Forum > Demolåtar

Dividend & Åsa - Vårljuset

(1/6) > >>

Dividend:
*LÅT BORTTAGEN INFÖR NY MIX*

asti:
Jag måste säga att jag har lite svårt att hänga med i melodi och harmonier genom hela låten så ta mina kommentarer för vad de är värda!  :)
Men jag kan ju ändå delge mina intryck efter ett par lyssningar:
- lite för starkt fågelkvitter i introt
- låter som att sång och pianokomp inte riktigt är överens vid ca 51 sek (spelar pianot rätt där?)
- skulle vilja ha Åsas sång närmre (mindre reverb) och lite starkare i förhållande till pianot
- fin sång Åsa, men det verkar som att du är lite osäker på melodin vid några tillfällen (måste vara jättesvår att sjunga!)
- flöjten som kommer in efter 150 sek ungefär blir lite för stark efter 160 sek
Bra text, och när allting sitter blir det här säkert jättebra!

Plinka:
Hej! Denna visa ser jag stor potensial i! Den är verkligen ljus och vårkänslan sprider sig, tankarna förs till värmländska ängar och kullar.  :wub: Men personligen tycker jag att pianokompet till sången kunde vara lite enklare och mindre rörigt, eller vara följsammare till sångmelodin så att säga, däremot tycker jag att det som det är passar bra till introt och i mellanspelet. Åsas sång och texten försvinner liksom nu och man lyssnar nästan mer på pianot.

Åsa:
Hej på er! Nej jag är som sagt inte nöjd med sången.. och ja, det är jättesvårt att sjunga den med den rytm som är. Jag har slitit mitt hår och blir inte nöjd och nu är pianot pålagt i efterhand på tidigare version som låg uppe ett tag. Jag har lovat prova igen, men fixar jag det inte så kastar jag in handduken, ibland får man ge upp om det blir för svårt - man vill ju vara nöjd.. Tror också på att pianot skulle ha färre toner, jag hade önskat ett enkelt finstämt piano i den här. Nu blev det vääldigt mycket piano. Krasslig nu och MASSA annat att lägga musiktiden på så mina nya försök kommer att dröja ett tag :) Men jag ska försöka, absolut!

Wernborg:
Varför en tråd till för samma låt?

Ansatsen är bra. Plinka tyckte värmländskt och jag håller med fullständigt. Mycket av Stefan Nilssons kompositioner hör jag i detta. Det som dock kännetecknar hans melodier till skillnad från denna är enkelheten men ändå självklarheten. För MIG känns melodin mest krystad faktiskt. Visst kan man tolka de stora hoppen i intervaller som spring i benen, eller knoppar som brister eller vad man vill, men njae...

Åsa måste ha haft ett mindre h-vete att sätta detta.  :lol: Gott jobbat.

Låter som att Åsa kommer in helt fel men att det rättar till sig efter en stund. Rattlesnake skrev följande i förra tråden vilket jag tycker låter som en bra plan att få sången att sitta.

--- Citera ---Jag tycker du skall göra ett speciellt backingtrack för Åsa att sjunga till, med tydliga bastoner som går på jämna fjärdedelar. Då kommer Åsa att sätta verserna utan problem. (Sedan tar du naturligtvis bort stödtonerna). Sjunga mot klick är ingen höjdare, det vill gärna läcka ur lurarna och komma med - bastoner är bättre.
--- Slut citat ---

Första flöjten tycker jag är något låg.

Mix och instrumentval är perfekt.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion