Kontrollrummet

Tokai - Copenhagen tur och retur

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
LÅTNAMN: Copenhagen
ARTIST/GRUPP: Tokai
GENRE: Pop
LÅTLÄNGD: 3:14
KOMPOSITÖR: Tokai
PRODUCENT: Tokai
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR:2005 (ommix 2007)
FORMAT: mp3


Den här låten har tidigare varit uppe i studioforumet. Det finns förmodligen en del som inte har lyssnat på låten ännu. Har fixat till lite och kört det genom Liquid Mix.
Detta är en av mina favoritlåtar, en sån där låt man får till var 10 år, typ.
Skrev den när bron mellan Malmö (där jag bott i 20 år) och Köpenhamn var klar och alla båtar som gick över sundet var borta.
Den är en nostalgisk låt både vad gäller text och musik. Texten anknyter hur skönt det var att färdas över sundet med båt och dricka en pilsner eller två på soldäck.
Musiken är också tillbakablickande, nånstans där The Kinks höll på som bäst.

Hoppas komma med nåt nytt snart.

Är nyfiken på kommentarer vad gäller mix, framförande, osv. Det är inte försent att ändra något. Det blir det aldrig, tyvärr...


http://www.staffanwidmark.com/musik/copenhagen.mp3
« Senast ändrad: 13.05.2007, 22:44:44 by Tokai »


Utloggad carl cadello

Kinks/Beatles.
Ja, detvra inte illa. Allt låter bra i mina öron (monitorer).

När det gäller låten skulle jag ha gåttt på dur direkt i versen inte vänta till andra stumpen.  Jag menar  dur i Feel allright, everything is bright (Å så e det i MOLL!!!!!!). Byt till dur och låten lyfter ännu mer.



Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Skön låt Tokai visst låter det Kinks/Beatles över gillar det! :D


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Ja, jag tycker du skall vara stolt över denna. Passande pub-jukebox-låt. Snygga växlingar mellan dur och moll. Ray Davis till en av mina absoluta favoriter som låtskrivare och det är kul att höra lite basgångar som för tankarna till Waterloo Sunset. Får även en del Harrisonvibbar, very British m a o trots att det handlar om ett annat sund, en annan del av Europa. Mix och arr låter proffsigt och som sådant väl avvägt. Kanske kan du lägga till någon stämma och jag retar mig lite på hårt pianoljud i solot och att allt har dålig stereobredd men annars smashing, man!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Tack för lyssningen!

carl cadello, ska testa duret i versen - men sticket na-na-na måste gå i moll antar jag

SYNTH, tackar och bockar

equality, ska försöka bredda ljudbilden lite mer och mjuka upp pianot något som är lite för hårt.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
snygg resa i tid och rum! lite panningsjobb och det är hemma :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol