...det första "tonala" instrumentet uppfanns (hos grekerna tror jag, har nån skiva med rekonstruerad grekisk musik i nybro nånstans...
Jag kan skoj-tolka det som att grekerna gjorde det i Nybro och dom lämnade samtidigt en skiva nånstans hemma hos dig. Hur cool som helst!

Jag visste att du var med då det hände! Kände det på mig!
Intressant tråd förresten, vi har alla olika utgångspunkt. Asti gör hellre flera låtar och sammaställer dessa. Även jag har sammanställt senaste två årens skapande:
MaxB_BestOf_2008-2009_mp3 Kon-trollet säger kanske att han tycker en låt är färdig då en person kan framföra den med ett instrument. Jag är inne på samma spår. Att mina arrangemang inte har de mest optimala instrumenten eller har den mest optimala mixen (pga kunskaps- och tidsbrist), gör inget tycker jag. Om nån i framtiden gillar en av mina låtar, kan den göra om arrangemanget och mixen och få det att låta bättre. Om jag å andra sidan inte levererat låten alls till omvärlden kommer ingen att kunna göra den bättre.
Å tredje sidan kanske det är lika bra att de flesta av mina låtar följer mig i graven.
Men, då tänker jag på pappa, som fortfarande lever men musikaliskt sett är en spillra av vad han var. Han undrar idag vad jag tar för ackord på pianot då jag ser att det är ett H och han kommer inte ihåg principen för alla knappar på dragspelet. Trots att han de senaste decennierna har stått för underhållningen på ålderdomshem, spelat och sjungit i olika festliga sammanhang, varit mycket uppskattad på begravningar då han hållit underbara tal och sjungit allvarliga och även mindre allvarliga visor, hållit i midsommardansen med dragspel och sång, på nån plats i Sverige tjugo år i rad.
Jag har flera gånger bett honom att få spela in då han sjunger visor, visor andra knappt hört men uppskattar mycket då han framför dem. Han har alltid tackat nej till inspelning eftersom han inte tycker att det är tillräckligt bra.
Det enda jag har kvar är en inspelning från radio, där han blev intervjuad och sjöng under en halvtimme ungefär. Han kommer alltså ta med sig all den musikaliska glädje han spridit i graven. Om tio år minns ingen mer än jag, vilken stor glädjekälla han varit, i umgängeslivet i musikens värld.
Jag önskar han bjudit på inspelningar som låter mindre bra... det gör ja...

Redigerat: Sökte på webben och hittade ett gammalt tidningsklipp. Jag tycker det är kul att läsa om traditionen:
...faktum är att tillströmningen i Medevi har en tendens att öka för varje år.
Och för väldigt många människor handlar det om tradition när man plockar fram sina picknickkorgar, placerar sig i gröngräset och dukar upp jordgubbstårtan med en liten blågul flagga i mitten. I en sådan miljö har många förmodligen glömt att man strax innan suttit närmare en timme i kö för att komma fram till en parkeringsplats. Lisbeth Gemzell allsångsledare till Små grodorna, (pappa) vid dragspelet, brunnspredikant Hans Rohdins konfirmander i den inre cirkeln runt majstången. Lägg därtill kanske ytterligare tusen personer som hoppar omkring med händerna vinkande mot ändan. I den situationen har man viss förståelse för att en och annan tillrest invandrare undrar vad vi svenskar egentligen håller på med. Midsommarfirandet i Medevi handlar mycket om tradition. Dit hör exempelvis att dansen kring midsommarstången "måste" avrundas med att publiken gör raketen. Inte bara en gång, utan flera gånger. Så förflyter ännu en midsommarfest i Medevi brunn.