Kontrollrummet

Behöver hjälp!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
Hej!
Har precis börjat mixat ett minst sagt speciellt projekt.
Helt annorlunda mot saker jag brukar göra.
Jag la upp spåren ikväll och drog lite i spakarna, men inte särskilt mkt..

Saker ni bör veta före ni lyssnar:

1. Denna är långt ifrån helt färdig.
2. AT slår fel ibland
3. Det händer mkt i denna låt... Men det skall det också göra och det är det som gör det svårt.

Hjälp mig med tips och råd om hur jag skall placera sakerna och vilka ljud som måste fixas!

Tusen tack för all hjälp som vanligt!

[mp3=200,20,0,center]http://www.catherinemusic.se/Forever5.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 22.05.2010, 07:38:13 by olofd »


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Detta är en så mångfaseterad hybrid att den i mina öron låter ologisk och svårlyssnad. Och då menar jag inte breaket som jag tycker funkar bra som nånslags symfonisk progmetal. Utan början och hela sångpartiet som både är pop och westcoastrock. Bryan Adams och Freddie Mercury försöker komma överens i denna låt. Jag skulle kunna göra listan lång av alla influenser jag upptäcker i denna låt. Men det är väl knappast det du behöver höra. Detta är helt enkelt många låtar i en. Är det du som sjunger?


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
nej.. jag gör inget förutom prodd och mix.
All är programmerat.. endast sång är "riktig"


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil

Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Du känner inte för att prodda min låt "Talking to you"?


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
jovisst kan jag göra det.. Men jag jobbar med detta.. bara så du inte tror att jag jobbar gratis.
isf kan jag gärna göra det.


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Har ingen deg att inveatera. Men du får hälften av kakan.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ett erbjudande för bra för att motstå Olof :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil

asti

  • Gäst
Jättesnyggt spelat, sjunget och proddat! Väldigt kompetent!
Sången i början är kanske lite låg och "torr" och mixen kanske kunde spridas ut lite mer stereomässigt,
men som helhet tycker jag det låter kanon och kan nog inte ge dig några bättre tips!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ursäkta för lite OT här men känner att jag behöver förklara nåt för Henrik.
Mitt uttalande kan betraktas som lite fräckt Henrik. Men om man ska vara lite tydlig så är din musikaliska utvecklingsnivå mil från min men på väg upp. Och min utveckling i förhållande till t.ex. Jonnerstone eller djonas är likaledes milsvid från deras men på väg upp. Olof jobbar bara med de som passerat alla milstolpar och det är smart av honom. Det finns inga genvägar egentligen utan det gäller att ta till sig alla tips och försöka utveckla sin musikalitet i den ordning som funkar. När man behärskar sina instrument och sin röst till fullo så kan man klappa sig för bröstet och säga att man är en fullgode musiker för mig återstår det nägra år och för dig återstår ytterligare några år. Men dert är absolut ingen anlerdning att ge upp fortsätt arbeta med musik så blir man bättre och bättre det är en sanning. Om man sedan når toppen eller inte det är en helt annan historia.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
*OFFTOPIC INLÄGG SOM TOGS BORT* ;)

Tycker bara det att det sällan är kul att lyssna på olofds upptankningar, mycket intressantare att följa Henriks utveckling och låtar...
« Senast ändrad: 23.05.2010, 20:37:16 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


clavinova

  • Gäst
nej.. jag gör inget förutom prodd och mix.
All är programmerat.. endast sång är "riktig"

I min öron låter det lite Yes goes Boston och jag vet inte om jag gillar det. Det låter statiskt och väldigt kliniskt överlag. Progressiv-känslan finns där men kommer inte fram, misstänkligen pga det som du skriver. Håller med om ett det är svårmixat, inte minst pga av vändningar och olika karaktärer i låten. Grundproblemet är nog att det inte är "naturligt" utan lite för kliniskt, för exakt.

Som referens rekommenderar jag dig att lyssna på Spocks Beard, Transatlantic eller Flower Kings på Spotify, det kan nog putta dig i rätt riktning.


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
jag tycker du ska ta bort det instrumentala biten käns lite mal placerad och göra ett snällare stick i stället med sång så blir denna låt kanon
 
gör en ny låt av det instrumentala och lägg på sång och körer
 
rock on

mvh
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Puh! Inte lätt att ge tips till något så komplext, men här kommer iallafall mina tankar för vad det är värt. Tycker att grundljudet låter kalas, men det är mycket som krigar om utrymmet i mellanregister. Pianot och gitarren/syntljuden grötar lite på ett som gör att man funderar på om inte de borde spridas lite mer ut på var sin kanal istället för att ligga så där tungt stereo som de gör nu. Gitarren behöver vässas lite samtidigt som den skulle må bra av lite mer värme. Den är lite murrig nu.

Bastrumman på det instrumentala partiet slår igenom så att det låter kulspruta. Det är dessutom så tajt att man får midivibbar av det går det inte att mjuka upp den lite så får man nog flytta bak den iallafall på det partiet för just nu låter det mest konstruerat. Är det verkligen spelade trummor eller är de programmerade?
De där små plocken pizzicattostråkar och den där gitarrfiguren som kommer innan breaket skulle kanske bli lite tydligare. Det är fräckt med de där små detaljerna som skiljer ut sig från en annars rätt så kompakt ljudvägg.

Sången är bra, men lite vass kanske en aningens deesser skulle jag nog vilja ha. Funderar också på stråkreverbet som känns lite för stort. Tycker att det blir ett problem när det låter som ett reverb sticker iväg från resten. Som om musiken var inspelad i tre olika rum. Man förlorar lite av helhetskänslan då.

I övrigt är det riktigt bra. Arrangemanget kanske inte går att göra så mycket åt nu, men jag tycker nog att sista refrängen blir väldigt abrupt övergången från instrumentalbreaket. Det skulle behövts en ordentlig upptrappning/ tillbakagång. Just nu så låter det inte så bra, det byggs liksom inte upp till ehn avlsutande refräng.

 :) :)


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
väldigt maffig koncept-musik a la Genesis, mycket proffsigt i både virtuositet och produktion.
tyvärr så har man ju hört det förr på nåt vis... - utmaningen för oss musiker idag ligger nog snarare i att komma med nåt nytt, i stället för att hålla 'traditioner' vid liv så att säga....svårt svårt...men man får väl fortsätta nöta på med det man kan så länge och hoppas att snilleblixten drämmer till en i bakhuvet nån jäkla dag - och gör den inte det så har man i alla fall haft rätt kul på vägen ändå  :D

edit - ursäkta att jag inte hade några konstruktiva förslag direkt, bara lite åsikter... ;)
« Senast ändrad: 24.05.2010, 15:41:54 by Kon-Trollet »


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Jag tycker att detta var otroligt habilt hantverk! Får mig att tänka på Meatloaf. Jag tycker INTE att midikänsla är något överhängande. Det låter bra. Lite spets i gitarrerna på breaket! Thats all! BRA!