Kontrollrummet

Gurano - Lets dance

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Lekte med instrumenten idag - kanske för flummigt?
Har inte lagt på bas - vet inte om det behövs? Vad tycker ni?

Ha det gott
Gurano

LÄNGD: 1,3 min

Dagens sättning:
Elguror
Bas
Synthar
Orgel
Trummor

[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Lets_dance.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 12.05.2010, 01:10:22 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Jag tycker det funkar bra att ha lite mer som bakgrundsmusik, som nu när jag sitter och surfar tex.
Soft skönt sound, snyggt lirat och skönt tempo.  Hade jag fått välja skulle jag nog lagt dit en bas också, men som spelar lite högre i registret och inte på de lägsta tonerna.

och nej, det är inte för flummigt.   :D
Me, Myself & I


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jag tycker det funkar bra att ha lite mer som bakgrundsmusik, som nu när jag sitter och surfar tex.
Soft skönt sound, snyggt lirat och skönt tempo.  Hade jag fått välja skulle jag nog lagt dit en bas också, men som spelar lite högre i registret och inte på de lägsta tonerna.
och nej, det är inte för flummigt.   :D
Hehe Nä inte flummigt alls!

Kul att du gillar.
Jo du har nog rätt angående basen - ska testa - är dock lite rädd att basslingan ska förta gurornas tugg....men det kanske räcker med en malande bas med sparsam slinga??

Tack för lyssning och tyck
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hmm helt klart är att mina låtar inte lockar till så många kommentarer  :unsure:
Men nu har jag uppdaterat med bas, för den som är intresserad.

Kornstad: Det blev inte det högre registret på basen trots allt. Hoppas att du ändå tycker att det funkar ;)

Ha det gott folk
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


asti

  • Gäst
Kul instrumentallåt och skönt tempo! Skulle nog velat ha lite "basigare"/rundare ljud i basen och höjt trummorna en aning,
speciellt bastrumman och virvelkaggen. Om du inte vill att basen ska förta gitarrernas spel så kan du pröva att spela lite
mer återhållsamt på den - alltså inte använda så många olika toner, men ändå lika många anslag, om du förstår vad jag menar.
Och så kan förstås låten hålla på ett par minuter till, minst.... :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
...Om du inte vill att basen ska förta gitarrernas spel så kan du pröva att spela lite
mer återhållsamt på den - alltså inte använda så många olika toner, men ändå lika många anslag, om du förstår vad jag menar.

Som lekman undrar jag om det heter "att spela sextondelar på samma ton"?

(jag kan inte de musikaliska termerna så jag gissar att det går att uttrycka så...)

Det är lite som gitarrbaserad musik på 60-talet det här. Jag tycker också att det har ett roligt tempo och är livfullt spelat.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
asti: kul att du gillar idén och takten - jo trummorna kan nog ändras! ska fundera på en lugnare bas.....ändring kommer kanske ;)

MaxB: Sextondelar på samma ton....hmmm.....ja......hm----de va ju de :)
Kul att du gillar

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ett bra intro tycker jag. Sen blir det lite av en låt utan melodi.

Ang. basen så tycker jag du ska ta bort elbasen och istället tjocka till den supersköna syntbasen man hör lite av i början. Höj den och höj också basfrekvenserna i den. Tror också gitarren kommer mer till sin rätt på detta sätt.

Trummorna håller jag med ovanstående om att de är för långt bak. Kanske behöver dom skruvas lite på med eq också, framför allt baskaggen som är väldigt platt. Mer botten där.

Skönt sväng annars. Påminner mig av någon anledning om Kenny Håkansson.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 253
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Lyssnar och läser och håller inte med - för basfattig - snabbare bas - justare trummor - allt är ju redan fixat märker jag :D
Bra sväng lite kort men typisk Guranoanisk med flpprande gitarrer - kommer inte ihåg vad du kallar det men en helt egen stil. Möjligen för kort men utan sång så passar det på nåt vis.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Gurano!
En snäll liten o blyg tåglåt, kunde bli en storhit som barnvisa med passlig sång o text faktiskt. Snyggt arrat och lirat, trummorna kunde låta ännu mer lokomotiv. En ångvissla i bakgrunden osv. Såna tankar väcktes hos Obbnäsgubben.

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Ett bra intro tycker jag. Sen blir det lite av en låt utan melodi.
Ang. basen så tycker jag du ska ta bort elbasen och istället tjocka till den supersköna syntbasen man hör lite av i början. Höj den och höj också basfrekvenserna i den. Tror också gitarren kommer mer till sin rätt på detta sätt.
Trummorna håller jag med ovanstående om att de är för långt bak. Kanske behöver dom skruvas lite på med eq också, framför allt baskaggen som är väldigt platt. Mer botten där.
Skönt sväng annars. Påminner mig av någon anledning om Kenny Håkansson.
Tackar och roligt att du gillar. Jag tror att jag förstår dina tankar på K Håkansson, men han e mycket bättre än jag :D
Jag tror att jag behåller elbasen, men jag ska absolut se över trummorna, som du säger (är dock inte så bra på att mixa trummor-men jag ska prova)

Lyssnar och läser och håller inte med - för basfattig - snabbare bas - justare trummor - allt är ju redan fixat märker jag :D
Bra sväng lite kort men typisk Guranoanisk med flpprande gitarrer - kommer inte ihåg vad du kallar det men en helt egen stil. Möjligen för kort men utan sång så passar det på nåt vis.
Jag tror att du menar att jag brukar beskriva mitt guralir som studsgura :)
Som du skriver så är låten kort - mina alster blir av någon outgrundlig anledning ganska korta tyvärr - jag får jobba på det  :P
Kul att du gillar

Tjou Gurano!
En snäll liten o blyg tåglåt, kunde bli en storhit som barnvisa med passlig sång o text faktiskt. Snyggt arrat och lirat, trummorna kunde låta ännu mer lokomotiv. En ångvissla i bakgrunden osv. Såna tankar väcktes hos Obbnäsgubben.
h.  johan
Nu när du säger det så kan man faktiskt likna låten lite med en tåglåt :). Kul att höra vilka olika associationer man kan få av en låt - själv tänker jag på robotar !?! :)  :wacko:

Tack alla för kommentarer och synpunkter
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Lite högre klarare trummor där baskaggen hörs lite mer, å pyttelite mer synth finns det nu!

Ha de
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Har inte varit så aktiv på slutet.. Känner mig just nu väldans trött på musik och behöver en paus tror jag...
Hur som helst. Jag hör att de Indiska influenserna har naglat sig fast hos Dig  :lol:
Tycker att Du också här har hittat någonting bra.. Som Du vet är jag inte någon älskare av instrumentala verk, men förutom att jag saknar sång så låter detta bra.. Skönt tempo & skön instrumentsättning...
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Hallå igen!   Det blir bra med den snabba basen tycker jag.
Dock känns det lite för mycket med synthen som ligger i bakgrunden. Testa att ta bort den en gång.
Me, Myself & I


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tack Hogge. Kul att du gillar. Tja kunde jag sjunga så hade jag haft mer sång

Tackar Kornstad  - ska kolla över det där med synthen

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 400
    • Visa profil
    • SoundClick
Tydligt och snyggt gitarrtema, snyggt underbyggt av den ettriga synthbasen och ett rakt trumkomp som nog kan vara än tyngre. Kul och fyndigt som alltid från dig. Fick lite Zamla-vibbbar.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
En glad och typisk Gurano låt,får oxo 'åkatåg' kännslor här,drömsk,hypnotiserande och studsande..


Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 685
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Behövs någonting mer för att bli mer än bara en bakgrund. En tydlig melodi eller sång (Tänker Bono, varför gör jag det? Ja, säg det.)
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tydligt och snyggt gitarrtema, snyggt underbyggt av den ettriga synthbasen och ett rakt trumkomp som nog kan vara än tyngre. Kul och fyndigt som alltid från dig. Fick lite Zamla-vibbbar.
Tackar - kul att du gillar. Jo trummorna kan kanske tyngas lite - men jag tänkte att trummorna skulle sväva lite ovanpå liksom :)

En glad och typisk Gurano låt,får oxo 'åkatåg' kännslor här,drömsk,hypnotiserande och studsande..

Vielen dank! Studskänsla får jag med! Eftersom du är den andra med tågkänsla så bore jag kanske lägga på en tågvissla?.......ja jag ska banne mig testa :)

Behövs någonting mer för att bli mer än bara en bakgrund. En tydlig melodi eller sång (Tänker Bono, varför gör jag det? Ja, säg det.)
 :P
Jag ringde och frågade Bono men han var tyvärr upptagen med lite eget nytt material :D
Kanske du vill prova att lägga på en sångslinga?....skulle vara kul

Ha det gott å tack för era synpunkter
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det är bra så här, inte som första låt på en platta men som en av alla andra. Du har ett eget sound men ovillkorligen finns paralleller. Kenny Håkansson har nämts och jag passar på att nämna Steve Hillage, som faktiskt härmade din spelstil på plattan Green från 1978.

http://en.wikipedia.org/wiki/Green_%28Steve_Hillage_album%29
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tackar MaxB!
Attans att Steve H bara ska härmas hela tiden  :lol:

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!