att ge råd till köp av videokamera är svårt när man inte vet hur du vill använda den, vilka funktioner du behöver osv. Mitt tips är att kolla in  http://www.cyberphoto.se/  Dom brukar testa flesta kameror samt göra bedömningar och visar köparnas favoriter.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Att ge råd till köp av videokamera är svårt när man inte vet hur du vill använda den, vilka funktioner du behöver osv. Mitt tips är att kolla in  http://www.cyberphoto.se/  Dom brukar testa flesta kameror samt göra bedömningar och visar köparnas favoriter.

Rörliga bilder med ljud.  :D  Allvarligt talat så är jag ute efter något enkelt i bildväg, men med mikingång för att kunna få bra ljud.

Kollade Cyberphoto och det finns endast en videokamera enligt deras sökmotor som motsvarar mina krav. I prisklassen fanns endast Canon Legria FS20 med mikingång för 3480 kr.


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
 Separat mikingång finns ju tyvärr bara hos de mer avancerade modellerna. Här tror jag begagnat vore rätt. Ett bra forum är http://forum.voodoofilm.org/ som har tips och säljavdelning.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Köper kamera till jobbet så det blir nytt. Tror det får blir någon ur Canons FS-serie faktiskt.


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Tänk på att FS-serien inte har HD-upplösning, och ska du redigera filmen på dator går det ganska segt med filformatet minneskortet använder, såvida du inte konverterar det före redigering.


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Wernborg,

jag köpte et Canon HFS 100, och har inte ångrat mig ett sekund!
http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Camcorders/High_Definition_HD/LEGRIA_HF_S100/
Jag testade hur många som helst och ingen kommer upp til den.
Tänkte som dig at 4000 var gränsen, men fant fort ut at man blir inte
helt nöjd med dom kamerorna...

Et lite tips bara.. ;)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tänk på att FS-serien inte har HD-upplösning, och ska du redigera filmen på dator går det ganska segt med filformatet minneskortet använder, såvida du inte konverterar det före redigering.
Intressant. Vad är det för skillnad på minneskortlagring och kameralagring? Vissa av modellerna i serien har ju inbyggt minne.


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
 
[/quote]
Intressant. Vad är det för skillnad på minneskortlagring och kameralagring? Vissa av modellerna i serien har ju inbyggt minne.
[/quote]
Det är ingen skillnad, det är samma filformat AVCHD. Jag har HF S100 som ydderF, men har även Canon HV20 som också filmar i HD men använder kassettband. Överföring till dator sker här via firewire istället för USB för minneskort. Firewire är känsligt och slog ut moderkort i kamera och firewireportarna i datorn då jag drog ur firewiresladden med dator/kamera påslagen. Så får man inte göra enligt Canon som lagade kameran.
Mpeg-2 som kassettkameror använder är smidigt att redigera i dator om du har en snabb dator. När jag skaffat HF S100 (minneskort) som ju gjorde det enklare att överföra filerna (scenerna) till datorn var det hopplöst att redigera större projekt än några minuter. Jag köpte kraftfullare dator optimerad för minneskortfiler, nya redigeringsprogram men det var för segt att jobba i, mesta tiden gick åt att sitta och vänta mellan varje musklick. Jag löste det hela med att konvertera AVCHD-filerna till mpeg-2filer och vips var det lika enkelt som att redigera från kassettkameran. Jag jämförde samma filmscener konverterade som okonverterade på stor 50-tums TV och kunde inte se någon kvalitetskillnad.

HF S100 är mycket bra som ydderF nämner, enda nackdelen är fokuseringslåsknappen sitter placerad så att man lätt kommer åt den av misstag.


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
När jag skaffat HF S100 (minneskort) som ju gjorde det enklare att överföra filerna (scenerna) till datorn var det hopplöst att redigera större projekt än några minuter. Jag köpte kraftfullare dator optimerad för minneskortfiler, nya redigeringsprogram men det var för segt att jobba i, mesta tiden gick åt att sitta och vänta mellan varje musklick. Jag löste det hela med att konvertera AVCHD-filerna till mpeg-2filer och vips var det lika enkelt som att redigera från kassettkameran. Jag jämförde samma filmscener konverterade som okonverterade på stor 50-tums TV och kunde inte se någon kvalitetskillnad.

Genialt! Tack för tipset ;) Det ska jag också prova.
Men har du råd om hur man enklast gjör det? Tar inte det lång tid?

Wernborg,
jag testa ett kamera med kameralagring och det gav fra sig mer ljud.
Självklart inte så mycket, men man kunde höra det på innspelningen, om man hörde riktig noga efter..
« Senast ändrad: 30.05.2010, 15:08:34 by ydderF »


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil

Genialt! Tack för tipset ;) Det ska jag också prova.
Men har du råd om hur man enklast gjör det? Tar inte det lång tid?

Nu vet jag inte vilket redigeringsprogram du använder. Själv har jag ett flertal för runt tusenlappen styck men gillar Pinnacle Studio14 bäst. Dom fungerar ganska lika dvs du börjar med att föra över samtliga filer från minneskortet till ett album. Härifrån drar du över filerna/scenerna till en tidslinje. Det är ju på tidslinjen du redigerar filmen, men istället för att redigera går du vidare till nästa steg där du skapar en film. Där kan du välja om du vill bränna till skiva eller göra en filmfil att lagra på hårddisken. Du väljer då en filmfil i mpeg-2 format med upplösning 1920X1080i. Din filmfil renderas och när det är klart startar du nytt projekt och tar in din nyskapade filmfil i albumet. Här kommer programmet att börja dela upp filen i scener precis som den gör som om du tankat in en film från kassettband. Därefter gör du som vanligt, flyttar ned scener till tidslinjen och redigerar. Att konvertera filmen tar alltså lika lång tid som när du renderar en film, men du behöver ju inte sitta och ta en scen i taget!


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Tack 91:an,

jag använder också Pinnacle studio 14 HD.
Jag ska testa ditt förslag ;)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Wernborg,
jag testa ett kamera med kameralagring och det gav fra sig mer ljud.
Självklart inte så mycket, men man kunde höra det på innspelningen, om man hörde riktig noga efter..

Låter som att det får bli den billigaste av FS-modellerna i så fall, den utan kameralagring. Det enda som skiljer den från de dyrare modellerna är ju inspelning till kamerans internminne.

Tack för tipset.


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Det oönskade ljud som kommer på inspelningarna brukar vara zoommotorn så det har i så fall inget med minneskortet att göra. Har du extern mikrofon slipper du oljudet. Kassetkamerorna gav dessutom ifrån sig kontinuerligt ljud från motorn som drev kassetten. Eftersom kamerans mikrofon sitter inbyggd i kameran fortplantar sej ljudet dit. Själv använder jag Canons egna externa mikrofon som är fäst ovanpå kameran och kommer upp en bit ovanför samt har jag trätt på ett vindskydd för att minska dessa dånande ljud vind alltid åstadkommer.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag fattade det som att ydderF hade haft problem när han INTE lagrade på minneskort utan direkt i kameran?

Eller hur vad det ydderF?


Burnin Sven

  • Gäst
Köpte en Panasonic HDC-SD10 full HD kamera på elgiganten för 3900, funkar kanon till och med micken ger ett helt ok ljud. Kan till och med koppla upp den mot mitt Black Magic Intensity Pro Capturecard via HDMI och sända på JTV och även streama filmer från den (dvs inget behov av uppladdning av filmer).


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Det blev en JVC EVERIO GZ-HM300BUS som filmar i HD mot flashminne. Den hade två kortplatser i kameran. Jag offrade mikingången eftersom Canons FS-serie inte längre har någon modell med mikingång. Ifall jag skulle köpa nytt med mikingång hade jag fått trilla upp i prisklass riktigt ordentligt så det får bli ljudupptagning via Zoom H4 ifall det behovet uppstår.

En fråga till: Filformatet är även på denna AVCHD, men tyvärr gillade inte mitt program detta filformat. (Adobe premiere elements 4) I Moviemaker gick det bra att läsa och konvertera, men det känns inte så kul att gå den omvägen för att kunna få in det i Premiere senare.

Någon som har några tips på tredjepartsprodukter som löser upp knuten för Premiere? Adobe tipsade om några på sin hemsida, men det var betalprodukter. Det är inte intressant, för i så fall skaffar jag nya Premiere som har nativestöd för AVCHD.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Det blev en JVC EVERIO GZ-HM300BUS som filmar i HD mot flashminne. Den hade två kortplatser i kameran. Jag offrade mikingången eftersom Canons FS-serie inte längre har någon modell med mikingång. Ifall jag skulle köpa nytt med mikingång hade jag fått trilla upp i prisklass riktigt ordentligt så det får bli ljudupptagning via Zoom H4 ifall det behovet uppstår.

En fråga till: Filformatet är även på denna AVCHD, men tyvärr gillade inte mitt program detta filformat. (Adobe premiere elements 4) I Moviemaker gick det bra att läsa och konvertera, men det känns inte så kul att gå den omvägen för att kunna få in det i Premiere senare.

Någon som har några tips på tredjepartsprodukter som löser upp knuten för Premiere? Adobe tipsade om några på sin hemsida, men det var betalprodukter. Det är inte intressant, för i så fall skaffar jag nya Premiere som har nativestöd för AVCHD.


Ja, det är väl det smartaste. Att upgradera till senaste versionen som har stöd både för AVCHD och AVCHD-lite vad jag förstått. Får ju en massa annat smått och gott också på köpet som har lagts till sen version 4. Kostar ju inte många hundralappar.  :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Adobe Photoshop/Premiere Elements 8 beställt. Orkar inte strula mer.  :D


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Adobe Photoshop/Premiere Elements 8 beställt. Orkar inte strula mer.  :D
Det var nog klokt att uppdatera Premiere för att kunna utnyttja HD. Har du HD-brännare om du ska bränna till disk?


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Adobe Photoshop/Premiere Elements 8 beställt. Orkar inte strula mer.  :D
Det var nog klokt att uppdatera Premiere för att kunna utnyttja HD. Har du HD-brännare om du ska bränna till disk?
Ingen aning faktiskt. Men jag inbillar mig att spela in i HD-kvalitet är lite som att spela in audio i 24 bitar. Grundmaterialet har så mycket bättre upplösning att det blir bra när det hamnar på cd sedan. Har fått för mig att det är lite samma med film. I alla fall i konsumentsegmentet. Har jag grundmaterialet i HD så blir det helt ok när jag gör vanlig DVD av det?

Ligger det något i det?

HD-DVD förresten. Är det inte blue-ray som gäller?  :unsure:


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Om du bränner ditt material på vanlig brännare spelar det ingen roll om du filmat i HD eller standard, det blir standardupplösning på DVD-skivan och man kan lika gärna filma i standardläge. Vill du se HD-inspelat redigerat filmmaterial i HD får du annars tanka tillbaks den renderade filmen till minneskortet och via HDMI-sladden koppla kameran till HD-ready platt-TV. Ett bökigt och dyrt förfarande dock om man ska spara filmer på minneskort.
HD betyder högupplöst, HD-DVD och Blu-ray är HD men två olika standarder på disk, av vilka blu-ray gått segrande precis som VHS gjorde en gång i tiden. En HD-brännare kan bränna både till HD-DVD och blu-ray.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Om du bränner ditt material på vanlig brännare spelar det ingen roll om du filmat i HD eller standard, det blir standardupplösning på DVD-skivan och man kan lika gärna filma i standardläge.

Absolut det är jag med på, men hur är min jämförelse med audioinspelning, 24 vs 16-bitar? Där får man ju vinster trots att cd-skivan bara återger 16 bitar.


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Om du bränner ditt material på vanlig brännare spelar det ingen roll om du filmat i HD eller standard, det blir standardupplösning på DVD-skivan och man kan lika gärna filma i standardläge.

Absolut det är jag med på, men hur är min jämförelse med audioinspelning, 24 vs 16-bitar? Där får man ju vinster trots att cd-skivan bara återger 16 bitar.
Jag vet inte om man ska göra jämförelsen med ljud, men tänk dej ett rutat papper från kollegieblocket där vissa rutor är vita och andra svarta så att en bild framträder då du betraktar papperet från längre håll. Bilden kan inte få högre upplösning än vad papperets rutstorlek tillåter hur stor upplösning ditt original än har som du överför till rutpapperet. Det är bara om originalet har samma upplösning (behöver bitmappas) eller sämre än rutpappert som det blir skillnad, och då till det sämre.
När jag bränt HD-material till vanlig DVD (DVD-skivor är ju betydligt billigare än blu-ray) har det sett likadant ut kvalitetsmässigt som från mina tidigare digitala videokameror som har varit betydligt dyrare. 
« Senast ändrad: 04.06.2010, 10:42:07 by 91:an »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg


Så här blev första filmen från nya kameran. Lätt och bra att filma med, men...

Jag testade att göra som du 91:an, att lägga upp alla AVCHD-filerna i videoprogrammet och sedan exportera ut det som Mpeg2 1920X1080i. Visst, det blev lätthanterligt, men bildkvaliten blev mycket sämre, plus att det inte längre passade in att göra helskärm som det blev när AVCHD-filerna användes. Knepigt. Du fick med scenerna när du gjorde på det sättet? Hos mig blev det bara en enda lång film.

Ska göra ett försök med lite kortare grundmaterial och redigera AVCHD-filerna i Adobe Premiere och se och det blir bättre.


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Wernborg, vilket program använder du? Med AVCHD-filerna från Legriakameran som har ändelsen mts fungerar det perfekt  (även med helskärm) i Pinnacle studio 14.
 La du från albumet ned scen(mts-fil) för scen på tidslinjen och skapade en mpeg2-fil i upplösning 1920x1080i som du sparade på hårddisken?
Sen startar du ett nytt tomt projekt. Istället för AVCHD-filerna tar du bara in den nyskapade mpeg2-filen i albumet. När du klickar på den filen börjar Pinnacle dela upp den i scener som sprids ut i albumet precis som programmet gör när du tankar över film från ett DV-band från DV-kamera. Därefter plockar du scen för scen till tidslinjen och börjar redigera.
Jag har hårdgranskat resultatet på min 50tums Pioneer plasmaskärm med kamera/originalscenerna samtidigt som bränd blu-rayskiva och växlat mellan de bägge och det såg likadant ut! Hade jag sett minsta skillnad skulle jag inte fortsatt.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Har inte projektet här nu så jag kan inte se huruvida filerna heter mts eller inte, nen på minneskortet ligger de i alla fall i en folder som heter AVCHD.

Jag tog alla filerna direkt från kameran och drog in i Adobe Premiere Elements 8. Sparade ut hela rasket som mpeg2 1920x1080i.

Startade nytt projekt och drog in den nya mpeg2-filen = inga scener, bara en enda film.

Resultatet blev samtidigt sämre bild och inte helskärm.  :(

Ska som sagt testa med en kort film bara för att testa ordentligt så att man slipper sitta och väntar i timmar på renderingen.


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Jag har Premiere elements 7. Skaffade även Powerdirector och Sony Vegas då det gick så vansinnigt trögt att redigera AVCHD-filer. Powerdirector var det program som hanterade AVCHD snabbast men sen jag konverterade till mpeg2 var Pinnacle det jag gillade bäst. Jag får testa med Premiere imorgon kväll och återkomma.


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Jag provade att konvertera till mpeg2-fil i Premiere 7. I menyn DELA valde jag PC -  mpeg - förinställningar:mpeg2 1920x1080i 25.
Startade nytt projekt och under SORTERA - "Hämta media" hämtade jag den nya mpeg2-filen. Den gick bra att spela upp i helskärm och såg i övrigt likadan ut som originalet AVCHD men flöt utan hack.
 Däremot går det inte som när man hämtar media från DV-videokamera att få filen uppdelad i scener. Det finns inte ruta att kryssa i för det när man hämtar från hårddisk utan endast vid hämtning från kamera. Och då faller ju idén med att konvertera. I Pinnacle 14 scenspåras det även i filer som hämtas från hårddisk.
 
« Senast ändrad: 16.06.2010, 21:55:32 by 91:an »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Skaffade ett nytt program idag som jag måste tipsa om till alla hd-filmare. Billigt var det också, 300 kr. 
Man kan batchkonvertera från hd (*.MTS) till alla möjliga format. Äntligen filmredigering utan massa hack och väntan.

http://www.emicsoft.com/mts-converter.html



Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Funkar inte Cubase med film - har aldrig testat men det är väl en feature.
Eddi (helt okunnig om film fast jag gillar Harry potter)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Skaffade ett nytt program idag som jag måste tipsa om till alla hd-filmare. Billigt var det också, 300 kr. 
Man kan batchkonvertera från hd (*.MTS) till alla möjliga format. Äntligen filmredigering utan massa hack och väntan.

http://www.emicsoft.com/mts-converter.html


Intressant! Har du provat programmet? Hur lång tid tar det på sej att konvertera en viss mängd film tex 10min eller en timme?


Burnin Sven

  • Gäst
Men mts är väl Pansonic unikt eller? Följde det inte ett program till din kamera det gjorde det till min Panasonic kamera. Funkar till och med när jag kör win virtuellt under osx.


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Men mts är väl Pansonic unikt eller? Följde det inte ett program till din kamera det gjorde det till min Panasonic kamera. Funkar till och med när jag kör win virtuellt under osx.
Minneskortfilerna från min Canonkamera har också mts-ändelsen. Till Canonkameran följde ett program med som används för att tanka över filerna till datorn. Det går även att göra enkla redigeringar i programmet utan att det blir segt och hackigt. Men jämfört med Studio 14 och Premiere mm i mångsidighet är det oerhört begränsat.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Konvertering av 15 minuters MTS-filer till mpeg2 i hd-kvalitet tog ca 10 minuter. När jag skulle importera det i Adobe Premiere Elements blev det bara röd!! film. Ingen bild alltså. Googlade lite och ganska många hade haft problemet med import av mp4-filer till programmet. Det hjälpte att bara döpa om till avi så fungerade det.

Däremot fick jag ett annat problem med denna trots allt ganska modesta mängd film. Minnesproblem!!! Programmet klarade inte av att hantera 15 minuters mpeg2-film. När jag importerade samma mängd MTS-film så var det aldrig ett problem. Däremot en pina att redigera MTS-filer som tidigare nämnts.

Är det något du haft problem med 91:an?