Kontrollrummet

ASUS laptop - skulle den fungera för musik?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Går och tänker på inköp av laptop för musikproduktion. Jag har en bra stationär dator men jag skulle vilja ha en laptop för de gånger jag befinner mig någon annan stans. Det här kanske rör sig om ca 4-7 veckor om året max så jag skulle gärna vilja hålla kostnaden nere.

Jag funderar på den här:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=574422&view=detailed#ProductTabs

Till det tänkte jag mig ett USB-ljudkort och kanske köpa totalt 8GB ram så småningom. Jag kommer förmodligen även behöva en extern hårddisk för samplingar - fungerar USB-diskar bra för det ändamålet?

Vad tror ni?
www.akoume.com


Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil
i vilket sammanhang ska du använda den? bearbetning och inspelning av audio eller som det plus synthrig, hur mkt pluggar använder du osv? Exempelvis finns heller inte Ableton Live i 64 bitar så då vinner man inte på att ha operativ i det. 4 gig ram kommer du i vilket fall långt på. Jag tror du kan göra mycket med den där datorn. Sen har jag ingen aning om hur just asus är.
dock kostar ju även den där datorn en slant.
Denna dator:
http://www.frostacm.com/products/view/55
kostar ju 2000 mer men är gjord (vad det nu innebär) för musikproduktion.


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Jag tänkte främst använda den med pluggar som Omnishpere, Trilian, Play och Kontakt. Mycket pluggar och stora samplingsbibliotek alltså och väldigt få audiospår.

Frosten är ju lite intressant med en snabbare hårddisk - men bara 2 GB Ram.

Går det bra att köra USB-disk för samplingar?
www.akoume.com


Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil
använder själv i princip inga samplingar alls, så jag kan tyvärr inte uttala mig om det.
Generellt är det väl också så att köper du en "vilken dator som helst" så får du en massa skräp installerat från början så se till att få med en originalskiva och börja med en freshinstall.
Kan även va idé att om du väljer att köra 64-bitars försäkra dig om att allt du planerar använda fungerar med det, såsom drivrutinter till ljudkort osv.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag har nyligen köpt nytt för ungefär samma pengar och valet föll på en HP, av den anledningen att det finns eSATA-port på dessa, och möjlighet att välja intern 7200 rpm-disk. Har alla mina orkesterbibliotek på en extern eSATA-disk, och det blir lika snabbt som om det vore en intern disk.

DON'T PANIC


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Ja, jag har koll på det med 64 bit. Jag tänkte även köpa ett nytt ljudkort (och kommer se över 64-bitars grejen då såklart).

Vad köpte du för HP? eSata låter ju som en bra lösning om man ska ha med stora samplingsbibliotek att göra.
www.akoume.com


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Vet inte om det är till någon hjälp men jag har en jäkla massa samplingar å ljudbanker på extern LaCie-HD med usb. Allt jag spelar inte....ja all musik jag skapar sparas på LaCie (jag jobbar alltså mot min externa HD). Jag har inga som helst problem. Det funkar geschwint :)

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Ja, jag har koll på det med 64 bit. Jag tänkte även köpa ett nytt ljudkort (och kommer se över 64-bitars grejen då såklart).

Vad köpte du för HP? eSata låter ju som en bra lösning om man ska ha med stora samplingsbibliotek att göra.

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho/WF06b/321957-321957-3329744-64354-64354-4041735-4123867.html
Den externa disken är en Seagate Freeagent 1TB som kostade en tusing. Har varit några mystiska hängningar vid uppstart, men annars funkar disken som en intern.
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Billigare än märkesdatorer:

http://www.amazon.com/Lenovo-15-4-Inch-Laptop-Black-Matte/dp/B0032ALW5M/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=electronics&qid=1274765028&sr=8-1

(eller nån annan lenova som passar). Funkar lika bra, i stort samma innehåll (made in china, realtek osv) om du ändå kör mot externt ljudkort.

Och typ halva priset eller mindre..
« Senast ändrad: 25.05.2010, 08:27:34 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Den HP:n såg intressant ut! Finns på OnOff dessutom :)

Det stod i specifikationen att den fjärde USB-porten delas med esata-porten - vad innebär det? Är esata samma anslutning som USB..?

Jag ska ta och kolla på Lenova, tack för det tipset!
www.akoume.com


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Förmodligen innebär det att den är snabb som en esata, men har du en usb-pryl inkopplad minskar kapaciteten (troligen är det så?)

Angående lenovo var prisskillnaden större förr! Funderar själv att köpa, genom kompis, direkt från kina 1-2 laptoper (behöver 1 ny senare, och en till en väns mamma ;) )
Grymt billigt hos grossisterna där...
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Ok, så USB  är inte samma anslutning som esata? Jag kopplar alltså inte in USB-HD på esata porten?

Kina är ju billigt... :)
www.akoume.com


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det måste ju vara två olika gränssnitt (esata och usb(2.0)), men typ samma "buss" inuti..

Nån annan får gärna lägga till info :)

Ja, fast så finns ju tullen, så det måste bockas för "privat egendom" eller vad det står på  kines-postens kort ;) Helst skickas från "Dividend" i Kina till D. i Sverige också ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Japp, så tänkte jag med när det gällde esata...

Det vore ju smidigt om man kunde gå och köpa en laptop på OnOff som fungerar bra.

Rattlesnake: Fungerar HP:n bra med Cubase/Sonar etc - inga problem? Kör du tunga pluggar som Omnisphere på den? Skulle va intressant att höra om prestandan...
www.akoume.com


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Fjärde porten är en kombinationsport, eSATA är en annan typ av kontakt men liknande storlek, så det är väl därför har de har valt att kombinera. Så jag har bara 3 USB-portar tillgängliga vilket förstås inte räcker till mer än donglar och mus. <_<
 
eSATA har en teoretisk maxhastighet som är 5 ggr högre än USB2, även om det i praktiken bara är dubbelt så snabbt. Men USB-gränssnittet tar väl en del processorkraft också, vilket inte eSATA gör.

Jag kör Vienna, Eastwest och Garritan via extern disk, och många instrument blir det. Men har hittills inte nått taket.:) Cubase 5 (32bit) och Windows 7 (64) kör jag, och även om jag inte kört så länge så känns det är stabilare än tidigare riggar jag haft.

En nackdel med HP:n är att den har ett fläktljud som hörs tydligt, skulle tro att det kommer från grafikkortet. Och det här med spegelblanka skärmar är ingen höjdare nu när solen börjar titta in. Men fingeravtrycksinloggning är jag riktigt förtjust i! :) Tänk om man hade det på jobbet.
DON'T PANIC


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Ursäkta att jag tränger mig på.. :rolleyes:

Men jag har en fråga till 'Skallerormen' :
Den där HP-laptopens inbyggda FW-port hur funkar den,eller kör du med externt ExpressCard?? :huh:
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Ursäkta att jag tränger mig på.. :rolleyes:

Men jag har en fråga till 'Skallerormen' :
Den där HP-laptopens inbyggda FW-port hur funkar den,eller kör du med externt ExpressCard?? :huh:

Vet inte, jag har inte använt den.
DON'T PANIC


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Inte??
Vad kör du med för ljudkort då ?? USB ??
och hur tycker du den funkar,med latency vid inspelning?

Grabben(sonen) står i startgroparna för att köpa storebrorsan till den du har (DV7 3130,tror jag den hette!)
« Senast ändrad: 04.06.2010, 09:54:50 by uriah »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag kör med ett EMU 0404 USB och har medhörning via mixer, ej ljudkortet. Kan inte uttala mig om latencyn heller, tror den ligger under 10 så den blir inget problem. Vad som däremot är trevligt med HP:n jämfört med gamla Dell:en jag hadeär att det finns en mycket bättre drivrutin till det interna ljudkortet, vilket gör att det går att köra keyboardpålägg eller slasksång rakt i laptopen. Då är latencyn 20 ms.
DON'T PANIC


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Rattlesnake, var hittade du en 1 TB eSATA disk för en tusing?

Går fortfarande datorn bra? Jag börjar bli klar att köpa in en jag med...
www.akoume.com


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Rattlesnake, var hittade du en 1 TB eSATA disk för en tusing?

Går fortfarande datorn bra? Jag börjar bli klar att köpa in en jag med...
Ja, den funkar fortfarande bra. Som sagt lite mycket fläktljud, och några gånger har datorn fått för sig att den extern disken är startdisk... Har löst sig med omstart av både dator och disk.

Den jag har heter Seagate Freeagent extreme, ser att den kostar 1365 nu och bara finns på en nätbutik. Jag har för mig att jag köpte den på Siba för mindre ändå.  :unsure:
DON'T PANIC